Permalänk

hur kallt får en dator ha det ?

Jag har en cs server som står ute i ett förråd , som är ungefär samma temperatur som ute. Nu undrar jag ifall datorn kan stå kvar där nu när det börjar bli riktigt kallt ute. För datorn alstrar ju värme , någon som vet ungefär hur kallt datorn klarar av ute ?

Permalänk
Medlem

Om det nu är en sådär 20minus. Ta bort fläkten & flänsen...

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem

Nej den mår bara bra av kylan.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Se bara till att det inte blir kondens i datorn! (vatten + datordelar = död)

Visa signatur

Pentium 4 2.4GHz | ASUS P4S8X | 512mb 333Mhz | WD400BB | MX-200 | Audigy | Koolance

Permalänk

hdd mår väl int så jävla bra av kyla har jag hört...fettet i lagrena blir väl tjockt o grejjer...

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

om den går regeelbundet så borde det inte vara några problem
men om du startar en dator som har -20 c inne i byrken och på kretskorten så stiger kretskortens temperatur till kanske mellan 50-70 c
och då spricker kiselplattor och dyl.
och då!!! KRACH

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
om den går regeelbundet så borde det inte vara några problem
men om du startar en dator som har -20 c inne i byrken och på kretskorten så stiger kretskortens temperatur till kanske mellan 50-70 c
och då spricker kiselplattor och dyl.
och då!!! KRACH

nej LOL!! tror du att det blir 50 grader på processorn när det är -20 i luften??? in wuor stupid dreams...delta-t klommer ligger på ca 20-30 grader med kylfläns, det kommer alltså att bli ca 0 till 10 grader på processorn, inte 50 och ännu mindre 70 grader....

det enda i datorn som möjligtvis inte kommer arr klara denna kyla är hårddisken...jag vet att ibms hårddiskar har en arbetstemperatur på 5-60 grader...min inte exakt den övre gränsen men det var 60 lr 70...

Men du kan nog isolera din hdd med ett gäng filtar eller något så kommer den nog klara att hålla värmen på + sidan...

/snuggleZ

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk

Fixa en 5.25" hårddiskhållare som du fyller med silikon och sedan dränker hårddisken i, borde isolera ganska bra

Visa signatur

Pentium 4 2.4GHz | ASUS P4S8X | 512mb 333Mhz | WD400BB | MX-200 | Audigy | Koolance

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle Destroyer
Fixa en 5.25" hårddiskhållare som du fyller med silikon och sedan dränker hårddisken i, borde isolera ganska bra

blir inte det lite jobbigt att återställa efter vintern....
jag röstar för lite filt eller nått annat material som man kan lägga runt den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kallt är juh bra för datorn, men däremot om luftfuktigheten är hög och det blir kondens så får du passa dej...!#¤%&

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Är det puls är inne så är det lugnt! Men så fort det blir minus så MÅSTE du ta in den. Det kommer bildas kondens som sedan rinner ner i komponeterna och kommer till slut orsaka kortis.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag förstår inte vad som är så svårt att fatta när det gäller kondens..

Om VARM luft träffar en kallare yta, blir vattnet i luften flytande form igen, DÅ bildas kondens.
Om det är jätte kallt ute, och man har något varmt där, t.ex. en dator, så kommer det INTE bildas kondens, hur kallt det än är.

det jag skulle se upp med är hårddiskarna som sagt, och om det är ett risit förråd kanske det blir frost?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slan
jag förstår inte vad som är så svårt att fatta när det gäller kondens..

Om VARM luft träffar en kallare yta, blir vattnet i luften flytande form igen, DÅ bildas kondens.
Om det är jätte kallt ute, och man har något varmt där, t.ex. en dator, så kommer det INTE bildas kondens, hur kallt det än är.

det jag skulle se upp med är hårddiskarna som sagt, och om det är ett risit förråd kanske det blir frost?

Om du ställer ut en dator i vintern. Antag att det är minusgrader.
Om du sätter igång denna dator, och tex processorn blir varm, då kommer frosten från kylaren att bli varm och såsmåningom smälta och bli i flytande form. Och hur bra är vatten och el i en kombination

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

där datorn står kommer det nog inte vara frost , men just nu är det runt 0 gradigt ellerkanske lite kallare. Men hårddisken + processorn ger ju av sig lite värme så själva datorn kan ju inte vara i närheten utav samma temp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade min dator utomhus förra vintern. IBM-diskarna klarade sig bra, men fläktarna började låta när det blev kallare än -10.
Den var på 24/7 förresten.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Kondens uppstår när varm(tillräckligt mycket varmare än ytan för att det ska bli kondens, beror på luftfuktighet) luft träffar en kall yta.

Permalänk
Medlem

Byggen låda isolerad med figolit. Håller vrämen bra. Glöm inte att väntilera lådan lite annars kan det nog bli rätt varmt i den.
5cm frigolit duger nog bra 10 fins med

Permalänk
Medlem

Sakerna är inte gjorda för att fungera bäst i minusgrader utan i rumstemeratur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle Destroyer
Fixa en 5.25" hårddiskhållare som du fyller med silikon och sedan dränker hårddisken i, borde isolera ganska bra

Eller så kan han köpa en såndär silentdrive, alla klagar ju på att det blir varmt med dem, och i det här fallet är det ju bra.

Permalänk
Medlem

Man kan säga så här.

Inga rörliga delar mår bra av kyla. alltså minusgrader. ska ligga runt 20, då är det väldigt fint.

Elektronik tar inte skada av kyla. om man nu inte överdriver såklart.

Du kan ju lätt kyla ner hela burken till -20 grader så länge som HD, CD och fläktar arbetar i normala temperaturer.
vissa fläktar klarar även minusgrade rätt bra.

Hörde en kille som stoppade ner hela daton i frysen, och sen klagade på att ingen ade varnat han när hans q3 skiva frös sönder, samt att hd:n pajade. Illa.

Men det är helt vanlig logik. snurrande grejer gillar inte kyla.
Har ni sätt någon bil som mår bra en vintermorgon?
inte jag iallfall. Går allmänt trögt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um

Om du ställer ut en dator i vintern. Antag att det är minusgrader.
Om du sätter igång denna dator, och tex processorn blir varm, då kommer frosten från kylaren att bli varm och såsmåningom smälta och bli i flytande form. Och hur bra är vatten och el i en kombination

Stänga av en server? Den skall väl stå igång och göra sitt 24/7

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Delar!um, när du ändå inte vet vad du snackar om är det ju ingen vits med att skriva det.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

hmm om det inte blir frost o temperaturen inte går ner under -20 i rummet o datorn skulle köra cs som sysselsätter hårdisken ganska bra lär den klara sig ganska bra... om du e rädd att den ska paja så kan du ju alltid ta in den

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vissa funderingar:
Mina hårddiskar är iaf ganska varma (de alstrar värme själva alltså för idioten). Värmer de upp sig själva så mkt som mina gör så är det inga problem. Skulle kunna tänka mig att de ligger på en 50 grader när det är 20 i rummet. Så det ska nog inte vara några problem.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
Kallt är juh bra för datorn, men däremot om luftfuktigheten är hög och det blir kondens så får du passa dej...!#¤%&

Om man sätter en torrbollen i lådan borde man kunna få ner kondensen ganska mycket. Tillräckligt mycket?

Permalänk
Medlem

men som sagt, jag rekomenderar också någon slags isolering för hårddiskarna, bara för säkerhets skull.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag hade en P2:a 233@333 ute på balkongen över en vinter bara för den väsnades för mycket för 2 år sen tror jag. hade en CS server uppe på den dygnet runt klarade vintern fin fint... Fast dog när sommarn börja närma sig... Vettefan vad som pajja på den får bara inte igång den fast minnena o Diskarna klarade sig fint iaf. Just nu ligger den bara i källarn o skräpar.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle Destroyer
Se bara till att det inte blir kondens i datorn! (vatten + datordelar = död)

Blir inte kondens om något varmt är där det är kallt utantvärtom

Permalänk
Medlem

Om man inte bor på något ställe med mycket vatten runtomkring så har jag för mej att det är rätt så obefintlig luftemp runt minus 20 grader.

Permalänk

Har för mig att det bara är typ 5 -10 % luftfuktighet på vintern

Visa signatur

Orlan 60Kw