Sedan två år tillbaka har grafikkortsmarknaden varit relativt stillastående. Nvidia introducerade arkitekturen Pascal i maj 2016 och har sedan dess släppt modeller baserat på denna, där den senaste är Geforce GTX 1070 Ti. Nyligen presenterade dock företaget uppföljaren till arkitekturen, som får namnet Turing och kommer med en rad nya funktioner.

I samtal med investerare talar Nvidias VD Jensen Huang om arkitekturen Turing och beskriver den som ett stort steg framåt för datorgrafik. Enligt Huang är Turing det största genombrottet på området sedan Nvidia introducerade CUDA för mer än tio år sedan. En av de största nya funktionerna är stöd för strålspårning (eng. ray tracing) i realtid, som möjliggörs genom den hårdvaruaccelererade tekniken RTX.

Turing is our most important innovation since the invention of the CUDA GPU, over a decade ago. The architecture includes new, dedicated ray-tracing processors or RT Cores, and new Tensor Cores for AI inferencing which together will make real-time ray-tracing possible for the first time.

Nvidia förutspår att ray tracing kommer innebära ett stort steg framåt för grafiken i spel och företaget berättar att de samarbetar med flera utvecklare för att ta spelande på PC till nästa nivå med tekniken. Bland annat har utvecklaren Epic Games implementerat stöd för den i spelmotorn Unreal Engine 4 och tillsammans med Microsoft har Nvidia tagit fram grafikgränssnittet DirectX Raytracing.

Arkitekturen Turing blir även först ut med GDDR6-minne från Samsung, som både ska vara snabbare och mer energieffektivt jämfört med GDDR5. För att ytterligare belysa satsningen på ray tracing används produktnamnet "Geforce RTX" istället för "GTX" för de nya modellerna. De väntas avtäckas officiellt under Nvidias evenemang den 20 augusti.

Källa: Seeking Alpha