Nvidia arbetar med Stanford University på nästa generations VR-headset

Illamående, huvudvärk och ögontrötthet är några av symptomen som forskare vid Stanford University hoppas kunna övervinna genom att introducera flera fokusplan i framtidens VR-headset.

Där somliga hävdar att kabelhärvor kan komma att bli det största hindret för virtuell verklighets framgångar är det desto fler som är oroliga för fysiska symptom vid långtida användning, där allt ifrån illamående till huvudvärk kan påverka känsliga användare. Detta kan dock komma att lösas i framtiden, tack vare teknik som ger ögonen ett mer naturligt sätt att fokusera på objekt i den virtuella världen.

Almost all of the VR setups are pretty uncomfortable to use if it’s within arm’s reach because of depth cues like stereo and accommodation. This is because of the vergence-accommodation conflict, which is how much the lens of your eye has to change to bring sharp focus to your retina.

I en intervju med Fortune berättar Nvidias utvecklare David Luebke om problemen med nuvarande generations VR-headset. Främst handlar det om att ögonen ansträngs på ett onaturligt sätt när dessa ska fokusera på scenen som målas upp, då denna endast har ett fast fokusplan som förbestäms av den aktuella applikationen eller spelet. Detta klingar illa med verkligheten, där människor är vana vid att ändra fokus mellan närliggande objekt och sådana i fjärran.

nofocus.png

För att stävja problemen vände sig Nvidia till Stanford University, där de upprättade ett samarbete för att ta fram en ny teknisk skärmlösning med möjligheten att tillgängliggöra ett flertal fokusplan.

At Stanford, we have developed a new display technology, dubbed the light field stereoscope, that addresses the vergence-accommodation conflict. It provides a much richer and more natural visual experience than conventional head mounted displays and has the potential to reduce nausea, eyestrain, and also increase visual comfort.

Resultatet av forskningen blev den nya skärmtekniken light field stereoscope, som enligt Stanford-professorn Gordon Wetzstein ger en betydligt behagligare upplevelse än dagens VR-lösningar. Tekniken bygger kring dubbla LCD-skärmar som monteras med 5 mm avstånd inuti själva headsetet.

LightFieldStereoscope_LytroResults.jpg

Uppbyggnaden tillåter headsetet att projicera ett fyrdimensionellt ljusfält till vardera öga, vilket i praktiken ger användaren möjlighet att fokusera på olika objekt i djupled inuti den uppritade scenen. Tekniken är inte helt olik en inverterad form av den hos ljusfältskameror, där dessa kan fånga ett flertal fokuspunkter i ett enda foto, och låta användaren justera fokus i efterhand.

Stanfords VR-headset är i dagsläget i ett tidigt prototypstadium och utvecklas vidare hos både universitet och Nvidias utvecklingsavdelning. En skarp version för konsumenter väntas vara klar som tidigast 2018.

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Microsofts medgrundare Paul Allen är död

Personen som fick Bill Gates att hoppa av sina studier på Harvard för att vara med och grunda Microsoft har avlidit. Paul Allen blev 65 år. Läs mer

30

Testpilot: Cooler Master Hyper 212 Black Edition – klassisk kylare i ny skrud

Testpiloten "Laine" testar den uppdaterade Cooler Master Hyper 212 med tilläget Black Edition i namnet. Det handlar om en prispressad kylare draperad i mörk nickel och borstad aluminium. Läs mer

35

Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Dell presenterar sin ultrabreda bildskärm U4919DW, som utmärker sig med en storlek på 49 tum och en upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar. Läs mer

43

AMD "Polaris 30" används i Radeon RX 590 – över 10 procent snabbare än RX 580

Dimman kring Polaris 30 på 12 nanometer skingras i och med en listning i databasen för 3DMark Time Spy, som visar resultat från ett "Radeon RX 590" med högre klockfrekvenser än RX 580. Läs mer

34

Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Enligt spelmoddaren "Kaldaien" beror den höga processorbelastningen i Assassin's Creed: Odyssey inte på kopieringsskydd, utan istället på dålig optimering för PC-plattformen. Läs mer

42

Intel Xeon W-3175X med 28 kärnor utan fastlödd värmespridare

Inom kort släpper Intel en toppmodell av rang med 28 kärnor och stöd för överklockning, men till skillnad från andra nykomlingar använder den fortsatt kylpasta mellan krets och värmespridare. Läs mer

106

Principled Technologies uppdaterar testet av AMD Ryzen och Intel Core i9-9900K

Intel har anklagats för missvisande prestandatester för kommande Coffee Lake Refresh och AMD Ryzen. Nu uppdateras dessa av Principled Technologies, som är företaget bakom testerna. Läs mer

10

TSMC sägs bli ensamma om att tillverka Apples A13-chip

Apple och TSMC har under flera år haft ett nära samarbete, där Apple ofta varit tidigt ute med nya tekniker. För 2019 års A13-krets ser TSMC ut att bli exklusiv kontraktstillverkare. Läs mer

19

Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Användare på Reddit rapporterar att deras Playstation 4-konsoler har låst sig efter att de mottagit ett specifikt meddelande. Vissa har fått återställa konsolerna för att lösa felet. Läs mer

I samarbete med Phanteks
104

Stiligare vattenkylning med akrylrör – Frida visar hur det går till

Att bygga egen vattenkylning är något som blir allt vanligare. SweClockers går igenom processen och visar hur det går till för att böja hårda rör för vattenkylning. Läs mer

39

Prestandasiffror för Nvidia Geforce RTX 2070 hittar ut på webben

Lanseringen av Nvidias Geforce RTX 2070 kryper allt närmare och nu syns prestandasiffror för kortet i testet 3DMark Time Spy, som visar på prestanda något över Geforce GTX 1080. Läs mer

26

Fredagspanelen 161: Intel avtäcker Coffee Lake Refresh med felaktiga prestandasiffror

Kontoret svämmar över av hårdvara som snart ska lanseras, men det hindrar inte Jonas och Kenneth från att ta en paus från testandet och riva av en panel om den senaste tidens händelser. Läs mer