SONY VAIO E-serien (15,4", i3/i5, HD 5650, 4 GB RAM, 8000-9000 kr)

Permalänk
Medlem

När jag trycker på WEB-knappen startas ofta flera webläsarfönster istället för bara en. Vet någon hur jag kan åtgärda detta problem?

Permalänk

Ni andra med EB1M1E, har ni också problem med det trådlösa när locket är stängt?
Det blir otroligt segt för mig trots fixade energisparinställningar i både windows och för själva nätverkskortet.

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Ni andra med EB1M1E, har ni också problem med det trådlösa när locket är stängt?
Det blir otroligt segt för mig trots fixade energisparinställningar i både windows och för själva nätverkskortet.

Det kan sannolikt bero på att antennen till wlan sitter i skärmen, när man stänger locket så blir det sämre mottagning helt enkelt. Ej unikt för sony E serie.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det kan sannolikt bero på att antennen till wlan sitter i skärmen, när man stänger locket så blir det sämre mottagning helt enkelt. Ej unikt för sony E serie.

Så är inte fallet. När jag kör i felsäkert läge funkar det utan problem så det verkar vara någon drivrutin som spökar. Även varit i kontakt med VAIO support och dom menar också att det ska fungera bra även om locket är stängt.

Inte fått svar på senaste mailet dock. Några teorier?

Permalänk

Njae enda jag kan komma på på rak arm är att kryssa ur "tillåt att datorn stänger av enheten för att spara ström" och kanske kryssa i "tillåt att enheten tar datorn ur vänteläge". Men det antar jag att du redan gjort..

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min vaio i 4 dagar och är helnöjd! men jag har ett problem när jag ska överklocka engine på grafikkortet upp till orginal 650mhz så fastnar datorn och man kan inte göra nånting, och de kommer olika färger på skärmen. Jag har koll på tempem och den ligger bara på 45 till max 65 c. 650mhz är väll orginal klock på kortet och då borde de ju gå att klocka upp de utan problem, men de går inte :/

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 4400+ 2.3Ghz @ 2,9Ghz , 2x512KB | 2gb PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz |
| Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3 | 450W Corsair CMPSU-450VXEU | 500GB Western Digital Caviar SE SATA II 16MB 3 Gb/s, 16MB Cache, 7200 RPM |
| Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560 AM2 | :D

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Njae enda jag kan komma på på rak arm är att kryssa ur "tillåt att datorn stänger av enheten för att spara ström" och kanske kryssa i "tillåt att enheten tar datorn ur vänteläge". Men det antar jag att du redan gjort..

Jo det har jag gjort. Får vänta och se om supporten hör av sig.

UPDATE: Jag gjorde en ren installation av Win 7, testade det trådlösa det första jag gjorde och det funkade perfekt med locket stängt. Sedan laddade jag ner Atheros drivisarna från VAIO sidan och installerade, då återkom problemet. Gjorde en roll-back till gamla drivisarna igen så nu sitter jag här med gamla 2.0 istället för 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av zYdone:

Jag har nu haft min vaio i 4 dagar och är helnöjd! men jag har ett problem när jag ska överklocka engine på grafikkortet upp till orginal 650mhz så fastnar datorn och man kan inte göra nånting, och de kommer olika färger på skärmen. Jag har koll på tempem och den ligger bara på 45 till max 65 c. 650mhz är väll orginal klock på kortet och då borde de ju gå att klocka upp de utan problem, men de går inte :/

original är inte 650 utan 550... inte konstigt att du får problem.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Jo det har jag gjort. Får vänta och se om supporten hör av sig.

UPDATE: Jag gjorde en ren installation av Win 7, testade det trådlösa det första jag gjorde och det funkade perfekt med locket stängt. Sedan laddade jag ner Atheros drivisarna från VAIO sidan och installerade, då återkom problemet. Gjorde en roll-back till gamla drivisarna igen så nu sitter jag här med gamla 2.0 istället för 8.0

Så länge de funkar så äre ju all good

Permalänk
Medlem

Någon som kan testa Starcraft 2 på den, blir nog denna om den klarar spelet bra. Skriv även vilka inställningar ni kör på.

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Testade att flytta över mina spel till externa hdd:n och köra, och då slutade spelen lagga, vilken betyder att hdd:n på min dator är kass.

Någon som vet nåt program man kan kolla ifall hdd:n är defekt?

Permalänk

Finns inbyggt i win, iaf i vista. Felkontroll...

Är det en vanlig extern usb disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Finns inbyggt i win, iaf i vista. Felkontroll...

Är det en vanlig extern usb disk?

Kör med w7.

Usb disken är en 7200 rpm seagate.

Permalänk

Lär finnas felkontroll även i w7

[edit]

How to use CHKDSK (Check Disk) - Windows 7

Permalänk

Är musplattan knottrig eller vanligt platt? Har stört mig på det knottriga på de VAIO jag testat. Vänjer man sig vid det?

Permalänk
Skrivet av sir88alex:

Är musplattan knottrig eller vanligt platt? Har stört mig på det knottriga på de VAIO jag testat. Vänjer man sig vid det?

Den är något knottrig men det är inget man direkt tänker på efter ett tags användning, men det är väl en smaksak som så mycket annat :).

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Hur fixar jag så att jag kan stänga av touchpaden på datorn efter jag formaterat om datorn?
Har installerat Vaio controll center fast det finns ingen inställning för att stänga av touchpaden som innan

Permalänk

Ladda ner program/drivare från synaptics så kan du kontrollera allt med deras programvara.

Permalänk
Medlem

Jag blir tokig på wifin snart. Flera gånger per dag så tappar min Vaio anslutningen till min router. Sen när man ska ansluta igen så finns inte min router i listan på wifinätverk. Men om jag går in i enhetshanteraren och avaktiverar wifin och slår på den igen på en gång så fungerar det. Är det någon som vet varför?! Det blir inte samma på min andra dator så jag tror inte det är routern som felar. Snälla hjälp mig.

Permalänk
Skrivet av Wallen:

Jag blir tokig på wifin snart. Flera gånger per dag så tappar min Vaio anslutningen till min router. Sen när man ska ansluta igen så finns inte min router i listan på wifinätverk. Men om jag går in i enhetshanteraren och avaktiverar wifin och slår på den igen på en gång så fungerar det. Är det någon som vet varför?! Det blir inte samma på min andra dator så jag tror inte det är routern som felar. Snälla hjälp mig.

Ladda ner senaste drivrutiner till det trådlösa, vet inte riktigt va det sitter för trådlöst kort i vaio om det är intel eller nåt annat. Ladda ner från sonys hemsida annars..

Permalänk
Medlem

Har läst på andra forum att det där är en bugg, tydligen ska nån annan version av drivrutinen fungera perfekt.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Nätverkskortet som sitter i heter Atheros AR9285. Jag har skitsvårt att hitta några nya drivisar. Den som jag har nu heter 8.0.0.238. Någon som vet vart jag hittar nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallen:

Nätverkskortet som sitter i heter Atheros AR9285. Jag har skitsvårt att hitta några nya drivisar. Den som jag har nu heter 8.0.0.238. Någon som vet vart jag hittar nyare?

Kanske den här Atheros AR9285 Wireless Network Diver 9.0.0.173 Windows 7(32/64-bit)

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Wow Sonys nya E-datorer är verkligen skräp vad gäller prisvärdhet jämfört med EB1M1E. EB2M1E, som jag antar är efterföljaren, har sämre grafikkort, 180GB mindre HDD och en hårsmån bättre processor, men kostar ändå mer än gamla EB1:an! Skamligt. EB2S1E har exakt samma specs som EB1:an (orkar inte ens nämna den ett par procent bättre processorn) men kostar... håll i er... 9000 kr!!! EB1:an kostade/kostar 7500-8000 kr! Sony insåg väl att EB1:an är alldeles för bra pris/prestanda, köp den medan den fortfarande finns kvar.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Skrivet av guppgupp:

Wow Sonys nya E-datorer är verkligen skräp vad gäller prisvärdhet jämfört med EB1M1E. EB2M1E, som jag antar är efterföljaren, har sämre grafikkort, 180GB mindre HDD och en hårsmån bättre processor, men kostar ändå mer än gamla EB1:an! Skamligt. EB2S1E har exakt samma specs som EB1:an (orkar inte ens nämna den ett par procent bättre processorn) men kostar... håll i er... 9000 kr!!! EB1:an kostade/kostar 7500-8000 kr! Sony insåg väl att EB1:an är alldeles för bra pris/prestanda, köp den medan den fortfarande finns kvar.

shit du har rätt, vaio och prisvärd i samma mening var verkligen för bra för att vara sant

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa 2 är "samma" dator med enda skillnaden att de har olika processorer och hårddiskar?

Sony Vaio VPC-EB1M1E - Alina System AB
Sony VPC-EB2M1E - Alina System AB

Visa signatur

Min dator e kass nu men inte när jag köpte den

Permalänk
Medlem

Hm ja det ser ut så. Konstigt, för enligt Sonystyle ska EB2M1E ha ett 5470 istället för ett 5650, men på Alina står det att den ändå har 5650... EB2 är ju den nya modellen, EB1 den "gamla".

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Är de nån som har provat nåt batteri man kan köpa till? finns de? och vad kostar de? hur lång tid räcker batteriet...

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 4400+ 2.3Ghz @ 2,9Ghz , 2x512KB | 2gb PC5300 Samsung DDR2, 667Mhz |
| Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3 | 450W Corsair CMPSU-450VXEU | 500GB Western Digital Caviar SE SATA II 16MB 3 Gb/s, 16MB Cache, 7200 RPM |
| Gigabyte GA-M56S-S3 nForce 560 AM2 | :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandman:

Någon som vet om dessa 2 är "samma" dator med enda skillnaden att de har olika processorer och hårddiskar?

Sony Vaio VPC-EB1M1E - Alina System AB
Sony VPC-EB2M1E - Alina System AB

Nu har de ändrat specsen, EB2 har kasst grafikkort...

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Så nu har det gått några månader, vilka grafikkorts drivrutiner sitter ni med?
ATi´s senaste är ju 10.7, medan Sonys senaste är 10.3? -.-