FOV är ju alltid kul.
Vad som är bäst/viktigast med ett headset varierar med vad man ska göra med det, helt klart.
Den FOV som Pimax ger underlättar lite i racing att uppskatta farten, även om man använder bromspunkter så ökar känslan för fart med bättre FOV. Assetto som jag kör har inga displayer eller mätare som blir svårlästa med Pimax så det fungerar bra. Pimax har dock ett stort justerings/spännvred bakom huvudet som stör mot min stol jag sitter i så den går bort på det.
För DCS fungerar Pimax dåligt för mig då det är för låg upplösning/grad. Pimax har ju hög upplösning men uppdelat på en bred FOV blir det för lågt. Instrument är svåravlästa och när man kör strid mot varandra har jag iaff ingen chans att vinna pga svårt att upptäcka andra.
Pimax fungerade klockrent i Half-Life Alyx.
Varjos höga upplösning är bra, displayerna i flygmaskiner ser helt nya ut och allt i cockpit är skarpt, utan att behöva vrida dit huvudet.
Jag har kört lite Assetto med Varjo de senaste veckorna och trots att man inte behöver så nu skarp bild i Assetto är det klart nice. Att FOV:en är lite mindre än Reverb och Oculys mfl gick fort att vänja sig med.
Jag ser att PSVR2 Ska ha inside-put-tracking med fyra kameror, ungefär som Reverb G2.
För mig går det fetbort tills det är bevisat att det fungerar klanderfritt. Är utled Reverbs konstanta urflipp i DCS. (G1 ioffsg men har provat G2 och upplevde inte skillnaden märkbart bättre, närcdet är problem med G1 upplevde jag det med G2 också).
Tracking som inte är 100% under en spelsession är ibte acceptabelt för mig.
För min del, med DCS och Asetto som mer eller mindre det enda jag gör, blir upplösningen viktig pga DCS och trackingen, även den pga DCS.
FOV slås av högupplöst skarp bild. Jag skulle såklart vilja ha både ock men det låter sig nog inte göras men dagens datakraft.
Generellt tycker jag G2 är bland de bättre idag, prestanda/pris räknat.