Nvidia släpper Geforce 314.07 WHQL – lovar högre prestanda i Crysis 3

För den som planerar att sätta tänderna Crysis 3 släpper Nvidia en ny WHQL-certifierad drivrutin, som även samlar upp alla nyheter från tidigare betaversioner.

Nvidias stora vecka inleds med en ny drivrutin för grafikkorten i Geforce-serien och denna gång handlar det inte om någon beta utan om en fullfjädrad utgåva med Microsofts WHQL-stämpel. Mjukvaran är först och främst avsedd för Crysis 3, men inkluderar även alla prestandoptimeringar från tidigare betaversioner i 313-serien.

nvidia-geforce-314-07-whql-drivers-crysis-3-performance-chart-650.png

This is the GeForce Game Ready driver for the Crysis 3. It delivers a smoother gaming experience, improves single GPU performance by up to 5%, and boosts SLI performance by up to 65% (compared to GeForce 310.90 WHQL driver).

Enligt Nvidia kan den som planerar att spela Crysis 3 se fram emot jämnare bildfrekvens och uppemot fem procent bättre prestanda med en ensam grafikprocessor, alternativt upp till 65 procent vid SLI-konfiguration. Detta i jämförelse med Geforce Drivers 310.90 WHQL.

Samtidigt tillkommer en mängd prestandaoptimeringar från 313-serien, bland annat för spel som Battlefield 3, Far Cry 3, Black Ops II, Assassins Creed III och Shogun Total War. I vanlig ordning tillkommer även nya profiler för SLI och 3D Vision.

Crysis 3 släpps till PC/Windows, Playstation 3 och Xbox 360 den 19 februari, men endast i USA. Svenskar och andra européer får dock vänta till den 21 februari innan spelet finns tillgängligt på butikshyllorna. Geforce Drivers 314.07 WHQL finns att ladda ned från Nvidias webbplats.

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer