System Shock från 1994 anses enligt många vara en klassiker inom genren. Under 2016 lanserades en Kickstarter-kampanj för en nytolkning av speltiteln, vilken utvecklas av Nightdive Studios. Det handlade om en ny version av spelet med bland annat modern grafik och uppdaterad spelmekanik.

Via sin Kickstarter-sida meddelar nu Nightdive Studios VD Stephen Kick att de valt att pausa utvecklingen av spelet på obestämd tid. Anledningen är att de under utvecklingens gång börjat tappa fokus och avvika från sina ursprungliga idéer.

Maybe we were too successful. Maybe we lost our focus. The vision began to change. We moved from a Remaster to a completely new game. We shifted engines from Unity to Unreal, a choice that we don’t regret and one that has worked out for us. With the switch we began envisioning doing more, but straying from the core concepts of the original title.

Enligt Kick har både ambitionen och med den budgeten växt och arbetet började gå från en remaster till ett helt nytt spel, något som inte var tanken från början. Han poängterar också att det handlar om ett tillfälligt uppehåll och lovar att de kommer komma tillbaka och slutföra projektet.

System Shock var från början tänkt att släppas under 2017, men försenades till 2018. Något nytt lanseringsdatum har inte tillkännagivits.