"Standardmodellen" av Snapdragon X sägs ha en TDP på 23 W. Men spannet går till 80 W, så kommer vara upp till tillverkarna att göra avvägningen.
Både AMD och Intel har ju numera "configurable TDP". Du frågar om 7840H, Qualcomm jämför med 7840HS som har en "default TDP" på låga 35 W men när man tittar på datorer som Notebookcheck testat är uppmätt median-effekt på de datorer med krets på helt vansinniga 105 W.
Tyvärr verkar inte Notebookcheck gjort samma mätning hos "vanliga" M3, men de har gjort det för M3 Pro och den ligger på 45 W. Så tror man kan förutsätta att oavsett vad Intel/AMD släpper kommer de fortfarande inte vara nära vare sig Qualcomm eller Apple vad det gäller perf/W, men de kan helt klart nå Qualcomm i prestanda. Det hade varit så mycket värt för Qualcomm (och även för oss för det är dags att gå vidare från x86) om de fått ut produkter med Oryon i början av året istället för i mitten.
Vad det gäller tillgänglighet så förstår jag det som Snapdragon X har skeppats sedan flera månader tillbaka, något som inte är fallet för vare sig Intels eller AMDs nästa generation laptop CPUer (båda dessa förväntas börja skeppa dessa 2H 2024).
Finns indikation på att bl.a. nästa generation Surface produkter ska dyka upp i juni med Snapdragon X.
Apples GPUer har en utmaning i att de faktiskt inte stödjer DX12 på ett bra sätt. Är inte helt med på de exakta detaljerna, med finns saker i DX12 som inte är kompatibelt med HW som använder sig av tile-based deferred rendering, TBDR (vilket Apple och även Arms Mali gör). Däremot stödjer Vulkan TBDR, men är rätt få spel som använder Vulkan.
Qualcomm har sedan flera generationer en GPU-design som stödjer både TBDR och en traditionell modell, så den är fullt kompatibel med DX12. TBDR har fördelen att vara mer energieffektiv och bättre hantera låg bandbredd mot RAM, men den har problem med väldigt komplex geometri.
Tycker man rätt bra kan se fördelarna med TBDR på Apples GPUer, de är förvånansvärt bra på att köra de spel som ändå finns i väldig höga upplösningar. Men man ser också nackdelarna, att slå på väldigt höga inställningar kan snabbt döda prestanda, framförallt om man kör på lite klenare GPUer (men ser det även med 40-kärnors varianten av M3 Max).
Rätt coolt att spel som Apex Legends och Resident Evil 4 flyter otroligt väl i "native-upplösning" på 16" MBP, d.v.s. 3456x2234.
Snapdragon X Elite kommer inte ha mer än dual-channel mot RAM, men de har fördelen mot alla andra i att stödja den snabbaste DDR-standarden: LPDDR5x-8533 (så 136 GB/sec). AMD Hawk point (8xxx serien) klarar max LPDDR5x-7500 medan Intel Meteor Lake toppar på LPDDR5x-7467 (så dessa två ligger på ~120 GB/s). Apple M3 ligger på 100 GB/s medan M3 Pro har 150 GB/s (Max är 300 eller 400 GB/s beroende på variant).