SAGAN OM DET FÖRSTA 3D-GRAFIKKORTET FÖR HEMPC DATORER:
(hehe, inte riktigt kanske)
*** för er som vill skippa "inledningen" (som mest är där för att komma i stämning) o komma direkt till trådens huvudsakliga del... scrolla ner till den långa raden smileys:
ibland tänker ja tebax på den första "kraftfulla" pc'n ja införskaffade en gång i tiden när ja gick sista året i högstadiet...
tidigare hadde ja i flera år fått dras med en gammal pc av märke philips som hadde en intel 8088 cpu... 768kbyte ram... ett 8-bits isa VGA kort med 512 kbyte videominne (som klarade 320x240 i 256 färger, alternativt 640x480 i 16 färger), och hela 30 mbyte hårddisk, det hela avnjöts på en monochrome vgaskärm och ett "ljudkort" som ja själv byggt som kopplades in i parallell porten, så man i vissa fall hadde ett bättre alternativ till att lyssna till den pipiga "blip blop" pcspeakern... spel som dune2 gick i 5 fps om dom änns startade, så man fick ofta nöja sej med ännu äldre spel.
men nu!... nu skulle det bli andra tider! för nu hadde ja införskaffat en ubermäktig Pentium!...
den var bestyckad med en cpu på hela 120mhz... 8 mb edo (!) ram... 1,3 GB quantum fireball hårddisk (som knäckte gigabyte barriären) och senare en 8x goldstar (lg) cdrom och en soundblaster awe32
och ett påkostat grafikkort: Diamond Stealth Video 3000 pci-serien av en bättre modell med 2mb vram (VRAM=supersnabbt, innan korten med SGRAM kom)... det var ett av dom första pci-grafikkorten... tidigare var det VLB- o ISA-kort som gällde... kortet hadde ett S3 grafikchip som var känt för att ge bra flyt o framerates i spel (självklart för 2D-grafik)... på den tiden var inte det nån självklarhet då flera grafikkort var usla på 2d-scrollning, o andra kort hadde obotliga vsyncs problem... gick ofta enkelt att testa med grafik/ljud-demos i still med 3dmark... exempelvis finska Future Crews "2nd reality" eller svenska Triton's "crystal dreams" som båda presterade snygga 2d- o 3d-effekter (borde iaf gå att se 2nd reality i youtube... notering: dagens futuremark bildades ur future crew) ...men med det här diamondkortet så hadde man inga som helst problem med nått spel i huvetaget (även om VESA's diagnosticprogramvara ryktade om en allvarlig bug i s3-chippen hos stealth video 3xxx-serien)... kortet var dessutom utrustat med en expansionsport för tilläggs moduler... exempelvis kunde man via den koppla in mpeg-1 avkodningskort för uppspelning av exempelvis VideoCD's...
datorn klarade av windows 95 utan problem trots att det var så krävande... uppspelning av mp3 fungerade oxå (även om utbudet på mp3or (OCH mp3mjukvara) var rätt snålt 1996/1997), och om man själv ville konvertera mp3or så tog det ca 15 timmar per låt bara för att encodern var så ooptimerad på den tiden... dom första supernintendo emulatorerna som dök upp i andra halvan av 90-talet presterade tom ganska ok med dessa 120mhz (exempelvis snes96/snes97 som 1997 döptes om till snes9x)...
i vanlig pc-spelsväg klarade dock datorn ALLLLLLLTTTT!
......eller vänta lite nu... datorn klarade NÄSTAN ALLT menar ja....
det fanns nämligen undantag från den regeln när det kommer till 3d-spel... direct3d standarden existerade inte ännu, men strax efter att ja införskaffat datorn släpptes ett svindyrt men revolutionerande grafikkort i sverige som hette DIAMOND EDGE 3D... det var ett vääldigt speciellt kort som så vitt ja vet var det enda på konsumentmarknaden som använde nVidia's 3d-grafikchip (nvidia producerade nog aldrig chip för enbart 2d)... grafikkortet hadde inbyggt ljudkort o inbyggda gamepad-portar för "sega saturn controllers"... chippet som kortet var bestyckat med hette "nVidia NV1" (som så vitt ja vet är nVidias första kommersiella chip)...
...till kortet medföljde 3d-spelet "virtua fighter 1", och fler tredimensionella sega spel som "panzer dragoon" efterföljde, även om dom blev svåra att tillgå...
pga av det höga priset så blev inte åtgången/tillgången på kortet så bra då många butiker valde att inte sälja det... ja tror att kortet kostade nånstans mellan 6000 till 9000 kr där det gick att hitta i sverige (...ja kan ha fel dock)...
...men i vilket fall... edge3d blev först med hårdvaru-3d för hemmamarknaden... tidigare hadde man fått nöja sej med sin sedvanliga cpu för 3d-beräkningar men inte längre...
så kortet rörde minst sagt om i datorindustrin för hemkonsumption... plötsligt ploppade microsoft ut en standard som hette direct3d (som en del av directx) vilket antagligen inte hadde hänt så tidigt om det inte vore för edge3d kortet... massor med olika klassiska fabrikanter började (under förloppet av nått år) tillverka olika mer eller mindre lyckade 3dkretsar... mer lyckade blev exempelvis dom legendariska "add-on" korten med 3dfx voodoo kretsar (exempelvis diamond monster 3d o orchid righteous 3d), och videologic powervr's pcx kretsar (oxå add-on kort)... mindre lyckade blev en drös andra företags kretsar som exempelvis kom från ati, s3, matrox och creative (3dblaster)... exempelvis hadde ja själv ett kort med "ati 3d rage 2+dvd" chip som ja är tveksam om det nånsin släpptes ett enda 3d-spel till, o varför chippet hette "+dvd" när det inte fanns nån sån mjukvara till kortet (eller hårdvara för mpeg-2 så vitt ja vet) har ja grubblat över mer än en gång...
...hursomhelst... med åren halkade diamond efter på 3d-trenden som dom själva skapat... fel produkter dök upp vid fel tillfällen o nästan ingen köpte... matrox vann många 2d-kunder medans 3dfx regerade en tid som 3dkung och "videologic/nec powervr" och ati bråkade om resten av marknadsandelarna för 3d...
diamond glömdes bort mer o mer tills dom till slut la ner grafikkortstillverkningen helt, när andra korttilverkare tagit över...
men nu... sen nått år tebax... så finns diamond tebax på marknaden igen...
diamond som hadde så högt anseende i gamla dagar då 2d var det som gällde...
diamond som satsade på 3d när ingen annan gjorde det...
diamond som struntade i att det inte fanns nån 3dstandard utan satsade vilt ändå...
diamond som gav nvidia en chans när ingen annan gjorde det...
diamond som tillsammans med sega o nvidia gjorde det möjligt att spela arkad spel på sin hemma-pc i ett tidigt skede...
...om det inte vore för diamond så kanske inte nvidia hadde överlevt, i brist på supporters... 3dfx kanske hadde hållt sej till arkadmaskiner istället för pc-datorer (men o andra sidan inte blivit utkonkurrerade av nvidia?)...
kanske hadde vi varit några år efter i pc-datorers 3d-evolution idag...
så själv är ja glad att diamond är tebax på marknaden o ja hoppas det är samma gammla crew som håller i tyglarna, mest för nostalgins skull...
...men vad tycker ni läsare som orkat plöja igenom allt ja skrivit?
hata eller älska diamond, och varför/varför inte?
några refferenser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Multimedia#Edge_3D
http://en.wikipedia.org/wiki/NVIDIA#Before_DirectX
http://en.wikipedia.org/wiki/NV1