Permalänk
Medlem

Om jag lirar CSS, eyefinity på ett 5870 i 5760x1080 eller 1440x900 x3 och tex crysis på 1 skärm i 1920x1080 så lär jag få 60+ fps, eller? Viktigast är att css får hög fps.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Hmm, ny synpunkt: 5870 med passiv dp-vga adapter, och använda den högra skärmen med VGA ist, för att således spara nästan 1000, som man kan lägga på andra komponenter (tex 5850 i CF, eller XFX HD 5970 BE)
Såg att i Ceogars galleri så hade han DP-Vga adapter, som funkade, på sin högra skärm.

Det låter bra tycker jag, synpunkter?

Undrar dock fortfarande över ovanstående inlägg.

Edit: Har satt ihop ett paket med 5970 BE och i5:

Dock med HAF 932 (jag bara tog ett, om jag köper big tower blir det nog Twelve Hundred ist) , eftersom 5970 inte får plats annars.

Fördelen med 5970 är ju att jag får 2 gb minne, och prestanda likt 5850 i CF för 400 till (jämfört med just 5850 i CF)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_mufc
Hmm, ny synpunkt: 5870 med passiv dp-vga adapter, och använda den högra skärmen med VGA ist, för att således spara nästan 1000, som man kan lägga på andra komponenter (tex 5850 i CF, eller XFX HD 5970 BE)
Såg att i Ceogars galleri så hade han DP-Vga adapter, som funkade, på sin högra skärm.

Det låter bra tycker jag, synpunkter?

Undrar dock fortfarande över ovanstående inlägg.

Edit: Har satt ihop ett paket med 5970 BE och i5:
http://img405.imageshack.us/img405/9964/kundvagninet.png

Dock med HAF 932 (jag bara tog ett, om jag köper big tower blir det nog Twelve Hundred ist) , eftersom 5970 inte får plats annars.

Fördelen med 5970 är ju att jag får 2 gb minne, och prestanda likt 5850 i CF för 400 till (jämfört med just 5850 i CF)

det du skriver om att du får 2gb minne stämmer inte då det är delat på båda korten i 5970n, altså har den bara 1gbx2 effektiv minne,

men till topic,

köper du ett eyefinity 6 edition får du med addaptrar till Dvi och HDMI, har för mig du får med 2 dvi, 1 hdmi med kortet så du behöver inte ens köpa till några adaptrar bara ifall du sen ska upgradera till 6skärms läge och med detta kort får du 2gb effektiv minne på 1 kort ist för 5970 som kör 2 kort som delar på 2gb minne

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Så minnet speglas på 5970 också? Okej, och sen en hdmi-dvi adapter, så funkar det? Fast hur skulle prestandan (fps menar jag då) påverkas 5970 vs 5870 E6E?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

5870 E6E krossar 5970 i eyefinity då e6e kortet har 2gb effektiv minne på sitt kort medans 5970 kör 2 kort men delar på 2 gb så minnes mässigt kommer inget kort i närheten av e6e ifall man inte ska fläska på med Asus Ares sen när det kommer (~ 9000kr ) men skulle jag köra för eyefinity skulle jag nog kört för e6e kortet för att sen kanske ha möjligheten att fixa 3 skärmar till för 6screen eyefinity

hmm prestanda mässigt skulle antagligen säga 1 kort är bättre för att ta bort risken för microstuttering men asså rent prestanda mässigt tror jag 5970 är bättre då den har 2 gpuer som man kan sam köra med olika inställnignar för AA AF etc etc, men eyefinity körning så är e6e kortet bäst för 2gb effektiv minne för att köra eyefinity och du lär inte ha nåt större problem ett tag iaf

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Ska du köra eyefinity ska du ju ha 2gb-varianten av 5870. Helst två av dem i crossfire med. Men eyefinity= hög upplösning. Och utan enormt ramminne så sjunker prestandan drastiskt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Ska du köra eyefinity ska du ju ha 2gb-varianten av 5870. Helst två av dem i crossfire med. Men eyefinity= hög upplösning. Och utan enormt ramminne så sjunker prestandan drastiskt

ett e6e kort räcker gott och väll xD den är ju måttade för 6 skärmad eyefinity men kör man 2x e6e så är det lite overkill

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

okej, men då får det väl bli e6e . Vad får jag för fps på tex css i 5760x1080? Vill ha snitt på 60+ fps (vilket jag inte tror kommer bli något problem) annars kan jag lika gärna köra 5770 med en skärm...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Ska du köra eyefinity ska du ju ha 2gb-varianten av 5870. Helst två av dem i crossfire med. Men eyefinity= hög upplösning. Och utan enormt ramminne så sjunker prestandan drastiskt

Jag vet inte om jag kallar 1-5 fps " sjunker prestandan drastiskt"
http://www.widescreengamingforum.com/wiki/ATI_Radeon_5870_Eye...

Edit: Just ja, om ni vill får information och så om Eyefinity och multi-monitor gaming så är widescreengamingforum the one and only place

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

eyefinity e najs men ja skulle aldrig köpa en ny dator bara för de. ja kör inte me eyefinity längre då jag ändå mest kollar på mitten skärmen endå (de tar ett tag o vänja sig) sålänge eyefinity in finns me 3d så tycker jag personligen inte att de är värt de.

ett 5870 kommer klara eyefinity då ett av mina 5850 klara de, bc2 på medium/low. så ett 5870 kmr vara snäppet bättre.

har du 17k att göra av med, köp då en bra dator och en bra skärm till och börja med. eyefinity har sina fördelar men ja skulle inte rekommendera de.

kör på bra dator + en dell p2310h sen om du vill testa eyefinity låna 2 skärmar av kompisar så får du testa innan du köper skärmarna.

Permalänk
Skrivet av contra:

eyefinity e najs men ja skulle aldrig köpa en ny dator bara för de. ja kör inte me eyefinity längre då jag ändå mest kollar på mitten skärmen endå (de tar ett tag o vänja sig) sålänge eyefinity in finns me 3d så tycker jag personligen inte att de är värt de.

ett 5870 kommer klara eyefinity då ett av mina 5850 klara de, bc2 på medium/low. så ett 5870 kmr vara snäppet bättre.

har du 17k att göra av med, köp då en bra dator och en bra skärm till och börja med. eyefinity har sina fördelar men ja skulle inte rekommendera de.

kör på bra dator + en dell p2310h sen om du vill testa eyefinity låna 2 skärmar av kompisar så får du testa innan du köper skärmarna.

eyefinity finns med 3d fast du måste skaffa 2x GTX 470 eller 480 eftersom ATI inte har 3d options än men jag tycker synd om dom andra delarna i datorn ifall amn kör 2 st GTX480 -.-

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Moderator
Moderator

Nvidias 3D lösning kräver också 120hz skärmar om jag inte minns fel. Inte billigt alls det.

Själv gick jag all in på Eyefinity, älskar det totalt. Lirar spel som Wings of Prey, ARMA 2, Burnout Paradise City, Dirt 2 och BF:BC2 till exempel. Lägger man sedan på att jag slängt in TrackIR 5 så är det bara ännu roligare i de spel som stödjer det. Själv har jag svårt numera att motivera mig ner till 1 skärms spelande då jag gillar att ha maxat synfält. Inlevelsen är total.

Men, som Contra säger, smaken är olika. Vissa gillar det, andra inte. Det är inte bara att starta spelen heller utan ofta måste man trixa en hel del för att det ska fungera bra. Vissa spel stödjer inte tekniken, då kan man flippa över till en skärm med en profilinställning (profiles ftw).

Ja just det ja, hårdvaran. Jag kör 5760x1080 med 3 P2310H och ett XFX 5970 BE som ni pratat om i tråden. Kika på mitt galleri i sig nedanför och för ingame frapsklipp med hårdvaran så finns det en youtube länk i galleriet, förutom byggloggen har jag filmat lite fraps för demo och forumsexempel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nvidias 3D lösning kräver också 120hz skärmar om jag inte minns fel. Inte billigt alls det.

Själv gick jag all in på Eyefinity, älskar det totalt. Lirar spel som Wings of Prey, ARMA 2, Burnout Paradise City, Dirt 2 och BF:BC2 till exempel. Lägger man sedan på att jag slängt in TrackIR 5 så är det bara ännu roligare i de spel som stödjer det. Själv har jag svårt numera att motivera mig ner till 1 skärms spelande då jag gillar att ha maxat synfält. Inlevelsen är total.

Men, som Contra säger, smaken är olika. Vissa gillar det, andra inte. Det är inte bara att starta spelen heller utan ofta måste man trixa en hel del för att det ska fungera bra. Vissa spel stödjer inte tekniken, då kan man flippa över till en skärm med en profilinställning (profiles ftw).

Ja just det ja, hårdvaran. Jag kör 5760x1080 med 3 P2310H och ett XFX 5970 BE som ni pratat om i tråden. Kika på mitt galleri i sig nedanför och för ingame frapsklipp med hårdvaran så finns det en youtube länk i galleriet, förutom byggloggen har jag filmat lite fraps för demo och forumsexempel.

Okej... Är lite osäker på vad jag ska välja, XFX 5970 BE eller 5870 E6E...
Vad får du för fps i olika spel (minimum och medel)? Har du testat Crysis?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smacked:

Okej... Är lite osäker på vad jag ska välja, XFX 5970 BE eller 5870 E6E...
Vad får du för fps i olika spel (minimum och medel)? Har du testat Crysis?

Kan nog inte riktigt råda dig vilket du bör ta, däremot kan jag självklart ge dig lite information om olika spel och FPS. Det brukar inte intressera mig speciellt om det inte är märkbart vilket jag anser det kan bli under ca 45 FPS.

Problemet kommer när man ska prata om vilka spel i vilken upplösning till vilka grafikinställningar. Sedan kan ju annan hårdvara flaska också. Mitt bygge blev inte helt optimalt med mina RAM minnen som ska bytas ut.

Ska börja mäta lite under kvällen då jag inte har nedskrivet några siffor för tillfället, återkommer.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Okej, schysst.
Css kommer jag antagligen spela i 1440x900 x3 (4320x900, om det går) eller 5760x1080.
Crysis/Crysis 2 kommer jag väl lira mainstream 4320x900, eller Very High 1920x1080.

Har du displayport-skärmen (eller adapter till skärm) i mitten? Jag har hört olika om det; "man måste ha Displayport i mitten", "Jag har passiv dp-vga adapter på den vänstra skärmen" osv.

Skulle en AMD 965 halsa 5970? (eller ev en upplåst PhII x4 upplåst till x6, när det kommer)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu lagar jag mat medans Crysis installeras & tankar hem patcharna så det dröjer en stund innan jag vevar igång spelet.

Mycket bra att du lagt upp upplösning & inställning, ska fundera på det tills nästa post.

Jag kör mini-dp adapter till standard 20 pins DP till Standard 20 pins DP på skärmen. Dells P2310H kom ju med både DVI och DP, det var därför jag köpte dem så jag slapp adapters. Fast det följde ju med en mini-DP till standard DP med XFX kortet vilket var bra eftersom det är just en mini-dp på kortet av någon anledning. Inte helt lätt att få tag på en sådan har jag förstått.

Nja, har inte forskat i trassligheterna själv. Jag gjorde det ju enkelt för mig. DVI till vänster, DP i mitten, DVI till höger. Klockrent. Har inte läst om någon som fått problem med den kombon men gott om andra som fått problem genom att köra adapters DP-DVI i mitten eller DVI-VGA på sidorna etc.

Jag vete sjutton ang vilka flaskhalsar som kan skapas, det är grymt stora mängder data vi pratar om när det ska presenteras över 5760x1080 och det är väldigt många faktorer inblandade, det pågår rätt mycket snack om det ena än det andra på Widescreengamingforumen men det finns otroligt lite fakta. Jag drog i med en i7 930 då jag gör en hel del annat än spel också men framförallt, jag har plånboken för att klara det så behövde inte snåla.

Nu, tillbaka till matlagningen...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Okej, väntar med spänning

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator

Lugn i stormen, käka tar tid också. Familjen måste få sitt vet du

Kan inte lova exakt när vi har resultat, under kvällen ngn gång.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Självklart
Okej

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator

Hmm, fick igång Crysis på 1 monitor. Max på allt, 1920x1080, FPS snitt på 48-70.

Försökte få igång det på alla tre, fick ett länkfel som jag ska snoka lite på hur man kan lösa nu. Fick också problem ingame när jag skulle ändra upplösningen till 5760x1080. Valmöjligheten fanns men han vägrade aktivera övriga två monitorer. Antagligen för det där länkfelet.

Återkommer. Dock är min gissning att det inte kommer att gå att maxa Crysis över tre skärmar direkt...kunde kanske gissat det innan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Okej, nja jag tänkte inte maxa crysis (warhead, som tydligen är mer krävande pga dålig kodning) i eyefinity, dock kanske på mainstream eller 1 monitor som du gjorde.

(Tack för hjälpen )

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Moderator
Moderator

Mjaha, vet inte vad det var för ngt länkfel. En omstart och det gick bra att starta Crysis.

Första omgången (5760x1080 på alla försök);
Max allt (very high settings). 8xAA: FPS 0-1
Low allt, 2xAA: FPS 12-32
Low allt, ingen AA FPS 40-55

Kort och gott: Crysis är inte direkt optimerat för denna sortens spelande eller ATI kort. Nvidia har bättre stöd för sådant här om jag minns rätt. Kommer inte att spela detta i Eyefinity läge. Singelskärm däremot har man ju kraft för så det skriker.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Då kikar vi på CSS då...hmm..

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

290 FPS average under CS:S video stress test.

Gick aldrig under 100+ i FPS under fem minuters CS spelande, max på allt inklusive 8xAA etc.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Crysis Warhead, similar performance. Failed on activating 2xAA (0 FPS) and didn't try again.

*garv* Sitter på TS med mina klanpolare och fattar inte att jag skrivt på engelska på Sweclockers.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Hihihi 0-1 fps Men i enskärmsläge så gick det bra... CSS testet var alltså i 5760x1080, eller? (Det antar jag då jag fick 165 typ i stress test med mitt gamla 4870 (sålt nu dock) )

Så ett 5870 E6E skulle ganska lätt klara av 5760x1080 utan fps-drops ner under 60 fps (Jag antar att Benqs skärmar har 60hz som max ändå)

Okej, då har jag en bättre bild av det hela Tack

Postar snart en bild på ett färdigt paket med 5870 E6E, då jag tycker det är "lagom" för mig.

*Fnyser åt min retardade xp dator* (Man blir bortskämd med skärmklippsverktyget i w7 )

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Oj herregud vad lång den blev... Jaja.
Jag tog 965 ist för i5 eftersom det kommer sexkärniga (tex Thuban) PhII på AM3, och jag har upplevt Amd som mer bakåtkompatibla.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

byt hårddisken till en https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-... annars ser det bra ut

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Moderator
Moderator

Sams F3 är väl den folk rekommenderar men en WD 64 är inte så pjåkig.

Hur tänkte du lösa Eyefinity, blir det en adapter för mitten skärmen ändå? Och jo, jag vet att du får med;

"2st MiniDP till DVI adapter, 1st MiniDP till HDMI adapter, 2 st MiniDP till DP adapter"

Om jag inte minns fel så måste man köra med en AKTIV adapter. Ceogar kör med en VGA lösning men vet inte riktigt vilken upplösning han får till på det.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers