Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Aha.. som nån post ovan stäng av Advanced DOV och dra ner allt till mitten och sen pröva dig fram..

Okej, får man fråga vad Advanced DOV gör för skillnad i grafiken?

Sen hur avancerad är physx i detta spelet? Klarar en cpu physx inställt på max eller krävs ett nvidia-kort?

Sätter ju ett 9800gt som physx-kort så bör ju få bättre prestanda iaf.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Devrer:

Okej, får man fråga vad Advanced DOV gör för skillnad i grafiken?

Sen hur avancerad är physx i detta spelet? Klarar en cpu physx inställt på max eller krävs ett nvidia-kort?

Sätter ju ett 9800gt som physx-kort så bör ju få bättre prestanda iaf.

Kul att min förra post är den första på google :p..

Vet inte vad den gör men advanced depth of vision kan det kanske stå för..
Djupet i bilden antar jag blir bättre men tja..

Permalänk
Medlem

Fan vad alla klagar över dålig optimering?! Kör i 1680x1050 med very high och lägsta antialiasing och texturefiltering, Advanced DOF avstänt och jag får runt 25fps med mitt billiga HD5770!

Som sagt Advanced DOF gör mycket.. Får 15 fps med det på.

Et hd58xx bör ju få runt 40-50fps med samma inställningar

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul att du sitter med en dator som "pappa betalar", alla gör inte det och har inte nya speldatorer...
Alla har inte råd helt enkelt, förstå det eller va tyst.

Edit: eller inte vill ha nya datorer men kanske testa nyare spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kul att du sitter med en dator som "pappa betalar", alla gör inte det och har inte nya speldatorer...
Alla har inte råd helt enkelt, förstå det eller va tyst.

Edit: eller inte vill ha nya datorer men kanske testa nyare spel..

Va?... Har betalat min dator själv om det nu har med saken att göra. Ett HD5770 måste ses som ett mediokert kort, och klarar spelet på very high.

De som inte lägger pengar på sin dator kan ju bara sätta grafiken på low dx9 och se glada ut?..

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Devrer:

Va?... Har betalat min dator själv om det nu har med saken att göra. Ett HD5770 måste ses som ett mediokert kort, och klarar spelet på very high.

De som inte lägger pengar på sin dator kan ju bara sätta grafiken på low dx9 och se glada ut?..

Du betedde dig precis som det men ok, fair enough my bad:).
Jo jag ställde ner allt på lägsta osv och då rullade det på..

Men hela ditt inlägg skrek pappa betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du betedde dig precis som det men ok, fair enough my bad:).
Jo jag ställde ner allt på lägsta osv och då rullade det på..

Men hela ditt inlägg skrek pappa betalar

Haha oj då ber jag om ursäkt. Men nu när du säger det så:P

"och jag får runt 25fps med mitt billiga HD5770! " ^^

Men HD5770 är ju inte direkt ett värsting kort, men klarar ändå spelet på ganska höga inställningar., så jag anser inte att spelet är så illa optimerat som alla säger. I och för sig är inte jag en fps-bög som måste ligga på 60fps konstant, nöjer mig om jag inte kommer under 25 fps, ser faktiskt ingen större skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Högsta inställningarna med 1920x1080, DX11 sitter jag på 20-25 fps skulle jag tro med mitt 5850.. För att det skulle vara spelbart då man måste kunna röra sig snabbt och reagera med musen så drog jag ner te DX10 med näst högsta inställningarna, fortfarande FETT snyggt och det flöt som om man pinka i toan!! ^^

Klarade just spelet med och är väldigt nöjd med det, kan grymt rekommendera detta spel för dem som är ute efter spänning, snygg grafik, onaturliga saker och en bra upplevelse!! ^^

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Fck, ett till spel som hatar mig...
Startar spelet, ser typ 10% av vad man ska för att upplösningen är fel. Ser precis options, går in och lyckas på något vis byta till 800X600. Nu saknas "bara" typ 20% av vad man borde se i vanliga fall.
Haft samma problem en gång förut men eftersom det spelet inte var konsolportat gick det att ställa om skärmen rätt där. Senaste drivisar gjorde ingenting, är rätt dålig på CCC, någon som kan något fint knep får gärna dela med sig.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leqher:

Högsta inställningarna med 1920x1080, DX11 sitter jag på 20-25 fps skulle jag tro med mitt 5850.. För att det skulle vara spelbart då man måste kunna röra sig snabbt och reagera med musen så drog jag ner te DX10 med näst högsta inställningarna, fortfarande FETT snyggt och det flöt som om man pinka i toan!! ^^

Klarade just spelet med och är väldigt nöjd med det, kan grymt rekommendera detta spel för dem som är ute efter spänning, snygg grafik, onaturliga saker och en bra upplevelse!! ^^

Öööh? Direct x 10 ger samma grafik som directx 11 med avstängd tesselation och advanced DOF. Dock ger dx11 en prestandaboost på dx11 kort. SÅ du ska köra dx11 på very high med tesselation och advanced DOF avstängt! Man ska ej köra dx10 på dx11 kort, då förlorar man prestanda:S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Öööh? Direct x 10 ger samma grafik som directx 11 med avstängd tesselation och advanced DOF. Dock ger dx11 en prestandaboost på dx11 kort. SÅ du ska köra dx11 på very high med tesselation och advanced DOF avstängt! Man ska ej köra dx10 på dx11 kort, då förlorar man prestanda:S

tack, det funkade ^^

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Avstängd

Grymt lir!
Gillar det verkligen, älskar miljöerna. Älskar att stationerna är så levande, barn som springer runt och leker, försäljare, gatustånd etc.
Just att det är så mycket detaljer i miljöerna gör det så verkligt.

Men det är ett ganska krävade spel. Jag kör Physx på max och alla grafikinställningar på max. Ibland går min daotor på knäna i vissa scener. Datorn har iof ett 1.5 år på nacken så inga värstinggrejer direkt, Core i7 920, 16 gig ram och nVidia GTX 295, men detta är första spelet där allt inte flyter perfekt hela tiden. Dax att uppgradera!

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CyberVillain:

Grymt lir!
Gillar det verkligen, älskar miljöerna. Älskar att stationerna är så levande, barn som springer runt och leker, försäljare, gatustånd etc.
Just att det är så mycket detaljer i miljöerna gör det så verkligt.

Men det är ett ganska krävade spel. Jag kör Physx på max och alla grafikinställningar på max. Ibland går min daotor på knäna i vissa scener. Datorn har iof ett 1.5 år på nacken så inga värstinggrejer direkt, Core i7 920, 16 gig ram och nVidia GTX 295, men detta är första spelet där allt inte flyter perfekt hela tiden. Dax att uppgradera!

Måste hålla med dig på alla punkter:)

Riktigt trevligt spel med liv i.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="tcntad;10058353"]

Skrivet av Blomkungen:

Hmm

Episode 18: Armored car

Bara jag som sitter fast där totalt

För spoilers använd [SPOILER] taggen ffs

Fast nu hittade jag ju inte spoilertaggar i clockers egna svarrutor. Men jag antar att det var svårt för dig att inte kolla när det stod med stora bokstäver ?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

[QUOTE="Sgart;10125791"]

Skrivet av tcntad:

Fast nu hittade jag ju inte spoilertaggar i clockers egna svarrutor. Men jag antar att det var svårt för dig att inte kolla när det stod med stora bokstäver ?

Vad fan ska det där betyda ? clockers ? Vad vill du säga ?

Storlek på text, små eller stora bokstäver har väl för fasen inte med spoilern i sig att göra ?

Fanns bara en som hade spoilertexten och det var Blomkunge och även Sgart som citerade honom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad fan ska det där betyda ? clockers ? Vad vill du säga ?

Storlek på text, små eller stora bokstäver har väl för fasen inte med spoilern i sig att göra ?

Fanns bara en som hade spoilertexten och det var Blomkunge och även Sgart som citerade honom..

Full eller?

Bara för att jag konstigt nog ens orkar förklara:

Ditt inlägg: "För spoilers använd [SPOILER] taggen ffs "

Jag svarade: "Fast nu hittade jag ju inte spoilertaggar i clockers egna svarrutor. Men jag antar att det var svårt för dig att inte kolla när det stod med stora bokstäver?"

Detta eftersom jag inte hittade några spoilertaggar i svarfunktionen hos sweclockers (det är alltså vad "clockers" i mitt inlägg betyder). Därför skrev jag istället med stora feta bokstäver att här kommer en spoiler, så att jag kunde svara personen ovanför mig istället för att skita i det i brist av att ha funnit spoilertaggen.

Men då skriver du ändå irriterande inlägg med "ffs" och då tappar man humöret, en aning.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sgart:

Full eller?

Bara för att jag konstigt nog ens orkar förklara:

Ditt inlägg: "För spoilers använd [SPOILER] taggen ffs "

Jag svarade: "Fast nu hittade jag ju inte spoilertaggar i clockers egna svarrutor. Men jag antar att det var svårt för dig att inte kolla när det stod med stora bokstäver?"

Detta eftersom jag inte hittade några spoilertaggar i svarfunktionen hos sweclockers (det är alltså vad "clockers" i mitt inlägg betyder). Därför skrev jag istället med stora feta bokstäver att här kommer en spoiler, så att jag kunde svara personen ovanför mig istället för att skita i det i brist av att ha funnit spoilertaggen.

Men då skriver du ändå irriterande inlägg med "ffs" och då tappar man humöret, en aning.

Nej jag är inte full, har inte druckit en droppe alkohol på länge..

Ja, jag skrev det, sidan heter inte clockers utan sweclockers eller swec.
Att du skriver som du gjorde betyder inte att folk automatiskt struntar i att läsa, det kan få motsats effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej jag är inte full, har inte druckit en droppe alkohol på länge..

Ja, jag skrev det, sidan heter inte clockers utan sweclockers eller swec.
Att du skriver som du gjorde betyder inte att folk automatiskt struntar i att läsa, det kan få motsats effekt.

Du menar på allvar att du inte förstår innebörden av "clockers" ?

Varför påpeka petitesser för sakens skull när det saknar innebörd i tråden totalt?

Ditt spontana bruk av svärord och övriga omogna förkortningar gör att man ser rätt snett på dig. Hade du kommenterat att det finns ett annat sätt att skriva spoilers på hade jag inte ens reagerat på hur du skriver men istället väljer du att skriva på ett sätt som man inte kan läsa på ett annat sätt än med irriterande ögon.

Nog O.T för min del. (Off topic betyder det)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sgart:

Du menar på allvar att du inte förstår innebörden av "clockers" ?

Varför påpeka petitesser för sakens skull när det saknar innebörd i tråden totalt?

Ditt spontana bruk av svärord och övriga omogna förkortningar gör att man ser rätt snett på dig. Hade du kommenterat att det finns ett annat sätt att skriva spoilers på hade jag inte ens reagerat på hur du skriver men istället väljer du att skriva på ett sätt som man inte kan läsa på ett annat sätt än med irriterande ögon.

Nog O.T för min del. (Off topic betyder det)

Var väl du som började ?

Ja, jag vet att O.T betyder offtopic, spontana bruk? Spontananvänder inga svordomar.
Vet att clockers är en film från 1995.. som du skrev, enough with offtopic.

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra, sjukt tungdrivet spel. 2 5870 klarar det inte i 1980x1080 med allt på högst vilket känns lite sådär. Dock verkar det skala riktigt bra i crossfire så när jag testade med ett tredje kort flöt det på riktigt bra. Av detta kan jag bara dra slutsatsen att många inte märker att det lagger eller tycker det är helt okey medans det är ospelbart för andra. Finns dom som tycker det fungerar med ett 5850 i högsta....

För övrigt är boken helt klart läsvärd, särskilt om man gillade spelet då blir den betydligt bättre.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Säger som alla andra, sjukt tungdrivet spel. 2 5870 klarar det inte i 1980x1080 med allt på högst vilket känns lite sådär. Dock verkar det skala riktigt bra i crossfire så när jag testade med ett tredje kort flöt det på riktigt bra. Av detta kan jag bara dra slutsatsen att många inte märker att det lagger eller tycker det är helt okey medans det är ospelbart för andra. Finns dom som tycker det fungerar med ett 5850 i högsta....

För övrigt är boken helt klart läsvärd, särskilt om man gillade spelet då blir den betydligt bättre.

Hehe jag som testat högsta med mitt klockade 5870 ställer mig väldigt frågande till dom som tycker dom "maxxar" med 1* 5850 XD

Högsta upplösningen med allt kräm på är nog väldigt tungdrivet som du säger. Metro var första spelet jag inte kunde spela med allt på högsta och känna mig tillfreds med fpsen. Eller a, Crysis med fullt allt tycker jag inte heller är godkänt iofs.

Dock har ju Metro den stora fördelen att även om man sänker effekterna så ser det jättebra ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Hehe jag som testat högsta med mitt klockade 5870 ställer mig väldigt frågande till dom som tycker dom "maxxar" med 1* 5850 XD

Dock har ju Metro den stora fördelen att även om man sänker effekterna så ser det jättebra ut

absolut! är det bara jag som har problem att ta mig genom spelet? Har grymt svårt för skräckspel, blir skiträdd och stänger av efter några minuter.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SmOOthy:

absolut! är det bara jag som har problem att ta mig genom spelet? Har grymt svårt för skräckspel, blir skiträdd och stänger av efter några minuter.

Jag var rädd för det mesta när jag var liten (nu är jag 22) men idag älskar jag att bli skrämd, speciellt i spel (finns ju knappt läskiga filmer:/).

Metro 2033 älskar jag av den anledning, postapokalyptiska miljöer, mörka tunnlar och monster, sen för att inte nämna just mijlöerna igen och livet bland "torgen", ljuset och story'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Mja, alltså jag är rätt svårskrämd (anser jag själv iallaf). Sen är ju skräck svårdefinerat. Eller kanske snarare det finns olika typer av saker som gör folk rädda. Hoppa fram och skrik-skräck tex. (tänk typ screamfilmerna) eller psykisk skräck som gör att man mår dåligt och inte riktigt vet vart man har sina egna tankar.

Jag har faktiskt inte sträckkört Metro som jag gjort med många andra spel. Men dels har jag inte haft mkt tid till det senaste tiden men även är inte Metro den typen av spel som bjuder in mig till långa sessions. Vissa andra spel gör det. MW2 exempelvis drog jag från början till slut utan att lämna stolen. Liknande med vissa andra spel. Men inte med Metro men det betyder inte på något sätt att det är dåligt. Känner bara inte suget riktigt för att varva det med en gång sen finns ju inte heller Multiplayer på metro så när man är klar med det har man ju lixom förbrukat det. Får se hur länge det varar Ska flytta till ny lägenhet imorgon och då kommer jag vara utan nät 10 arbetsdagar så antagligen är det slut innan dess XD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår klarade jag spelet.

Lite tankar om spelet så här i efterhand:

+
Spelet är väldigt snyggt, generellt.
Jag älskar att dom bryter på ryska och ibland även pratar ryska
Tycker dom har fått till den postapokalyptiska miljön på ett bra och trovärdigt sätt
Grymt ljus/skuggspel
Partiklarna i luften och motion blur osv ger mkt liv i spelet.
Överlag är grafiska delen av spelet väldigt bra.
Man kan lätt leva sig in i verkligheten hos de som lever där när man under resans gång besöker alla "baserna" med kringspringande barn osv. Man har tänkt till ordentligt på hur vår tids utrustning/byggnader osv skulle använts i deras läge.
-
Vissa smådetaljer är inte lika snygga som resten, ett exempel jag la märke till rätt snabbt var päls på kläder. Tex fårpälskragen på jackorna osv. Det ser inte ut som hår, de skulle använt samma utseende som tex på skägget eller karaktärernas hår ist.
Spelet är GANSKA så riktat. Alltså att du i princip inte kan gå fel för det finns bara en väg att gå osv.
Det skulle ha varit lite mer variation, trots att världen var som den var. Det finns exempelvis väldigt få typer av fiender och ingen egentlig "boss" exempelvis. Nu är inte bossar nödvändiga i ett spel, men någon form av möte med en svår fiende hade jag gett ett plus.

Sammanfattar det som ett bra spel, kryddat med ögongodis och med bra dialoger och verklighetskänsla, dock avsaknad av komplexitet samt variation hos miljö och fiendemöten.

Dold text
Visa signatur

Permalänk

I am in love with this game!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sgart:

Igår klarade jag spelet.

Lite tankar om spelet så här i efterhand:

+
Spelet är väldigt snyggt, generellt.
Jag älskar att dom bryter på ryska och ibland även pratar ryska
Tycker dom har fått till den postapokalyptiska miljön på ett bra och trovärdigt sätt
Grymt ljus/skuggspel
Partiklarna i luften och motion blur osv ger mkt liv i spelet.
Överlag är grafiska delen av spelet väldigt bra.
Man kan lätt leva sig in i verkligheten hos de som lever där när man under resans gång besöker alla "baserna" med kringspringande barn osv. Man har tänkt till ordentligt på hur vår tids utrustning/byggnader osv skulle använts i deras läge.
-
Vissa smådetaljer är inte lika snygga som resten, ett exempel jag la märke till rätt snabbt var päls på kläder. Tex fårpälskragen på jackorna osv. Det ser inte ut som hår, de skulle använt samma utseende som tex på skägget eller karaktärernas hår ist.
Spelet är GANSKA så riktat. Alltså att du i princip inte kan gå fel för det finns bara en väg att gå osv.
Det skulle ha varit lite mer variation, trots att världen var som den var. Det finns exempelvis väldigt få typer av fiender och ingen egentlig "boss" exempelvis. Nu är inte bossar nödvändiga i ett spel, men någon form av möte med en svår fiende hade jag gett ett plus.

Sammanfattar det som ett bra spel, kryddat med ögongodis och med bra dialoger och verklighetskänsla, dock avsaknad av komplexitet samt variation hos miljö och fiendemöten.

Dold text

Håller med om det:) Speciellt det sista du nämnde men det behöver inte finnas så många av dessa hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Nej, DX11 har uppdaterade DX10 funktioner + dom nya, så DX11 är alltid bättre att köra än DX10. Även om man kör DX10 inställningarna i DX11

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

håller med dig, spelar med mitt 5970 och jag kan inte spela på MAX och tycka de e spelbart .. ligger runt 40-45 fps men får lite drops ibland men ja får ju även högre fps ibland.
skulle va nice o ha ett dedikerat physx kort och testa hur det ser ut då då det inte går att spela på cpun.

Permalänk
Avstängd

Klarade spelet för några dagar sedan. Riktigt bra rakt igenom. Det som imponerar mig mest är är hur ljuset bryter genom rök, dimma osv. Den snyggaste scenen i spelet är när karaktären anländer till huvudstaden, "Polis", även där är det ljuset och hur den bryts som är mest imponerande.

Spelet inspirerade mig att köpa boken, ska även köpa uppföljaren när jag läst klart den första.

Visa signatur