Kan inte radera en gammal program mapp i windows 7

Permalänk
Medlem

Kan inte radera en gammal program mapp i windows 7

Tjena

Jag installerade Windows 7 för 2agar sen. När jag installerade windows 7 så sparade windows hela min gamla program mapp och döpte den till program1 altså C: program1.
Den mappen vill jag radera, men när jag försöker radera mappen kommer det upp ett meddelande där det står att jag måste ha "Du måste ha behörighet för att utföra den här åtgärden. Du måste ha behörighet från adnimistratör för att ändra den här mappen"
Men det är bara jag som har ett konto på datorn så jag borde vara adnimitratör. Jag har också försökt ta bort mappen via felsäkertläge men det kom upp samma medelande. Hur ska jag få bort den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett adminkonto är inte lika med aministratör.. det är vista/7 vi snackar om nu inte, sunkxp.

Som du kanske förstått måste du ta berhörighet osv över mappen..

i administrativ kommandotolk skriv "takeown /f sökväg till mapp /r" och tryck enter.. sen pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Tjena

Jag installerade Windows 7 för 2agar sen. När jag installerade windows 7 så sparade windows hela min gamla program mapp och döpte den till program1 altså C: program1.
Den mappen vill jag radera, men när jag försöker radera mappen kommer det upp ett meddelande där det står att jag måste ha "Du måste ha behörighet för att utföra den här åtgärden. Du måste ha behörighet från adnimistratör för att ändra den här mappen"
Men det är bara jag som har ett konto på datorn så jag borde vara adnimitratör. Jag har också försökt ta bort mappen via felsäkertläge men det kom upp samma medelande. Hur ska jag få bort den?

Jag hände likadant för mig med när jag installerade windows 7 det visade sig att jag glömde att kryssa i formatera först så jag formaterade om och kryssade i den där rutan och då blev det bra.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ett adminkonto är inte lika med aministratör.. det är vista/7 vi snackar om nu inte, sunkxp.

Som du kanske förstått måste du ta berhörighet osv över mappen..

i administrativ kommandotolk skriv "takeown /f sökväg till mapp /r" och tryck enter.. sen pröva.

Fungerade endå inte fast det stod att jag "ägde" mappen efter jag skrivit in det du sa i komandotolken. får upp samma meddelande när jag sen försöker radera mappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Fungerade endå inte fast det stod att jag "ägde" mappen efter jag skrivit in det du sa i komandotolken. får upp samma meddelande när jag sen försöker radera mappen.

Har provat nu att skriva del C:\program1 i komandotolken och då kommer det upp "är du säker (J/N)? Hur fan skriver man i JA!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gameman:

Jag hände likadant för mig med när jag installerade windows 7 det visade sig att jag glömde att kryssa i formatera först så jag formaterade om och kryssade i den där rutan och då blev det bra.

Hmm tror inte jag såg nån sån ruta, men kanske också missade den, men orkar fan inte göra om det igen om jag inte verkligen måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hmm tror inte jag såg nån sån ruta, men kanske också missade den, men orkar fan inte göra om det igen om jag inte verkligen måste

Nu har jag gjort så att jag kommer in på administratörs kontot men det kommer fortfarande upp samma meddelande :S

Permalänk
Vila i frid

Första sökträffen på Google "Take Ownership".

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att något program som ligger i mappen är startat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova programmet lockhunter från LockHunter is a free 64/32 bit tool to delete files blocked by any processes jag använder det dagligen för att ta bort mappar som inte vill försvinna rekommenderar det starkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har provat att installerat Lockhunter. Jag har nämligen problem både med att få bort den gamla program-mappen och den gamla windows-mappen. I båda fallen står det att ingen process låser mappen. Ändå går det inte att plocka bort den.

Har även testat att installerat "take ownership". När jag använder det på katalogen får jag upp ett meddelande i kommandotolken som blinkar förbi på en halv sekund men det går likväl inte att plocka bort någon av mapparna.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Prova programmet lockhunter från LockHunter is a free 64/32 bit tool to delete files blocked by any processes jag använder det dagligen för att ta bort mappar som inte vill försvinna rekommenderar det starkt.

Har provat LockHunter nu men det gick inte att ta bort då heller. Fan va irriterande!

Thobbs: Jag har precis samma problem som du har. Jag tror helt enkelt inte att det går att få bort..... tror inte heller det fanns nått alternativ att formatera om datorn när jag startar med windws7 skivan, men jag ska prova snart igen försäkerhetsskull.

har nu också provat att installera om hela windows och jag såg ingenstans att man kunde välja att formatera om datorn. Tror det enda sättet är att formatera m datorn på egen hand och sen installera windows.....

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en lösning på detta? Den där gamla Program1-mappen tar upp enormt mycket plats på min systemdisk och det vore trevligt att få bort den

Permalänk
Medlem

Jag märkte nu att det går att ta bort filer och mappar i mappen "Program1" förutom Adobe-mappen. Finns också en Adobe mapp under "Delade filer" som heller inte går att ta bort. Märkligt

Permalänk

Sitter just nu med samma probelm. Fick en SSD och installerade windows 7 på den. Sen när man ska ta bort windows mappen från den gamla disken går det inte så bra.
Har för mig att jag löst sånt förr genom att använda mig av en linux boot CD. Blir nog o testa det igen om inget annat hjälper.

Permalänk
Medlem

Såg ingen som nämnde behörighetsdetaljen så utförligt, men efter att du har tagit ägarskap över mappen, se till så att till exempel 'Alla' har fullständig behörighet på mappen. Om inte 'Alla' finns med i listan över behöriga användare så är det bara att lägga till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beautiful_Barca:
Gör om. Gör rätt.

När man installerar Windows ska man bara ha 1 hårddisk/SSD (partition) inne/ute när man installerar Windows. Annars lägger den något på den andra hårddisken (partitionen) som den behöver. Det betyder att Windows inte startar nästa gång om du lyckas rensa den andra. Har du tur så blockerar Windows så att den inte kan radera.

De andra hårddiskarna/partitionerna kopplar/skapar du efteråt och fixar i diskhanteraren.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Gör sen inte samma misstag som jri87 som inte gick in i bios till boot listan och ändrade så CD/DVD är före hårddisken. Datorn måste starta från CD/DVD för att få ett avancerat alternativ för att rensa hårddisken på olika sätt.

Permalänk

Du har förstått det hela lite fel. panpo98.
Jag har installerat Windows på ett korrekt sätt.
Kopplat in SSD och kopplat från de andra två diskarna.

Sen när allting är färdigt har jag kopplat in diskarna. Då ligger ju den gamla Windows installationen på en av dem. Den går inte att ta bort.
Dock gick det med lite pillande igår. Man måste in på egenskaper---säkerhet. Där får man redigera behörigheten. Sen måste man även klicka på avancerat och redigera där inne. Efter det går mappen att ta bort.