Nvidia: CUDA och PhysX viktigare än DirectX 11

Grafikkortstillverkaren Nvidia ser inte DirectX 11 som det stora försäljningsargumentet med nästa generations grafikkort. Istället tror företaget på grafikkortets roll som en extra beräkningsenhet.

På en konferens för finansanalytiker berättar Nvidias representant Mike Hard om företagets syn på nästa generations grafikkort och DirectX 11 – Microsofts uppdaterade grafikbibliotek för Vista och Windows 7.

Medan konkurrenten AMD är tidigt ute med stöd för nya DirectX har Nvidia en mer vacklande inställning till Microsofts gränssnitt. Det gröna laget har ännu inte implementerat DirectX 10.1 fullt ut, och det ser ut att dröja ända tills årsskiftet innan företaget har grafikkort för DX11 ute på marknaden.

En av förklaringarna är att Nvidia satsar på egna gränssnitt som PhysX och CUDA. Båda använder grafikkortets beräkningskraft för andra uppgifter än att visa grafik. Det förstnämnda systemet är till för att accelerera fysik som partikeleffekter och gravitation, medan CUDA snabbar upp krävande applikationer som Photoshop och Folding@Home.

Enligt Mike Hard är det just grafikkortens beräkningskraft som kommer att vara det stora försäljningsargumentet när nästa generation grafikkort dyker upp i butikerna. Han målar upp en framtid där måttet "bilder per sekund" spelat ut sin roll och där datorspel och andra applikationer istället ska erbjuda nya upplevelser.

DirectX 11 by itself is not going be the defining reason to buy a new GPU. [...] Now, we know, people are doing a lot in the area of video, people are going to do more and more in the area of photography… I think that the things we are doing would allow the GPU to be a co-processor to the CPU and deliver better user experience, better battery life and make that computers little bit more optimized

Nvidias försök att tona ned DirectX 11 genom att framhäva företagets egna GPGPU-tillämpningar rimmar dock illa med gränssnittets faktiska nyheter. En viktig komponent i DX11 är DirectCompute 11 som låter grafikkort oavsett tillverkare användas till motsvarande uppgifter. Nvidias system fungerar endast med företagets egna modeller.

Ett "öppet" gränssnitt som DirectCompute 11 gör att användarbasen blir större eftersom både Geforce och Radeon klarar av systemet. Detta uppskattas av mjukvaruutvecklare som då endast behöver underhålla en gemensam version av programvaran.

Källa: Xbitlabs.

Kommentarer till artikeln

171 debattinlägg

Skicka en rättelse
118

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

12

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

61

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

27

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

7

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

17

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

127

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

135

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

97

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

119

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer

24

Kom och häng i SweClockers och AOC Gamings monter på Dreamhack Winter 2018

Om två veckor är det dags för nästa upplaga av Dreamhack, och SweClockers är självklart på plats med egen monter och en uppsjö av aktiviter. Läs mer