Nokia N8 - "Sätt i simkort"-meddelande.

Permalänk
Medlem

Nokia N8 - "Sätt i simkort"-meddelande.

Nu orkar jag inte mer med det här.
Har haft 2 Nokia N8 med samma problem. Den första har varit på reparation (den var på upptäcktsfärd i Tjeckien där den blev skadad påvägen också), felet hittades inte + att de hade gjort ett jack vid blixten. Reklamerade, fick en ny. Även den har samma problem, förmodligen tillverkad samtidigt eller något. Jag har provat att beställa nytt sim-kort men samma sak händer.

Någon vänlig själ som kan komma med lite råd?

Permalänk
Inaktiv

är den operatörslåst?

Permalänk
Medlem

Nope, det är den icke

Permalänk
Inaktiv

har det inte funkat alls för dig?

Permalänk
Medlem

Jo, absolut. Problemet är bara att den helt plötsligt slutar känna igen simkortet. Detta sker i alla fall 1 gång per dag. Det kan ske nära som helst.

Permalänk
Medlem

glapp i hållaren ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv

in på reparation bara... efter samma fel 3 ggr så har du rätten att få en ny

Permalänk
Medlem

Den klickar till så den sätter ju sig som den ska så jag tror inte att det är glapp. Båda telefonerna hade samma problem, hur stor är sannolikheten att man råkar på det egentligen?

Den första var borta i 1 månad, det enda de gjorde var att uppdatera mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Svar till Slayzor:
Jag fick en ny när den första reklamerades. Den nya har samma problem. De säger att om de hittar felet så skickar de en ny. Men sist hittades inte felet, trots att den var på 2 verkstäder. :S Förstår ingenting.

De flesta verkar ha löst sitt problem med det felmeddelandet genom att byta simkort, men det funkade inte på min..:(

Telefonen har varit borta mer än vad jag har hunnit ha den i min hand. jag orkar inte med reparationstider mer..det känns så meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ada89:

Svar till Slayzor:
Jag fick en ny när den första reklamerades. Den nya har samma problem. De säger att om de hittar felet så skickar de en ny. Men sist hittades inte felet, trots att den var på 2 verkstäder. :S Förstår ingenting.

De flesta verkar ha löst sitt problem med det felmeddelandet genom att byta simkort, men det funkade inte på min..:(

Telefonen har varit borta mer än vad jag har hunnit ha den i min hand. jag orkar inte med reparationstider mer..det känns så meningslöst

Kanske problem med simkortet? Hade exakt samma problem med N900 och fixades sig med ett nytt simkort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Händer mig också men BARA när man startar ringprogrammet och stänger det igen utan att ha slagit någon siffra. Inte varje gång heller, ungefär 1 på 10 gånger.

I mitt fall är det någon mjukvarubugg och kan bara inträffa om jag dummar mig genom att öppna och stänga ringprogrammet hela tiden utan att använda det. Bara att starta om i så fall.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kanske problem med simkortet? Hade exakt samma problem med N900 och fixades sig med ett nytt simkort.

Googlade det och många sa att det kunde vara simkortet som är slitet, men jag beställde nytt och ändå är det samma. Tur att din fixade sig, jag har inte den turen verkar det som =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Händer mig också men BARA när man startar ringprogrammet och stänger det igen utan att ha slagit någon siffra. Inte varje gång heller, ungefär 1 på 10 gånger.

I mitt fall är det någon mjukvarubugg och kan bara inträffa om jag dummar mig genom att öppna och stänga ringprogrammet hela tiden utan att använda det. Bara att starta om i så fall.

Läste det någonstans också att en del upplever det problemet när de ska ringa. Du kan inte uppdatera mjukvaran då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ada89:

Läste det någonstans också att en del upplever det problemet när de ska ringa. Du kan inte uppdatera mjukvaran då?

Nepp, det finns ingen uppdatering. Det känns som en svårlokaliserad bugg för Nokia.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Nepp, det finns ingen uppdatering. Det känns som en svårlokaliserad bugg för Nokia.

Det är ändå ganska sjukt att telefonen inte klarar av något så grundläggande som att känna igen ett simkort.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är något fel på simkortet o inte på själva telefonen ?
Hade samma skit på min tills ja fick nytt simkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Det kan inte vara så att det är något fel på simkortet o inte på själva telefonen ?
Hade samma skit på min tills ja fick nytt simkort.

Beställde nytt, men problemet består

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ada89:

Beställde nytt, men problemet består

Ja, då har jag tyvärr inga fler ider, sen jag fick mitt nya kort har allt funkat prima. Gå tillbax till butiken och visa dom ditt problem, och skickar dom den på lagning igen så stanna i butiken när du får tillbax luren o testa ett tag. Kvarstår problemet begär en ny telefon eller pengarna tillbax.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

testat ett antal n8:or (säljer sådana) och har kommit fram till att det verkar va problem med utformningen hur vissa SIMkort ser ut.Te.x Telias simkort verkar fungera fint men ej Tele2:s,vet inte hur bra det fungerar med andra operatörers sim. Tittar man hur de olika korten är utformade så kan det va som så att kontaktbläcken inte kommer i kontakt med simkortets kontaktyta som de ska på de kort som inte fungerar. Hittade ingen vettig lösning utan det var bara att ta ut och stoppa tillbaka simkortet med olika hårda/mjuka intryckningar i hållaren. Tog ett par ggr sen fick jag det att fungera..

Permalänk
Medlem

Simkortet fungerar lite som en processor, telefonen skickar information till kortet som det sedan skall processera och sända tillbaka.
Till skillnad från ett minneskort som endast lagrar information.

Därför kan det ibland bli för mycket information och "processer" för simkortet och då svarar detta inte alls vilket leder till att telefonen visar meddelandet sätt i simkort. Alltså ligger problemet troligtvis inte hos din telefon.

Har även samma problem när jag har för bråttom, t.ex klickar på ring sedan ändrar mig och klickar på avbryt och sedan ring igen, då blir detta för mycket för sim kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Simkortet fungerar lite som en processor, telefonen skickar information till kortet som det sedan skall processera och sända tillbaka.
Till skillnad från ett minneskort som endast lagrar information.

Därför kan det ibland bli för mycket information och "processer" för simkortet och då svarar detta inte alls vilket leder till att telefonen visar meddelandet sätt i simkort. Alltså ligger problemet troligtvis inte hos din telefon.

Har även samma problem när jag har för bråttom, t.ex klickar på ring sedan ändrar mig och klickar på avbryt och sedan ring igen, då blir detta för mycket för sim kortet.

Hah alldrig haft liknande och ser ut som en större ursäkt. Nokia stupar när det gäller kvalite på deras mobiltelefoner. Ett annat vanligt problem är batteriet eller minnet för klockan. Haft nu flera olika nokia telefoner och ja, varje gång efter ett viss tid så börjar mobilen glömma datum och tid när man tar ut batteriet. Ringde deras support och de svarade att det är vanligt (jaha?).

Krossat också skärmen på min n900 2ggr och på min n95 så sprack skärmen av en okänd anledning. Med krossat menar jag att lcd skärmen på insidan är sprucken medans helt fin utanför.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hah alldrig haft liknande och ser ut som en större ursäkt. Nokia stupar när det gäller kvalite på deras mobiltelefoner. Ett annat vanligt problem är batteriet eller minnet för klockan. Haft nu flera olika nokia telefoner och ja, varje gång efter ett viss tid så börjar mobilen glömma datum och tid när man tar ut batteriet. Ringde deras support och de svarade att det är vanligt (jaha?).

Krossat också skärmen på min n900 2ggr och på min n95 så sprack skärmen av en okänd anledning. Med krossat menar jag att lcd skärmen på insidan är sprucken medans helt fin utanför.

Jag tycker inte det verkar vara värst konstigt att klockan inte kan hålla koll på tidet om batteriet är ut och all el som finns i förbrukas iofs, och om du lyckats krossa sakerna tycker jag det mer låter som vårdslöst hanterande av dina saker än dålig kvalite. Har genom åren haft många nokia telefoner och inte vart med om något liknande, men då brukar jag inte heller sitta eller hoppa på mina telefoner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Jag tycker inte det verkar vara värst konstigt att klockan inte kan hålla koll på tidet om batteriet är ut och all el som finns i förbrukas iofs, och om du lyckats krossa sakerna tycker jag det mer låter som vårdslöst hanterande av dina saker än dålig kvalite. Har genom åren haft många nokia telefoner och inte vart med om något liknande, men då brukar jag inte heller sitta eller hoppa på mina telefoner

Samma här, har aldrig lyckat ha sönder eller haft en telefon som ramlat isär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Samma här, har aldrig lyckat ha sönder eller haft en telefon som ramlat isär.

Ramlat isär nej. Krossat. Första gången skärmen gick för min n900 var när den droppa NOTERA 30cm på golvet och det är inget betong golv eller trägolv vi snackar om.

Kanske inte så farligt när det bara händer ibland, men när man kör med flera simkort och varje gång ställa in tid blir jobbigt.

Nokian95 gick glaset när gick från bilen ut till kalla luften. N900 gick som sagt när den ramla från en 30cm höjd samt en gång när jag hade den i fickan(fram). Dock inget större tryck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, men om det är någon tillverkare som är kända för hård droptesting och ha proffsig sammansättning av sina telefoner är det Nokia.

Sätt i Sim-meddelanden har jag nog fått på alla mina telefoner, SE, HTC, Siemens fast i varierande omfattning.Ibland har det blivit reparation.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"