Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Tre forskare vid Göteborgs Universitet menar att våldsamma datorspel främst premierar samarbete och att hela utgångspunkten för den senaste tidens debatt är felaktig.

Pressmeddelande

Den finns en långvarig och med jämna mellanrum uppblossande debatt om den eventuella kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggression. Men en grupp forskare vid Göteborgs universitet ifrågasätter hela utgångspunkten för debatten om datorspel och aggressivitet. I en artikel redovisar de en ny studie där främst samarbete visar sig vara en nödvändig egenskap för att klara sig i den våldsamma spelmiljön.

Där det ena lägret i debatten bland annat hävdar att spelare lär sig att samarbeta, blir bättre på att se komplexa sammanhang, tränar sig i att se orsak och verkan, reflekterar över handlande och konsekvenser och förstår saker som hur man blir skickligare, så ser det andra lägret istället risken för att spelen medverkar till ett våldsamt och aggressivt beteende utanför spelvärlden.

Forskargruppen i Göteborg har genom hundratals timmar av deltagande observation och via videoinspelningar analyserat spelare som kämpar med och mot varandra i online-spel, med fokus på våldsamma och komplicerade kampsituationer, i det de kallar den porträtterade aggressionen.

HOOAH_656x369.jpg

– För att lösa kampsituationerna krävs ett sofistikerat och koordinerat samarbete spelare emellan. Vi har analyserat vilka egenskaper eller kunskaper hos spelarna som krävs för att klara de komplicerade momenten, säger Jonas Ivarsson, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Svaret är att det i första hand handlar om att vara strategisk, vara tajmad och om att ha tekniska kunskaper. Att handla burdust, aggressivt eller emotionellt premieras inte.

– Det tänkta sambandet mellan spel och aggression handlar om så kallad transfer, idén om att kunskaper som man tillägnar sig i en specifik situation sedan kan utnyttjas och användas i helt andra sammanhang. Det är en grundfråga som pedagogisk forskning intresserat sig för i minst 100 år, om hur man får till en fungerande design av en lärandesituation så att det som lärs ut går att anamma ute i verkligheten. Det är en ganska problematisk fråga utan några självklara svar, säger Jonas Ivarsson.

– Vi ifrågasätter egentligen hela utgångspunkten för den pågående debatten, den har inte förankring i ett reellt problem, mer i ett hypotetiskt resonemang, säger han.

Den aktuella studien av Ulrika Bennerstedt, Jonas Ivarsson och Jonas Linderoth, How gamers manage aggression: Situating skills in collaborative computer games, presenteras i International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.

Kommentarer till artikeln

121 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med Eset
1

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

85

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

7

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

31

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

70

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

60

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

147

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
39

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

60

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer