Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
Okej, men eftersom mitt system är stabilt, måste jag ändå öka? kommer det förbättra prestandan?

Varför skulle jag vilja öka spänningen på FSB?
(har tänkt mig att hoppa upp ett steg till kanske 3.6ghz)

Om det redan är stabilt finns det ingen anledning till att öka. Däremot kan du testa att öka och se om du får någon procents ökning i prestanda, men det tror jag inte.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Nope, mitt är kvar, men den är som en färdigläst bok. Det går inte att ta sig längre, men det är bra som det är. Jag har däremot fortfarande övervakning av tråden så jag kan bidra med teknisk support om så krävs. Jag har även träffat Gigabyte sverige ett antal gånger bland annat i samband med GOOC som jag deltagit i.

Vet du om detta kort fungerar ok med 2st 4870 i crossfirex?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
Vet du om detta kort fungerar ok med 2st 4870 i crossfirex?

Beror ju helt på vilken revision du har. Det är endast P35-DS4 2.1 som har Crossfire X, 2.0 har gamla Crossfire. EP35-DS4 2.1 har också Crossfire X.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Beror ju helt på vilken revision du har. Det är endast P35-DS4 2.1 som har Crossfire X, 2.0 har gamla Crossfire. EP35-DS4 2.1 har också Crossfire X.

Där ser man! Lurigt det tycker jag inte har framgått. Men tror du 2st 4870 funkar i crossfire på en REV. 2.1 bräda?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
Där ser man! Lurigt det tycker jag inte har framgått. Men tror du 2st 4870 funkar i crossfire på en REV. 2.1 bräda?

Jag ser inte varför det inte skulle fungera. Se bara till att du har tillräckligt med kablar för att mata korten.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jag ser inte varför det inte skulle fungera. Se bara till att du har tillräckligt med kablar för att mata korten.

Okej jag ska testa. Anledning att jag frågar är att jag inte fått igång mina 4870 kort på mitt ASUS P5KC, se tråden här -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9... . Och jag undrar då om det är värt att testa med ett DS4? Mvh spinxen

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa nya minnen (2-4GB) till mitt P35-DS4, vad rekomenderas?
släng gärna upp några länkar ;>

Vet ni något trevligt grafikkort, som passar och är bättre än 8800GT så uppskattas länkar till det med!

Permalänk

Tjena
Orkade inte göra nån ny tråd, har ett GA-EP45-DS3
Har ett ständigt problem med att moderkortet ska hitta min IDE brännare.

Då IDE porten körs på ett JMICRON 368 trodde jag först att jag kanske saknar driver till den? Men efter kontakt med Gigabyte så sa det att det inte finns nån driver till chipet för Windows 7 x64

Får detta fel när jag kör troubleshoot i Device Manager (Kontrollpanelen): AAVHXRN8 IDE Controller has a driver problem.

Tacksam för svar

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Har fått ett riktigt störigt problem sedan jag flashat Bios till F6 + bytt till SSD i AHCI-läge. När jag klockat processorn till 4.0ghz och den är 100% stabil i windows i samtliga tester (CPU/minnen/blandat) kan den vid nästa omstart få för sig att klocken inte är stabil och återställer till standardvärdena. Har någon tips på hur man fixar detta?

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med mitt DS4;
När jag stängt av datorn och sedan försöker starta den några timmar senare så POSTar den inte ens. HDD lampan lyser konstant. Men om jag drar ur strömsladden i väggen och låter den vara urdragen tills jag ska använda datorn igen så brukar det inte vara något problem med att få den att starta.

I övrigt är den stabil och bra, kör den klockad i 3.6ghz. Någon som hört talas om något liknande?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Jag har ett problem med mitt DS4;
När jag stängt av datorn och sedan försöker starta den några timmar senare så POSTar den inte ens. HDD lampan lyser konstant. Men om jag drar ur strömsladden i väggen och låter den vara urdragen tills jag ska använda datorn igen så brukar det inte vara något problem med att få den att starta.

I övrigt är den stabil och bra, kör den klockad i 3.6ghz. Någon som hört talas om något liknande?

Sänk klocken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nee, inte det som är felet, samma problem om jag kör i stockhastighet.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
nee, inte det som är felet, samma problem om jag kör i stockhastighet.

Testat med annat nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Måste flasha skiten nu tydligen då jag köpt en q9550 ...

Hur gör jag?

Dra ner http://www.gigabyte.se/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?Pr... F6 och sen lägga det på ett usb och sen?

edit: Hittade en gammal sleten tråd http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... och vill gärna ha svar.

Permalänk
Medlem

tanka hem @bios så kan du flasha från windows

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
tanka hem @bios så kan du flasha från windows

Mer säkert att flasha från usb minne säger vissa?

Permalänk
Medlem

länge sedan jag följde denna tråden men jag har inte kört klockat sen jag bytte till Win7 men jag skulle testa köra upp den i normal klock,, den jag hade innan,, dvs 4.0ghz

satte samma inställningar och vcore för jag har allt uppskrivet på en lapp

Tyvärr så vill den inte =( testade lite snällare klock,, inte ens 3.8 vill den,, har testat öka och sänka vcore och även pillat lite mer i bios men den vill inte..

Konstigt =(

aja,, kör på 3.16 då,, ville bara skriva att det verkar va nå fel,, Win7 ger trubbel ??

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
länge sedan jag följde denna tråden men jag har inte kört klockat sen jag bytte till Win7 men jag skulle testa köra upp den i normal klock,, den jag hade innan,, dvs 4.0ghz

satte samma inställningar och vcore för jag har allt uppskrivet på en lapp

Tyvärr så vill den inte =( testade lite snällare klock,, inte ens 3.8 vill den,, har testat öka och sänka vcore och även pillat lite mer i bios men den vill inte..

Konstigt =(

aja,, kör på 3.16 då,, ville bara skriva att det verkar va nå fel,, Win7 ger trubbel ??

Det är möjligt.

Försökte nyss klocka min splitter nya q9550 till 3.4 på orginal volt men det blev blue screen på den så fick sänka igen

Har inte ställt in allt som man ska för att klocka bra än dock så ska göra det nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
länge sedan jag följde denna tråden men jag har inte kört klockat sen jag bytte till Win7 men jag skulle testa köra upp den i normal klock,, den jag hade innan,, dvs 4.0ghz

satte samma inställningar och vcore för jag har allt uppskrivet på en lapp

Tyvärr så vill den inte =( testade lite snällare klock,, inte ens 3.8 vill den,, har testat öka och sänka vcore och även pillat lite mer i bios men den vill inte..

Konstigt =(

aja,, kör på 3.16 då,, ville bara skriva att det verkar va nå fel,, Win7 ger trubbel ??

Startar den om sig precis efter det står Memory testing: [minnesmängd] ?
Min gör detta så fort jag gör minsta ändring av processorhastigheten eller vid vissa omstarter av burken.

Permalänk
Medlem

aa precis,, kommer inte långt innan den startar om,, inte bra,, ja får leva med det sålänge den inte skriker efter meda power

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Tjena. Håller på att lär mig att klocka. Har en P35 DS4 bräda med en e6750. Får bara upp han i 3.2ghz. Spelar ingen roll vilka inställningar jag ändrar för att komma högre , den vägrar starta upp och nollställer bios. Har funderat på om det är mina crap minnen som är problemet.

CPU: E6750
MINNEN: 2x2gb Micron 16HTF25664AY-800E1 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (6-6-6-18 @ 400 MHz) (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz)

DDR2: 2.1
PCI-E: Standard
FSB: Standard
GMCH:_ Standard
CPU: 1.44

FSB/RATIO:

8x400=3200mhz

MEMORY MULTIPLIER:

2.0=800

Minnena körs i 6-6-6-18

Nån som har nå tips på vad jag ska prova för att komma högre? Nya minnen?

När jag kör allt på auto och bara höjer fsb så funkar den stabilt med minnena i 960. Då körs inte minnena på 2.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akkid
[...] När jag kör allt på auto och bara höjer fsb så funkar den stabilt med minnena i 960. Då körs inte minnena på 2.0

För mig så är multipel 2.4 det enda som fungerar vid höga klockningar. Mina minnen är PC6400-klass och jag kan köra i latenser ner mot 5-5-5-10. Processorn tenderar att tappa oerhört mycket stabilitet kring 3,6 GHz så jag har därför FSB'n nedställd till 389 Mhz (Ger ganska exakt 3,5 GHz). Kan din e6:a köras med multipel 9?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

För mig så är multipel 2.4 det enda som fungerar vid höga klockningar. Mina minnen är PC6400-klass och jag kan köra i latenser ner mot 5-5-5-10. Processorn tenderar att tappa oerhört mycket stabilitet kring 3,6 GHz så jag har därför FSB'n nedställd till 389 Mhz (Ger ganska exakt 3,5 GHz). Kan din e6:a köras med multipel 9?

Kan bara köra 6-8

Permalänk
Medlem

Minne?

Tjenare

Har följande minnen som ni kan se i min signatur men undrar om jag kan och om det är någon vits att byta ut dessa mot:

2x2GB DDR3 (1333MHz/ECC) (DIMM 240-pin ???) som har varit i en HP Workstation Z400 och dem är gratis för mig (helt nya).
Vet ej vad dessa har för timings.

Tacksam för svar!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ett moderkort med DDR2 minne därför kan du inte ha dessa HP-minnen eftersom de ju är DDR3.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har inte vart så engagerad på en stund så glömt av lite, men den stödde väl Hz men inte den typen va det va?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Har inte vart så engagerad på en stund så glömt av lite, men den stödde väl Hz men inte den typen va det va?

Citat:

Gigabyte.com
Supports DDR2 1066*/800/667 memory

Slutsats: Nej, du kan inte använda de minnena.

[Tillägg] Du kan inte heller använda ECC-minnen.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Har ett udda problem med mitt moderkort, när jag försöker öka Vcore manuellt går det inte att starta datorn längre, utan jag måste göra clear CMOS för att den alls ska visa bild. Alla andra volt-inställningar fungerar dock, och om jag sätter volt på auto kan vcore utan problem gå uppemot 1.4 enligt CPU-Z. Jag använder F2 BIOS, någon som haft liknande problem och kan hjälpa mig?

Har EP35:an och E8400.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deroan
Har ett udda problem med mitt moderkort, när jag försöker öka Vcore manuellt går det inte att starta datorn längre, utan jag måste göra clear CMOS för att den alls ska visa bild. Alla andra volt-inställningar fungerar dock, och om jag sätter volt på auto kan vcore utan problem gå uppemot 1.4 enligt CPU-Z. Jag använder F2 BIOS, någon som haft liknande problem och kan hjälpa mig?

Har EP35:an och E8400.

Det låter som ett nyare bios inte hade suttit fel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ska köpa CD-skivor idag och återkomma. Finns det någon guide på hur man flashar bios i dos förresten, har aldrig gjort det tidigare? Och finns det någon version ni rekommenderar?