Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Det där är krigslagar som gäller när länder är i krig, enligt internationell rätt är dock inte Israel för tillfället i krig, vilket gör att lagarna ser helt annorlunda ut. Läs exempelvis den artikel med Ove Bring jag länkade till i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

sfish, det är ingen idé. Bara att erkänna.
Vi är nazistiska, kommunistiska, terroristiska, islamistiska, antisemiter som försöker förhindra demokratin Israels kamp för fred.

Skulle snarare sagt säga att ni är lite korkade som drar förhastade slutsatser utan att ha korrekt information.

Det pratas mycket om att de har brutit internationell lag och bla bla, vet vi det? Det har ju inte fastslagits i domstol, så vi kan ju uppenbarligen inte säga det säkert.

Sen tycker jag det är skrattretande att sfish länkar till wikipedia för att visa hur många Mossad har dödat i olika länder, wikipedia är ju en erkänd källa av endast korrekt information, speciellt när det gäller olika länders säkerhetstspolisers ageranden.

Ove Bring begår ju också ett kardinalt logiskt fel, han säger att Israel skulle fått kontrollera att vapen inte fanns ombord, men avfärdar detta med att det var en humanitär insats så det fanns inga vapen ombord. Han bygger hela resonemanget på premissen att det inte fanns vapen ombord, något du inte kan veta innan du kontrollerat det. Det är inte så långsökt att ett gäng extrema sympatisörer som fanns på båtarna skulle dra med sig lite vapen för att hjälpa de som de sympatiserar med. Han är säkert en fena på internationell rätt, men att dra logiska slutsatser var han sämre på. Att bygga en hel logisk slutledning på premisser som inte har bevisats sanna är ju helt meningslöst, då bevisar man ingenting.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Går nog inte se längre, men fanns ett intressant debatt avsnitt på svt innan, där det togs upp.
Sen Sweden's anti-Israel apartheid policy is about more than sport
"Though Swedish schools teach Holocaust education, according to polls one-third of Swedish young people doubt that the Holocaust occurred. "

att påstå att apartheid finns i Sverige är väl inte trovärdigt, eller har du sett skyltar i affärerna "endast vita" "vi serverar inga judar" "negrer undanbedes"?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Sluta använda ord som storma och anfalla osv. det är bara larvigt. De har bordat skeppet för att göra inspektioner. Skeppet var på väg in på ett territorium. Självklart är järnrör för mkt för vilken människa som helst. Självklart kommer en soldat att besvara angreppet med de vapen och de rättigheter som han har. Därmed är det ytterst dumt att göra så.

Självförsvarsprincipen? Det har inget med den här saken att göra. Du blandar ihop civila med militära samt säkerligen även svensk självförsvarslagstiftning med andra länders. Det har inget med att göra om du angriper en militär i hans tjänsteutövning att göra.

Det är intressant att du kan identifiera värdeladdade ord hos den ena sidan, samtidigt som du fullständigt sväljer den israeliska militärens terminologi om extremister och vapensmuggling.
Överhuvudtaget är det ju en medial triumf för den israeliska militären att vi/ni diskuterar själva bordningen och våldsamheterna där, eftersom det flyttar fokus från blockaden av gaza. Det mest geniala är att det hela kommer att vara förknippat med våld under lång tid framöver, trots att det var Israel som stod för våldet. På så sätt kommer man i framtiden att lättare kunna hindra andra transporter, samtidigt som det öppnar för ytterligare skärpningar av blockaderna.
Blir bara så jävla trött...

/K

Permalänk

Undrar hur det är med de två svenskarna som fortfarande saknas och varför Israel inte går ut med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Vidrigt beteende från antisemiter, och vidrigt att Sverige är fullt av dem...

Ja, och där kom den, oväntat, jävla pajas.

Personligen är jag lika mycket antisemit som Dror Feiler, och han är förmodligen värre än Hitler!!111!11 Idiot.

"Israel har inte rätt ingripa militärt"
"Israel har inte rätt ingripa militärt" | Brännpunkt | SvD

OVE BRING
professor i internationell rätt, tidigare Stockholms universitet och Försvarshögskolan

Kanske nåt att läsa för er krigshetsare och piratkramare.

Citat:

Undrar hur det är med de två svenskarna som fortfarande saknas och varför Israel inte går ut med det.

Israel håller förmodligen alla som var på det största skeppet där flera blev mördade gömda för att kunna pumpa ut sin egna version av vad som hände på båten. Detta för att de vet att om de vittnen som befann sig på båten får ge sin version nu så kommer det skada Israel mer än de redan gjort själva med sitt IDIOTISKA och VIDRIGA agerande. Nu hinner Israel pumpa ut lögner om vad som händer, när de överlevande om några dagar eller kanske veckor får säga sitt så har det hela redan hunnit sjunka långt ner i nyhetsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nej du skjuter inte i benet vid trängande hot om dödligt våld. Det är strikt omöjligt att ens börja sikta då utan du skjuter för att döda. Och då handlar det om fredstid och vakttjänstegöring.

Spelar ingen roll om det är fredstid eller ej, nu handlade det inte om någon krigsfartyg eller krigszon som Israeliska marinen agerade på. De ville helt enkelt borda ett fartyg utan att ha rätt till det (har det blivit klart huruvida det var på internationellt atten eller ej?).

Citat:

I sådana situationer som vid anfall vid en inspektion i ett skepp så skjuter man för att döda om man har ett trängande hot med dödligt våld. FN-soldater eller sk. fredsbevarande styrkor kan ha helt andra ROE men i vanliga krigssituationer så skjuter du självklart för att döda, du siktar definitivt inte på benet eller liknande. Det gör du i helt andra situationer.

Ja, om det gäller en laglig inspektion. Ja, om det gäller dödligt hot. Och framför allt, viktigast md, ja, om det var en vanlig krigssituation nu.

Citat:

Du har all rätt till att bruka dödligt våld även i Sverige i en sådan situation. Det kommer gå väldigt illa om du börjar sikta runt och lalla i en sådan situation. Då är det redan försent. Finns ingen militär i världen som har någon sådan instruktion.

Det är det som är grejen och diu inte verkar förstå? Är man tränad att agera under sådana omständigheter så är det inte "att lalla runt", man gör helt enkelt sitt jobb på det sätt som man blivit tränad på.
Verkqar som att du ser på ett järnrör som livsfarligt hot oavsett hur långt ifrån en sopldat den befinner sig, jag däremot ser den som livsfarligt hot i soldatens direkta närhet, är den längre bort är den inte livsfarlig längre och därför är det inte rätt att skjuta för att döda.

Citat:

Du om någon borde även veta vad det innebär att bli skjuten med ett automatvapen även om det träffar benet. Men nu är det verkligen inte så att man siktar på benet utan man siktar för att döda i en sådan situation. Och du har all rätt att göra det

Nej, du har inte all rätt att göra det, inte i denna situation.
Och ja, jag vet vad det innebär att bli skjuten i benet, man kan dö också. Men om jag får välja mellan att kanske dö och helt säkert dö så tror jag valet är lätt.

Om situationen är som så att Israel inte har rätt att borda fartyget så har besättningen rätt at försvara sig. Redan där falerar då hela den här absurda diskussionen som du försöker rättfärdiga, att Israeliska soldater har rätt att försvara sig då det är de som är de anfallande.
Jämför det med piraterna i Somalia, vad exakt skiljer handlingarna från varandra?

Israel kunde lika gärna vänta på att fartyget kom in på Israeliskt vatten och då borda fartyget, med rätten på sin sida. Och skulle samma situation uppstå så hade du haft mer rätt.
Hur du än vrider på det kommer du inte komma undan från att SIrael gjorde fel som bordade fartyget, det är det som är det viktigaste här. I och med det felet har besättningen rätt att skydda sig själva.

Skrivet av Kazen:

De hissar vit flagga ändå så anfaller de soldaterna?

Vad som är idioti är att aktivisterna struntar i varningarna och sen går till anfall mot soldaterna

Vidrigt beteende från antisemiter, och vidrigt att Sverige är fullt av dem...

Jag kommer in i din lägenhet, utan att ha rätten på min sida, och spöar upp dig och det är du som ska anklagas eftersom du valde att hindra mig trots att jag precis innan jag slog dig till pullpa varnade dig.

Smart där.

Och vilket billigt trick att köra antisemitkortet, åtminstone redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Det är intressant att du kan identifiera värdeladdade ord hos den ena sidan, samtidigt som du fullständigt sväljer den israeliska militärens terminologi om extremister och vapensmuggling.
Överhuvudtaget är det ju en medial triumf för den israeliska militären att vi/ni diskuterar själva bordningen och våldsamheterna där, eftersom det flyttar fokus från blockaden av gaza. Det mest geniala är att det hela kommer att vara förknippat med våld under lång tid framöver, trots att det var Israel som stod för våldet. På så sätt kommer man i framtiden att lättare kunna hindra andra transporter, samtidigt som det öppnar för ytterligare skärpningar av blockaderna.
Blir bara så jävla trött...

/K

Du har ta mig fan förtjänat Dagens Kaka.
Kudos

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Du har ta mig fan förtjänat Dagens Kaka.
Kudos

Blinda hönor och sånt.

/K

Permalänk
Medlem

Väl formulerat CSM101.
Du sammanfattar också min syn på det hela.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte hjälper att kalla det humanitär insats när det kan vara "något annat". Det hjälper inte att kalla det för inspektion heller, när det uppenbarligen blev något helt annat!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfish:

Det där är krigslagar som gäller när länder är i krig, enligt internationell rätt är dock inte Israel för tillfället i krig, vilket gör att lagarna ser helt annorlunda ut. Läs exempelvis den artikel med Ove Bring jag länkade till i mitt första inlägg.

Nej inte när länder är i krig när de är i väpnad konflikt. Det är skillnad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Spelar ingen roll om det är fredstid eller ej, nu handlade det inte om någon krigsfartyg eller krigszon som Israeliska marinen agerade på. De ville helt enkelt borda ett fartyg utan att ha rätt till det (har det blivit klart huruvida det var på internationellt atten eller ej?).

Ja, om det gäller en laglig inspektion. Ja, om det gäller dödligt hot. Och framför allt, viktigast md, ja, om det var en vanlig krigssituation nu.

Det är det som är grejen och diu inte verkar förstå? Är man tränad att agera under sådana omständigheter så är det inte "att lalla runt", man gör helt enkelt sitt jobb på det sätt som man blivit tränad på.
Verkqar som att du ser på ett järnrör som livsfarligt hot oavsett hur långt ifrån en sopldat den befinner sig, jag däremot ser den som livsfarligt hot i soldatens direkta närhet, är den längre bort är den inte livsfarlig längre och därför är det inte rätt att skjuta för att döda.

Nej, du har inte all rätt att göra det, inte i denna situation.
Och ja, jag vet vad det innebär att bli skjuten i benet, man kan dö också. Men om jag får välja mellan att kanske dö och helt säkert dö så tror jag valet är lätt.

Om situationen är som så att Israel inte har rätt att borda fartyget så har besättningen rätt at försvara sig. Redan där falerar då hela den här absurda diskussionen som du försöker rättfärdiga, att Israeliska soldater har rätt att försvara sig då det är de som är de anfallande.
Jämför det med piraterna i Somalia, vad exakt skiljer handlingarna från varandra?

Israel kunde lika gärna vänta på att fartyget kom in på Israeliskt vatten och då borda fartyget, med rätten på sin sida. Och skulle samma situation uppstå så hade du haft mer rätt.
Hur du än vrider på det kommer du inte komma undan från att SIrael gjorde fel som bordade fartyget, det är det som är det viktigaste här. I och med det felet har besättningen rätt att skydda sig själva.

Jag kommer in i din lägenhet, utan att ha rätten på min sida, och spöar upp dig och det är du som ska anklagas eftersom du valde att hindra mig trots att jag precis innan jag slog dig till pullpa varnade dig.

Smart där.

Och vilket billigt trick att köra antisemitkortet, åtminstone redan nu.

Som sagt kolla upp Iranska ambassaden t.ex. 1980. Där är de till och med obeväpnade men de är ändå en hotbild i den militära operationen som pågår och blir därmed skjutna om de inte ligger ner direkt. Alla blev även friade i den situationen. 3 kulor per terrorist, även de obeväpnade för att de är ett kontinuerligt hot mot den militära operationen.

Är man tränad att agera genom att döda hot mot sig själv och sin enhet så är det exakt så man agerarar.

Du jämför äpplen och päron, svensk lagstiftning om nödvärn gäller inte för israeliska soldater.

Och återigen. Det är INTE klarlagt om de hade rätt eller inte. Det finns dett X antal åsikter om från X antal experter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Nu är jag inte precis läkare, men den lilla kunskap jag har om människokroppen är att ett järnrör kan tillföra ganska så stor skada på en skalle.
YouTube - Close-Up Footage of Mavi Marmara Passengers Attacking IDF Soldiers
Skulle några bete sig så mot en grupp jägare i skogen så skulle de få ett darwin awards pris.

Sedan kan man diskutera huruvida Israel hade rätt och borda dem, men tillgriper man vapen(dessa påkar är vapen) mot militär så räkna med att de kan slå tillbaka och det kan spåra ur till den förbannelse.

Frågan är dock varför det behövdes skjuta så många? Nu har jag dock inte sett en filmklipp på just skjutningen, det kan ju hända att de först sköt en och de blev som vilda. (jag vet inte) Men för att avgöra hur fel det var så måste ha händelseförloppet och inte enbart direkt kan säga, med den största motivering att man gillar ena sidan bättre sedan tidigare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Det är intressant att du kan identifiera värdeladdade ord hos den ena sidan, samtidigt som du fullständigt sväljer den israeliska militärens terminologi om extremister och vapensmuggling.
Överhuvudtaget är det ju en medial triumf för den israeliska militären att vi/ni diskuterar själva bordningen och våldsamheterna där, eftersom det flyttar fokus från blockaden av gaza. Det mest geniala är att det hela kommer att vara förknippat med våld under lång tid framöver, trots att det var Israel som stod för våldet. På så sätt kommer man i framtiden att lättare kunna hindra andra transporter, samtidigt som det öppnar för ytterligare skärpningar av blockaderna.
Blir bara så jävla trött...

/K

Jag har inte svalt någons sidas värdeladdade ord. Jag förstår däremot att ett skepp inte kan passera utan inspektion bara för att man hävdar att det är humanitära insatser. Det gäller alldeles oavsett om det är palestinska frihetskämpar för fred i Gaza eller om det är Svensson som ska föra lite konserver till Indien. De blir alla kontrollerade.

Återigen handlar det om att israel anser sig vara i VÄPNAD konflikt med en annan PART. Däremed anser de att andra lagar gäller. Om man kan hålla med om att det kan existera en konflikt mellan en stat och en annan part (det är det som stipuleras som krav för väpnad konflikt) ja då kan faktiskt Israel ha rätt att göra som de gjorde vare sig man tycker om det eller inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Angående att palestinska skolböcker innehåller massa judehatiska saker som att "judar dricker blod" etc.

Här finns några länkar som visar att det inte stämmer:
Israelerna hetsar i skolböcker, inte palestinierna : Motbilder

"Nå, International Herald Tribune[se sidan för länk] granskade de palestinska skolböckerna och fann att inget hat fanns i dem. Att inget hat finns har även bekräftats av Jewish News Weekly [se sidan för länk].

Israeliska skolböcker däremot innehåller gott om hat vilket den israeliske professorn Daniel Bar-Tal konstaterade vid en granskning av 124 skolböcker. Dessa lärde ut att araber var “primitiva och underlägsna jämfört med judar”. Araberna “mördade”, “brände” och “förstörde”. De var “smutsiga”, “aggressiva”, “blodtörstiga” och “rånare”. UPI konstaterade också att israeliska skolböcker censureras för att inte säga något om fördrivningen av palestinierna 1948."

Och även om israeliska skolböcker som vinklas i UPI:
Israeliska skolböcker för judar censureras : Motbilder

Å andra sidan har det framkommit att en högerextrem israelisk bosättare har spritt falska rykten om palestinska skolböcker:
Battle of the Books in Palestine

Angående svensk media, så DN ägs ju av Bonnier, så den är inte lika kritisk som t.ex. Aftonbladet som inte ägs av Bonnier. En ledare i DN handlade mest om vilka skador denna bordning orsakar Israel. Jag läste i Stockholm, en gratistidning som heter City. Den ägs av Bonnier och hade inte ett endaste ord om denna bordning i dagsnumret. Men gratistidningen Metro som inte ägs av Bonnier hade flera artiklar om denna händelse. Samma med Foxx, CNN, och andra media som ägs av Israeler, i USA, de uppmärksammade inte alls denna bordning ända tills de blev tvungna. Om man läser Bonniersk media så brukar det vara "ja, det är verkligen hemskt. Vi instämmer. MEN, Israel bara försvarar sig. Allt är lagligt". Medan icke Bonniersk media tar bort allt efter "MEN", det finns inget "MEN".

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Angående att palestinska skolböcker innehåller massa judehatiska saker som att "judar dricker blod" etc.

Här finns några länkar som visar att det inte stämmer:
Israelerna hetsar i skolböcker, inte palestinierna : Motbilder

"Nå, International Herald Tribune[se sidan för länk] granskade de palestinska skolböckerna och fann att inget hat fanns i dem. Att inget hat finns har även bekräftats av Jewish News Weekly [se sidan för länk].

Israeliska skolböcker däremot innehåller gott om hat vilket den israeliske professorn Daniel Bar-Tal konstaterade vid en granskning av 124 skolböcker. Dessa lärde ut att araber var “primitiva och underlägsna jämfört med judar”. Araberna “mördade”, “brände” och “förstörde”. De var “smutsiga”, “aggressiva”, “blodtörstiga” och “rånare”. UPI konstaterade också att israeliska skolböcker censureras för att inte säga något om fördrivningen av palestinierna 1948."

Och även om israeliska skolböcker som vinklas i UPI:
Israeliska skolböcker för judar censureras : Motbilder

Å andra sidan har det framkommit att en högerextrem israelisk bosättare har spritt falska rykten om palestinska skolböcker:
Battle of the Books in Palestine

Angående svensk media, så DN ägs ju av Bonnier, så den är inte lika kritisk som t.ex. Aftonbladet som inte ägs av Bonnier. En ledare i DN handlade mest om vilka skador denna bordning orsakar Israel. Jag läste i Stockholm, en gratistidning som heter City. Den ägs av Bonnier och hade inte ett endaste ord om denna bordning i dagsnumret. Men gratistidningen Metro som inte ägs av Bonnier hade flera artiklar om denna händelse. Samma med Foxx, CNN, och andra media som ägs av Israeler, i USA, de uppmärksammade inte alls denna bordning ända tills de blev tvungna. Om man läser Bonniersk media så brukar det vara "ja, det är verkligen hemskt. Vi instämmer. MEN, Israel bara försvarar sig. Allt är lagligt". Medan icke Bonniersk media tar bort allt efter "MEN", det finns inget "MEN".

Det här är alldeles för offtopic men där kan du läsa lite också:
Teaching Hatred of Israel and Jews

Överlag är det intressant att svensk media skriker sig hesa om att israel attackerat konvojen, men vänta lite, det är väl bara ett skepp som överhuvudtaget har haft problem med detta?

PSt: det spelar ingen roll vem som äger en tidning, det är en ansvarig utgivare som godkänner eller icke godkänner artiklar. Du tror seriöst på en konspiration där reportrar inte reagerar om deras ansvariga utgivare skulle förkasta en mängd kritiska artiklar? Eller är du mer inne på att man bara anställs om man är av rätt börd?

*** EDIT ***

OM Israel har brutit mot internationell lag eller folkrätten så att säga, ja då kommer det repressalier från FN, alldeles oavsett om Israel följer dem eller inte alltså. Vi får väl se. Jag GISSAR att så inte sker för att FN anser att det föreligger en väpnad konflikt mellan israel och en annan part där Israel utövar sin suveräna rätt att stoppa fartyg som bryter mot deras blockad.

Vad finns det för fler gissningar förutom judiska konspirationer?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Och återigen. Det är INTE klarlagt om de hade rätt eller inte. Det finns dett X antal åsikter om från X antal experter.

Så då är det rimliga att utgå ifrån att det var rätt att borda? För att prata så jäkla mycket om militärer och deras tillvägagångssätt så pratar du förvånansvärt lite om psy-ops. Israeliska militären har, så länge folk är fängslade ett fullständigt informationsmonopol. Detta är viktigt för att först kunna etablera en passande bild på händelsen, (i det här fallet) att ge människor (opinionen) en så dålig bild av händelsen som möjligt, som man sedan kan åberopa i allmänhet. När en viss tid gått, spelar det ingen roll vilka vittnesmål som kommer fram, av olika anledningar. Ord kommer stå mot ord, och det enda vi har kvar är en "tragisk incident". Trots att det helt uppenbarligen var israelisk militär som bordade en konvoj. Och blockaden av Gaza står lika stark som förut.

Nu får man hoppas att det jag iaf menar inte blir verklighet. Att Israel tvingas att släppa igenom konvojen. Men som det ser ut just nu så spelar alla sina roller perfekt. EU kräver en "utredning", FN mumlar, folk snackar järnrör.

/K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Det här är alldeles för offtopic men där kan du läsa lite också:
Teaching Hatred of Israel and Jews

Högre upp i mitt inlägg, så hänvisar jag till en högerextrem bosättare som sprider falska rykten om Palestinska skolböcker. Vet du vem du länkar till? Just till honom. Det visar sig som sagt, att han hittat på och inget kan bestyrkas. Här är israelisk media som bekräftar det:
Reports on Palestinian kids' hatred grossly exaggerated | j. the Jewish news weekly of Northern California

Skrivet av Sentenced:

Överlag är det intressant att svensk media skriker sig hesa om att israel attackerat konvojen, men vänta lite, det är väl bara ett skepp som överhuvudtaget har haft problem med detta?

Möjligt. Vi får se vad utredningen visar.

Skrivet av Sentenced:

PSt: det spelar ingen roll vem som äger en tidning, det är en ansvarig utgivare som godkänner eller icke godkänner artiklar. Du tror seriöst på en konspiration där reportrar inte reagerar om deras ansvariga utgivare skulle förkasta en mängd kritiska artiklar? Eller är du mer inne på att man bara anställs om man är av rätt börd?

Jag tror seriöst på att västmedia, speciellt sån som ägs av Israeler (vilket är majoriteten av all media) skriver vinklad information. Här är det en journalist som skriver att han fick sparken för att han vägrade försköna Israels mord:
Times 'censors stories to please proprietor' | Media | The Guardian

Och som jag visat tidigare. En svensk reporter på en stor morgon tidning tystas för att han skriver israel kritiska artiklar:
Peter Hjörne och enfalden - hd.se

En reporter reagerar över all media i hela världen försvarar Israel, med exakt samma argument (samma argument som Israeliska myndigheter har bifogat i sin handbok hur man bemöter
Robert Fisk’s World: Wherever I go, I hear the same tired Middle East comparisons - Robert Fisk, Commentators - The Independent

En forskargrupp hävdar att väst media är väldigt vinklad:
Glasgow University Media Group
Eftersom Israel ockuperar 95% av Palestina emot internationell lag. Ändå skriver väst media:
Israel: försvar, motangrepp, vedergällning
Palestina: attack, angrepp, terror, provokation
När det egentligen är Palestina som försvarar sig, enligt lag.

Gert Wilder, som gjort FITNA filmen som är muslim hatisk, är länkad till pro israelisk lobby:
ei: Group linked to Israeli lobby, neocons releases another Islamophobic film

Amerikansk politiker tvingas avgå efter Israel kritik
Charles Freeman's Statement in Wake of Withdrawal From Intelligence Post - WSJ.com

etc.

Vi har ju gått igenom detta tidigare. Hävdar du att Israelisk media inte är vinklad? Och, ja, jag har visat länkar där man inte får jobb i Hollywood om man inte är israelisk nog. Och nästan alla stjärnor i Hollywood är ju av israelisk börd. Typ, som i "Entourage".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

OM Israel har brutit mot internationell lag eller folkrätten så att säga, ja då kommer det repressalier från FN, alldeles oavsett om Israel följer dem eller inte alltså. Vi får väl se. Jag GISSAR att så inte sker för att FN anser att det föreligger en väpnad konflikt mellan israel och en annan part där Israel utövar sin suveräna rätt att stoppa fartyg som bryter mot deras blockad.

En annan gissning är att USA blockerat dem pga Israel inte vill det? Här finns tre länkar som visar det:
Israel besköt fartyget innan bordningen : Motbilder
Här står även att Israel sköt med tårgasgranater och sånt, INNAN de bordade skeppen. Jag vet inte om det är sant, men det finns massor med länkar till annan media som visar det på den länken.

Här är en rolig, dåligt photoshoppad bild som visar att en av "terroristerna" höll i en "dolk". Nån som kan photoshop och kan uttala sig om kvaliteten på bilden?
Israeliska bildförfalskningar från Gaza-attacken : Motbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Spelar ingen roll om det är fredstid eller ej, nu handlade det inte om någon krigsfartyg eller krigszon som Israeliska marinen agerade på. De ville helt enkelt borda ett fartyg utan att ha rätt till det (har det blivit klart huruvida det var på internationellt atten eller ej?).

Om situationen är som så att Israel inte har rätt att borda fartyget så har besättningen rätt at försvara sig. Redan där falerar då hela den här absurda diskussionen som du försöker rättfärdiga, att Israeliska soldater har rätt att försvara sig då det är de som är de anfallande.
Jämför det med piraterna i Somalia, vad exakt skiljer handlingarna från varandra?

Israel kunde lika gärna vänta på att fartyget kom in på Israeliskt vatten och då borda fartyget, med rätten på sin sida. Och skulle samma situation uppstå så hade du haft mer rätt.
Hur du än vrider på det kommer du inte komma undan från att SIrael gjorde fel som bordade fartyget, det är det som är det viktigaste här. I och med det felet har besättningen rätt att skydda sig själva.

Jag kommer in i din lägenhet, utan att ha rätten på min sida, och spöar upp dig och det är du som ska anklagas eftersom du valde att hindra mig trots att jag precis innan jag slog dig till pullpa varnade dig.

Som sagt Israel har lagt en blockad, som man får enligt internationell lag lägga ut på internationellt vatten, så länge det inte hindrar tillgången till neutrala länders hamnar. Och skeppen försöker försöker bryta den, då stoppar Israel dem, allt enligt internationell lag.

Om du kommer in i min lägenhet, är du polis? militär? Har du en legitim anledning? Jag skulle aldrig anfalla polis/militär som vill utföra en undersökning.
Men verkar som du och många i tråden skulle hoppa på poliser och knivhugga dem så fort de knackar på din dörr. Försöker ni knivhugga folk som undersöker er på flygplatser också? Måste vara jobbigt läge att vara i där man går till attack med kniv titt som tätt...

saddam: Verkar som det är motbilder som gjort den bilden... Går inte hittas på Haaretz sida, och alla andra sådana bildrutor har en "Photo by: xxxx" skrivet längs ner, men snubben på motbilder verkar ha glömt lägga till den...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Högre upp i mitt inlägg, så hänvisar jag till en högerextrem bosättare som sprider falska rykten om Palestinska skolböcker. Vet du vem du länkar till? Just till honom. Det visar sig som sagt, att han hittat på och inget kan bestyrkas. Här är israelisk media som bekräftar det:
Reports on Palestinian kids' hatred grossly exaggerated | j. the Jewish news weekly of Northern California

Möjligt. Vi får se vad utredningen visar.

Jag tror seriöst på att västmedia, speciellt sån som ägs av Israeler (vilket är majoriteten av all media) skriver vinklad information. Här är det en journalist som skriver att han fick sparken för att han vägrade försköna Israels mord:
Times 'censors stories to please proprietor' | Media | The Guardian

Och som jag visat tidigare. En svensk reporter på en stor morgon tidning tystas för att han skriver israel kritiska artiklar:
Peter Hjörne och enfalden - hd.se

En reporter reagerar över all media i hela världen försvarar Israel, med exakt samma argument (samma argument som Israeliska myndigheter har bifogat i sin handbok hur man bemöter
Robert Fisk’s World: Wherever I go, I hear the same tired Middle East comparisons - Robert Fisk, Commentators - The Independent

En forskargrupp hävdar att väst media är väldigt vinklad:
Glasgow University Media Group
Eftersom Israel ockuperar 95% av Palestina emot internationell lag. Ändå skriver väst media:
Israel: försvar, motangrepp, vedergällning
Palestina: attack, angrepp, terror, provokation
När det egentligen är Palestina som försvarar sig, enligt lag.

Gert Wilder, som gjort FITNA filmen som är muslim hatisk, är länkad till pro israelisk lobby:
ei: Group linked to Israeli lobby, neocons releases another Islamophobic film

Amerikansk politiker tvingas avgå efter Israel kritik
Charles Freeman's Statement in Wake of Withdrawal From Intelligence Post - WSJ.com

etc.

Vi har ju gått igenom detta tidigare. Hävdar du att Israelisk media inte är vinklad? Och, ja, jag har visat länkar där man inte får jobb i Hollywood om man inte är israelisk nog. Och nästan alla stjärnor i Hollywood är ju av israelisk börd. Typ, som i "Entourage".

Det är inte en enskild person som sprider något sådant, internationella organisationer jobbar hårt med den här frågan:

http://www.impact-se.org/docs/reports/PA/PA2009.pdf

Du har även fakta på att Hamas som är en antisemitiskt organisation ger ut egna skolböcker t.ex. de ger ut barnprogram och annat. Det sker en omfattande psykologisk kampanj mot skolbarnen för att få dem att sprida hatet vidare.

Du kan även se det hos den vuxna delen av befolkningen, palestinaområdet är det ställe där Mein Kampf är en storsäljare med en idolbild på Hitler på framsidan t.ex.

Ja vi har gått igenom det tidigare och jag mfl mfl har förklarat minst 6 ggr var för dig varför du inte kan läsa in sådan information i dina länkar på det sättet du gör.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Jag har inte svalt någons sidas värdeladdade ord.

Vad bra.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Så då är det rimliga att utgå ifrån att det var rätt att borda? För att prata så jäkla mycket om militärer och deras tillvägagångssätt så pratar du förvånansvärt lite om psy-ops. Israeliska militären har, så länge folk är fängslade ett fullständigt informationsmonopol. Detta är viktigt för att först kunna etablera en passande bild på händelsen, (i det här fallet) att ge människor (opinionen) en så dålig bild av händelsen som möjligt, som man sedan kan åberopa i allmänhet. När en viss tid gått, spelar det ingen roll vilka vittnesmål som kommer fram, av olika anledningar. Ord kommer stå mot ord, och det enda vi har kvar är en "tragisk incident". Trots att det helt uppenbarligen var israelisk militär som bordade en konvoj. Och blockaden av Gaza står lika stark som förut.

Nu får man hoppas att det jag iaf menar inte blir verklighet. Att Israel tvingas att släppa igenom konvojen. Men som det ser ut just nu så spelar alla sina roller perfekt. EU kräver en "utredning", FN mumlar, folk snackar järnrör.

/K

Rimligt att anta att de hade rätt att borda? Nej det har jag inte sagt, jag reagerar på att folk tror sig sätta sig in i folkrätten eller internationell rätt i en handvändning och kunna copy+pasta in rätt svar som juridiska experter förmodligen kommer tvista om i X antal år då det är en komplicerad fråga. Uppenbarligen stödjer sig Israel på att de är i en väpnad konlikt och därmed har internationell lag bakom sig. Eller tror du inte det är just det som DE menar har hänt i det här fallet? Nästa gång kanske deras juridiska experter ska konsultera aftonbladet eller kanske SweC om rättsläget innan de agerar helt enkelt?

Ja jag gillar militära proceducer och blir frustrerad när folk tror att man "skjuter på benen" i en situation där det finns risk för påträngande hot om våld. Förmodligen kan jag gissa att killen med järnröret inklusive x antal andra "aktivister" tror att militärer agerar så i en sådan situation. Det är helt felaktigt. Är det i vaktjänstegöring kan man TILL och med DÅ i fredstid kunna klara sig genom att skjuta för att döda. Men i en sådan här situation, strax efter en bordning med mängder med aggressiva människor runtomkring så är det tjänstefel att börja sikta runt och lalla på benen osv. De ska oskadligöras och man säkrar sin enhets position. Man har absolut inte tid med att försöka skjuta mot benen och hoppas att personen är neutraliserad. Man skjuter mot den största delen av kroppen man har synlig, tar sikte på nästa mål och direkt när denne hotar så skjuter man honom med. Vad tror du händer om man sitter och skjuter mot benen mot 40-50 st personer och man själv är en femtedel av detta? Det funkar inte så. Anfall inte en person med automatvapen med järnrör. Risken är överhängande att man blir utsatt för dödligt våld för att det blir en trängande situation.

Om du anfaller en person med järnrör när han står vakt och du är ensam, FINE, då kommer han säkert bara skjuta dig i benen. Men inte mitt i en trängande situation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Vad bra.

/K

Anser du eller anser du inte att det föreligger en väpnad konflikt mellan en suverän stat och en annan gruppering där Israel skulle vara den suveräna staten i sammanhanget. Finns det verkligen inte något stöd för en sådan situation enligt dig?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så svårt att lista ut hur det skulle gå? Oavsett lag och rätt förstod de ju att problem skulle uppstå och att det kunde gå riktigt illa. Ändå gick man på så hårt man kunde, för de där människorna skiter fullständigt i om det blir en massaker. Det har vi sett förr och det kommer upprepas.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

Det var väl inte så svårt att lista ut hur det skulle gå? Oavsett lag och rätt förstod de ju att problem skulle uppstå och att det kunde gå riktigt illa. Ändå gick man på så hårt man kunde, för de där människorna skiter fullständigt i om det blir en massaker. Det har vi sett förr och det kommer upprepas.

Ahaa, ja det låter ju rimligt då att gå ombord med en liten grupp soldater utan ens rök eller chockgranatskydd. Det tyder ju på att man var sugen på att slåss alltså.

Hur kommer det sig att resten av båtarna klarade sig så fint och att en enda båt blev ordentligt utsatt? De X andra båtarna hade tur förstår jag?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av saddam:

En annan gissning är att USA blockerat dem pga Israel inte vill det? Här finns tre länkar som visar det:
Israel besköt fartyget innan bordningen : Motbilder
Här står även att Israel sköt med tårgasgranater och sånt, INNAN de bordade skeppen. Jag vet inte om det är sant, men det finns massor med länkar till annan media som visar det på den länken.

Här är en rolig, dåligt photoshoppad bild som visar att en av "terroristerna" höll i en "dolk". Nån som kan photoshop och kan uttala sig om kvaliteten på bilden?
Israeliska bildförfalskningar från Gaza-attacken : Motbilder

Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ahaa, ja det låter ju rimligt då att gå ombord med en liten grupp soldater utan ens rök eller chockgranatskydd. Det tyder ju på att man var sugen på att slåss alltså.

Hur kommer det sig att resten av båtarna klarade sig så fint och att en enda båt blev ordentligt utsatt? De X andra båtarna hade tur förstår jag?

De vart klart inte där för att döda folk men de fattade nog att det kunde gå så långt, ändå iaktog de inte direkt någon försiktighet utan bordade rakt på. Varför inte slå ut båten och bogsera den i land?

Nu tvingade man istället in folk tränade för att döda i en situation där de blev hotade och pressade, förvånande att det blev som det blev? Knappast!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ahaa, ja det låter ju rimligt då att gå ombord med en liten grupp soldater utan ens rök eller chockgranatskydd. Det tyder ju på att man var sugen på att slåss alltså.

Hur kommer det sig att resten av båtarna klarade sig så fint och att en enda båt blev ordentligt utsatt? De X andra båtarna hade tur förstår jag?

Kan det vara så att en båt blev först bordad och de andra fartygens passagerare såg konsekvenserna och la sig platt till marken?
Och jag undrar om du har en tanke om varför Israel använde sig av just denna metod för att borda skeppen. Fanns det inga andra alternativen?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm