Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Ala, det här är egentligen ett av de lättaste sakerna i Fysik B enligt mig. Allt verkar svårt om man inte har grundkunskaperna som krävs

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Vilken nivå är detta på? Inte gymnasiet hoppas jag!

detta är sista delen på fysik B kursen i gymnasiet, känner mig btw rätt pantad för att inte kommit på E=mc^2 själv

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Ala, det här är egentligen ett av de lättaste sakerna i Fysik B enligt mig. Allt verkar svårt om man inte har grundkunskaperna som krävs

Nu tycker jag inte att du ska skrämma honom i onödan. Det där tycker jag hör till de svårare sakerna inom Fysik B, fast det är nog till viss del individuellt. Vad jag vill komma fram till är att det finns bra mycket lättare saker, som man brukar börja med, om man läser Fysik B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Nu tycker jag inte att du ska skrämma honom i onödan. Det där tycker jag hör till de svårare sakerna inom Fysik B, fast det är nog till viss del individuellt. Vad jag vill komma fram till är att det finns bra mycket lättare saker, som man brukar börja med, om man läser Fysik B.

Försöker verkligen inte skrämma honom Menar bara på att skolan är uppbyggd så att du lär dig sakerna i en viss ordning. Utan att ens ha börjat Fysik A, jag hade iaf knappt någon fysik i grundskolan. Så kommer de se svårt ut men det lär det ju inte göra sen när han befinner sig själv där efter att ha läst en hel del fysik och matte kurser.
Hoppas ni förstår vad jag menar. //Propan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

altså.. fysik A var ju typ samma sak som man läser i 7 - 9an.. tyckte det var skitlätt.. men som sagt.. det är indivuiduellt

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Tyckte att gymnasie fysik var jätte tråkig när man var tvungen att räkna på brytningsindex, våglängd osv.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Fysik B

Hej
Har ett problem med en uppgift här.

Heureka B, kapitel 14 uppgift 2:

Citat:

En vuxen människa har i sin kroppen medeltal 140 g kalium. All naturligt förekommande kalium består till 0,012 % av isotopen ^40 K (kalium 40) som är huvudsäkligen beta-strålare med halveringstiden 1,3*10^9 år.

a) Beräkna kaliumaktiviteten i kroppen

Den genomsnittliga energin hos de utsända elektronerna är 0,4 MeV.
b) Hur stor energi absorberas i kroppen under ett år?
c) Beräkna den årliga absorberade dosen i kroppens mjukvävnader. Anta att den absorberande massan är 50 kg.

Svaren är:
a) 4,3 kBq
b) 9 mJ
c) 0,2 mGy

På a) får jag hela tiden 0,3194790002 Bq, vilket inte är rätt svar. Man använder ju helt klart A = lambda * N men det blir fel.

Kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Hehe vi har samma Fysikbok jag hinner bara svara på den första uppgiften.

a) Beräkna kaliumaktiviteten i kroppen

först vill du ta fram antal atomer av kalium 40 som finns i 140g (men gör först om 140g till 0,14kg, det blir lättare att räkna då)

beräkna antal kg av kalium 40 genom att ta 0,14 * 0,00012 = 1,68*10^-5

sedan vill du veta hur mycket en kalium 40 atom väger, detta får du slå upp i en formelsamling.

kalium 40 väger 39,9640u dvs. 39,9640 * 1,66054*10^-27 = 6,636*10^-26kg

antal atomer blir då 1,68*10^-5kg / 6,636*10^-26kg = 2,53*10^20 st kalium 40

Lamba fås av ln2/T = Lamba där T = halveringstiden i sekunder, i dethär fallet 1,3*10^9*365*24*3600= antal sek för att få aktiviteten tar du då:

( 2,53*10^20) * ln 2 / (1,3*10^9*365*24*3600) = 4280,2 Bq avrundas till 4,3 kBq

Visa signatur

Permalänk

Min skärm flashar före jag ser åskan eller precis under nedslaget, och ljudet sprakar till lite. Typ som att det blir vitt i någon millisekund för att återgå till det normala. Och ett ljudsprak. Åskan befinner sig flera kilometer härifrån.

Jag är intresserad av orsaken. Någon som har några teorier? Är det elnätet som blir påverkat och orsakar voltspikar, eller EM strålning som når hit och påverkar skärmen och högtalarna?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Min skärm flashar före jag ser åskan eller precis under nedslaget, och ljudet sprakar till lite. Typ som att det blir vitt i någon millisekund för att återgå till det normala. Och ett ljudsprak. Åskan befinner sig flera kilometer härifrån.

Jag är intresserad av orsaken. Någon som har några teorier? Är det elnätet som blir påverkat och orsakar voltspikar, eller EM strålning som når hit och påverkar skärmen och högtalarna?

Ser åskan?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Ser åskan?

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen att du menar att du hör åskan och ser blixten

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av woxer:

jag hoppas verkligen att du menar att du hör åskan och ser blixten

Åska uppenbarar sig som blixtar tillsammans med/och ljudknallar, det bör rimligtvis inte vara speciellt svårt att dra slutsatsen att när jag säger att jag "ser åskan" så menar jag att ser jag blixtarna. Jag har svårt att tro att några missförstånd skedde och en diskussion om semantik hör inte hemma är.

Visa signatur

Permalänk

Med vad slår man en tennisboll längst - tennisracket eller brännbollsträ?

En lätt berusad subdiskussion uppstod i helgen. Orginalämnet handlade om det vara att curla barn att erbjuda tennisracket som alternativ vid brännbollen. Subdiskussionen som uppstod berörde frågan om det överhuvudtaget fanns något incitament att använda något annat än tennisracket. Självklart är det enklare att få en hyfsad träff med ett tennisrack än ett brännbollsträ men oaktat det så var min spontana känsla samt fysikförklaring att svikten i strängarna på tennisracket med råge kompenserar den höger rörelseenergi som sweet-spotten på brännbollsträet har. Således hävdade jag att man slår längre med tennisrack.

Kan man "enkelt" teoretiskt förklara vilket som "slår" längst eller måste vi ut och svinga?

Permalänk
Skrivet av Jubelidiot:

En lätt berusad subdiskussion uppstod i helgen. Orginalämnet handlade om det vara att curla barn att erbjuda tennisracket som alternativ vid brännbollen. Subdiskussionen som uppstod berörde frågan om det överhuvudtaget fanns något incitament att använda något annat än tennisracket. Självklart är det enklare att få en hyfsad träff med ett tennisrack än ett brännbollsträ men oaktat det så var min spontana känsla samt fysikförklaring att svikten i strängarna på tennisracket med råge kompenserar den höger rörelseenergi som sweet-spotten på brännbollsträet har. Således hävdade jag att man slår längre med tennisrack.

Kan man "enkelt" teoretiskt förklara vilket som "slår" längst eller måste vi ut och svinga?

Jadu med det vi får veta så är det nog helt klart enklast att göra en empirisk undersökning.

Huvudfrågan som jag ser det är vilket av "verktygen" överför mest rörelseenergi till bollen. Och utgår jag från det så tror jag att brännbollsträt är en vinnare då den uppnår en högre hastighet än tennisracket(pga sin större tyngd/längd). Även om tennisracket trådar ger en viss studs, så arbetar vi fortfarande med rackets hastighet ursprungligen, om man utgår från att bollen inte är i rörelse från startpositionen.

Om bollen är i rörelse tex att man kastar bollen mot tennisracket så arbetar man inte längre endast med rörelseenergin som racket har vid kollisionen. Då måste man ha bollens hastighet i åtanke, och hur mkt racket kan använda bollens rörelse för att få en sammanlagd rörelseenergi som går bort från trät/racket. Och då tror jag att tennisracket vinner, då dens trådar är spänstigare än ett trä, och då skapar ett större studsmoment.

Det beror även såklart på vad för slags boll man använder.

(Ber om ursäkt för min dåliga fysiklingo).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Läser Fysik A i gymnasiet och har optikprov på fredag. Känner mig lite noobig, men jag kan inte på något sätt klura ut hur jag ska lösa detta problemet, och hittar inget i läroboken heller.. Uppgiften är hämtad från testprovet vi fick i fredags. Vi har inte tillgång till våran lärare innan provet så jag hoppas på hjälp här. Frågan lyder:

En lykta med radien 2 cm befinner sig på botten av en 2,2 m djup vattenbassäng. Bestäm radien på det cirkulärt upplysta område som syns på vattenytan.

Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Hej!
Läser Fysik A i gymnasiet och har optikprov på fredag. Känner mig lite noobig, men jag kan inte på något sätt klura ut hur jag ska lösa detta problemet, och hittar inget i läroboken heller.. Uppgiften är hämtad från testprovet vi fick i fredags. Vi har inte tillgång till våran lärare innan provet så jag hoppas på hjälp här. Frågan lyder:

En lykta med radien 2 cm befinner sig på botten av en 2,2 m djup vattenbassäng. Bestäm radien på det cirkulärt upplysta område som syns på vattenytan.

Tacksam för snabbt svar!

Om jag inte missminner mig så ökar radien med en faktor av längden i kvadrat. Altså 2.2^2.

Så 2.2^2 * 0.02 = 0.1 meter = 10 cm. Så radien har ökat med 5 gånger på vattennivån. Och intensiteten minskat med en faktor av 1/L^2

Men det var åratal sen jag sysslade med optik så jag kan mycket väl ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jadu med det vi får veta så är det nog helt klart enklast att göra en empirisk undersökning.

Huvudfrågan som jag ser det är vilket av "verktygen" överför mest rörelseenergi till bollen. Och utgår jag från det så tror jag att brännbollsträt är en vinnare då den uppnår en högre hastighet än tennisracket(pga sin större tyngd/längd). Även om tennisracket trådar ger en viss studs, så arbetar vi fortfarande med rackets hastighet ursprungligen, om man utgår från att bollen inte är i rörelse från startpositionen.

Om bollen är i rörelse tex att man kastar bollen mot tennisracket så arbetar man inte längre endast med rörelseenergin som racket har vid kollisionen. Då måste man ha bollens hastighet i åtanke, och hur mkt racket kan använda bollens rörelse för att få en sammanlagd rörelseenergi som går bort från trät/racket. Och då tror jag att tennisracket vinner, då dens trådar är spänstigare än ett trä, och då skapar ett större studsmoment.

Som sagt, det handlar om vilket verktyg som överför mest rörelseenergi till bollen. Hastigheten hos verktyget är inte det enda instressanta utan även hur effektivt den överför sin energi under den tid som det har kontakt med bollen. Ett sätt ett tänka på är vilket verktyg som har tappat mest hastighet under själva träffen. Här tror jag tennisracketet är överlägset, speciellt om vi änvander en tennisboll som är relativt mjuk och "förstör" mycket av rörelseenergin i sin deformation. Tennisracketet sprider ut träffytan över tennisbollen och gör därmed att den inte deformeras lika mycket vilket gör att vi inte förlorar så mycket energi. Använder du istället t.ex. en golfboll blir nog resultatet helt annorlunda.

Jag tror inte det gör någon större skillnad om bollen är i rörelse innan träffen eller inte. Allt det handlar om är den relativa rörelsen mellan verktyget och bollen och vad du säger är alltså att ett tennisracket skulle vara effektivare vid större hastighetsskillnader mellan boll och verktyg än ett brännbollsträ men att brännsbollsträt skulle vara effektivare vid lägre relativa skillnader i hastighet.

Det som däremot talar för brännsbollsträt är dess låga lyftmotstånd. Det är mycket lättare att få upp ett brännsbollsträ i högre hastigheter än ett tennisracket.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Hej!

Tacksam för snabbt svar!

Vad du vill göra här är att rita upp problemet så du ser hur ljuset färdas. Ur det kan du sen se hur du ställer upp ekvationer för att lösa hur stor radie du får på vattenytan. Tips är att du kommer få använda trigonometri. Jag tror SwedishPsyco har missuppfattat frågan lite.

Visa signatur

Permalänk

Utgångspunkten är att man slår på egenuppkastad tennisboll och att man använder ett brännbollsträ av normal skolstandard (dvs inte basebollträ vilket både till längd och massa vida överträffar vad jag hade att välja på när jag gick på mellanstadiet).

Permalänk
Medlem

Angående tennisrack vs. brännbollsträ när det gäller att slå iväg bollen så långt som möjligt, så beror det huvudsakligen på stöttalet mellan rack/trä och boll. Stöttalet är ett mått på hur mycket energi som går förlorad i träffögonblicket. Det optimala skulle vara en helt elastisk stöt:

Om vi antar att man kan svinga båda två lika snabbt, både före och efter träffögonblicket, så torde den högre massan hos brännbollsträet var en fördel eftersom du har en högre initial rörelsemängd. I vilket av fallen går då mest energi förlorad? Tja, vi skulle heslt vilja ha en elastisk stöt, som sagt. Intuitivt skulle jag tro att stöten blir mer plastisk med tennisracketet, just pga. att det finns en viss, om än liten, elasticitet i strängarna. Hur hårt racket är strängat har säkerligen stor betydelse.

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Som sagt, det handlar om vilket verktyg som överför mest rörelseenergi till bollen. Hastigheten hos verktyget är inte det enda instressanta utan även hur effektivt den överför sin energi under den tid som det har kontakt med bollen. Ett sätt ett tänka på är vilket verktyg som har tappat mest hastighet under själva träffen. Här tror jag tennisracketet är överlägset, speciellt om vi änvander en tennisboll som är relativt mjuk och "förstör" mycket av rörelseenergin i sin deformation. Tennisracketet sprider ut träffytan över tennisbollen och gör därmed att den inte deformeras lika mycket vilket gör att vi inte förlorar så mycket energi. Använder du istället t.ex. en golfboll blir nog resultatet helt annorlunda.

Jag tror inte det gör någon större skillnad om bollen är i rörelse innan träffen eller inte. Allt det handlar om är den relativa rörelsen mellan verktyget och bollen och vad du säger är alltså att ett tennisracket skulle vara effektivare vid större hastighetsskillnader mellan boll och verktyg än ett brännbollsträ men att brännsbollsträt skulle vara effektivare vid lägre relativa skillnader i hastighet.

Det som däremot talar för brännsbollsträt är dess låga lyftmotstånd. Det är mycket lättare att få upp ett brännsbollsträ i högre hastigheter än ett tennisracket.

Jag vet inte, men skillnaden mellan träffytan för ett trä och ett rack bör väll vara rätt liten med tanke på bollens sfäriska form, eller? Jag har svårt att se den som en stor faktor, speciellt eftersom rackets egna trådar bildar en viss deformation och således en viss energiminskning, där deformationen av trät kan anses vara noll vilket gör att bollens deformation är enda faktorn vid mängden spilloenergin som orsakas av deformationen

Bollens rörelse är viktigt eftersom den kan studsa(deflekteras). Precis som när bollen studsar upp från ett golv i en riktning motsatt från fallriktningen så kan den studsa från trät i motsatt riktning, med bollens rörelsenergi+träts rörelseenergi minus energin som blir förlorad p.g.a dens deformation(samt friktion etc) vid studsen. Som du säger så är det ju relativt hur man ser hastigheterna mellan dem. Jag ser dem som två olika hastigheter som kommer mot varandra altså som en stationär iaktagare.

Så jag tror det beror mkt på hur pass bra studs bollen har jämfört med hur bra tennisracketets trådars studs är. Jag tror att tennisbollar has såpass bra studs så att tennisrackets egna trådar ökar energiförlusten vid kollision.

Jag har altså ändrat min slutsats till att trät har bättre kräm när bollen är i rörelse och när den är stationär.

Hur bra studsen är ser jag som mängden energi som går till spillo vid kollision, och spilloenergi räknas som all energi som överrgår till alla andra former än rörelseenergi med riktning bort från trät.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Intuitivt skulle jag tro att stöten blir mer plastisk med tennisracketet, just pga. att det finns en viss, om än liten, elasticitet i strängarna. Hur hårt racket är strängat har säkerligen stor betydelse.

Menar du att stöten blir mindre elastisk med ett tennisracket pga att strängarna är elastiska?

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för en empirisk undersökning här. Jag tror det är hugget som stucket men det är ju alltid mycket lättare att träffa med ett tennisracket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubelidiot:

Menar du att stöten blir mindre elastisk med ett tennisracket pga att strängarna är elastiska?

Ja, nåt åt det hållet, skulle jag tro. "Elasticiteten" i strängarna borde ge en något dämpande effekt. I praktiken är den säkert marginell om racket är strängat ordentligt. Men å andra sidan har Zartax en bra poäng i att deformationen av bollen skiljer sig mellan rack/trä, förmodligen till rackets fördel. I slutändan kanske energiförlusten blir ganska likvärdig mellan de båda alternativen.

Kvarstår gör dock brännbollsträets högre rörelsemängd, eftersom det förmodligen går att svinga snabbare och att det väger mer.

Permalänk
Medlem

Förklara diagrammet här nedan.
Fil:Binding energyBA.jpg - Wikipedia

min tolkning av diagrammet och som jag har uppfattat det när jag läst fysik B är detta:

Diagrammet visar bindningsenergin per nukleon (protoner och neutroner) i kärnan för de olika grundämnena, det visar att 56Fe är det stabilaste grundämnet då det ligger på toppen av kurvan, sedan avtar bindningsenergin igen till lägre värden per nukleon.

Är det detta min lärare söker tror ni, eller är det mer eller något helt annat?

(fick denna uppgift tillsammans med 2 andra för att försöka höja mitt betyg)

sen undrar jag, Fusion slutar ju med Fe(järn) som är den atom med starkast bindningsenergi, varför slutar inte fission med Fe utan med Pb(bly) istället?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog det du ska komma fram till. Varför fission slutar i bly vet jag inte. Men det finns ju radioaktiva isotoper av bly.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack, känns iallafall som att man har tänkt rätt då

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Akut hjälp med fysikproblem (elektricitet och Ohms lag)

Hej!
Sitter och skriver på en labbrapport i Fysik A, inom ämnet elektricitet. Lapprapporten berör Ohms lag. Det är väldigt viktigt att jag får bra betyg på rapporten för att nå de mål jag har satt upp, men nu har jag fastnat och tror att vi har gjort felaktiga mätningar.
Labben gick ut på att bestämma resistansen i ett motstånd och senare motstånd+lampa. Vi använde en spänningskub för att sätta spänningen, amperemeter för att bestämma strömmen, och givetvis en voltmeter för att bestämma spänningen mer noggrant.
Vi kopplade (vad jag har skrivit i alla fall, men det är troligtvis här problemet ligget) från spänningskub till amperemeter, till motstånd, och sen in i spänningskuben igen. Voltmetern hade en egen krets. När vi även hade lampan så anslöt vi den efter det första motståndet, och sen in i spänningskuben igen.

Här är de mätvärden jag antecknade (tar inte med alla mätningar, utan bara några stycken så ni förstår). Mätningarna är med motstånd, dvs. jag har inte anslutit lampan än.
Mätning 1:
I: 0,056 ampere
U: 14,9 volt
R: 266 Ohm

Mätning 2:
I: 0,036 ampere
U: 10,02 volt
R: 278 Ohm

Mätning 3:
I: 0,076 ampere
U: 19,95 volt
R: 262 Ohm

Med motstånd+lampa:
Mätning 1:
I: 0,081 ampere
U: 14,99 volt
R: 185 Ohm

Mätning 2:
I: 0,064 ampere
U: 10,00 volt
R: 156 Ohm

Mätning 3:
I: 0,095 ampere
U: 20,05 volt
R: 211 ohm

Som jag har förstått det borde inte strömmen ändras om man ändrar spänningen? Hur har jag kopplat för att strömmen ska påverkas så mycket? Strömmen borde inte öka för att jag ansluter en lampa? Har jag råkat sätta amperemetern efter motstånden? Hur kan jag förklara de felaktiga mätvärdena i resultat och diskussionsavsnittet?

Jag förstår inte hur jag inte kan ha lagt märke till detta tidigare, eller åtminstone under laborationens gång.. Antar att det beror på att det var mycket nationella prov och annat som rörde till det i huvudet, men det är ändå konstigt.

Jag har inte tillgång till någon mätutrustning så jag kan inte pröva det berömda "gör om, gör rätt". Tror dock att det kan bli en bra lapprapport ändå!

Hjärtligt tacksam för snabba svar med lite tips och idéer till mina frågor! Är något oklart förklarar jag gärna noggrannare med lite bilder på kopplingsschemat osv.

Mvh