Linus Tech Tips testar fördelarna med 240 Hz bilduppdatering över 60 Hz

Youtube-profilen Linus Tech Tips tar hjälp av Slow Mo Guys för att avgöra hur stor fördel 240 Hz bilduppdatering egentligen ger för snabba datorspel.

För den som tar snabba tävlingsinriktade förstapersonskjutare på allvar är reaktionstid av yttersta vikt. På den tekniska sidan har datorns prestanda en stor roll i hur responsiv spelupplevelsen blir, men för spelaren påverkar också skärmens bilduppdatering spelarens förmåga att uppfatta saker i spelet snabbt.

Exakt hur stor roll en högre bilduppdatering spelar är dock svårt att kvantifiera. Utöver subjektiva upplevelser av hur bilduppdateringen påverkar spelupplevelsen finns det inget mätverktyg som kan berätta vilken effekt högre bildfrekvens ger. Youtube-profilen Linus Tech Tips har dock försökt sig på att konkretisera detta genom att ta hjälp av Slow Mo Guys och höghastighetskamera.

Med hjälp av höghastighetskameran har de kunnat registrera spelpåverkande egenskaper hos skärmar med hög bilduppdatering. I testerna har deltagarna spelat Counter-Strike: Global Offensive med bildskärmar på 240 Hz och 60 Hz bilduppdateringsfrekvens. Slutsatsen är att högre bildfrekvens låter spelaren se fienden tidigare på 240 Hz-skärmen, och får därmed en konkurrensmässig fördel.

LTT_240Hz.jpg

Spelarnas precision uppmättes genom att registrera var spelarna träffade under testrundor med både 60 Hz och 240 Hz bilduppdatering.

För att registreringen av de båda spelarna ska bli så korrekt som möjligt synkroniseras deras rörelser med höghastighetskameran. Slutsatsen efter statistiken från samtliga tester sammanställts är att samtliga spelare fick bättre reaktionstid när skärmen med 240 Hz bilduppdatering används.

Oväntat nog märktes en kortare reaktionstid vid 240 Hz där skillnaden var betydligt större än de teoretiska 12 millisekunder som skiljer sig mellan en uppdateringsfrekvens på 60 Hz (16,67 ms) och 240 Hz (4,17 ms). Reaktionstiden kortades i ett fall ned från 257 till 194 ms vid bytet från 60 till 240 Hz.

En annan del av testerna fokuserar på huruvida spelaren kan eliminera sin motståndare lättare och mer tillförlitligt. För att åstadkomma detta har båda spelarna placerats på exakt samma plats på kartan med muspekaren riktad mot samma punkt, detta för att resultaten ska applicera för båda spelarna.

Spelarna bedömdes också mer konsekvent kunna träffa sin motståndare när 240 Hz bilduppdatering användes. Den mest erfarna och skickliga spelaren gynnades också mest av den högre bilduppdateringen i testerna.

SweClockers skärmexpert Thomas Ytterberg tycker till:

Har länge väntat på att någon med kapabel höghastighetskamera ska rikta den mot en skärm och börja dra lite slutsatser. Jag har länge haft föreställningen att detta handlar om så mycket mer än att räkna på millisekunder. Att den största fördelen med högre frekvenser i första hand berör koordinationsförmågan. Och att detta också är väldigt individuellt.

Därför är det också intressant att även våra förhållandevis långsamma reaktionstider påverkas positivt, något jag nördgissar beror på just den högre följsamheten. Vi ger hjärna och ögon fyra gånger tätare periodicitet med 240 bilder i sekunden jämfört med 60 FPS. Även om man kanske inte ”ser” skillnaden med blotta ögat kan det underlätta för koordinationen mellan öga och hand.

Vad som är intressant att se är hur det skiljer sig mellan 144 och 240 Hz. Betydligt jämnare skulle jag gissa. Och skulle man nu som individ inte vara tillräckligt responsiv för att påverkas, kan man alltid komma ihåg att 240 Hz-skärmarna generellt håller högre bildkvalitet jämfört med den vanliga 144 Hz-basgamingskärmen.

Annars demonstrerar videon tydligt fördelarna med högre frekvens i den här typen av spel. Även vid slowmotion är det en mjuk och tydlig rörelse vid 240 Hz, där 60 Hz ser ut som en pappfigur som i stora kliv målar sig fram över skärmen. Tror inte det är sista gången vi ser en höghastighetskamera riktas mot en skärm.

Läs mer om 240 Hz-skärmar:

Skicka en rättelse
13

Valve avslöjar Half-Life: Alyx

Hela 15 år efter Half-Life 2 är det dags för en ny del, men den som hoppats på att Valve lärt sig räkna till 3 lär bli besviken. Läs mer

68

Star Wars: Science Fiction eller Fantasy?

Vilken genre Star Wars ingår i är en vattendelare. Är den episka sagan Fantasy i rymdmiljö eller handlar det om Science Fiction? Läs mer

I samarbete med AOC
15

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

173

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

79

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

13

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

28

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
26

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer