Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

Efter att ha hittat prestandaboven i Steam återvänder redaktionen till Doom Eternal och uppdaterar FPS-värdena i diagrammen.

Vid lanseringen av Doom Eternal var redaktionen snabba med ett prestandatest där siffrorna inte riktigt övertygade. Så småningom började det dyka upp fler prestandatester från andra håll som visade betydligt bättre siffror. Något måste därför blivit galet med våra egna siffror.

Doom_eternal-1.jpg

Problemet stavas Steam Overlay och mer specifikt den inbyggda FPS-räknaren som glömdes stängas av för redaktionen. Vanligtvis brukar denna ha ingen eller väldigt liten inverkan på prestandan, men i Doom Eternal visar det sig att dra ned GPU-användningen till runt 50 procent för Nvidia Geforce-grafikkort.

Doom_GPU_Nvidia.jpg

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti

Doom_GPU_AMD.jpg

AMD Radeon RX 5700 XT

På den röda sidan är användningen mycket högre än för Nvidia-korten men fortfarande inte fullt så mycket som det bör vara. Med en GPU-användning runt 75 procent hamnar AMD inte helt oväntat bättre till när siffrorna sammanställs.

Gamla prestandasiffror

Med en snabbtitt på gamla prestandasiffrorna syns det att det gröna laget straffas väldigt hårt speciellt för Turing-serien, där Geforce RTX 2080 Super blir omkörd av GTX 1080 Ti i högsta upplösningen. Undertecknad reagerade på detta under testgången också som då var tvungen att köra om flera gånger för att säkerhetsställa resultaten.

Nya prestandasiffror

Med grafikkorten i full snurrning hamnar återigen Nvidia i toppen med Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 Super, där tredje platsen tillslut tas över av Radeon VII i den högsta upplösningen. Som nämndes i första testet så är det ganska stora prestandaskillnader beroende på område i spelet så har lite marginal om det skulle behövas.

Undvik Steams FPS-räknare i Doom Eternal

Nu i efterhand gick det såklart att felsöka lite mer, men hjärnan är inte alltid i toppform under tidspress. Med det sagt fick vi istället lära oss om problemen med Steam Overlay och den inbyggda FPS-räknaren som begränsar prestandan. Undertecknad brukar ha den igång hela tiden på hemmaplan utan några större problem, men ska du spela Doom Eternal så kika så den inte är igång och låt grafikkortet jobba på för fullt.

Skicka en rättelse
38

Sydkorea och Kina påbörjar jakten efter 6G

Utrullningen av 5G-nätverken är fortfarande långt ifrån färdig, men redan nu börjar Kina och Sydkorea arbeta mot 6G. Läs mer

62

Quiz: Vad kan du om RTS-genren?

Ikväll släpps Command & Conquer Remastered och vi firar genom att utmana läsarna på en lurig frågesport om realtidsstrategi. Läs mer

49

Spacex skickar upp ytterligare 60 satelliter till Starlink-nätverket

Spacex fortsätter att arbeta på rymdbaserad internetanslutning och har nu 480 satelliter för ändamålet i omlopp runt jorden. Läs mer

17

EVGA lanserar nätaggregatserien Supernova GT

Supernova GT lovar verkningsgrad i 80 Plus Gold-klassen med uteffekter om 650 eller 750 watt. Läs mer

16

EA fortsätter sitt återtåg till Steam

En diger samling klassiska titlar från spelutgivaren EA hittar ut på Steam, dessutom till reapris. Läs mer

22

Doom portas till handvevad spelkonsol

En spelutvecklare meddelar att han lyckats med konsten att porta Doom till den handvevade spelkonsolen Playdate. Läs mer

3

AOC lanserar tre krökta skärmar i G2-serien

Gamingskärmar i formaten 29 och 34 tum med upplösningar om 2 560 × 1 080 pixlar och radien 1500R på agendan. Läs mer

I samarbete med Lenovo
7

Testpilot: Lenovo Legion 7i – Gaminglaptop med Intel Comet Lake

Björn Endre tar en titt på den bärbara datorn Lenovo Legion 7i, en kompakt dator med toppkomponenter från Intel och Nvidia. Läs mer

204

Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Sound Blasters glansdagar är över sedan länge men vi vill veta hur många som ändå har ett dedikerat ljudkort nuförtiden. Läs mer

65

Google sägs samla in data i Chrome även när inkognitoläget är aktiverat

Google stäms på 50 miljarder kronor och anklagas för att spara information om vad användare gör i webbläsaren Chromes inkognitoläge. Läs mer

52

AMD RDNA 2 och Big Navi till PC innan konsoler

RDNA 2-baserade "Big Navi" för datorer ska ut på marknaden innan nästa generations konsoler, lovar AMD under investerarkonferens. Läs mer

19

Intel "Tiger Lake" ger AMD "Renoir" en match i 3DMark

Det är jämnt skägg mellan Intels kommande Gen12 Xe-grafik och AMD:s Vega-skodda APU:er i grafiktestet 3DMark. Läs mer