Inlägg

Inlägg som Nedfryst har skrivit i forumet
Av Nedfryst
Skrivet av Beardy:

1. I World of Warcraft ligger min fps vanligtvis på runt 250 fps, men ibland blir den väldigt ostabil och kan ligga så lågt som ~ 50 fps. Grafiken är inställd på high med AA sänkt till 4x och shadows till low. Kortets fläkt börjar också låta väldigt högt när jag startar spelet. Är det här normalt?

2. I League of Legends får jag artifacts. Varför? Det är ett XFX core edition som jag tror ska vara helt referens. Jag har inte rört någon inställning alls på grafikkortet. Fläkten låter väldigt högt här också.

3. I Saints Row The Third är jag tvungen att köra på lägsta grafiken för att få 40+ fps. Är det normalt?

http://i42.tinypic.com/2rc2w5y.jpg

Precis efter uppstart av WoW.

http://i39.tinypic.com/bi2lis.jpg

Inställningar. DX11, har testat DX9 också utan skillnad.

http://i41.tinypic.com/2wcejo1.jpg

Några minuter senare (fpsen uppe i högre hörnet har gått ner.) Ingen skillnad när jag gör wow-rutan aktiv.

http://i43.tinypic.com/15q7saw.jpg

Idle, endast chrome, skype och liknande program igång.

Jag har samma problem i league...
Tror det har med drivrutinerna att göra, vänta å se tills nästa kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av XrOo:

Lust att dela med dig av tillverkare? Så kanske det skulle gå att googla fram och göra någon statistik på "fel"ande kort.

XFX standard kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av skewgen:

Fast det är när man manuellt sätter fläkten på högvarv, när man kör med automatisk fläktkontroll så går den aldrig upp i dessa jobbiga nivåer (vilka testprogram du än kör).

Tycker den låter oavsett, men det är väll en smaksak.
Varför jag kommenterade va ju för han gjort allt annat tyst i burken och därför tycker jag han skall vänta på en tystare lösning än referens.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Alling:

Nu har jag haft en ny dator utan grafikkort i en månad. Det kliar i fingrarna. Jag har verkligen ansträngt mig för att få ner ljudnivån (HAF X, H60, GT 1450rpm x2, Megaflow 200mm x4, Sentry 2), men det är ju främst idle som är viktigt då.

Jag ska inte ha CrossFire initialt, men jag vill gärna ha möjligheten i framtiden. Asus tjockis passar inte så bra, då tre eller fyra av mina nio expansionsplatser redan kommer vara upptagna av USB-portar, ljudkort och USB 3.0-kort.

Tycker ni att jag ska slå till på Sapphires referens?

Kolla på youtube hur referens låter, du lär släppa tanken på att köpa den då.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av XrOo:

Det borde räcka med att köra 3DMark Vantage 2 rundor samt 3DMark11 3-4 rundor. Snabb släng i furmark i ca 30 sek skadar inte heller.

Har kört 3dmark 11 ett par rundor och haft igång bf i en timme utan artefakter både med oc samt stock.
Det jag gjorde denna gång var att ställa in fläktkontrollern så att kortet inte överstiger 70c.
Sist så va kortet som mest på 79c och antagligen därför det blev så.
Antagligen så va kortet så varmt när jag tog bort oc att det inte hjälpte då kortet fortsatte vara 75c +.
ska köra mer tester under dagen och fortsätter det att funka bra så åker blocket på imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst

Är inte bara jag med problemet, har hittat en annan som har samma problem som jag.
Ska testa när jag kommer hem å dra upp fläkten så jag inte överstiger 70 grader.
Tror därför att när jag drog ner oc till stock att kortet fortfarande låg såpass högt att jag fortsatt hade artefakter.
Läs här:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=224547

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Deathdancer:

Vad hade du för kort innan 7970? Använde du DriverSweeper när du avinstallerade det gamla? Använde du drivrutinerna från skivan?

Många problem kan uppstå om man inte avinstallerar allt som hade med ens gamla kort att göra. Jag fick sjuhelvetes problem när jag bytte från 6950 till GTX570, och efter lite undersökningar förstod jag att det var en del "rester" kvar från Radeon-kortets drivrutiner.

Prova det

Körde med ett GTX460 och jag avinstallerade alla drivisar och körde drivesweeper i felsäkert läge efteråt.
Det jag tycker är konstigt är att jag kört i ca 7 timmar sammanlagt i bf och först idag det strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Tedwallpro:

Installerat om drivarna?

Nej det har jag inte gjort, kan dom bli korrupta?
Får testa det när jag kommer hem från jobbet imorgon bitti.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Tedwallpro:

Kylningen är inga problem, det är svalt förhållandevis!

Har du V-sync på?

Testat både på och av

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst

Än så länge bara testat bf3 och League of legends, och funkat bra i ett par dagar men ikväll så började BF3 att strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst

7970 & BF3 :/?

För mig så får jag artefakter och blinkande skuggor oavsett om jag har oc eller standard, beror detta på drivrutiner eller kortet?
Mina temps är bra, ligger runt 72-78 grader.
Vill veta vad ni tror/vet innan jag drar på ett vattenblock på det.
Håll tråden borta från allt annat.
Med vänlig hälsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst

Backplate för 7970?

Behövs det en backplate för 7970 när jag beställt "ek Acetal+EN" blocket?
Eller är det bara för det estetiska?
Klickade på amd fullcover blocks hos aquatuning och antog att det är det enda som behövs.
Någon som vet om det medföljer kuddar eller är det nått jag måste beställa utöver?
Med vänlig hälsning, Martin.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Ase:

Tycker det e ett otroligt bra spel ,är dock inte lvl50 än. är till & med kul att spela själv. PVp vfinns inte(i min värld) helt ointressant
tycker det e ett stort steg upp från wow så blir nog & premunera några år.
P.S va ett djävla gnäll i denna tråd lek med diablo eller nåt annart barnspel om det passar er bättre

Så du anser att folks åsikter är gnäll bara för dom inte stämmer överens med dina? Kan du posta screenshot varje månad på att du betalt subscription i några år framöver?
Även fast du kanske är fanboy så tror jag inte det blir möjligt då spelet säkert är f2p om ett år med micromanagment istället.
Förstår inte hur vissa reagerar på när någon inte tycker om en produkt som dom köpt, inte som att dom skapat produkten och ska försvara in i det sista.
Man måste kunna erkänna att kanske dom gula manchester byxerna man köpte kanske inte är så himmla snygga.
Ni vet vad jag menar...

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Marcusk:

Dock kan frakten från Mountain Mods ibland bli lika dyr som chassit då de är ifrån USA. Jag rekommenderar Case Labs, de är baserade i England:

http://caselabs-store.com/

Vart har du läst att case labs är baserade i England? Läser att dom är i usa

Av Nedfryst
Skrivet av '[ABF:

Henkeman;11841757']Jag överväger att sluta, vill väl samtidigt testa på hur det är vid lvl 50... men jag vet inte hur jag ska hitta motivationen att ta mig dit. Har orkat dra upp en gubbe till 25 (från pre-access), men varje gång jag loggar in så känner jag att det är för mycket som inte är bra, inte stämmer eller som saknas... så det blir oftast att bara logga ut igen.

För mig känns det precis samma.
Loggar in, kör dailys pvp (lvl50) sen så endgame stå å hoppa i IF.
Vet att det finns annat att göra men pvp är det som gäller för mig och 3 warzones som redan är utjatade.

Av Nedfryst

Hur många har avslutat sin prenumation?

Jag tog beslutet ikväll då jag försökt att tycka om spelet ett tag nu men insåg att det är ett bedrövligt spel.
Känns väldigt tråkigt då man följt det i ett par år nu.
Kanske man blivit mer kräsen med åren...
Blir till att testa lite andra titlar som kommer i år.

{{ Gå till inlägget för att se omröstningen }}

Av Nedfryst
Skrivet av ozo64:

Jaha du menade så. Sluta spamma den då. Problem löst.

Väldigt många som har problem med att spelet inte flyter bra oavsett fps, jag är 1 av dom som har bra fps med lite dimpar ner till 35 i IF men ändå så hackar spelet något fruktansvärt.
Har provat allt som föreslagits men inget hjälper.
Väldigt många som har samma problem, har något att göra med patchen mellan beta & live som något gått snett.
Så vet du inte vad det gäller så behöver du inte vara spydig, då det faktist är ett stort problem som swtor lider utav.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av Eptk:

Så du tänkte bara spela spelet pga high textures? Ett spel kan vara roligt och vackert på ett annat sätt också förstår du.

Håller med. Klart det hade varit fint att få high textures men man klarar sig bra som det är nu också.

Grejen är att det inte är enbart textures det handlar om, det är det som får bägarn att rinna över för min del.
Är nu lvl 50 och har spelat mmo sen det kom & detta är det första som jag är så besviken över, mestadels för att jag så gärna vill att det skall lyckas.
Kan nämna det som nog kommer avbryta min prenumation hos dom så kan ni gärna säga ifall jag har fel eller inte.
Världen är instancerad, vet att dom ska "fixa" det men vad dom lovar får man ta med en nypa salt.
Är 30-40 min kö in på servern men ändå känns världen död, ytterst sällan man ser en medspelare och ännu mer sällan man ser en fiende spelare.
Npc i stan och även ute i världen står bokstavligen still, 3 om 3 eller 5.
Utsatta så man bokstavligen ser mönstret hur dom är upplagda, man sicksackar mellan grupperna för att slippa agga.
Eliterna har en path som dom promenerar som oftast består av 3-15 meter.
Spelet känns tomt och dött, finns inget djurliv allt står bara still.
Pvpar mest nu men det känns väldigt obalanserat och då dom sagt att dom inte ska balansera klasserna efter pvp så är det som det är.
Spelet är grymt upp till 50 som solo spel trotts buggar osv, har inte brytt mig om allt detta som jag nämnt, men nu när man är max och börjar syna spelet lite mer så har jag svårt att tänka mig att detta kommer hålla som ett mmo.
Men jag HOPPAS att spelet utvecklas åt det hållet då Star Wars är mycket mer levande än så.
Kom gärna med kritik på det jag skrivit, positiv eller negativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst

Glöm high textures.....

Yup nu är det officielt. Dom har tagit beslutet att inte ha High textures i klienten.
Dom låter inte oss ens se ifall våra datorer klarar detta, tycker det suger ganska hårt då det finns många där ute med bra datorer som skule klara detta med bravur, sen att deras grafik motor suger gör ju inte detta bättre. håller tummarna att detta spel blir bättre då jag älskar att befinna mig i star wars universumet.

Originally Posted by StephenReid.
Hey everyone, thanks for bearing with us as we investigated the concerns raised here.

After investigation, it seems that the confusion here is a combination of a UI issue that's been resolved and a feature that's working as intended, but the reason why it's 'working as intended' needs explanation.

First, the UI issue. The preferences menu as it is seen on the Public Test Server for version 1.1 of the game is correct - there are only supposed to be two texture choices, 'Low' and 'High'. This replaces the original three-choice preference of Low/Medium/High because in reality, there was never supposed to be a 'Medium' choice - that was a bug.

Here's where we need to explain. As many of you have noted, your character in the game world is rendered using lower resolution textures than inside of cinematic conversation scenes. This was a deliberate decision by the development team. To understand why this was done, I have to briefly talk about MMOs and their engines.

In comparison to single player games and other genres of multiplayer online games, MMOs have much higher variability in the number of characters that can be potentially rendered on-screen at the same time. In MMOs, even though most of the time you'll see a relatively small number of characters on screen, there are certain situations in which many more characters will be seen. Some examples of these situations include popular gathering places in-game (in our case, the two fleets), Operations with large teams, and Warzones. In those scenarios the client (and your PC) has to work hard to show off a lot of characters on-screen.

During development and testing of The Old Republic, our priorities were to ensure the game looked great and performed well. In testing, we discovered that using our 'maximum resolution' textures on in-game characters during normal gameplay could cause severe performance issues, even on powerful PCs. There were a variety of possible options to help improve performance, but one that was explored and ultimately implemented used what is known as a 'texture atlas'.

To understand that I've got to get technical for a minute. When a character in the game is 'seen' by another character - ie, gets close to your field of view - the client has to 'draw' that character for you to see. As the character is 'drawn' for you there are a number of what are known as 'draw calls' where the client pulls information from the repository it has on your hard disk, including textures, and then renders the character. Every draw call that is made is a demand on your PC, so keeping that number of draw calls low per character is important. With our 'maximum resolution' textures a large number of draw calls are made per character, but that wasn't practical for normal gameplay, especially when a large number of characters were in one place; the number of draw calls made on your client would multiply very quickly. The solution was to 'texture atlas' - essentially to put a number of smaller textures together into one larger texture. This reduces the number of draw calls dramatically and allows the client to render characters quicker, which improves performance dramatically.

When it comes to cinematic scenes, however, characters are rendered using the higher number of draw calls and maximum resolution textures. This is because in those scenes, we have control over exactly how many characters are rendered and can ensure that the game performs well. The transition between 'atlas textured' characters (out of cinematics) and 'maximum resolution' textures (in cinematics) is mostly hidden by the transition between those two states (when the screen goes black), but obviously it's clear if you pay close attention.

In summary; yes, we had a small UI bug that unfortunately caused confusion over how the game is intended to work. The textures you're seeing in the course of normal gameplay are optimized for that mode of play. The textures you're seeing during cinematics are also optimized for that mode of play. They are higher resolution, but that's because we're able to control cinematic scenes to ensure good performance in a way we can't during normal gameplay.

We understand the passion and desire for people to see the same textures you see in our cinematic scenes in the main game. Because of the performance issues that would cause for the client, that's not an immediate and easy fix; we need to ensure we're making choices that the majority of our players will be able to benefit from. Having 'atlassed textures' helps performance overall, and that's a very important goal for us.

With that said, we've heard your feedback here loud and clear. The development team is exploring options to improve the fidelity of the game, particularly for those of you with high-spec PCs. It will be a significant piece of development work and it won't be an overnight change, but we're listening and we're committed to reacting to your feedback.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Nedfryst
Skrivet av tjohej:

Aaah så kan man ju göra! tog dock av och satte på blocket så nu är den i samma temperatur som CPU, dvs 29 konstant! riktigt skönt, tusen tack för tipset!

ska köra lite benchmarks och se vad jag kommer på

Ang en till rad så har jag mätt lite också (fick mycket gjort idag för en lov-morgon ) och jag får plats med en 140 rad där bak utan att byta håll (yaay) så skaffar den när alla prov har slutat (har ganska många nu v3 -.-')

tusen tack igen

[EDIT] Wow... nu ligger den på 40 grader stabilt i ett stress test.... wow... tack tack tack tack XD

Glad jag blev att det löste sig för dig, man kan bli lite stressad när det inte funkar som det ska, speciellt när det gäller vattenkylning.