Det är ingen nyhet att Bethesda gärna tar sin tid när de utvecklar nya spel. The Elder Scrolls IV: Oblivion inleddes år 2002 och lanserades fem år senare, år 2007. Uppföljaren The Elder Scrolls V: Skyrim ska ha utvecklats under cirka sju år. Nästa titel avslöjades år 2018 men har inte fått något eget namn utöver The Elder Scrolls VI.

Informationen om spelet är minst sagt sparsam. Det finns ett kort videoklipp på ett okänt bergigt landskap i spelvärlden Nirn, troligen i Tamriel. Det enda som med säkerhet bekräftats är att Bethesdas egen spelmotor Creation Engine används. Det är dock inte den numera närmast uråldriga versionen som återfinns i tidigare titlar, utan blir istället Bethesdas nya Creation Engine 2.

It’s good to think of The Elder Scrolls 6 as still being in a design [phase]… but we’re checking the tech: 'Is this going to handle the things we want to do in that game?' Every game will have some new suites of technology so Elder Scrolls 6 will have some additions on to Creation Engine 2 that that game is going to require – Todd Howard, exekutiv producent på Bethesda

Valet av spelmotor bekräftas av Bethesdas exekutiva producent Todd Howard, i en intervju med The Telegraph (via Wccftech). Han förklarar även att de börjat undersöka hur och om spelmotorn kan hantera deras önskemål för hur spelet ska utformas, men att spelet fortfarande är i en designfas.

Actually, I should not be quite so dismissive of the question, which is to say - the timeframe for Bethesda Game Studios titles has not changed at all. What changed was our desire to lay out a roadmap of those titles, not like, hey they're going to be putting out a game every nine months, no, it still takes them years in between projects, but because we were doing something so different on Fallout 76, taking that franchise in such a different direction, doing an online game that doesn't look like something you'd expect from BGS, we thought it was important to say: hey, new IP, single player, sci-fi thing coming, hey we are doing The Elder Scrolls VI after that. – Todd Howard, exekutiv producent på Bethesda

Howard förklarar vidare att avtäckandet 2018 huvudsakligen var till för att visa spelare vad som låg i Bethesdas framtid. Deras tidsplan har inte förändrats, endast hur de valt att dela med sig av den. Efter stort fokus på Fallout-serien och nya Starfield ville de försäkra spelare om att The Elder Scrolls inte fallit i glömska. Det kan därmed fortfarande ta flera år innan nästa spel ser dagens ljus.

Utvecklingstider på 5–7 år är dock inte nödvändigtvis lika extremt som det kanske låter. Det är inte ovanligt att utvecklingen sker i en långsammare takt de första åren, för att sedan öka i fart mot slutet. Större spelstudior jonglerar dessutom ofta flera projekt och får prioritera sina resurser därefter. Gällande Bethesda är det troligt att nya titeln Starfield just nu tillägnas mer fokus fram till sin lansering.

Var och när hoppas du nästa The Elder Scrolls-titel utspelar sig?