Finns intresset att köpa ett ibm model M?

Permalänk

Finns intresset att köpa ett ibm model M?

Tjena! hittade ett ibm model M på jobbet igår och tog reda på det har plockat isär det och tvättat alla knappar och själva tangentbordet!
Kopplade in det och det funkade prima alla knappar "Klickar" som dom ska och allt är bara fint!
Det är tillverkat 1990 och har Ps/2 kontakt.
Kan ni ge mig ett tips på hur mkt jag ska begära för det om jag ska lägga ut på blocket!

Tack på förhand!:)

* Inlägg redigerat enl. §9. Vill du sälja något på SweC så görs det i Marknad /videfix *

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Du ska nog egentligen inte förvänta dig alltför stora summor för det, egentligen. Typ 150 kr eller däromkring skulle jag gissa att du skulle kunna få det sålt för. Mitt egna behov är dock relativt mättat, så personligen hade jag betalat mindre än så, men det finns säkert nån samlare nånstans som behöver ett till reservdelsbord.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm

är nice för å kolla prisnivåer...

om jag inte köpt mig en laptop som desktop-ersättare, hade jag lätt huggt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikabob:

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm

är nice för å kolla prisnivåer...

Egentligen inte, iom att de tar överpriser. Då är ebay en vettigare källa för prisnivåer.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

det är inte "överpriser" tyvärr...

Folk köper inte ett gammalt tangentbord för dom pengarna, dom köper ett "IBM-TANGENTBORD".... Det är liksom IBM-teknik och kackerlackor som kommer överleva efter nästa världskrig typ.

Permalänk
Medlem

Jo, jämför man med andra seriösa säljare på ebay så tar de ganska breda marginaler.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan tänka mig att köpa det.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Tyvärr redan sålt jag köpte det för 800kr.. ganska ok i mina ögon då jag endå planerade att köpa ett liknande för 1800kr.
Bara att rengöra lite grann, då Verkligheten rengjort alla knappar. sitter och väntar på tangentbordet just nu, borde komma hit imorron

Permalänk
Medlem

Är dom så dyra? Jag fick mitt

Permalänk
Medlem

Då är det bara att gratulera TS till att ha gjort sig en rejäl hacka. För åttahundra spänn får man ett nytillverkat Model M inklusive frakt över atlanten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Då är det bara att gratulera TS till att ha gjort sig en rejäl hacka. För åttahundra spänn får man ett nytillverkat Model M inklusive frakt över atlanten.

jodå, det känner jag till... men inte med svensk layout. Det får man specialbeställa av Unicomp (de som köpte bucklingspring patentet, och tillverkar de nya) det går typ på 2-300kr extra (OM de kan tillverka det), sedan så känns det lite coolare att ha ett orginal, även om Unicomp har likvärdig/bättre kvalite.

Så även om ett Unicomp med svensk layout kostar 1000-1300kr så skulle endå velat ha ett orginal, trots utslitning och att tangentbordet är 20år gammalt. Sedan så slipper man ju vänta i 2 veckor på att grejerna skall komma över atlanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

jodå, det känner jag till... men inte med svensk layout. Det får man specialbeställa av Unicomp (de som köpte bucklingspring patentet, och tillverkar de nya) det går typ på 2-300kr extra (OM de kan tillverka det), sedan så känns det lite coolare att ha ett orginal, även om Unicomp har likvärdig/bättre kvalite.

Så även om ett Unicomp med svensk layout kostar 1000-1300kr så skulle endå velat ha ett orginal, trots utslitning och att tangentbordet är 20år gammalt. Sedan så slipper man ju vänta i 2 veckor på att grejerna skall komma över atlanten.

Snicksnack att det skulle kosta extra. Det har det inte gjort de gånger jag köpt från dem. Unicomp är väldigt flexibla och trevliga att ha att göra med. Några två veckor att få sin bräda tar det inte heller, senast tog det kanske en vecka, och det är ju typ likvärdigt med vad svenska pesten tar på sig, med skillnaden att jag fick det levererat till dörr.

"Original" finns det i överflöd, så 800 spänn för ett sådant är långt över vad åtminstone jag skulle betala. Åtminstone för vaniljmodellen, skulle det dyka upp ett spacesaver med svensk/finsk layout skulle jag åtminstone fundera lite över det - de existerar svjv inte, nämligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, jag har ingen personlig erfarenhet av Unicomp, så skrev vad jag hört från andra personer. Och angående frakten så är ca 2 veckor vad det brukar ta för mig när jag beställt från staterna. Mycket möjligt att jag har haft otur och annat med frakt och liknande, men det är vad det tagit.

Och angående att jag betalade 800kr för Tangentbordet så det enda jag kan försvara mig med, är att det var ett mer eller mindre impulsköp,
sedan så har jag länge velat ha ett Model M (inte ett Unicomp Customiser/Spacesaver) så det högt satta priset var nog även av ett stort ha begär. Men priset är satt, och pengarna skickade, inget jag kan ändra nu även om det är något jag skulle vilja (vilket jag vill).

Och tro mig, jag har letat länge här i min stad, finns en hel del industrier i området som jag ringt runt till och frågat, då de om någon här borde ha ett, men har faktiskt inte kunnat hitta ett enda!

Permalänk
Medlem

Jag avsåg inte att attackera dig för att du betalade det du gjorde för tangentbordet - det är ju garanterat bättre än 8 gummimembranstangentbord á 100 kr styck, till exempel. Jag kan dock anse att TS kanske gjorde en lite bättre affär än vad du gjorde. Men visst, antalet original-M på öppna marknaden minskar ju med tiden.

På tal om det kanske jag borde passa på att höra om Chuck på unicomp kan skicka mig en påse blanka svarta tangenter medan de fortfarande går att få tag på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du inte attackerade mig, men jag ville bara visa att jag förstår att jag gjorde en mindre bra affär, för det var det. (kanske lite konstigt skrivet ser jag nu i efterhand) Och om jag nu tröttnar på tangentbordet (vilket jag inte tror) så är det ju bara att lägga i en låda och låta den ligga i 10 år, för då kanske det är värt en hel del, förutsatt att PS/2 fortfarande finns/funkar.
Och det är ju bättre att någon som vet vad det är håller i det (det visste ju Verkligheten med), för vet man inte så slängs det, och jag antar att det är detta som får orginal Model M att sakta tyna bort.
Men vem vet, jag kanske hör med Unicomp om ett tag så jag kan få köpa en Spacesaver om något år eller så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Jag förstår att du inte attackerade mig, men jag ville bara visa att jag förstår att jag gjorde en mindre bra affär, för det var det. (kanske lite konstigt skrivet ser jag nu i efterhand) Och om jag nu tröttnar på tangentbordet (vilket jag inte tror) så är det ju bara att lägga i en låda och låta den ligga i 10 år, för då kanske det är värt en hel del, förutsatt att PS/2 fortfarande finns/funkar.
Och det är ju bättre att någon som vet vad det är håller i det (det visste ju Verkligheten med), för vet man inte så slängs det, och jag antar att det är detta som får orginal Model M att sakta tyna bort.
Men vem vet, jag kanske hör med Unicomp om ett tag så jag kan få köpa en Spacesaver om något år eller så!

Men spelar det nån roll nu? Gå och tycka man gjort en dålig affär osv, är det lönt?

Va nöjd istället med att du fick det tangentbordet du ville ha. Du ville ju ha det snabbt sa du och smidigt, det fick du med, det kostade några hundralappar extra, men vafan, köp 3 pizzor mindre denna månad så har du vänt det till något positivt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tycker att man stöter på model M ganska ofta, myrorna och liknande ställen brukar ha. Gav 15 spänn för ett där, skriver på det nu. :> Sen kommer två andra från grovsopen.

Permalänk
Medlem

Jag håller hela tiden utkik efter intressanta tangentbord på loppisar/second hand i stockholmsområdet och det är allt annat än lätt att hitta Model M's nuförtiden. Allt handlar ju om tur iof, men man kan ju tycka att jag borde ha hittat åtminstone ett efter att ha gått varje vecka i typ två år på ungefär 5 olika affärer/loppisar. Däremot har jag hittat andra intressanta bord! Två stycken Keytronic ergoforce, ett apple standard (fast det som heter M0118 istället för M0116)(det som kom precis före extended II har jag för mig). Nu senast ett dah yang dytcom K-261 med cherry blue's

Mitt IBM Model m hittade jag till slut på tradera och fick bjuda 550kr för att få hem det. Det var i rätt bra skick, men space-tangenten verkar vara lite mysko tyvärr. När man trycker ner "x" eller "." (dvs de tangenter som sitter ett steg upp och längst ut vid sidorna om space) så följer space med ner en bit av någon anledning :/ Ska sätta mig in i hur det funkar snart för det finns ju massor att läsa om renovering av model m. Vet inte om det är för att mitt model m-ex är sämre än andra, men personligen tyckte jag mer om alp-switcharna i mina apple extended II och m0118-bord än IMB'et.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Model-M är ju fint, men jag vill ha ett Space Cadet! Den som trollar fram ett sådant åt mig kan nog få en bra slant!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Model-M är ju fint, men jag vill ha ett Space Cadet! Den som trollar fram ett sådant åt mig kan nog få en bra slant!

Det sägs att det inte ens existerar några exemplar av det längre Kan vara svårt att få tag på, hehe. Vore ruskigt grymt dock! Men det finns gott om väldigt roliga keyboards att jaga där ute, det är helt klart Jag skuklle gärna hitta ett apple extended I eller ett imb model f just nu känner jag.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Får nog gömma mina 5 typ M i kassaskåpet snart

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Får nog gömma mina 5 typ M i kassaskåpet snart

Hehe, jo det lär ju inte minska i värde Har du samma problem som mig med spaceknappen på något av dina? Om du är intresserad av att byta något ex mot ett apple extended II, keytronic ergoforce eller liknande kan du höra av dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apple Extended II och Keytronic ErgoForce är inte alls värda lika mycket.
AEKII = upp till 280 kr. Senaste på Tradera såldes inte ens. Du kunde ha fått det för 3 kr + frakt.
ErgoForce är väldigt vanliga. Pris upp till 50 kr.

Själv vill jag mest ha ett IBM Model F AT, som ser ut som ett Model M men med F-tangenterna på vänster sida.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Apple Extended II och Keytronic ErgoForce är inte alls värda lika mycket.
AEKII = upp till 280 kr. Senaste på Tradera såldes inte ens. Du kunde ha fått det för 3 kr + frakt.
ErgoForce är väldigt vanliga. Pris upp till 50 kr.

Själv vill jag mest ha ett IBM Model F AT, som ser ut som ett Model M men med F-tangenterna på vänster sida.

Priserna känns väldigt mycket som en slump Ibland kan man hitta för 1kr och ibland 500kr som sagt. Jag har blivit väldigt intresserad av ett model m mini på sista tiden, men de verkar betydligt svårare att hitta än vanliga. Även topre verkar göra otroligt sköna tangentbord (fast annorlunda jämfört med ibm's såklart). Synd att de kostar 2000+ nya :/

Visa signatur