Dator "fryser" på en grym setup

Permalänk

Dator "fryser" på en grym setup

Hej alla glada gossar!
Jag har ett litet problem som jag misstänker att ni andra också råkat ut för. Dator "fryser" till i tio till 15 sekunder när jag startar vissa program (typ firefox, så det är inga jättetunga grejer) eller ska göra nånting med datorn. Tänkarringen kommer upp (datorn jobbar), men ingenting svarar och alla fönster jag har uppe reagerar inte när jag trycker på dem. När jag startar windows har jag sett till att plocka bort alla onödiga processer (t.ex. allt som har med itunes att göra, allt som har med grafikkortet att göra m.m.)

> Jag har kollat cpu så att inte den maxar. När datorn fryser kan den ligga på 0 - 3 % (oklockad intel core i7 920)
> Ram 22% (6 gb corsair)

Operativsystem: Windows 7 home premium x64
Mobo: Gigabyte x58a- UD7
Externt ljudkort: M-Audio Fast track ultra.
Grafikkort: XFX ATI Radeon 5870

Jag misstänker att detta är hårdiskens fel. (single 7200 rpm 1Tb WD, 32 Mb cache). Tycker dock inte hela alltet borde gå som det går. Min BÄRBARA 3 år gamla lenovo t61 startar firefox tre ggr snabbare (normal äldre laptop med core 2 duo, 1 gb ram, 5400 rpm disk).
Jag maxar grafiken på battlefield bad company 2 med normal 1920*1080 upplösning på den stationära.

Varför fryser min stationära dator 10x värre än min laptop?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

För att GTG's laptops är AWESOME

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem

Du använder möjligtvis inte AVG free? Resident shield söker igenom program som är igång,
MSN, FF, spotify och en del andra program segades ner avsevärt för mig.
Om det nu är det "felet" du har, kan du lägga till undantag i resident shield.

Hoppas det hjälper någon iaf.

Permalänk

Haha! Hur visste du att jag har en gtgdator adam... (falk)? JAg kör iaf eset nod 4.(?) ... 64 bitarsverisionen. Som jag dessutom blockerat från att starta. Så nej, inget där.

Det jag undrar är varför datorn står still trots att processorn inte jobbar och ramminnet inte är fullt typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

" När jag startar windows har jag sett till att plocka bort alla onödiga processer (t.ex. allt som har med itunes att göra, allt som har med grafikkortet att göra m.m.)"

Vilka processer tar du bort som har med gfx kortet att göra? Kan kanske har något med detta att göra.

Annars låter det som något jag hade problem med ett tag, ibland frös allt i min dator i ett par sekunder när jag precis installerat Win7.
Det var tack vare att jag hade någon power saver funktion igång för mina hdd vilket gjorde att de gick in i sleep tills de märkte att de inte skulle göra det, var ca 5 sekunder. Hände lite då och då. Kolla över vilken power setting du har, sätt den på performance eller gör en egen profil som aldrig stänger av något eller liknande.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tryck dig till "Power Options" och kör "High performance" sedan trycker du "Change advance power settings" för att få upp den rutan och ändra runt lite

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Jag vet allt

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Skrivet av erdraug:

" När jag startar windows har jag sett till att plocka bort alla onödiga processer (t.ex. allt som har med itunes att göra, allt som har med grafikkortet att göra m.m.)"

Vilka processer tar du bort som har med gfx kortet att göra? Kan kanske har något med detta att göra.

Annars låter det som något jag hade problem med ett tag, ibland frös allt i min dator i ett par sekunder när jag precis installerat Win7.
Det var tack vare att jag hade någon power saver funktion igång för mina hdd vilket gjorde att de gick in i sleep tills de märkte att de inte skulle göra det, var ca 5 sekunder. Hände lite då och då. Kolla över vilken power setting du har, sätt den på performance eller gör en egen profil som aldrig stänger av något eller liknande.

Hmm... det jag stänger av som har med hårdvara att göra har bara gjort datorn snabbare. Allt flyter på bra ändå. Det är bara monitoring och configprogram för grafiken (catalyst control center och alla dess kusiner) och dessa gör alltså inget så länge som allt är frid och fröjd. Sen använder jag inte usb 3 eller raid, så sånt har ju bara varit att plocka bort. Msconfig är underbart!

Skrivet av erdraug:

http://i45.tinypic.com/jgo2s9.jpg

Tryck dig till "Power Options" och kör "High performance" sedan trycker du "Change advance power settings" för att få upp den rutan och ändra runt lite

Gjorde det och det funkar finfint. Firefox hoppar upp som gubben i lådan och allt känns lite rappare. Men det är bara en första känsla. Återkommer med mer info!

Skrivet av adam57752:

Jag vet allt

Asså... om du är gtg:are så har du det riktigt gött om cash iaf. Ingen dålig setup du har, du har ju inte snålat nån stans student nu imorn så goodbye gtg! (lite OT, men åndå )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Asså... om du är gtg:are så har du det riktigt gött om cash iaf. Ingen dålig setup du har, du har ju inte snålat nån stans student nu imorn så goodbye gtg! (lite OT, men åndå )

Japp GTGare tog också studenten haha klart som fan man inte snålar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör ett hårddisktest då.

http://www.simplisoftware.com/Public/download.php?request=HdT...

vad för serie är hårddisken ur ? green blue black?

är den green så kan ju det förklara saken, har för mig att de gillar att gå ner i tomgång osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Will do! (jobbar på det). Datorn hade inte blivit snabbare (för den som undrade) än tidigare och det sug*r. Hmm... detta test funkade bara för windows 2000 / XP, så jag ändra kompabiliteten till xp mode. Vet inte om det påverkar resultaten så mycket dock. Här är resultaten:

Test gjord med små sektorer (8 MB):

Fullstorlek bilden: http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Test gjort med stora sektorer (32 Mb):

Fullstorlek bilden: http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp%202.PNG

I disken är 360 GB / 936 GB är fyllt.

" vad för serie är hårddisken ur ? green blue black?

är den green så kan ju det förklara saken, har för mig att de gillar att gå ner i tomgång osv."

Hmm... verkar som att jag var ju helt ute och cyklade. Det sitter tydligen en Samsung spinpoint Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB i datorn. (finns att läsa mer på här Egenskaper för Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB)

Nån som utifrån detta kan gissa varför datorn fryser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Will do! (jobbar på det). Datorn hade inte blivit snabbare (för den som undrade) än tidigare och det sug*r. Hmm... detta test funkade bara för windows 2000 / XP, så jag ändra kompabiliteten till xp mode. Vet inte om det påverkar resultaten så mycket dock. Här är resultaten:

Test gjord med små sektorer (8 MB):

http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Fullstorlek bilden: http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp.PNG

Test gjort med stora sektorer (32 Mb):

http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp%202.PNG

Fullstorlek bilden: http://dl.dropbox.com/u/2429834/Sk%C3%A4rmklipp%202.PNG

I disken är 360 GB / 936 GB är fyllt.

" vad för serie är hårddisken ur ? green blue black?

är den green så kan ju det förklara saken, har för mig att de gillar att gå ner i tomgång osv."

Hmm... verkar som att jag var ju helt ute och cyklade. Det sitter tydligen en Samsung spinpoint Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB i datorn. (finns att läsa mer på här Egenskaper för Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB)

Nån som utifrån detta kan gissa varför datorn fryser?

ser helt ok ut vad det gäller disken , inga sjuka dips ner till 0 MB/s eller liknande

i början på andra testet var det ganska mycket hopp , men jag gissar på att det var nått program som ville åt disken och förstörde för testet.

går minnena dina i tripplechannel? och kan du nyttja alla 6 gig i windows?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla "alternativ" men testa formatera ?

Permalänk

Speedstep och andra funktioner som sparar ström?

Stäng av dem i BIOS.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeKGubben:

Speedstep och andra funktioner som sparar ström?

Stäng av dem i BIOS.

värt att prova , men själv kör jag med allt sådant på , de ska ju faktiskt inte vara i vägen för prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du har inte nån kompis disk du kan låna se om den funkar bättre? kan ju vara nått med din disk