I samband med den annalkande lanseringen av Windows 10 anländer DirectX 12, ett nytt prestandaorienterat grafikgränssnitt som ger utvecklare större svängrum att på egen hand optimera applikationer för att dra större nytta av hårdvaran. Det hela påminner om AMD:s satsning på Mantle, som uppgått i OpenGL-uppföljaren Vulkan.

3dmark-api-overhead-hero.jpg

Nu släpper finska Futuremark det första prestandatestet för Microsofts gränssnitt. Nya 3DMark API Overhead Test gör det möjligt att jämföra prestandan mellan detta såväl som föregångaren DirectX 11 och AMD Mantle, i en processuellt genererad stadsmiljö där antalet ritanrop per sekund (eng. draw calls) skruvas upp till dess att bildfrekvensen dippar under 30 fps.

Det nya deltestet är en uppdatering av 3DMark (2013), men Windows 10 är ett krav för att köra testet med DirectX 12. Nämnvärt är även att Futuremark i en framtida uppdatering kommer göra det möjligt att undersöka gränssnittet Vulkan, dock är ingen tidsplan för detta angivet.

Den senaste versionen av 3DMark med API Overhead Test finns att ladda ned via Futuremarks officiella webbplats.