Behöver råd till ny surflaptop!

Permalänk
Medlem

Behöver råd till ny surflaptop!

Hej!

Har surfat mycket på sweclockers senaste två veckorna, men har nu äntligen beslutat mig för att skapa en tråd där jag skulle uppskatta lite hjälp till ett inköp av en ny laptop.

Denna datorn jag behöver hjälp med nu är till flickvännens far. Datorn skall användas mestadels till surf, lite filmkikande (kopplad till tv). Han är inte jättekräsen med att den ska stödja full HD etc dock. Inte bestämt än om han ska ha stamnät hemma eller mobilt bredband dock.

Kraven är:

* Bra skärm (LED är inte ett måste men gärna).
* Snygg design.
* Händigt num pad och knappar.
* Bra batteritid!
* Gärna så tyst och sval som möjligt.
* Allt från 15-17 tum.

Pris: bör ligga runt 0 - 8000:-

Jag har tittat på dessa:

Sony Vaio VPC-EB1M1E

http://www.inet.se/artikel/1968870/sony-vaio-vpc-eb1m1e-windo...

Acer Aspire 5740G i5

http://www.inet.se/artikel/1968795/acer-aspire-5740g-i5-windo...

Acer Aspire 5741

http://www.inet.se/artikel/1968883/acer-aspire-5741-windows-7...

Har läst en del om att vissa Vaios låter väldigt mycket samt kommer fullproppad med onödiga program.
Nackdelen med Acern är att den bara har 1 år garanti medan Sonyn har 2år. Sonyn är snyggare men för samma pris får man bättre processor på köpet om man väljer acern.

Jag vill gärna rekommendera en dator som håller sig bra i framtiden därav har jag uteslutit äldre core 2 duos och hållt mig till i3/i5 processorerna. Dock är jag osäker om en surfare verkligen behöver Turbo funktionen som finns i i5an. Då datorn bara används till surfande, skrivhantering i office paktet samt kika på filmer behövs inget kraftfullt grafikkort.

Ska det vara online shop ser jag gärna att det är något jag känner till dvs: Inet, komplett.se eller dustin.

Vill även passa på och tacka för läsningen!

Permalänk
Medlem

Skrev jag för mycket för att någon ska orka läsa?

Permalänk
Skrivet av Hoxic:

Skrev jag för mycket för att någon ska orka läsa?

Jag läste allt, och av de där tre skulle jag lätt ta den i mitten. Min vän köpte en sådan förra veckan och han är nöjd med den. Han säger att den är tyst och bra.

Permalänk
Medlem

Tack Racemouse för svaret! Har tänkt att köpa just den datorn själv :).
Men ännu en fråga, borde jag rekommendera en i3 processor och ett 5470 och spara honom en tusenlapp? Datorn ska ju mest surfas med, är det då overkill att rekommendera ett 5650 och i5?

Permalänk

Japp det tycker jag, det bättre grafikkortet märks endast när man spelar tyngre spel(5470 går fortfarande att spela ok på). Och i3 vs i5 gör väldigt marginell skillnad, det finns väl maskiner för 5990:- med i3 och 5470.

Permalänk
Medlem

Ja har läst detta, ska försöka hitta en vettig dator för runt 6000:- annars återkommer jag :). Tråkiga är att Sony Vaion är så pass snygg, samt att sony har 2 års garanti. Sedan verkar det som om de gör ganska tåliga datorer och hör till de som minst går sönder.. Har jobbat som IT tekniker och arbetsledare för ett HP team och det var katastrofalt vad laptops som gick sönder, urkassa moderkort, heatsinks och LCD sladdar på vissa modeller så det bara skriker om det. Dock sägs det att de här nya modellerna ska ha blivit bättre, vem vet.

Hoppas jag blir nöjdare med Vaion då JAG själv funderar på att köpa den. Har ju läst väldigt mycket klagomål här på sweclockers ang. just dem så jag har börjat tveka. Sedan ser man bara alla som klagar iofs inte de som är nöjda med sin dator.

Tack för svaret iaf thereal_twisted ska som sagt försöka hitta någon bra dator för runt 6000:- som matchar önskemålen ovan så får vi se var jag hamnar :).

Permalänk

Vaio'n finns utan dedikerat grafikkort också, för ca 6500:-. Duger till allt inlk. 1080p film. Spel är dock uteslutet eftersom den använder intels inbyggda gpu.

Egenskaper för Sony Vaio VPC-EB1J1E

Ett par andra i samma prisklass

Egenskaper för Acer Aspire 5741-333G25Mn (LX.PSV02.022)

Egenskaper för Dell Vostro 3500 - 2,13GHz DC 2GB 250GB DVD±RW 15"

Den sista dellen där verkar prisvärd, vostro är väl deras serie mer professionella datorer som håller högre kvalité.

Acer med 5470, ifall man vill spela nån gång.

Egenskaper för Acer Aspire 5740G-333G32Mn (LX.PMF02.034)