Skillnad mellan XFX Core Edition 650W och Fractal Design Tesla 650W 80+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Kanske lite offtopic men:
Har för mig att Hale90 650W har 85° C kondensatorer istället för 105° C som storebröderna har.
Påverkar det mycket på livslängden på nätagget, eller räcker det gott och väl med 85° C?

Hittade detta på engelska:
"Electrolytic capacitors exist in (at least) two different temperature ratings: 85 C and 105 C. The latter are obviously more temperature resistant. Unfortunately they also tend to have a higher ESR than their 85 C counterparts. So in an application where the heat is due to I^2 * ESR dissipation, the 105 C type may actually be a *worse* choice! If the heat is due to a nearby hot heatsink then 105 C is indeed a better choice."

Så min tolkning.. Om en konding kommer sitta nära ett varmt element, ex. kylfläns, och utsättas för värme från den.. ja då vill man ha den mer värmetåliga kondingen graderad för 105C.

Men sen också denna kommentar vilken jag inte läste genom ordentlig:
"While it seems true that 105 C electrolytics have about 50% greater ESR when new, compared to similar 85 C electrolytics, IMO, that is not significant in the circuit. If you would (could) perform a long term experiment and install a 85C and a 105 C in the same circuit, and measure the ESR after 1,000 hours, I would expect to see the ESR of the 105 C part after aging/usage, now to be less than the 85 C."

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kotan:

Kanske lite offtopic men:
Har för mig att Hale90 650W har 85° C kondensatorer istället för 105° C som storebröderna har.
Påverkar det mycket på livslängden på nätagget, eller räcker det gott och väl med 85° C?

Var har du sett det? Det är mycket sämre, i stil med 1/4 (vill minnas det är fördubblad livslängd för varje 10C, mycket större skillnad än de flesta tror), av livslängden jämfört med 105C. Jämför man med riktigt dåliga märken så kan skillnaderna in livslängd utan vidare bli 1/10.

Det är därför jag endast rekommenderar 105C från japanska tillverkare. Otroligt mycket bättre livslängd än normalt Kina- eller Taiwan-skräp på 85C. På alla positioner i agget.

Edit: lacrits, när det gäller nätagg är låg-ESR ett krav för funktionen (precis som för CPU-matningen på moderkortet) och eftersom det är en varm miljö är allt annat än 105C dumsnålt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var har du sett det? Det är mycket sämre, i stil med 1/4 (vill minnas det är fördubblad livslängd för varje 10C, mycket större skillnad än de flesta tror), av livslängden jämfört med 105C. Jämför man med riktigt dåliga märken så kan skillnaderna in livslängd utan vidare bli 1/10.

Det är därför jag endast rekommenderar 105C från japanska tillverkare. Otroligt mycket bättre livslängd än normalt Kina- eller Taiwan-skräp på 85C. På alla positioner i agget.

Får be om ursäkt. Blandade nog ihop det med något annat nätagg som jag kollade på i samma veva som jag sökte information om detta nätagg. Så även 650W verkar ha 105° C.

Tack för informationen angående grader. Då blir det hålla sig ifrån 85° då jag tenderar att ha samma nätagg rätt länge.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var har du sett det? Det är mycket sämre, i stil med 1/4 (vill minnas det är fördubblad livslängd för varje 10C, mycket större skillnad än de flesta tror), av livslängden jämfört med 105C. Jämför man med riktigt dåliga märken så kan skillnaderna in livslängd utan vidare bli 1/10.

Det är därför jag endast rekommenderar 105C från japanska tillverkare. Otroligt mycket bättre livslängd än normalt Kina- eller Taiwan-skräp på 85C. På alla positioner i agget.

Edit: lacrits, när det gäller nätagg är låg-ESR ett krav för funktionen (precis som för CPU-matningen på moderkortet) och eftersom det är en varm miljö är allt annat än 105C dumsnålt.

Jag säger inte emot dig Multi, jag bara citerade ett statement jag googlade mig till som ett svar på föregående postare.. Jag utger mig inte för att vara någon elektronikinjengör eller nätaggsguru. Jag lär mig nått nytt hela tiden iaf.

Det Hale90 650W som pureoverclock tittade på verkar nog ha 85C Chemi-con kondingar.. Se här:

Jag hämtar mitt agg imorron kväll, så jag kan snart bekräfta vilka kondingar där sitter..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Jag säger inte emot dig Multi, jag bara citerade ett statement jag googlade mig till som ett svar på föregående postare.. Jag utger mig inte för att vara någon elektronikinjengör eller nätaggsguru. Jag lär mig nått nytt hela tiden iaf.

Det Hale90 650W som pureoverclock tittade på verkar nog ha 85C Chemi-con kondingar..

Jag hämtar mitt agg imorron kväll, så jag kan snart bekräfta vilka kondingar där sitter..

:cry:

Var säker på att alla Hale var riktigt utrustade. Det är ju iaf japanskt, men bedrövligt att de sparar in någon/några tior på det viset. Inte många tillverkare man kan lita på.:(

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

:cry:

Var säker på att alla Hale var riktigt utrustade. Det är ju iaf japanskt, men bedrövligt att de sparar in någon/några tior på det viset. Inte många tillverkare man kan lita på.:(

Man kanske ska byta ut kondingarna mot likvärdiga 105C Rubycon, dom hittar man ju lätt på Elfa.. Om det nu är 85C kondigar (Chemi-con SMQ) ur kartongen? Eller kanske reklamera, för på NZXTs hemsida så visar dom stolt upp en bild på 105C kondingar (Chemi-con KMQ).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Inte värt att byta och bryta garantin. De lär hålla hyfsat länge ändå eftersom det är bra kvalitet. Synd bara att så många ska snåla på viktiga saker, man blir ledsen i ögat.

Kan vara vanskligt att byta till annan sort med andra egenskaper. Det kan skapa oförutsedda problem eftersom designen säkert är gjord för en viss serie med specifika parametrar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Chemi-con SMQ, 85C, uthållighet 2000h vid 85C
Chemi-con KMQ, 105C, uthållighet 2000h vid 105C

Gäller å hålla agget svalt för å minska på uttorkningen av kondingarna! PCP&C visste vad dom gjorde med sin gamla Silencer-serie.. hålla liv i kondingarna genom hög kylfaktor. Sen att man drabbades av bullerskador är en annan sak!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Chemi-con SMQ, 85C, uthållighet 2000h vid 85C
Chemi-con KMQ, 105C, uthållighet 2000h vid 105C

Gäller å hålla agget svalt för å minska på uttorkningen av kondingarna! PCP&C visste vad dom gjorde med sin gamla Silencer-serie.. hålla liv i kondingarna genom hög kylfaktor. Sen att man drabbades av bullerskador är en annan sak!

Fördubblad livslängd vid varje 10C lägre temperatur, som jag skrev ovan. 85C i nätagg blir väldigt tajt om man belastar mycket hela tiden (folding?)/dåligt ventilerad låda. 65C lokalt i agget utan problem = 8000h = 333 dagar. 105C = 32000h = 1333h = 3,6 år. Lite bättre.
Nu dör inte nödvändigtvis kondensatorn efter den tiden, tror man räknar -20% i kapacitans som när den anses slut enligt beräkningarna ovan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tog loss fläktgallret och körde ner en tandläkarspegel mellan fläktbladen.. Dom stora kondingarna är Chemi-con KMM serie, 105C, och jag ser även mindre smalare kondingar som är Chemi-con KZE serie, också 105C. Det är inte lätt å se nått mellan fläktbladen så det tog lite pill å koncentration, men jag vill inte bryta förseglingen och försaka garantin. Det är skumt, varför skulle NZXT skicka ut ett agg till pureoverclock med svarta SMQ 85C kondingar.. ? E det för ett ESR är lägre på färska 85C kondingar och därmed presterar lite bättre tro? Kan det vara som i den kommentaren jag hittade: "While it seems true that 105 C electrolytics have about 50% greater ESR when new, compared to similar 85 C electrolytics..." kanske..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacrits:

Tog loss fläktgallret och körde ner en tandläkarspegel mellan fläktbladen.. Dom stora kondingarna är Chemi-con KMM serie, 105C, och jag ser även mindre smalare kondingar som är Chemi-con KZE serie, också 105C. Det är inte lätt å se nått mellan fläktbladen så det tog lite pill å koncentration, men jag vill inte bryta förseglingen och försaka garantin. Det är skumt, varför skulle NZXT skicka ut ett agg till pureoverclock med svarta SMQ 85C kondingar.. ? E det för ett ESR är lägre på färska 85C kondingar och därmed presterar lite bättre tro? Kan det vara som i den kommentaren jag hittade: "While it seems true that 105 C electrolytics have about 50% greater ESR when new, compared to similar 85 C electrolytics..." kanske..

Det var trevligt att se! Det är inte helt okänt att tillverkare ändrar sina specifikationer efter tidig kritik, speciellt de bättre som bryr sig om kunderna och inte bara de sista centen i fickan.
Det är inga problem med högre ESR för 105C (om det nu är det generellt, inget jag funderat över tidigare). Nätaggen är konstruerade för de komponenter som sitter i (no shit! ).

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig lite lägre nätspänningsrippel (50Hz eller multiplar därav) med lägre ESR på primärkondingarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Men generellt sett så kan man säga att elektrolytkondingar är rena skiten, enda anledningen till de används är att de erbjuder mycker faradz/kr och med tanke på vad lite bättre nätagg kostar så borde det inte finnas en enda jävla elektrolyt så långt ögat kan se där!!

Jag har sett trasig elektronik, och varenda jävla gång nåt elektoniskt går sönder så är det en sån elektrolyt som gått, varenda gång!

Köper du ett bra moderkort idag så finns det inga elektrolyter på det, för dom går sönder!
likadant med grafikkort och ljudkort. Jag personligen köper inga som helst komponenter om jag på bilder kan se elektolyter på korten, det är autofail liksom, waiting to happen.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Men generellt sett så kan man säga att elektrolytkondingar är rena skiten, enda anledningen till de används är att de erbjuder mycker faradz/kr och med tanke på vad lite bättre nätagg kostar så borde det inte finnas en enda jävla elektrolyt så långt ögat kan se där!!

Jag har sett trasig elektronik, och varenda jävla gång nåt elektoniskt går sönder så är det en sån elektrolyt som gått, varenda gång!

Köper du ett bra moderkort idag så finns det inga elektrolyter på det, för dom går sönder!
likadant med grafikkort och ljudkort. Jag personligen köper inga som helst komponenter om jag på bilder kan se elektolyter på korten, det är autofail liksom, waiting to happen.

Så vad har du för nätagg i din PC?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Ett fyllt med massa dåliga elektrolyter precis som alla andra..

Ville bara säja att det vore kul med högre kvalitet på komponenterna om man betalar massa pengar, jag har sett att Seasonic har en del med bara en eller 2 stora elektrolyter och resten är av bättre kvalitet.
Jag önskar jag hade ett sånt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.