Permalänk
Medlem

Slut på IPv4-adresser om en månad

Det har varit tyst om att IPv4-adresser kommer att ta slut på senare tid. Enligt enligt IPv4 Exhaustion counter är det inte mer än nån månad kvar. Var är hysterin?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte sett till hysterin men jag sitter redan på en IP adress

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Lär ta slut rätt snart ja, när det är 5 st /8 kvar kommer iana/ripe/etc få ett var sitt, så det kommer gå snabbt då.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Vad händer när de tar slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Vad händer när de tar slut?

Vi går över till IPv6-adresser! Som de flesta redan har gjort, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Järnet:

Vi går över till IPv6-adresser! Som de flesta redan har gjort, om jag inte minns fel.

De flesta har inte gjort det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

jag gissar internetleverantörerna kommer sitta kvar på ipv4 adresser men att kunder kommer bli begränsade till en ip.
Det gör att en del IPn frigörs och begränsningen märks inte lika mycket.
Så länge det inte är slut kommer ingen minska på de adresser man har, bara då man blir tvungen kommer man släppa på oanvända/delvis använda nät.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Skrivet av Järnet:

Vi går över till IPv6-adresser! Som de flesta redan har gjort, om jag inte minns fel.

Jaha okej, jag trodde att något katastrofalt skulle hända som att man inte kunde ha mer än t.ex. 1 dator per hushåll/abbonemang uppkopplad samtidigt eller något sådant, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Jaha okej, jag trodde att något katastrofalt skulle hända som att man inte kunde ha mer än t.ex. 1 dator per hushåll/abbonemang uppkopplad samtidigt eller något sådant, haha

det är det normal idag att du endast får 1 ip-nummer per abonnemang, sedan får du använda dig av en router om du vill att fler än en dator skall kunna använda ip-numret.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

det är det normal idag att du endast får 1 ip-nummer per abonnemang, sedan får du använda dig av en router om du vill att fler än en dator skall kunna använda ip-numret.

Ja juste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Lär ta slut rätt snart ja, när det är 5 st /8 kvar kommer iana/ripe/etc få ett var sitt, så det kommer gå snabbt då.

Det finns inte 5 st /8 kvar. Efter vad jag kan se finns det bara 2st /8, resten är multicast och loopback (vem f-n kom på att loopback skulle ha en /8 förresten?) Det finns inte ens 5st /8 kvar i utspridda adresser.

Edit: Det som tidigare kallades Klass-E-nät finns iofs, dvs 240.0.0.0/4, men jag undrar om dom släpper det...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Många leverantörer har ju både TV och telefoni + internet = 3 IP adresser behövs till en kund oftast med alla 3
själv använder jag 4 IP adresser en dator med publik adress + router en, TV en, och telefoni en.

Gå över till IPv6 pockar på nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Blir nog snart en "svart" marknad för försäljning av IP. Jag har ett hundra tal som jag skulle kunna sälja:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Det finns inte 5 st /8 kvar. Efter vad jag kan se finns det bara 2st /8, resten är multicast och loopback (vem f-n kom på att loopback skulle ha en /8 förresten?) Det finns inte ens 5st /8 kvar i utspridda adresser.

Edit: Det som tidigare kallades Klass-E-nät finns iofs, dvs 240.0.0.0/4, men jag undrar om dom släpper det...

Det finns 7st /8 kvar. När två till /8or allokeras till någon eller några RIRs så kommer dom resterande 5 /8orna att delas ut 1 per RIR, sen är det slut hos IANA. Adressbrist hos RIR kanske händer nån gång i i början på 2012.

Permalänk
Medlem

Jag har redan fyra stycken så de e lungt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av frdrkl:

Det finns 7st /8 kvar. När två till /8or allokeras till någon eller några RIRs så kommer dom resterande 5 /8orna att delas ut 1 per RIR, sen är det slut hos IANA. Adressbrist hos RIR kanske händer nån gång i i början på 2012.

True. Jag var trött och sökte på RESERVED... IP countern tar tydligen inte med dessa, så då lär det räcka ett tag till. Synd, vore nästan skönt om man slog i taket snart så världen kan gå till IPv6 helt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att många ISPs inte har orkat förbereda sitt när för IPv6, finns det någon mer än Bahnhof som klarar av det i Sverige idag? Och hur är det med routrar? Visst, när man har gått över helt till IPv6 kommer man förmodligen inte behöva någon router, men i övergångsperioden så kan det ju vara bra med en router som stöder både IPv4 och IPv6.