Blåskärm när jag kopplar in min Seagate freeagent 500gb.

Permalänk
Medlem

Blåskärm när jag kopplar in min Seagate freeagent 500gb.

Tjena, jag har ett STORT problem. Har alla mina bilder på systerbarn, familj osv på en extern hårddisk.

Nu har den legat ca 6 månader så idag tog jag fram den igen, koppla in den och den kände igen enheten.

Men när den höll på att ladda upp fick jag blåskärm med meddelandet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Provade flera gånger med samma problem varje gång, provade även på min mammas dator och samma problem där.

Någon som har nån aning om vad felet är eller vad jag ska ta mig till?? Måste verkligen komma åt filerna på HDD'n.

HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

Ladda hem och bränn en Ubuntu Live-CD.

Boota upp. Kopiera det du vill ha till annan disk.

Blåskärm är väl för härligt i Windows... tror det är en feature.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

1.) Försök med linux som pappy rekomenderade
2.) testa med en annan kabel
....)
10.) När du har uttömt alla andra möjligheter som kanske kan komma i tråden så kan du googla på din hårddisk namn på youtube och hitta beskrivningar om hur man öppnar upp hårddisken på ett säkert sätt. Installera den sedan direkt i datorn. Det kan nämligen vara både usb kontrollern till din hårddisk som krånglar och själva hårddisken, och på det här sättet så elliminerar man usb kontrollern.

Om du lyckas, kopiera över allt till en annan hårddisk och skrota den externa hårddisken. Vidare, kom ihåg att även bränna ut dina viktigaste filer till CD/DVD.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ska försöka båda svaren imorgon då jag har lite ont om tid idag, om inte det första funkar vill säga! Tack för snabba svar! Låter er veta hur det gick sen!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du provat att starta datorn med hårddisken inkopplad redan? Låter inte som du provat det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RONDO:

Ska försöka båda svaren imorgon då jag har lite ont om tid idag, om inte det första funkar vill säga! Tack för snabba svar! Låter er veta hur det gick sen!

Hade samma problem med en hårddisk, funkade i Windows XP och 7 men inte i Vista.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb