Permalänk
Avstängd

Brummande ljud.

Hej.

Har ett litet irriterande problem med min hemmabio anläggning. Ett brummande ljud hörs ifrån högtalarna när man skruvar upp till en viss gräns. Jag har hört att det är jordningsfel i kontakterna. Min bror sa att min stereo är jordad men inte vägguttaget som stereon är kopplad till. Hur fixar man till detta problem?

Tack på förhand!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Titta i inställningar så att du har inte valt att spela in ljud via högtalarna.

Permalänk
Avstängd

Juste hoppas det är det felet, ska kolla det

Brb

Edit: Nu har jag tagit bort så att dom inte är markerade som -mikrofon- Det hjälpe lite men det brummar fortfarande lite när jag skruvar upp decibelen till 70 och inte har igång något ljud från datorn.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Blir det bättre om du kopplar ur sladden från datorn? Kör du digitalt eller analogt? Vad har du för ljudkort? Brummar det om du lyssnar på t.ex CD från en extern CD-spelare?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Ett galvaniskt filter för signal jorden kan vara en tillfällig nödlösning som funkar men det är inte att rekommendera, åtgärda problemet i stället.

Om ts har Ojordade uttag är det dessutom inte det som är problemet

Men som någon skrev innan

Hur exakt är allt kopplat etc

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Juste hoppas det är det felet, ska kolla det

Brb

Edit: Nu har jag tagit bort så att dom inte är markerade som -mikrofon- Det hjälpe lite men det brummar fortfarande lite när jag skruvar upp decibelen till 70 och inte har igång något ljud från datorn.

Skruvar upp till 70db? Hur menar du att du gör det? Flera recivers brukar ha en sorts skala där den visar från - upp till en viss nivå. När recivern visar 0 så varken stärker eller försvagar den insignalen som den får.

Står det verkligen 70db på förstärkaren? Om en signal annars förstärks med 70db så brukar de flesta förstärkare ge ifrån sig lite brum/sus.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Skruvar upp till 70db? Hur menar du att du gör det? Flera recivers brukar ha en sorts skala där den visar från - upp till en viss nivå. När recivern visar 0 så varken stärker eller försvagar den insignalen som den får.

Står det verkligen 70db på förstärkaren? Om en signal annars förstärks med 70db så brukar de flesta förstärkare ge ifrån sig lite brum/sus.

Jag är nog ganska säker på att han menar -70dB. Det är inte en chans att hans förstärkare klarar 70dB gain.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Skrivet av Freezer7Pro:

Jag är nog ganska säker på att han menar -70dB. Det är inte en chans att hans förstärkare klarar 70dB gain.

Tänkte också att han menade så, men ja tyckte -70 var ganska så lite. Det är riktigt låg volym bara det, iaf vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

Permalänk

Hallå? Har TS lämnat sin egen tråd? Har du löst problemet än? Det hör lixom till att skriva om man löst problemet och hur man har gjort det. Dels vet de som hjälp till det men de kan även hjälpa andra som har haft liknande problem.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Haha jag har inte lämnat tråden Jag felsökte var felet kom ifrån efter tipsen jag fick från er. Och gissa vad? Tv'ns antennsladd var boven xD, Drog ut den och alla missljud försvann från högtalarsystemet.- Det var som en huvudvärk släppte när allt brummande och tjutande försvann-

Sjukt att en antennsladden kan ge sånt missljud i anläggningen.

Jupp menar -70dB. -Kan ta kort på stereon och visa dB'n som visas på displayen.

Ljudkortet är ett Creative X-Fi Titanuim Pci-e.

Det är analogt jag kör med för tillfället men ska snart gå över till digital ljudöverföring

Fast nu har ju ett nytt problem kommit. Jag kan ju inte se på tv-kanalerna och få ljud via stereon om jag inte kan ha antennsladden inkopplad. Måste kunna få bort missljuden och ha antennsladden i pluggad, några idéer? Jag har inga ideér ialf till att lösa så att man kan ha i antennsladden utan att få missljud i ljudsystemet.

Tack för eran tid!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Fast nu har ju ett nytt problem kommit. Jag kan ju inte se på tv-kanalerna och få ljud via stereon om jag inte kan ha antennsladden inkopplad. Måste kunna få bort missljuden och ha antennsladden i pluggad, några idéer? Jag har inga ideér ialf till att lösa så att man kan ha i antennsladden utan att få missljud i ljudsystemet.

Tack för eran tid!

Mvh

Det du behöver är ett så kallat mantelströmfilter, se här.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850