Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nu argumenterar du utifrån vad användaren tvingas att göra, inte vad som *behöver göras*.

Där har vi ett av de stora problemen på Linuxsidan i detta sammanhang. Traditionellt har det varit "klart" när de uppdaterade filerna packats upp, men det har då varit upp till användaren att lista ut vad som behöver startas om (ibland samtliga processer!) för att färdigställa uppdateringen.
T.ex. senaste Ubuntu har blivit mycket bättre på att tydliggöra detta efter en uppdatering, man får se vilket härke det är med alla saker som måste startas om.
Och visst, det finns kexec-baserade lösningar för att patcha kärnan specifikt, men kärnan är bara en liten del av problemet som leder till att "omstart krävs" blir det enkla (även för användaren) svaret.

Vad gäller MacOS så skulle jag säga att det utifrån mina erfarenheter har ännu sämre uppdateringshantering än Windows, nedtiden är framförallt *mycket* längre.
Men visst, åtminstone deras egna applikationer behåller state i högre utsträckning, så det är kanske en idé som hjälper för vissa (för mig är det mest irriterande så länge det inte är 100% komplett). Dock tar ju uppdateringsprocessen så lång tid att det inte känns som att det spelar så stor roll, man skulle hinna återställa allt från "ren uppstart" många gånger om, om uppdateringen bara installerade lite snabbare (tänk om den åtminstone var lika snabb som Windows t.ex., och det säger jag utan att vara särskilt imponerad av Windows).

Skillnaderna mellan dagens system ligger mycket riktigt framförallt i användarupplevelsen, men där skiljer det sig som sagt rejält, med, insisterar jag, Windows som den sämsta:
macOS låter dig bestämma över uppdateringar själv, så även om det som du säger är det system som är sämst vad gäller att ta tid på sig för en uppdatering är det också det system som har minst användarpåverkan om du exempelvis ber det uppdatera sig när du ska sluta använda datorn för kvällen.

Moderna Linuxdistributioner har först och främst fungerande pakethanterare, så chansen är stor att en uppdatering inte bara uppdaterar operativsystemet utan också dina användarapplikationer vilket bäddar för en säkrare miljö än vad som är vanligt i Windows. Även här bestämmer du själv när du uppdaterar, och uppdateringen inklusive omstart går oftast på några tiotal sekunder snarare än tiotals minuter, vilket inte är ovanligt för Windowsuppdateringar. Som jag sagt i andra sammanhang: ett lyft mellan LTS-versioner av Ubuntu (2 år av uppdateringar/förändringar) går ofta betydligt snabbare än en månads uppdateringar i Windows när jag uppdaterar servrarna på jobbet.

Slutligen har Microsoft först på senare år börjat jobba bort hjärndöda teknikval som att låta tjänster användaren kan påverka gå med alldeles för höga privilegier, vilket är grundorsaken till att Microsoft började med de påtvingade uppdateringar alla klagar på i första taget. Fixa grundsäkerheten så det är praktiskt att kunna välja tidpunkt för uppdatering - gärna i kombination med att införa ett system för lagring av state liknande vad som finns i macOS - så finns det inte så mycket mer än pakethantering med centraliserade repon kvar att hitta en lösning på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Du kan aktivera "Ange som anslutning med datapriser" Eller Metered connection på engelska. Då laddar den inte ner uppdateringar automatiskt.
Du kan ha upp till 18 timmar som aktiva timmar. Borde räcka för det flesta. Har du aktiverat aktiva timmar?

Klart de inte har. Då hade de inte suttit här och klagat!
Min dator startar _aldrig_ (minus utanför aktiva timmar) om utan att jag valt det själv men jag skjuter inte heller på uppdatering flera månader. Något gör ni som användare fel.

Ni på företaget som meddelar att windows update kan göra datorn oanvändbar en hel dag. Kanske dags att ta in ett gäng experter och styra upp miljön. Det längsta avbrottet jag stött på var uppdatering från 1909 -> 21h1 och det tog 1½ timme... på en 4 år gammal laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad är det för korkad logik? Ska alla ha sina datorer ständigt igång för att Microsoft inte kan leverera/forcera uppdateringar?

Vart skickar jag elräkningen, Microsoft?

En bil kräver service, precis som en dator. Du köper bilen men måste sen ta den till verkstad för service. Vem skickar du bensin/"tid" räkningen till för att du åkt fram och tillbaka? Att ha något som kräver uppdateringar/service är ett val man gör oavsett om det är en dator/bil/telefon/hörlurar/TV och detta har lite "regler". Vill du inte spela med dom reglerna så är du mer än välkommen att komma på något eget och smartare.

Sen står det inte att du alltid måste ha igång datorn om du läser texten.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Förstår inte artikeln. Jag har aldrig haft en uppdatering som tagit mer än 15-20min, max. Generellt tar en uppdatering (som sker så fort det finns något att uppdatera) 2-10 minuter beroende på hur snabbt jag får ner uppdateringen. Själva installationen tar aldrig mer än 5 min.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Förstår inte artikeln.

Vad de säger är att en Win10-dator behöver vara igång och Internetuppkopplad två kontinuerliga timmar plus ytterligare fyra timmar sammanlagt för att med stor sannolikhet kunna uppdatera sig.

Det har ingenting med tiden uppdateringarna tar att göra; bara att många inte har igång sin dator länge nog för att Windows Update-mekanismen ska fungera tillförlitligt. Det borde tas som svidande kritik av Windows Update-utvecklarna om inte annat.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Har genom flitigt användande av Revo Uninstaller Freeware : https://www.revouninstaller.com/revo-uninstaller-free-downloa...
gjort mig av med samtliga ovan nämnda och alla andra appar förutom Microsoft Store. Kuriosa är att ifall man tar bort Edge och inte har Internet Explorer installerad så installeras den, samt vad jag upplevt är att all web baserad hjälp i inställningar är beroende av Edge/IE. Ingen hjälp om man har annan default web browser:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon291473:

Klart de inte har. Då hade de inte suttit här och klagat!
Min dator startar _aldrig_ (minus utanför aktiva timmar) om utan att jag valt det själv men jag skjuter inte heller på uppdatering flera månader. Något gör ni som användare fel.

Ni på företaget som meddelar att windows update kan göra datorn oanvändbar en hel dag. Kanske dags att ta in ett gäng experter och styra upp miljön. Det längsta avbrottet jag stött på var uppdatering från 1909 -> 21h1 och det tog 1½ timme... på en 4 år gammal laptop.

Man kan köra något som tar väldigt lång tid och då vill man inte att datorn startar om mitt i det för man behöver ofta starta om det man höll på med, jag räknar alla timmar som aktiva men det valet ger inte MS utan det startar ibland om trots att vissa program körs, men det känner av en del bättre så det stoppar omstarter om man tex strömmar tv när man inte är i närheten och rör tangentbordet.

Skrivet av Aje:

Förstår inte artikeln. Jag har aldrig haft en uppdatering som tagit mer än 15-20min, max. Generellt tar en uppdatering (som sker så fort det finns något att uppdatera) 2-10 minuter beroende på hur snabbt jag får ner uppdateringen. Själva installationen tar aldrig mer än 5 min.

Nått som är ännu mer irriterande är när det bökar med uppdateringar som inte går att genomföra pga lite utrymme, uppdateringsfunktionen verkar inte kolla det före utan hamnar i en loop med misslyckade upprepningar och återställningar. Då kan man bränna några timmar varje gång utan att det uppdateras något eller att win ger upp att försöka med de omöjliga uppdateringarna eller ger nått vettigare felmeddelande än att uppdateringen misslyckats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaderna mellan dagens system ligger mycket riktigt framförallt i användarupplevelsen, men där skiljer det sig som sagt rejält, med, insisterar jag, Windows som den sämsta:
macOS låter dig bestämma över uppdateringar själv, så även om det som du säger är det system som är sämst vad gäller att ta tid på sig för en uppdatering är det också det system som har minst användarpåverkan om du exempelvis ber det uppdatera sig när du ska sluta använda datorn för kvällen.

Moderna Linuxdistributioner har först och främst fungerande pakethanterare, så chansen är stor att en uppdatering inte bara uppdaterar operativsystemet utan också dina användarapplikationer vilket bäddar för en säkrare miljö än vad som är vanligt i Windows. Även här bestämmer du själv när du uppdaterar, och uppdateringen inklusive omstart går oftast på några tiotal sekunder snarare än tiotals minuter, vilket inte är ovanligt för Windowsuppdateringar. Som jag sagt i andra sammanhang: ett lyft mellan LTS-versioner av Ubuntu (2 år av uppdateringar/förändringar) går ofta betydligt snabbare än en månads uppdateringar i Windows när jag uppdaterar servrarna på jobbet.

Slutligen har Microsoft först på senare år börjat jobba bort hjärndöda teknikval som att låta tjänster användaren kan påverka gå med alldeles för höga privilegier, vilket är grundorsaken till att Microsoft började med de påtvingade uppdateringar alla klagar på i första taget. Fixa grundsäkerheten så det är praktiskt att kunna välja tidpunkt för uppdatering - gärna i kombination med att införa ett system för lagring av state liknande vad som finns i macOS - så finns det inte så mycket mer än pakethantering med centraliserade repon kvar att hitta en lösning på.

Jag håller i stort med om det du säger här, men vår konversation gällde från början hur pass unikt Windows var i att behöva en omstart för att slutföra sina uppdateringar; just den frågeställningen har vi här lämnat och diskuterar helt andra aspekter av användarupplevelsen.

Jag skulle utifrån egna erfarenheter ranka just uppdateringsupplevelsen Linux > Windows > MacOS, men jag ser det som att man i alla tre fallen mer eller mindre får räkna med omstart för att slutföra uppdateringen oavsett vad systemet säger.
Den rankningen är väl mest hur jag känner inför användarupplevelsen och den färgas nog mest av hur mycket tid man förlorar... och där är MacOS sämst i klassen utan tvekan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag håller i stort med om det du säger här, men vår konversation gällde från början hur pass unikt Windows var i att behöva en omstart för att slutföra sina uppdateringar; just den frågeställningen har vi här lämnat och diskuterar helt andra aspekter av användarupplevelsen.

Jag skulle utifrån egna erfarenheter ranka just uppdateringsupplevelsen Linux > Windows > MacOS, men jag ser det som att man i alla tre fallen mer eller mindre får räkna med omstart för att slutföra uppdateringen oavsett vad systemet säger.
Den rankningen är väl mest hur jag känner inför användarupplevelsen och den färgas nog mest av hur mycket tid man förlorar... och där är MacOS sämst i klassen utan tvekan.

När jag körde ubuntu sist (typ strax innan 2019), så var jag tvungen att starta om varje vecka efter varje uppdatering, på uppmaning av uppdateraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Förstår inte artikeln. Jag har aldrig haft en uppdatering som tagit mer än 15-20min, max. Generellt tar en uppdatering (som sker så fort det finns något att uppdatera) 2-10 minuter beroende på hur snabbt jag får ner uppdateringen. Själva installationen tar aldrig mer än 5 min.

Artikeln är inte så konstig, det är mest att den informerar om något som knappast är relevant för särskilt många av Sweclockers läsare.

Vad artikeln säger är att om som representant för en IT-avdelning som förväntas leva upp till kravställningen att man ska hålla hela bolagets maskinpark uppdaterad så bör man vara medveten om att OM det finns maskiner som inte är online (på och med nätverksanslutning som medger kontakt med uppdateringstjänsten) minst 2 timmar i sträck och 6 timmar totalt någon gång under månaden så kan det bli så att Windows Update inte automatiskt kommer hitta några uppdateringar alls.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag körde ubuntu sist (typ strax innan 2019), så var jag tvungen att starta om varje vecka efter varje uppdatering, på uppmaning av uppdateraren.

Jepp, det är helt i linje med min uppfattning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har sagt det innan och jag säger det igen, kontrollera dina uppdateringar och gör dom direkt så blir det aldrig några långa uppdateringscykler heller.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Hur ofta behöver man starta om en linuxburk? Typ aldrig. Hur lång tid tar det? Ingen alls typ. Dvs windows ligger väldigt mycket efter.

Tror vi får göra skillnad på "behöver" och "tvingas" här. De flesta distros har ett ständigt flöde av uppdateringar. Det är rätt vanligt att åtminstone någon av uppdateringarna sett över en månad kräver omstart av antingen en uppsjö av tjänster/applikationer eller eventuellt hela maskinen (kan vara mer praktiskt sett till genomförandet även i de fall det inte strikt krävs) för att slutföras.

Skillnaden blir mer att systemet kanske inte tvingar dig att starta om, men då blir i många fall inte heller uppdateringen slutförd...

Skrivet av Field-Mouse88:

När irriterade man sig senast på att mobilen inte va uppdaterad? Jag vet inte tbh inte ens hur mon mobil löser det men det är nästan alltid up to date utan att jag ens behöver bry mig eller märker nåt.

Det är väl rätt sällsynt att man ur ett strikt användarperspektiv vill ha uppdateringar, det är mer ett nödvändigt ont oavsett OS. Det är mer i det större perspektivet man vill ha uppdateringar (täppa igen säkerhetshål och vad det nu må handla om).

Skrivet av Field-Mouse88:

Det andra är nog ett helt separat problem ja.

Min poäng är att windows updates verkligen inte har utvecklats tillräckligt de senaste åren. Hade windows släppts idag hade ingen accepterat att det beter sig som det gör.
"Aha du ska ha en powerpoint presentation med företagsledningen? aa men här, ta lite updates innan din dator kan starta, det tar bara ÅTTA TIMMAR"
Fullt rimligt och realistiskt säger du. Allow me to not agree

Jag vet inte varifrån de här åtta timmarna kommer. Realistiskt är väl typ 5-15 minuter beroende på vad man har för hårdvara.

Om det syftar på tiden som denna artikel nämner så anger den något helt annat. Timmarna som nämns där handlar inte om hur lång tid det tar att installera uppdateringar (ännu mindre hur mycket nedtid det blir) utan hur mycket tid datorn behöver vara online under månaden för att man ska vara säker på att Windows Update hittar uppdateringarna och gör sin grej per automatik.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om MS betaler den extra ström som datorn förbrukar for att lämna den på till uppdateringar så helt ok, men annars nej.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Aj då. Mitt steam vill inte heller installera uppdateringar. Installera du om 11:an eller bara reparerade?
När du skriver köra i kompatibilitetsläge menar du högerklicka på filen och gå in i inställningarna där man kan ändra sådant?

Jag testade lite olika saker bla reparera men win update och steam vägra fortfarande att uppdatera, så jag körde win11installationassistans från ms hemsida som bara stängde sig direkt om ja inte starta den genom o högerklicka win7 komp. precis som du skrev. Antagligen hade de gått lika bra att köra en refresh av win11 och behålla alla filer och program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Jag testade lite olika saker bla reparera men win update och steam vägra fortfarande att uppdatera, så jag körde win11installationassistans från ms hemsida som bara stängde sig direkt om ja inte starta den genom o högerklicka win7 komp. precis som du skrev. Antagligen hade de gått lika bra att köra en refresh av win11 och behålla alla filer och program.

Körde ditt tips nu med win11 assistenten. Nu fungerar det att uppdatera!
Tack för tipset, provade massvis med annat innan men inget funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Översta är precis den jag menar. Återkom gärna om det löser sig!

boysetsfire gav ett tips som funka. Laddade ner Windows11 Installation Assistant, högerklickade på den och ändrade till Win7 kompatibilitetsläge och körde installationen. Tog väl 30min eller nått men nu funkar uppdateringarna i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

boysetsfire gav ett tips som funka. Laddade ner Windows11 Installation Assistant, högerklickade på den och ändrade till Win7 kompatibilitetsläge och körde installationen. Tog väl 30min eller nått men nu funkar uppdateringarna i Windows.

Ah! Notera nu att du sitter på w11, jag har ju w10 på denna datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har kört Linux som Main nu i flera år. Absolut inte perfekt men jävlar vad uppdateringar är bättre. Föredrar nog Gnome shell framför traditionella desktop upplägget med nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ah! Notera nu att du sitter på w11, jag har ju w10 på denna datorn.

Aha ok ja då är det säkert inte samma fel. Felet som uppstod för mig och andra var att något gick fel vid uppgraderingen mellan 10:an och 11:an. Inte ens steam kunde installera uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vid en större "uppdatering" är det 5-10 stycken blåa helskärmsprompter som kräver att man navigerar runt "erbjudanden" om Office, OneDrive och annat äckligt skräp. Det går ju inte att använda datorn innan man svarar på varenda reklamskärm, så jag fattar inte hur du inte kan bli störd av det?

Jag brukar skriva "powercfg -lastwake", mellan att jag försöker försöker somna, men det står alltid olika saker. Det är först dagen efter som jag ser att det varit en Windowsuppdaterning.

Yep. Jag har tre datorer och de slutar aldrig pracka på den där jävla inloggnings-carpe diem citatet. Onedrive kommer tillbaka hela tiden och har laddat up grejer på molnet som absolut inte ska ut på nåt jävla moln, nu får jag denna blå ruta ÅTERIGEN, slår på vr datorn och ska spela så kan jag bidra med massa molntjänst-dynga "accessibility" som helt saknar värde, men jag får välja mellan skip for now eller remind me in x days.

Skitroligt, kombinerat med att laptopen inte ens vill uppdatera sig längre så den måste jag bara installera från ISO - vilket dränerar min dyrbara bandbredd.

De som inte störts så mkt har nog inte vart med så länge. Jag har flera maskiner för att de gör varsin uppgift, inte för att de alla ska göra allt samtidigt e.g PERSONAL COMPUTER.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rotten:

Yep. Jag har tre datorer och de slutar aldrig pracka på den där jävla inloggnings-carpe diem citatet. Onedrive kommer tillbaka hela tiden och har laddat up grejer på molnet som absolut inte ska ut på nåt jävla moln, nu får jag denna blå ruta ÅTERIGEN, slår på vr datorn och ska spela så kan jag bidra med massa molntjänst-dynga "accessibility" som helt saknar värde, men jag får välja mellan skip for now eller remind me in x days.

Skitroligt, kombinerat med att laptopen inte ens vill uppdatera sig längre så den måste jag bara installera från ISO - vilket dränerar min dyrbara bandbredd.

De som inte störts så mkt har nog inte vart med så länge. Jag har flera maskiner för att de gör varsin uppgift, inte för att de alla ska göra allt samtidigt e.g PERSONAL COMPUTER.

Ni som får allt detta, är det i W11 som detta dyker upp? Eller är jag skonad i W10 då jag kör Pro LTSC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har sagt det innan och jag säger det igen, kontrollera dina uppdateringar och gör dom direkt så blir det aldrig några långa uppdateringscykler heller.

Jag ser var uppdatering som en beta till den är bevisat fungerande med VR. Att windows mr är inbakat med windows gör det hela till en mkt känslig process. Roligt nog krävde den en uppdatering för att ens fungera först, och detta gick åt helvete första gången jag provade. korrupt uppdateringspaket som inte gick ta bort så lätt, det tog mig TVÅ dagar att få igång vr.

Detta med microsofts egna vr-plattform. fick igång psvr och oculus inom en halvtimme. Och som sagt, du vet aldrig när något gått sönder, just nu kraschar steamvr när windowsmr ska reprojicera. Min kompis kan inte ens spela euro truck simulator i vr längre. Jag klarar mig då jag har stark nog pc att minska behovet för denna vitala funktion.

Beta till motsatsen är bevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ni som får allt detta, är det i W11 som detta dyker upp? Eller är jag skonad i W10 då jag kör Pro LTSC?

windows 10, och det är bara en tidsfråga innan det dyker upp igen.
grejen är att jag ska kunna komma tillbaka 6, 12 och 24 månader senare och inte behöva tacka nej till samma "ease of accessibility" funktioner. När riggarna blir fler, blir också tålamodet kortare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rotten:

windows 10, och det är bara en tidsfråga innan det dyker upp igen.
grejen är att jag ska kunna komma tillbaka 6, 12 och 24 månader senare och inte behöva tacka nej till samma "ease of accessibility" funktioner. När riggarna blir fler, blir också tålamodet kortare.

Då gissar jag att du/ni kör Home-edition? För jag känner inte alls igen mig på era beskrivning, även om Wu tjööötar varje dag att uppdatera hit å dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då gissar jag att du/ni kör Home-edition? För jag känner inte alls igen mig på era beskrivning, även om Wu tjööötar varje dag att uppdatera hit å dit.

Kör pro. Det är främst när det går från en build till en annan - vilket inte ens vill uppdatera på laptopen. Det är ett helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett *önskemål* som de flesta användare skulle skriva under på (oavsett OS), men det är inte något trivialt problem och Windows lösning motsvarar väl i princip alla realistiska alternativ på denna punkt.

I FreeBSD behöver man bara starta om om man vill använda en ny kärna. Demoner+förgrundsprogram kan man uppdatera utan omstart av OS. T.o.m. flertalet kärnmoduler kan man uppdatera och verkställa uppdateringarna under drift utan OS omstart(med undantag för t.ex. ZFS modulen om man kör OS på ZFS). Vill man uppdatera en kärnmodul för t.ex. nätverkskortet så går det också men skiter det sig så är det konsolen som gäller.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

I FreeBSD behöver man bara starta om om man vill använda en ny kärna. Demoner+förgrundsprogram kan man uppdatera utan omstart av OS. T.o.m. flertalet kärnmoduler kan man uppdatera och verkställa uppdateringarna under drift utan OS omstart(med undantag för t.ex. ZFS modulen om man kör OS på ZFS). Vill man uppdatera en kärnmodul för t.ex. nätverkskortet så går det också men skiter det sig så är det konsolen som gäller.

Behöver eller tvingas? Det är i princip samma läge som jag pratade om för Linux; du *tvingas* inte att starta om, men du kanske mer eller mindre *behöver* göra det.

För tydlighets skull, huvudscenariot jag pratar om är *inte* kärnan, vilket de flesta som svarat bestämt lägger all sin energi på (den är också intressant, men det känns mer som ett kantfall). Huvudscenariot jag ser är när ett bibliotek uppdaterats men den gamla versionen är inladdad i massor av körande tjänster och applikationer.
Och visst, jag förstår att man kan starta om alla tjänsterna och applikationerna, men i det läget beror det verkligen på situationen om det blir ett bättre tillvägagångssätt att reda ut vad som är vad och starta om de berörda sakerna individuellt jämfört att starta om hela maskinen istället. Framförallt blir det mer krävande för den som ska utföra detta, även om det kan självklart kan vara värt mödan beroende på situationen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag får känslan av att detta inlägg syftar på rubriken, men den känns rätt missvisande jämfört det faktiska innehållet:

Vad artikeln handlar om verkar ju vara hur mycket tid en dator behöver vara online för att automatiken för Windows Update ska ta hand om installation av nya uppdateringar, inte hur lång tid själva installationen tar.

Dvs, slutsatsen verkar vara att datorer som bara någon stund då och då har möjlighet att ansluta till Windows Update (antingen för att de är avstängda mycket eller spenderar mycket tid utan nödvändig nätverksanslutning) kan hamna i en situation där de aldrig per automatik börjar installera uppdateringarna.

Utöver detta kan jag inte se att David Guyer redogör metoden/inställningarna som används för att pusha update till datorerna.
https://docs.microsoft.com/en-us/mem/intune/protect/windows-1...

Permalänk
Skrivet av Mr_khyron:

My Computer My Choice

Många PC-användare har en dator med en hemlig processor som kör program som dom inte har nån koll på