Jag tycker hela denna debatten kring Steam är föga konstig ärligt talat och jag finner det fullt rimligt hur Steam väljer att hantera sin butik i nästan alla aspekter. Det är inte som Apple med sitt stängda ekosystem som i huvud taget som inte tillåter en att ens installera andra butiker. Till och med Google tillåter dig att installera "3rd party"-butiker om du inte vill gå genom Google Play – Precis som att EGS, EA Desktop eller GOG får existera på PC-sidan och ger användaren valet vart spelen ska köpas.
Att man inte får ha rea eller lägre pris på annat håll ser jag som fullt rimligt.
Kollar man på nästan vilken annan marknad som helst kan man tydligt se att priserna är nästan densamma oavsett butik, och är det billigare är det oftast på bekostnad av marginaler från butiken i fråga, inte tillverkaren. Såg ett exempel på mjölk ovan tidigare: Arla säljer sin mjölk för ett fast pris oavsett om det är COOP, ICA eller CityGross – Sedan kan grossister likt ICA eventuellt få rabatter för att de köper in så förbannat mycket mjölk och därmed sänka priset någon krona. Med andra ord väldigt likt hur Steam sänker sin del av kakan för stora utgivare efter att dom säljer över en viss mängd.
Du har även flest antal reor på Steam mig veterligen av någon digital affär – Winter sale, spring sale, golden week, easter sale (säkert missat någon) bara nu på 'vår-sidan'. Dessa reor är frivilliga att delta i för utvecklare/utgivare och väljer man att delta ger det även möjligheten att sänka priserna på andra affärer i samband med.
Steam tillhandahåller dessutom ett godtyckligt antal nycklar för utvecklare att sälja på andra marknader, nycklar som egentligen bara är en ren kostnad för Valve då dom inte tjänar ett öre på dessa direkt men som ändå ger spelaren just access till spelet genom Steam i fråga.
Sedan är Steam mer än bara en affär också. Du har en massa verktyg för moddning, integration med community och diverse hubbar, för att inte nämna rating system. Allt detta och mer därtill lyser med sin frånvaro från merparten – om inte alla – konkurrerande butiker i någon form. GOG är nog den butiken som kommer närmast i funktionalitet och dessutom erbjuder ett extra mervärde genom att vara DRM-fritt.
Där jag inte ställer mig på Valves/Steams sida är hur dom väljer att fördela sina intäkter, som kan läses nedan:
Problemet för egen del med Valves system är att det "straffar" indie-utvecklare.
30% är grund-standarden för alla som vill sälja på Steam, men säljer man spel med stor omsättning får man 'rabatter'.
"For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut."
Jag skulle vilja se en omvänd modell här som baserar sig mer på X-antalet kopior sålda, där små utvecklare med lägre omsättning får möjlighet att tjäna mer pengar och säljer man över ett visst antal får man betala för den ökade trafiken av nedladdning mm. som tillkommer för Valve.
Det skulle kunna se ut som något likt detta:
<50 000: 5-8% cut.
50 000 – 100 000: 10-12% cut.
100 000 – 500 000: 12-15% cut.
500 000 – 1 miljon+: 15-20% cut.
Det skulle fortfarande vara lägre än dagens 25-30% även för stora utgivare, samtidigt som det underlättar för indie-scenen att växa. Jag tycker även att Steam borde återinföra Greenlight-systemet för icke etablerade utvecklare, detta skulle fort sålla bort "skitspel" och "cashgrabs" alá assetflips eller PingPong Ultimate 7.