Testa att spela BF4 och gör sedan en övergång till föregångaren BF3. Alla handlingar som man begär av sin karaktär utförs distinkt och responsivt, du lider inte av en fördröjning och en tyngd som håller dig tillbaka. Om du har kollat på JackFrags så kanske du minns att han har nämnt detta vid minst två tillfällen, det ena berör Hardline i sin Bad impressions-video och den andra är The BIG Questions där de vi 04:30 nämner karaktär-rörligheten/vapen-handlingen, hur den är eftersläpande och allmänt icke responsiv.
Det andra har med hur vapnen känns i strider. Det går inte att beskriva med text och måste upplevas i spelen, men skillnaden är gigantisk. Om du vill får du gärna läsa mini-recension av Hardline från en av dem absolut främsta infanteri-spelarna i världen där han beskriver precis vad jag upplever med vapenmekaniken. Slutligen har vi feedbacken som man får när man blir beskjuten. I BF3 var de korta, distinkta och olika beroende på hur mycket skada man mottog. Nu är alla ordentligt tyngre och längre i sina läten oavsett skadan. Det känns som att man blir beskjuten med en sniper-kula varje gång.
Med flinching åsyftas rörelserna man ser på sina motståndare när de blir beskjutna, alltså tedje-person-karaktärerna. Dessa är helt slumpmässiga i vilken riktning kroppen rör sig vilket gör att uppföljande skott är betydligt svårare att träffa. Problemet? Den beskjutna upplever inte alls samma rörelser på sin skärm och kan enkelt skjuta tillbaka. Värst när headglitchers står bakom skydd. Om första träffar skallen kommer soldaten till följd av flinching-mekanismen att ducka nedanför skyddet och omöjliggör ett nästa skott. Samtidigt som motspelaren har konstant fri sikt på dig. Det här snackar JackFrags också om i sin Bad impressions-video.