Segt att jobba över nätverket mot en Server

Permalänk
Medlem

Segt att jobba över nätverket mot en Server

Hej

Jag håller på att konfigurerar ett litet kontorsnätverk bestående av 3 datorer (Win 7pro) och 1 server (Win small business server 2008).

Nätverket är trådlöst (förutom att servern & router har en kabel) och att surfa på internet går bra.

Nyligen installerade jag ett faktureringsprogram på alla datorerna med databasen på servern. När man öppnar programmet på en av datorerna går det segt att ladda/redigera fakturorna. Ibland när man ändrar en prissumma får man kanske vänta 5 sekunder innan ändringen är gjord, det känns som datorn låser sig temporärt. Detta upplevs självklart som ett störande moment.

Vad kan det vara som gör detta? Och vilka åtgärder finns det?

Routern är en Netgear W3500L och alla datorer har NOD32 Antivirus installerat.

MVH,
Max

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Även om bandbredden är OK kan det bli trångt i routern när du har många anslutningar som skickar små paket hela tiden. Kolla om du kan ordna detta med någon Quality of Service-funktion i routern, om du har någon sådan.

Har du testat att köra trådat för att eliminera möjligheten att det är wifi som bottnar?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Vad använder du för program för att 'se/styra den andra datorn'?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vad använder du för program för att 'se/styra den andra datorn'?

Om han har faktureringsprogramet på de vanliga datorerna och bara databasen på server så borde han väl inte använda något extra program?

Det är väl bara att hårddisken som databasen ligger på är utdelad på nätverket?

Permalänk
Medlem

Printscreen
Kopiator, fax, server och IP-telefoni är allt sladdat och det är bara 3 datorer som är uppkopplat mot det trådlösa, varav 2 som använder nätet ofta. Så jag tvekar på att routern inte har kapacitet nog att driva dessa två...?

-=FULLMOON=-
Allt körs genom windows server 2008, programvaran ansluter datorerna till det interna nätverket.

bjjb
Japp, installationsfilen eller databasen ligger på serverns hårddisk och datorerna har en lokal installation. Det är bara en dator som kan öppna databasen åt gången. Tanken är att man ska kunna arbeta från sin egen dator och inte från en och samma.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med vanliga filöverföringar till/från servern?

Om t.ex. word kan öppna/skriva till en fil snabbt så verkar det ju som det är faktureringsprogramet som är långsamt.

Permalänk

okey då missuppfattade jag det lite.. trodde du satt hemme över trådlöst och anslut mot en burk på jobbet etc och att en av dessa bara gick trögt.

Visa signatur

I am Extrazz.