Permalänk
Medlem

Är denna tempratur tokhög? (i7 930)

Jag testade att klocka datorn igår och kollade tempraturerna. När datorn inte arbetade utan skrivbordet bara var uppe låg tempraturen på 77 grader och när jag körde stresstestet Orthos låg den på 100 grader. Jag tycker detta låter lite väl mycket? Eller?

Vad bör jag göra för att åtgärda och minska tempraturen?

Visa signatur

Proccessor: i7 930 @ 3,6 GHz | Kylagg: NH-D14 | Moderkort: ASUS P6x58d-E | Grafikkort: ATI HD 5870 | Ram: Corsair XMS3 24GB | SSD: OCZ Vertex 4 2,5" 256GB | Nätagg: Fractal Design 650W

Permalänk
Medlem

100C är TOKHÖGT ja. Varför klockar du om du har såna tempraturproblem? Nog för att jag brukar kritisera alla som tror att 70C dödar en CPU så är det ju inte friskt att ligga på 100C heller. Din CPU klockar ju ner sig vid 100C. Kan garantera det av erfarenhet från i7. Resultatet blir högre tempraturer och lägre prestanda än om du låtit processorn vara oklockad.

Du kör ju uppenbarligen bara stresstest på EN kärna då lasten är 25%. har du Hyper Treading på?
Du har ju något redigt galet. troligen har du igen chassikylning eller så har du aldrig monterat intels stock HFS rätt för inte ens den är så kass att den inte kan hålla en i7 under 100C på 100% last med alla kärnorna även om den kan komma över 90C sträcket. Även med en liten OC till 3.3Ghz ska EN kärna inte räcka för att nå 100C. Kör du stock HFS har du troligen monterat kylaren helt åt skogen. Kör du inte stock HFS har du väl gjort något fel med den kylaren.

Sluta klocka och åtgärda problemet sedan klockar du innan du eldar upp moderkortet eller nåt annat för det där är en olycka redo att hända. Processorn lär inte dö men moderkortet lär inte uppskatta 100C kontinuerlig drift om du vill att kringliggande komponenter ska leva lite lägre än ett år.

Permalänk

100C är högt ja, processorn börjar throttla vid ca. 95C om jag minns rätt.
Och som pa1983 sa så är det konstigt att det är så stor temperaturskillnad mellan kärnorna, det är något som inte står rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

100C är högt ja, processorn börjar throttla vid ca. 95C om jag minns rätt.
Och som pa1983 sa så är det konstigt att det är så stor temperaturskillnad mellan kärnorna, det är något som inte står rätt till.

Redigerade mitt inlägg när jag såg att han bara körde Orthos på En kärna. Så diffen i temp är av den enkla anledningen att dom andra som ligger på 83-84C inte gör något. Dom stiger i temp av den enkla anledningen att kärnan som är under last även värme dom så klart.

Tror vi har ett klassisk exempel på Push Pins som inte är på plats. Troligtvis har användaren vridit på dom från sin låsta position från fabrik eller bara inte tryck dom igenom moderkortet helt.
Eller så gjorde han som någon här nyligen gjorde tog en fet tub med pasta på processorn utan att begripa att stock HFS redan har pasta förappaliserat. Blev väl en hel frukost med pasta med likande resultat som följd. men det är garanterat frågan om någon form av användarfel här.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Redigerade mitt inlägg när jag såg att han bara körde Orthos på En kärna. Så diffen i temp är av den enkla anledningen att dom andra som ligger på 83-84C inte gör något. Dom stiger i temp av den enkla anledningen att kärnan som är under last även värme dom så klart.

Tror vi har ett klassisk exempel på Push Pins som inte är på plats. Troligtvis har användaren vridit på dom från sin låsta position från fabrik eller bara inte tryck dom igenom moderkortet helt.
Eller så gjorde han som någon här nyligen gjorde tog en fet tub med pasta på processorn utan att begripa att stock HFS redan har pasta förappaliserat. Blev väl en hel frukost med pasta med likande resultat som följd. men det är garanterat frågan om någon form av användarfel här.

Ah ok lol.
Jag rekommenderar Prime95 eller LinX..

Permalänk
Medlem

Orthos är ju bara frontend för prime95 och andra program plus att det innefattar nåt test som TOTALT suger. Vet testade ena alternativet i 24h nåt form av burn test dock inte intel burntest. Klarade inte en minut i prime95. Så mja det vart 24h av totalt onödig stresstest.

Bättre köra prim95 eller Intel Linpack och slippa sönderhackade frontends för dummumies.

Permalänk
Medlem

Allright nu har jag ändrat tillbaka till standard. Hur som helst har jag inte applicerat någon extra pasta utan kört på den som fanns med.

Vad är det jag bör kika efter? Är det något som är vajsing med monteringen?

Visa signatur

Proccessor: i7 930 @ 3,6 GHz | Kylagg: NH-D14 | Moderkort: ASUS P6x58d-E | Grafikkort: ATI HD 5870 | Ram: Corsair XMS3 24GB | SSD: OCZ Vertex 4 2,5" 256GB | Nätagg: Fractal Design 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondra:

Allright nu har jag ändrat tillbaka till standard. Hur som helst har jag inte applicerat någon extra pasta utan kört på den som fanns med.

Vad är det jag bör kika efter? Är det något som är vajsing med monteringen?

Kör du med originalkylaren? Vilken frekvens klockade du processorn till? Vilken volt hade du på processorn?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag kör med orginalkylaren sedan 4 stycken fläktar runt om i datorn. BLCK hade jag på 181 och volt 1,31250.

Skrivet av arowe17:

Kör du med originalkylaren? Vilken frekvens klockade du processorn till? Vilken volt hade du på processorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orginal ligger tempen på cirka 68 grader. Låter detta också för mycket måntro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

68 grader vadå? Idle? load på en kärna, 4 kärnor? Var för program? Vi kan inte trolla fram svar.
Som någon sa kör prime95 det lastar alla 4 kärnorna. Bara googla det du kan inte missa.

Sedan borde du lära dig att icke dubbelposta för annars kommer moderatorn låsa din tråd innan du hinner blinka. Editera om du behöver lägga till information för dit eget bästa då det inte är vi som behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

jag tror det blir som pa1983 säger, kolla pushpins, det kan vara att en av de sitter lite löss, tryck alla lite hårdare men akta för moderkort, kanske då hoppar alla rätt in
annars en annan sak som kan förklara så hög temp bara på en av kärnor om det är inte montering så måndags exempel, dvs kanske en av de kärna klarar inte överklockning så bra och det uppstår problem

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag ville klocka datorn från början är för att försöka få bort det irriterande vinet som låter. Och tydligen skulle detta gå att få bort genom att mixtra med eltillförsel etc som man gör när man klockar. Vcore och allt vad det hette. I övrigt behöver jag ingen snabbare dator just nu.

Dessa "pushpins" hur ser dom ut och vart sitter dom? Är inte riktigt med där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe föga osannolikt att det är fel på processorn. Visst dom är olika men inte så olika. Hade nog intel dessutom upptäckt det vid testa av processorns funktionalitet i fabriken. Ska inte bli så varm med EN kärna i stresstest vid så blyg klockning. Dock hade jag aldrig klockat med stock HFS av den enkla anledningen att det hade blivit för varmt med alla 4 kärnorna under last. Stock HFS är avsedd för 130W TDP inte en WATT över. Fixa kylaren och låt bli att klocka tills du har en bättre kylare.

Om du inte ens vet vad dessa pushpins är, ser ut och sitter så undrar jag har du ens byggt datorn själv? Om du försöker klocka bort vinande ljud från strömförsörjningen så kan jag säga att hög last på strömförsörjningen brukar orsak just coil wine. Spolarns jobb är att kompenserar för förändrigar i strömen. Kondensatorerna som folk talar om i bland är där för att stabiliserar spännigen. Spolarna är där för att stabilisera strömmen när faserna switchar från en till en annan. Överklockning betyder att processorn drar mer ström vilket betyder att spolarna får arbeta än hårdare så induktionen som sker i dom och som skapar magnetfältet som får dom att vibrerar ökar istället villket bör leda till att din coil whine stiger i amplitud istället.

Ända sättet att fixa coile whine är att fixa spolarna så dom inte kan vibrera. Ända anledningen till att vissa kanske slutar höra dom är för att frekvensen kanske går över eller under en hörbar nivå. med tanke på att VRM kretsar kan arbeta upp mot 1Mhz eller så och mänskan bara hör upp till 22Khz så kan det mycket väl vara så att du bara slutar höra det inte att problemet försvinner. Dessutom kan coile whine också beror på dåliga kondensatorer vilket knappast avhjälps av överklockning utan bara förvärra en redan dåligt situation.

Är det fel på datorn så fixa felet istället. Ta det på garanti om du har i så fall. Överklockning sabbar bara din garanti ändå.

Permalänk
Medlem

Okej, som sagt behöver jag inte klocka alls egentligen utan enbart för att försöka göra mig av med vinet. Kan man trixa med enbart CPU voltage lite grann för att se om vinet försvinner?

En annan grej, vågar man köra prime95 utan att fysiskt pajjar?

Appropå att "fixa datorn" kan jag väl inte påstå att jag försökt med annat. Har haft datorn inne där jag köpte delarna och dom har väl inte den vassaste hörförmågan för det lät likadant när jag fick tillbaka den.

Och ja jag har byggt datorn själv, men kan för den skull inte namnet på varenda pinal på dom delar jag sätter i. Konstigt va? Berätta för mig vad dessa pushpins är istället besserwisser. Du pratar bara grekiska och hjälper inte till ett dugg.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmm du måste ha monterat tokfel... vad har du för vcore? på prollen kör du auto lr vad?

Permalänk
Medlem

Japp auto. Standardinställningar från fabrik. Nu är den inte klockad längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det vågar man på en frisk dator men något är ju helt fel. Dit vinande kan mycket väl vara en orsak av defekt moderkort till följd av överhettning eller för att processorn helt enkelt klockar ner sig. Som jag sa den gör det vi dom temperaturerna 99-100C. Vet har testat själv att köa en i7 dit under bench och effekten ur väggen dimper som en sten under flera minuter medens processorn svalnar av. Blir en berg och dalbana. 100C oklockat är inte normalt. Det är nåt fel på din dator säger jag. Antigen har du eller vem som byggt den byggt den fel för kylaren fungerar inte som den är tänkt.

Din processor trottlar ju som en galning. 137.31x16 visar ju att den trottlar, 2197Mhz. Den går inte nära fullt och ändå är den uppe i 100C snåret. Sedan 137Mhz systembuss är inte stock det ska vara 133Mhz. Du har igen ful auto bios överklockning på som våldtar datorn?
Så varm som din CPU är så har nog VRM kretsarna det svettigt värre med. Vem vet vad det kan ha för implikationer.

Det du sak oroa dig mest för just nu är vad som är fel med din kylning inte varför det surrar om datorn. Det kan du fundera på efteråt. Kan mycket väl vara en orsak pga dit överhettningsproblem som säkert vart där från början. Sedan om det är permanent skada eller bara temporärt återstår väl att se.

Vore bra att veta om det är du som byggt datorn, ett företag eller en polare.

Permalänk
Medlem

Är Realtemp ett vettigt program att kolla tempraturen i? Finns ju en uppsjö av program i den Realtemp versionen jag tankade hem. Dels "RealTemp", "RealTempGT", "Loadtester" och något som heter "i7Turbo". Jag har mätt tempraturen med "RealTemp".

Det är som sagt jag som byggt datorn, men haft den inne på det stället där jag köpte den efteråt. Kan det vara så att jag behöver lite mer kylpasta? Hur pass mycket påverkas pastan när man demonterar processorn och monterar den igen? Eftersom jag demonterade processorn då jag bytte moderkort från mitt nya Gigabyte till ASUS ihopp om att vinet skulle hålla tyst. Tänkte om kontaktytan mellan försämras.

Antingen är det jag som gör mig missförstådd eller så är min dator inte välmående. Jag har dock lite svårt att tyda siffrorna på "RealTemp" faktiskt. Programmet "RealTemp" och "RealTempGT" visar också olika tempraturer.

Det som kanske kan störa är TurboV som finns installerad sedan drivrutinerna från moderkortet. Jag ska nog avinstallera denna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondra:

Orginal ligger tempen på cirka 68 grader. Låter detta också för mycket måntro?

i load eller idle? om de är load så är de väll ganska högt men me tanke på att troligen är orinalfläkt är ja inte jätte förvånad.

testa montera om allt, eller iallafall kyare och se till att du vrider pushpins som de står i manualen.

Permalänk
Medlem

Okey nu vet jag vad pushpins är och dom har jag vridit som det stod i manualen Men jag lär väl demontera allt och montera igen försäkerhetsskull.

Nä inte i load. Om du kikar på skärmdumpen ovan står load på 2,3%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Realtemp bör stämma ja för TJ värdet ska var 100C för en i7 930 så det är inte frågan om några mätfel.

Varför säger du inte direckt att du haft av kylare och slängt på den igen utan att byta pasta? har du en aning om hur STOR NONONONO det är? Snud på idioti. Kylpasta är god för EN montering. EN montering betyder kontakt mellan processor och kylare så fummlar du till det och lyfter av den så måste du börja om igen.
Seppareras dom det minsta kommer luft in och det bli fluff fluff av hela skiten. Frigolit används för isolering och det innehåller luftbubblor. Så där har du ditt FEL.
Gå och köp dig en tub termisk pasta. Kylpasta är en svenssonterm. Pasta kyler inte den förflyttar termisk energi från föremål A till föremål B. Lagret ska vara så TUNT som möjligt utan föroreningar som luft, fingeravtryk, dam eller annat på ytorna eller i pastan.
Köp dig en flaska Aceton också på närmsta matbutik UTAN tillsatser som oljor alternativt en flaska T-röd på macken. Sedan torkar du av både CPU och kylare tills dom är fria från gamla pastan sedan läger du en klick pasta på centrum av processorn ca 4-5mm i diameter och monterar kylaren igen.
Men kontrollera att push pinnsen är i sin LÅSTA position innan du monterar den igen.

Permalänk
Medlem

Allright se där! Jag pratade med butiken nyss och frågade just om kylpastan och då frågade dom hur lång tid processorn varit monterad innan bytet. Några dagar bara sa jag och då sa dom att man inte ska behöver ny kylpasta.

Men då hoppar jag på cykeln och köper det isåfall.

Tack för svaren!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då var han en idiot säger jag. Visst finns det lägen där man kan skit i det om man har en gammal pentium på 13W och lite lösare silikon eller siliconfri pasta men å andra sidan en sådan CPU monterade många helt utan pasta mellan cpu och kylare även om det var dumt så är dom soppas svala att det inte är ett problem.
Men det är lite skillnad på en CPU som är 50x50mm på 13W för 14 år sedan och en som är 32x36mm och är på 130W+.
Men intels stock kylare kommer med vad jag brukar kalla tuggummipasta som blir ganska torr och hård. Så den är den sämsta pastan man kan återanvända. Pasta ska aldrig återanvändas som tumregel så är det bara.

Och gör nu för guds skull rent från den gamla. Näst sämsta efter att inte applicera ny pasta är att applicera ny pasta på gammal pasta. Pastan leder värme dåligt relativt sett till metall så ju tunnare lagret är ju mindre påverkar pastan ledningsförmågan negativt. Pastan är där för den leder värme bättre än luften som annars fyller tomrummet.

Temperaturskillnaden i ett material är en faktor av längd och area och materialets termiska ledningsförmåga. Minskad area eller ökad längd (tjocklek) försämras ledningsförmågan och ökar temperaturen. Så korrekt applicerad pasta så är inte pastans termiska ledningsförmåga så jävla noggrann. Brukar stå på pastor vad det värdet är men det är inte så noga. Bästa VS sämsta skiljer någon grad på. Beror helt enkelt på att om tjockleken nästan är 0 så är termiska resistansen nästan 0 med hypotetiskt. Därför korrekt applicering är den viktigaste aspekten av termisk pasta inte val av pasta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte överklocka en 930 utan att först ordna med ordentlig kylning (och då menar jag helst vattenkylning eller en rejält stor kylare med heat-pipes och bra fläktar). Jag kör en 920 vid 4 GHz och ligger på ca 65 grader vid 100% folding (dvs maxat). Jag skulle inte vilja överskrida 75 grader...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondra:

Jag kör med orginalkylaren sedan 4 stycken fläktar runt om i datorn. BLCK hade jag på 181 och volt 1,31250.

Byt kylare om du skall klocka, skiljer en hel del på en bra vs stockkylaren. Montera den köpta korrekt. Sen kan du börja klocka!
To late; Carl XII hann före, men jag bekräftar hans inlägg då.

Permalänk
Medlem

Snubben i butiken är uppenbart efterbliven. Som pa1983 säger så ska man ALLTID lägga på ny kylpasta när man monterar om kylaren.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Kanontack för svaren! Då gör jag om och gör rätt och börjar i den änden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Jag skulle inte överklocka en 930 utan att först ordna med ordentlig kylning (och då menar jag helst vattenkylning eller en rejält stor kylare med heat-pipes och bra fläktar). Jag kör en 920 vid 4 GHz och ligger på ca 65 grader vid 100% folding (dvs maxat). Jag skulle inte vilja överskrida 75 grader...

Om du inte stänger av allt vad säkerhetsfunktioner heter i bios så är det igen fara. Flesta moderkort skiter i TPD värden men ett korrekt moderkort ska klocka ner processorn vid 130W TDP oavset om den är för varm eller ej för det är inte bara värmen som är ett problem utan även strömförsörjnigen. Tex en laptop skulle du troligen blåsa både VRM kretsar och batterier mm om processorn inte var begränsad.
i7 har en egen lite dator i processorn, dator i en dator Den kontrollerar både spänning, frekvens efter effekt och temperatur om den tillåts arbeta korrekt vilket inte är fallet på antusiastmoderkort med överklockning. Du ser det inte via några vanliga program som säger att du har en CPU i X antal Ghz. Får använda program som avläser olika register i processorn som man via dom kan se vilka kärnor som gör vad, vilket C state dom är i och vad för multiplicerar dom går med osv. Tex trottlar din CPU pga TDP värdet överskrids villket vissa moderkort gör så kommer du se att du i genomsnitt aldrig nåt tex multipliceraren 20x med en 920 utan du får 19.XX något om du kollar dom msr registrena. Typisk tendens när datorn i processorn tar kontroll om moderkortet inte sagt till den att TDP värdet får överskridas. Men som sagt denna lilla dator har trots allt en viss kontroll även om du överksride vcoren med manuella settings osv. Bör se till att skydda processorn bäst den kan från skadliga temperaturer osv. Så temperaturer skulle jag inte bry mig så mycket om. Snarare höga spänningar och därmed elektomegration som förstör lödpunger i lga förpackningen mellan lga anslutnigarna och själva chipet med tiden.

Hellre 90C load med 1.25V än 75C load med 1.35V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hellre 90C load med 1.25V än 75C load med 1.35V.

Men allra helst, <75C i load med 1,25V på eftermarknadskylare, än 90C i load med 1,25V på stockkylare!?
Det är kylaren som sabbar TS värden här. Kommer bli en helt annan situation på en riktigt monterad kvalitetskylare, än den han använder nu.