Permalänk
Medlem

Kompis dator ca 6k med montering

Hej, nu när man själv väl har köpt en dator. Var det dags för kompisen och han frågade mig om lite råd och nu frågar jag er efter ytterligare råd

Det ska vara en dator runt 6k-6,5k och montering ska ingå. 6,5k är Max beloppet.

Det här är vad jag om fram till hittills:

Gratis frakt var inte med där såg jag nu.

Dator ska användas framför allt till spel men även så klart vanliga dator grejer, film, musik osv
Den ska gärna klara MW2 i hög grafik men även kunna klara av framtidens spel och de mer krävande på hyfsade inställningar. Tror ni att 5750 kommer att klara det ? Och är 512mb tillräkligt på grafikkortet ?

Eller måste man upp till ett 5770 för att klara av kraven ? Och hur stor är skillnaden på ett 5750 - 512mb och ett 5770 1gb ?

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

5750 0.5 GB räcker gott och väl till mw2.

Permalänk
Medlem

hm ok men hur står den sig i andra mer krävande spel så som bad company ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk

Är i och för sig närmare 7k än 6k...
Men men, ett 5770 ger den lite mer styrka i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Okej vad det gäller Moderkorten är det något som skiljer sig från det du valde i ditt paket <traeskapa> och det jag la i mitt ?

Sen så undrar jag också om ni anser det är värt att gå ner på ett sämre moderkort och lite sämre minnen och ta ett 5770 ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Okej jag har lagt ihop ett paket som jag själv utnyttjar budgeten på maximalt sätt
: Imageshack - datorpaketeriik.png

Vad tycker ni nu om mitt paket ? Något ni skulle ändra på eller är det bara att trycka på köp knappen ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändra grafikkortet till 5830:
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise - Inet.se

Minska minnerna till 2gb och ändra cpun till phenom 555. Skulle även dra ner på moderkortet till:
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H - Inet.se
för att tjäna in mellanskillnaden.

Detta skulle jag trycka på köpknappen till

Cpu:n kan med lite tur låsas upp till en x4, ifall inte så skall den även vara en perfekt överklockare. Det nya moderkortet har sb710 och det skall stödja core unlock. Grafikkortet behöver 2 6-pin pci express och fsp nätagget har 1 st. Men jag kan konstatera att det ingår 2 st molex till 6 pin adaptrar med grafikkortet efter att ha sett en unboxing på youtube.

YouTube - XFX RADEON HD 5830 Unboxing

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Köp inte HD5830, läs SweC test! Köp minst HD5770, om man inte bara vill spela enklare spel. Om man vill ha 4-kärnig, chansa inte (att låsa upp en 2-kärnig), köp en 4-kärnig direkt. Har man liten budget, börja med 2 GB minne och köp mer sen.

Ett förslag från mig...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Hm jo såklart får man bättre om man drar ner på minnet och sedan uppdaterar med 2gb lite senare MEN hehe det är ju lite så att man inte vill ha det över sig att man ska lägga ut 600 spänn på minnen den närmaste framtiden. Min kompis skulle nog vilja ha 4gb direkt för att då inte behöva "uppdatera" sig snart om man börjar känna att det inte räcker med 2gb i vissa lägen. Ser ibland själv att mina 4gb Ram ligger på mer än 50% användning.

Men hm om jag tar och drar ner lite till : Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Och väljer : Gigabyte GA-MA78LMT-US2H - Inet.se istället och då tar ett HD5770 vad tror ni då ?

Och sen så undrar jag också varför ni föreslår det moderkortet istället för det jag valde förut ? Vad är det som är bättre ? Såg tex att det inte fanns Firewire m.m

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Om han inte vill köpa till extra vid ett senare tillfälle, varför helt enkelt inte bara försöka vänta lite längre och få ihop de extra pengarna som behövs? För om det absolut inte är väldigt akut för din kompis att få datorn snart, så skulle det bästa förmodligen vara att spara ihop lite till. För att stressa och köpa en dator, skulle kunna resultera i att kompisen ångrar sitt stressade...

Bara lite tankar, tänk igenom köpet och om det inte är bråttom, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo det är igenomtänkt, och det är väll mer så att han har tänkt på det länge nu och det är lite nu eller aldrig innan pengarna försvinner

Men det är bra tankar du har ändå , uppskattas!

Det är ju bara så att han har rätt så länge ändå jobbar ihop pengar nu till ca 6,5k och självklart kan man vänta längre och få ihop mer, men så kan man tänkte hela tiden när han väl har kanske 7,2k får man ju ett ännu bättre paket för 7,8k osv. Men vad tror ni om det jag skrev om de olika ändringarna och så ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Jo det är igenomtänkt, och det är väll mer så att han har tänkt på det länge nu och det är lite nu eller aldrig innan pengarna försvinner

Men det är bra tankar du har ändå , uppskattas!

Det är ju bara så att han har rätt så länge ändå jobbar ihop pengar nu till ca 6,5k och självklart kan man vänta längre och få ihop mer, men så kan man tänkte hela tiden när han väl har kanske 7,2k får man ju ett ännu bättre paket för 7,8k osv. Men vad tror ni om det jag skrev om de olika ändringarna och så ?

Jag står fast vid cpurekommendationen, då den troligtvis kommer vara bättre än amd athlon x4 i spel. Dessutom är den en bra överklockare med upplåst multipler. Alltså är köpet prisvärt vare sig processorn går att låsa upp eller inte, men det är klart att det är bättre att köpa en 100% fungerade 4 kärnig cpu, men budgeten är tajt grabben.

Något som intresserar mig är hur alla fyller upp 2 gb. Jag ligger på 800 mb vid normalt användande i windows 7. Vid spelande ökar det inte eftersom grafikminnet tar hand om det. Det är endast när jag är inne i musikproduktionsprogram som minnesanvändningen ökar till 1,3-1,4 GB. Vad håller ni på med?:)
Laddar ned något, samtidigt som ni laddar ned något, samtidigt som ni ser på youtube, samtidigt som ni ser på tv via tv-kortet samtidigt som ni spelar 3 spel?

2GB är en utmärkt start. Använder datorn mer än 1 GB vid vanligt användande är man lat med alldeles för många program i bakgrunden eller så använder man vista.

Grafikkorten vet jag att det är en liten skillnad mellan. Så kör som du känner, men en bra budget på en speldator är mellan 7-8k ifall man inte bryr sig om ljudnivå. Lycka till.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Eftersom bad company nämndes och det fungerar bättre med 4-kärnig cpu, så tycker jag man ska ta en sån direkt. En phenom2 555 kan gå att låsa upp (som min gjorde), men gör den inte det, så ångrar man sig nog!?

Vilket grafikkort man bör köpa beror på vilka spel man ska spela och i vilken upplösning (och såklart vilken budget man har). Jag håller fast vid att hd5770 är det man minst bör köpa, så man inte behöver köra på lägsta inställningarna för att få lite flyt. Tänk på att hd5770 är ett mellanklass kort, så vänta er inga mirakel med det.

Angående att köpa 2GB minne först och sen köpa mer minne, så tänk följande: Jag köper en billigare cpu för att ha råd att köpa 4GB minne. Fasen jag blev besviken och måste köpa ny cpu ala 1300-1500kr. Eller: Jag köper ett billigare grafikkort för att ha råd med 4GB minne. Fasen jag blev besviken och måste köpa nytt grafikkort ala 1500kr. Cpun eller grafikkortet du får över får du inte många kronor för begangnat...

Köper man 2GB minne först (för att kunna köpa bättre cpu eller grafikkort), så är det lätt sen att stoppa i mer minne och det första kan användas och är inte bortkastat!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Angående att köpa 2GB minne först och sen köpa mer minne, så tänk följande: Jag köper en billigare cpu för att ha råd att köpa 4GB minne. Fasen jag blev besviken och måste köpa ny cpu ala 1300-1500kr. Eller: Jag köper ett billigare grafikkort för att ha råd med 4GB minne. Fasen jag blev besviken och måste köpa nytt grafikkort ala 1500kr. Cpun eller grafikkortet du får över får du inte många kronor för begangnat...

Köper man 2GB minne först (för att kunna köpa bättre cpu eller grafikkort), så är det lätt sen att stoppa i mer minne och det första kan användas och är inte bortkastat!

Jo jag fattar precis hur du menar men man måste dra gränsen någonstans och om man gärna vill ha 4gb ram får man dra ner på annat även fast det blir "svårare"/"dyrare" att göra en uppgradering men sitter själv på en Athlon 630 och vad jag har hört är den så prisvärd att det är värt att ta den för att ha råd med bättre saker av de andra komponenterna i en budgetdator.

Det vi har kommit fram till min kompis och jag är att antingen tar vi det paketet jag la ut: Imageshack - datorpaketeriik.png

Eller att han lägger till 250 spänn till och får ett 5770 istället vilket kanske blir bäst i slutänden. Då tycker jag i alla fall att man har utnyttjat budgeten till max (om man räknar in att de 600kr som skulle ha lagts på minnen i framtiden om man bara skulle köpa 2gb är med i budgeten).

Det han tänkte först var ju att köpa en märkes dator på tex Siba eller Elgiganten för ca 6-7k så jag tror att om man jämför, blir det här bättre på alla sätt och vis och de olika delarna - processor, moderkort, ram , och framför allt grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd

Kanske PGA minnesläckage men när jag spelade Starcraft 2 så åt datorn upp alla mina 4 gig RAM, i windows 7.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Jo jag fattar precis hur du menar men man måste dra gränsen någonstans och om man gärna vill ha 4gb ram får man dra ner på annat även fast det blir "svårare"/"dyrare" att göra en uppgradering men sitter själv på en Athlon 630 och vad jag har hört är den så prisvärd att det är värt att ta den för att ha råd med bättre saker av de andra komponenterna i en budgetdator.

Det vi har kommit fram till min kompis och jag är att antingen tar vi det paketet jag la ut: Imageshack - datorpaketeriik.png

Eller att han lägger till 250 spänn till och får ett 5770 istället vilket kanske blir bäst i slutänden. Då tycker jag i alla fall att man har utnyttjat budgeten till max (om man räknar in att de 600kr som skulle ha lagts på minnen i framtiden om man bara skulle köpa 2gb är med i budgeten).

Det han tänkte först var ju att köpa en märkes dator på tex Siba eller Elgiganten för ca 6-7k så jag tror att om man jämför, blir det här bättre på alla sätt och vis och de olika delarna - processor, moderkort, ram , och framför allt grafikkortet.

Exakt, man ska faktiskt aldrig köpa en färdig stationär dator. Finns absolut 0 fördelar. De enda man kan köpa färdigt är mac eller någon itx pc, annars är det att kasta pengarna i sjön. Lycka till med packetet, och se till att satsa på 5770.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta de där minnena till en dator som inte har en processor som inte kostar mer än minnena:P

Satsa på ett par 1333 MHz kretsar om ni inte ska överklocka processorn till t.ex 3.4-3.6 GHz.
samtidigt som ni kan satsa på en snabbare processor / Ett annat grafikkort

Detta är mitt tips på paket (Kanske var 37 kr mer än "max" men, det är lätt värt det!)

Haru några frågor om komponenterna jag har valt så är det bara att fråga på !
Dessutom vill jag att du bara ska Obs!ervera att moderkortet är av formen mAtx!

Permalänk
Medlem

Ok detta paket : Imageshack - datorpaketeriik.png
- Fast med ett 5770 , beställdes för ett par dagar sen nu. Pga att han gärna ville ha 4gb ram från början, men tack för alla tips och åsikter

Nu var det så att Inet mailade och föreslog att han skulle ta ett starkare nätagg ta ett 500W för att vara säker på att strömmen räckte. Men 400W borde väll klara av att driva detta ? Hur mycket tror ni att paketet kommer dra ?

Tacksam för snabb hjälp pga att Inet väntar

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Ok detta paket : Imageshack - datorpaketeriik.png
- Fast med ett 5770 , beställdes för ett par dagar sen nu. Pga att han gärna ville ha 4gb ram från början, men tack för alla tips och åsikter

Nu var det så att Inet mailade och föreslog att han skulle ta ett starkare nätagg ta ett 500W för att vara säker på att strömmen räckte. Men 400W borde väll klara av att driva detta ? Hur mycket tror ni att paketet kommer dra ?

Tacksam för snabb hjälp pga att Inet väntar

Gör som de säger men se till att du fortfarande får ett lite mer kvalitéts agg.
typ denhär

Permalänk
Medlem

Men hur kommer det sig att du tog ett 400W i ditt paket då ro ?

Det är ju mest så att i en så pressad budget känns det lite surt att lägga ut en del pengar på saker som kanske inte behövs för jag har förstått att det borde klara 400W ?

Han ska inte ha fler hårddiskar och det ska inte överklockas.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Gör som de säger men se till att du fortfarande får ett lite mer kvalitéts agg.
typ denhär

Vad jag vet så är fps det enda riktigt billiga nätagget som gör ett bra jobb. Tyst vet jag inte ifall fps är, men fractals är alltid tysta. Jag är medveten om att fractal är riktigt bra, eftersom jag äger ett nätagg av de själv, och 500kr för 500W är ett riktigt bra pris, men ifall det är värt är upp till ts att avgöra.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Det jag undrar egentligen är ju om jag min kompis borde ta ett 500W eller om det räcker med 400W ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk

Jag sitter på en burk med 5 diskar , 5770 /935/1050 , q8200 överklockat till 3 ghz . Hela kalaset drivs av ett 400 watts nätagg , har iallafall inte märkt av några plötsliga avstängningar eller liknande... Men den drar absolut inte mer än 400 watt iallafall .

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk

Svaret på frågan är JA , det kommer att räcka ! -.-

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Skrivet av toast_93:

Det jag undrar egentligen är ju om jag min kompis borde ta ett 500W eller om det räcker med 400W ?

Här är ett test gjort av X-bit labs där de kollar upp vad grafikkortet egentligen drar. Testet är utfört med specialgjord testutrustning så att de kan isolera grafikkortets effektdrag:

Här är ett utdrag av deras slutsats:

Citat:

Mainstream gaming systems equipped with solutions like Radeon HD 5770 will easily do with a 400 W PSU, just make sure that the power supply unit you pick is reliable and provides stable output voltages: it has never hurt anyone to be a little more cautious, so why risk your entire system by buying a cheap PSU?

FSP gör bra aggregat (om än inte i toppklass, i alla fall inte budgetalternativen), så ett 400W FSP bör klarar det utan problem.

Här testar de med ett helt system med en överklockad Core i7 920. Processorn är rätt effekthungrig i vanliga fall, men överklockad till 4.1GHz drar deras exemplar hela 100W mer än när den är oklockad.
Trots detta får det inte en total systemlast på mer än 403W med både Furmark (som belastar grafikkortet mycket mer än något spel någonsin gör) och Linpack (som belastar CPU mer än något spel någonsin gör) igång samtidigt.
"Two Times Two": ATI Radeon HD 5770 and HD 5750 in CrossFireX Configurations (page 13) - X-bit labs

Om man då betänker att alla de föreslagna CPU:erna drar en del mindre än en oklockad i7 920, så kan man dra av minst 100W av de 403 watten. Betänker man dessutom att inget spel någonsin kommer att ge en så hög belastning som Furmark+Linpack samtidigt, så kan man dra av ytterligare 50W (och nu är jag väldigt sparsam med effektavdragen). Vi landar då på en maxlast vid spelande på högst 250W.
Ett kvalitativt 400W-aggregat skall lätt klara den lasten.

Tittar vi dessutom på sweclockers test, där de mäter effektförbrukningen från väggen vid last med Vantage (vilket motsvarar spelbelastning), så ser man att jag tog i ordentligt i min maxuppskattning:
http://www.sweclockers.com/recension/6203-radeon-hd-5700-och-...

De får ett effektdrag på 245W från väggen, vilket om vi räknar med att de har ett modernt nätaggregat med hög effektivitet i omvandlingen av växelström till likström (85%), ger att komponenterna i fråga drog ~208W vid spelbelastning.

Visa signatur

~Pelle~