EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Intel ska väl stå för alla frakt kostnader?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Jag upprepar mig!
Ni som handlat på komplett, ta INTE emot kontrollerkortet om ni vill få kortet utbytt sedan när det finns fullt fungerande nya revisioner på moderkorten på marknaden!

Permalänk
Medlem

Synd att komplett inte informerar sina kunder om att de inte får sina moderkort utbytta om de tar emot ett kontrollerkort... Känner helt plötsligt inte för att köpa mitt nästa bygge därifrån, som jag gjort förr :/

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Meh folk blir helt i onödan panikslagna, själv hade jag aldrig orkat byta ut moderkortet, bara å köra diskarna på 6 portarna och typ DVDn på en trea (eller ta kontrollerkortet om man köpt från Komplett)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar321:

jag är i exakt samma position som du, köpte min dator för 3 veckor sedan och inet sa i torsdags att den skulle skickas igår (måndag) eller idag. Lite roligt att min dator också kostade 13,000 ;). Jag funderar lite på att om man fortfarande kunde få datorn då jag bar använder 2st SATA portar endå och kanske vid ett senare tillfälle få ett nytt eller liknande.

Samma här.

Jag har dessutom beställt ett ASRock P67 Extreme 4 som har 4st 6,0 Gbps portar så jag skulle med största sannolikhet aldrig behöva använda de defekta (har 1dvd, 1sdd och 1hd i paketet och kan inte rimligtvis tänka mig behöva mer än 1 hd extra i framtiden).

Skulle också vilja ha min dator som den är och bara själv gå runt problemet. Misstänker dock att Inet inte kommer vilja leverera defekta kort, hur gärna jag än vill.

Kul att tvingas vänta X antal månader på nya kort när RIFT som jag vill spela släpps 24 februari.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M9A2:

Så vad ska vi Dustinhome kunder göra enligt dig, bara ta de lugnt - vänta på ett nytt?
Är de så jag ska förstå det!?

Dustin-kunder som som jag har två alternativ, antingen återköp av moderkortet vilket leder till att man blir utan moderkort tills de nya och troligtvis dyrare korten kommer eller så får man ett kontroller kort hemskickat vilket liknar Kompletts lösning. Vad man då bör akta sig för då är att man säger upp sin rätt till att få moderkortet utbytt när de nya kommer.

Jag inväntar svar om ett tredje alternativ där man sitter lugnt med nuvarande kortet tills de nya kommer och man får det utbytt då.

Bästa lösningen hade dock varit om vi även fått en fungerande kontroller med samma prestanda i väntan på det nya kortet men det ser inte ut som det.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Meh folk blir helt i onödan panikslagna, själv hade jag aldrig orkat byta ut moderkortet, bara å köra diskarna på 6 portarna och typ DVDn på en trea (eller ta kontrollerkortet om man köpt från Komplett)

Men!

Tar du kontrollerkortet förbrukar du din chans att få kortet utbytt sedan.

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen som helst anledning att be om ett SATA-kort om man inte har problem heller. Bara att avvakta i 1-2mån och sedan få sitt moderkort utbytt mest troligt. Däremot är det ju bra att butikerna erbjuder ett SATA-kort utan kostnad för dem som faktiskt redan råkat ut för dessa problem, vilket dock lär vara 0% då det verkar som det inte finns någon användare idag som faktiskt fått just detta problem ännu.

Löjligt av Komplett att säga att man avhjälpt felet om man skickar ut ett SATA-kort med tanke på att så står det inte i deras meddelande. Då försöker de bara låta mer hjälpsamma än vad de är. Men givetvis ska man inte be om ett SATA-kort om man inte redan har trasiga SATA-portar eller enbart behöver max 2st fram till de byter ut korten.

Sen om du tar emot ett SATA-kort kan jag inte tänka mig att det upphäver din garanti. Så då är det bara att be dem byta ut kortet på garantin ändå. Handlar inte från Komplett längre och varför får jag bekräftat då och då som nu.

Permalänk
Medlem

Konstigt att vissa är så sugna på SB palttformen att dom nöjer sig med defekta moderkort.
Självklart vill inte intel ha andra klassens moderkort i omlopp och vill ha tillbaks så många felaktiga kort som möjligt.
Vissa tillverkare har ju lång garantitid, och om ett par år när dom som valt att ha kvar korten, ska sälja så blir det ju problem för en intet ont anande köpare, då denna nyhet är glömd för länge sedan.
Nej gör om gör rätt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Haha, min ska iof inte monteras men har en order liggandes hos Inet iaf. Nästan sugen på ta kortet ändå, problemet är att jag har 3 andra diskar med =/

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

oOoOo00o0oOOooOoOo00o0oOOooOoOo00o0oOOo

Skrivet av oskar321:

jag är i exakt samma position som du, köpte min dator för 3 veckor sedan och inet sa i torsdags att den skulle skickas igår (måndag) eller idag. Lite roligt att min dator också kostade 13,000 ;). Jag funderar lite på att om man fortfarande kunde få datorn då jag bar använder 2st SATA portar endå och kanske vid ett senare tillfälle få ett nytt eller liknande.

Samma sits som er och har med väntat 4 veckor, tycker det rimligtvis borde va frågan om en reklamation. Då dom sen inte har något fungerande moderkort att erbjuda inom en skälig tid betyder det att man borde få ångra köpet även om det är en "byggnation" man beställt. Vilket jag hoppas på, då jag ångrar att jag köpte något från Inet från första början.

Något sata bla bla controller kort vill man inte ha, det tar upp en slot som kan behövas till något annat i framtiden plus att den vad jag har förstått kommer dra ström och alstra värme.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av delphiholm:

Kan hålla med om som dealen ser ut nu, så skall man inte ta emot ett SATA kort.
Dock tycker jag att dom förklarar rätt väl varför dom inte har råd med både och.
Jag tvivlar på de andra handlarna kommer att ha ett bättre erbjudande, vi får se.
Som det ser ut i dag skulle jag inte tagit emot ett SATA-kort, möjligtvis köpt ett själv för egna pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Ett ovanligt specialfall, det kan lika gärna var hyperthreadingen på i7an som spökar än att X6 har bättre prestanda.

tycker de presterade rätt okej på övriga inställningar. amd processorer får även ok poäng i windows experiense index(min får 7.4 vilket är bättre än vad i5 750 får utan överklockning).

innan sandy bridge så presterade intel processorer bra till priset av hög effektförbrukning, tex har en i5 750 marginellt lägre strömförbrukning än en 125w phenom x4 965 c3 men även sämre prestanda enligt windows testet.

så hopplöst efter är inte amd med sina phenom II och opteron.

kanske intel med insikten om bulldozer valde att pressa ut sandy bridge lite väl tidigt och då missade att testa så allt verkligen fungerade, nu kommer intels trovärdighet att försämras lite plus att prudkutionen kommer igång på allvar lagom till bulldozer.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kan hålla med om som dealen ser ut nu, så skall man inte ta emot ett SATA kort.
Dock tycker jag att dom förklarar rätt väl varför dom inte har råd med både och.
Jag tvivlar på de andra handlarna kommer att ha ett bättre erbjudande, vi får se.
Som det ser ut i dag skulle jag inte tagit emot ett SATA-kort, möjligtvis köpt ett själv för egna pengar.

Ja! MEN, jag tycker att komplett och då även sweclockers som skriver om detta på sin förstasida ska va förbannat mer öppna om det, kan lova dig att 99 % inte visste om att dom inte får sitt moderkort utbytt sedan om dom går med på att få ett kontrollerkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electronic:

Dustin-kunder som som jag har två alternativ, antingen återköp av moderkortet vilket leder till att man blir utan moderkort tills de nya och troligtvis dyrare korten kommer eller så får man ett kontroller kort hemskickat vilket liknar Kompletts lösning. Vad man då bör akta sig för då är att man säger upp sin rätt till att få moderkortet utbytt när de nya kommer.

Jag inväntar svar om ett tredje alternativ där man sitter lugnt med nuvarande kortet tills de nya kommer och man får det utbytt då.

Bästa lösningen hade dock varit om vi även fått en fungerande kontroller med samma prestanda i väntan på det nya kortet men det ser inte ut som det.

Har jag förstår de rätt? De är endast de äldre SATA kontakterna som man inte bör använda sig av,
men samtliga ''nyare'' SATA 6Gbps fortfarande går att använda utan att va orolig för att någon av
diverse hårdvara kan komma att faila?

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Sommaren... Ska man avbeställa och köra på äldre processor? Funderar fan på det, behöver ju dator, fan!

dagens i-landsproblem

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av delphiholm:

Ja! MEN, jag tycker att komplett och då även sweclockers som skriver om detta på sin förstasida ska va förbannat mer öppna om det, kan lova dig att 99 % inte visste om att dom inte får sitt moderkort utbytt sedan om dom går med på att få ett kontrollerkort.

Där håller jag med till 100%.
Som sagt, ta inte emot ett kontrollerkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

Ja! MEN, jag tycker att komplett och då även sweclockers som skriver om detta på sin förstasida ska va förbannat mer öppna om det, kan lova dig att 99 % inte visste om att dom inte får sitt moderkort utbytt sedan om dom går med på att få ett kontrollerkort.

Du tycker inte det känns logiskt då? Varför skulle de vilja punga ut med massa extra pengar när det inte ens är deras fel?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Synd att komplett inte informerar sina kunder om att de inte får sina moderkort utbytta om de tar emot ett kontrollerkort... Känner helt plötsligt inte för att köpa mitt nästa bygge därifrån, som jag gjort förr :/

Varför skulle de få sina moderkort utbytta om de tar emot ett kontrollerkort?

Kontrollerkort är en permanent och enkel lösning. Såvida du inte har brist på PCI-E platser.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

dagens i-landsproblem

Du sitter inte på en dator som gått på kanten i flera månader märker jag. Fel på moderkortet, hårrdisk, minnen och grafikkort, döda pixlar osvosvosv. Så säger folk i december att man ska vänta och sen blir det såhär, klart man blir frustrerad.. Min dator måste vara på dygnet runt..

Funderar på äldre processor, tror inte jag märker speciellt stor skillnad?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Samma här.

Jag har dessutom beställt ett ASRock P67 Extreme 4 som har 4st 6,0 Gbps portar så jag skulle med största sannolikhet aldrig behöva använda de defekta (har 1dvd, 1sdd och 1hd i paketet och kan inte rimligtvis tänka mig behöva mer än 1 hd extra i framtiden).

Skulle också vilja ha min dator som den är och bara själv gå runt problemet. Misstänker dock att Inet inte kommer vilja leverera defekta kort, hur gärna jag än vill.

Kul att tvingas vänta X antal månader på nya kort när RIFT som jag vill spela släpps 24 februari.

håller med till 100%, jag har dock bara 2st 6 Gb/s portar men jag kommer bara använda 1hdd och 1 DVD, om jag vill ha en SSD kan jag om jag vill koppla ur DVD'n för om jag ska vara ärlig så har jag nästan aldrig någon användning för den :).
Men jag tror också att de inte kommer vilja ge oss datorerna med defekta kort, jag har ju tyvärr väntat i 3 veckor och om jag tvingas vänta ännu mer blir jag jävligt deprimerad då jag har sett fram emot denna datorn ett tag, men vi får se, väntar på ett Mail från Inet

Permalänk
Medlem

Ny info från inet nu på inet.se

http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge/

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M9A2:

Har jag förstår de rätt? De är endast de äldre SATA kontakterna som man inte bör använda sig av,
men samtliga ''nyare'' SATA 6Gbps fortfarande går att använda utan att va orolig för att någon av
diverse hårdvara kan komma att faila?

Stämmer utmärkt

Permalänk
Medlem

Alina

Nå'n som kollat med Alina hur de tänkt göra? Ett 2-ports SATA PCI utan stripe-RAID är ju "komplett" värdelöst (pun intended) jämfört med onboard.

Det är ju så typiskt detta - har kört enbart AMD sedan 1993 (486sx25). Tills i förrgår. Ah well...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

mailade alina igår, inte fått något svar än

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

----------------

-------------
------------

------
Vill du byta ut ditt moderkort så löser vi det när det kommer nya, då får du dock inget kontrollerkort eftersom att moderkortet fortf. fungerar till 100% på port 0-1 och i vissa fall så kommer det inte att fungera på de andra portarna, SKULLE det bli fel, vilket jag tidigare sagt att det inte är 100% defekta portar utan ett fel som KAN komma, så har du rätt till att få ditt moderkort ersatt, under förutsättningen att du inte tagit emot något kontrollerkort för att då har vi avhjälpt felet (något som är korrekt hanterat enligt svensk konsumentköpslag). Avhjälper vi ett fel med ditt godkännande så kan du inte längre reklamera en vara för det felet.

Med vänliga hälsningar
Micke Svensson, Komplett.se"

Dvs, det är INTE en temporär lösning om du går med på att ta emot ett kontrollerkort från komplett, då har du ingen möjlighet att få ett nytt kort sedan då problemet enligt dom ses som avhjälpt.

my god! Bra att de inte klargör det! Apor..

Hälsa honom att det är taffligt att ersätta fyra SATA 3 Gbps med två SATA 1.5 Gbps och kalla det för att man löst problemet. Med tanke på att långt ifrån alla lär behöva gå och byta ut sina moderkort mot nya så håller inte hans siffror känner jag.

Och det är ju de (jag bl.a.) med flera hårddiskar som kommer både behöva kontrollerkort nu (troende att de sände ut kort utav god vilja och för att stärka kundrelationer, men tydligen inte) och sedan kommer vilja ha ett fullt fungerande moderkort, så det passar sig verkligen inte det här..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

Varför skulle de få sina moderkort utbytta om de tar emot ett kontrollerkort?

Kontrollerkort är en permanent och enkel lösning. Såvida du inte har brist på PCI-E platser.

Problemet är att Komplett (-galen) skrivit på sin hemsida att kontrollerkortet är en

Citat:

vi kostnadsfritt att skicka ut ett SATA kontrollerkort som tillfällig ersättning.

Tyvärr har inte alla på Komplett sett detta utan påstår att detta är en permanent lösning.

Således TA INTE EMOT ETT KONTROLLER-kort FRÅN Komplett(-galen).

Hoppas jag hördes nu
Detta gäller troligtvis alla återförsäljare, då kontrollerkortet ses som en permanent lösning.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

my god! Bra att de inte klargör det! Apor..

Hälsa honom att det är taffligt att ersätta fyra SATA 3 Gbps med två SATA 1.5 Gbps och kalla det för att man löst problemet. Med tanke på att långt ifrån alla lär behöva gå och byta ut sina moderkort mot nya så håller inte hans siffror känner jag.

Och det är ju de (jag bl.a.) med flera hårddiskar som kommer både behöva kontrollerkort nu (troende att de sände ut kort utav god vilja och för att stärka kundrelationer, men tydligen inte) och sedan kommer vilja ha ett fullt fungerande moderkort, så det passar sig verkligen inte det här..

Ja! Kan någon se till att sweclockers skriver dit detta i sin nyhet med och varnar om det!!!
Jag har redan sett det men hade jag fått reda på det i efterhand så hade jag blivit riktigt förbannad.

Permalänk
Medlem

Tycker att komplett har blivit mycket sämre på sistone, köpte allt där i typ 8år. De 3 senaste RMA har det betett sig konstigt och skickade ett nytt grafikkort till mig som inte ens var likadant som jag skickade in :/ utan att fråga om det gick bra t ex. Jag kommer troligen aldrig mer att handla från komplett om jag inte måste pga de är de ända som har en viss produkt lr nåt.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge/

Enligt Inet så verkar det ju vara minimalrisk att man har blivit påverkad?