Så vi är hyfsat överens här även om jag är mer osäker på om VRAM inte kommer att komma till användning. Tack för tipset med folding, hade glömt av det!
Höll på en hel del med BOINC och diverse projekt för många år sen. Det skulle vara intressant att börja med något sånt igen.
Drar uppskalningsteknikerna verkligen mer VRAM? En längre upplösning brukar annars betyda lägre ett lägre VRAM-behov?
Växlar du inte ihop frame gen (DLSS3/FSR3) med DLSS2/FSR2?
Håller med dig om minimum 16GB idag.
Det är inte allt eller inget, förutom med PT och även det finns det troligen spel som kommer vara lättare att driva precis som det finns ett stort spann på hur tunga spel är att driva. Jag ser RT-inställningar i spel som som alla andra grafikinställningar och skruvar gärna upp det som går. RTX-korten klarar sig i regel bättre med medium RT-inställningar, även om det är en avvägning då XTX-kortet i den här jämförelsen är snabbare utan RT.
Det är en mindre skillnad än jag trodde ändå? Tänker att AMD-korten förlorar mer över tid.
6800XT kostade väl precis som RTX3080-kortet vid launch, vill minnas att det kostade 8k.
Vet inte om jag är så övertygad om för/nackdelar, men jag instämmer i den generella bilden.
Jag hör mycket både och om det här, både att AMDs drivrutiner är sämre och att de är likvärdiga. Min erfarenhet speglar det lite, har överlag inte haft några problem med grafikkort förutom ett RX6800 som jag i slutändan fick igenom en RMA för. Tror dock att Inet var lite snälla där, det var ett ärende som tog flera månader och där de initialt inte kunde återskapa mina rapporterade problem men helt plöstligt bara godtog reklamationen.
Som jag nämnde tidigare, lagom RT-inställningar är definitivt av intresse. Det behöver inte vara allt eller inget. Och DLSS balanced är helt klart en kompromiss jag är villig att ta.