Permalänk
Medlem

Lite hjälp med att starta datorn...

Ja nu undrar ni nog vad det är för en person som frågar om hjälp att starta datorn i ett forum som sweclockers?

Jo det är så att jag försöker få liv i min gamla Dell Inspiron 630m för att se om man kunde bygga något kul av alla delar man har liggandes. Nu är problemet bara den att jag inte har något tagentbord och tänkte köra med ett kopplat till USB porten istället. Men som sagt så är det tänkt att man ska starta allt med och det var inte så lätt. Därför frågar jag er som har ett öga för det här och kanske gjort något liknande innan? Vart på moderkortet är start-knappen? Som ni även kanske ser så är inte hårddisken monterad än

ImageShack Album - 3 images

Ush, känner mig som min mormor som inte visste hur man "stängde fönstret" i windows utan började kolla på fönstrerna hemma när jag bad henne göra det...

Permalänk
Medlem

kortslut starpinnarna på moderkortet

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Tackar men tror nog det där tipset endast fungerar med stationär dator? Det är en laptop jag har. Borde kanske ha skrivit det från början?..

Kollade endå efter om det fanns några startpinnar på moderkortet men hittade inget. Bifogar lite nya bilder i högre upplösning så kanske någon kan se om jag missat något?

ImageShack Album - 8 images

Permalänk
Medlem

Du kan inte kolla vad det är som startknappen trycker in? Ser ju ut att kunna vara denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Du kan inte kolla vad det är som startknappen trycker in? Ser ju ut att kunna vara denna?

jo jag trodde med att det var den med tanke på att startknappen är någonstans där om man jämför med bilder på datorn. Men det händer inget när jag trycker ner den och så finns det även andra "mässingknappar" (om man nu ska kalla det för det?) på moderkortet som ser likadana ut, t.ex nedanför där du markerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWahle:

jo jag trodde med att det var den med tanke på att startknappen är någonstans där om man jämför med bilder på datorn. Men det händer inget när jag trycker ner den och så finns det även andra "mässingknappar" (om man nu ska kalla det för det?) på moderkortet som ser likadana ut, t.ex nedanför där du markerade.

Prova tills det funkar Borde vara någon form av tryckgrej som startar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Prova tills det funkar Borde vara någon form av tryckgrej som startar allt.

hehe jo jag testade alla de där alternativen, men utan något resultat. Har dock hittat den här bilden http://www.laptoprepair101.com/wp-images/troubleshoot-dead-la... vilket förklarar en del

Blir till att beställa en sådan här Dell Inspiron E1405 Sub & Various Board med tillhörande kabel.

Permalänk
Casemod-mästare

jag har en Acer TravelMate 7720G (fungerar ej) och när jag plockade isär den så kopplades start-knappen in i någon av dessa (det är en av dina bilder) så det är en sladd till en start-knapp

men när jag plockade isär min laptop så pajjade den kabeln och när jag försökte fixa det så tror jag MoBot korsslöts, hoppas du fattade vad jag menade