Jag skulle nog snarare säga att lösningen ligger i den delen du säger är problemet.
Såhär då. Att nvidia har installerade spel är i sig inte ett problem för spelutgivarna. Häri finns inte en problembild beskriven riktigt. Jag tror snarare att problemet ser ut som jag skrivit om i början av tråden:
#18444120
Hur ska spelutvecklarna tackla problemet då?
Spetsen som kan riktas mot nvidia för att återta kontrollen är väl just det att mjukvaran är installerad på nvidias datorer Det är en rimlig angreppspunkt rent juridiskt. Det är den svaga länken för nvidia. Så att det är nvidia som installerat deras spel är väl tvärt om spelutgivarnas räddning. Tänker jag ;).
Hade spelaren själv installerat på distans så hade samma problembild som jag beskrev från början funnits kvar, men spelutgivarna hade rent juridiskt kanske fått det lite lurigare att hindra det hela med rådande avtal. Men ja, det hade väl gått att hantera det också. Som @whisky tar upp så finns det regler för OSlicenser per installerad burk så det går ju att skriva avtalen på andra sätt framöver