Permalänk
Medlem

Var hittar jag Rotating Connectors?

Jag ämnar att bygga en rigg där jag behöver överföra elektricitet över en roterande axel. Som jag har förstått kan man använda s.k Rotating Contactors. Men jag har inte hittat en svensk återförsäljare och inte heller ett svenskt namn på dessa kontakter. Någon som vet vad jag söker?

Jag bifogar en bild så att ni förstår bättre.

De röda bitarna är dc-motorer som behöver ström trots att alla tre axlar roterar.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Kan du inte bygga egna? Borde ju inte vara särskilt svårt, men det beror ju på hur pass stora/små dessa "roterande kontaktpunkter" får lov att vara. Rent generellt borde du ju kunna göra en eller flera ringar i aluminium som är olika stora, i förhållande till varandra (om du behöver flera ledningsbanor), dessa fäster du sen på en cirkel av ickeledande material. Själva cirkeln av ickeledande material sätter du sen på den delen av DC motorn som inte är rörlig, du kan ju sätta det tvärtom men det beror ju mest på vilken rotationshastighet din lilla apparat har.

På motsatt sida så har du en eller flera (beroende på antalet ledningsbanor) fjädrande kopparbitar som sen ligger an mot var och en av dessa ringarna. Är väl kanske inte den enklaste lösningen men om du har tillgång till en CNC-fräs eller liknande så kan du ju lätt göra ett större antal ringar relativt snabbt. Vad du ska använda för material är ju helt beroende på hur ofta motorerna används och i vilken miljö. Som vi vet så kan ju koppar bli rätt dåligt med tiden och mycket korrosion innebär också dålig kontakt mellan blecket och banorna. Kanske inte det lättaste att förstå men jag drar med en ful paint-bild och så hoppas vi att du kopplar ändå :D.

Den fula paint-bilden:

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt i konstruktionen. Och det är säkerligen så de färdiggjorda fungerar. Detta är dock något som ska snurra i några tusen varv i minuten så det måste fungera en stund. Det är därför jag vill köpa något industri-aktigt. Tack för den fina paintbilden iaf

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Vad ska de bli? tusen varv ojoj.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en s.k led sphere. Lägger upp bilder när det är klart. Men det bygger lite på att jag får hjälp här

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Är det en sån där som "ritar" slumpmässiga mönster i luften och ser allmänt cool ut?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Typ. Tillbaks till frågan nu vore jättesnällt

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapher:

Du har helt rätt i konstruktionen. Och det är säkerligen så de färdiggjorda fungerar. Detta är dock något som ska snurra i några tusen varv i minuten så det måste fungera en stund. Det är därför jag vill köpa något industri-aktigt. Tack för den fina paintbilden iaf

Haha, okej. Ja, om den ska snurra i 1000 RPM så lär du nog behöva en bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Precis. Måste ju finnas någon slags industristandard. Skulle underlätta om jag bara visste vad jag söker efter. Ett namn eller liknande.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Släpring - Wikipedia Kan nånting som nämns i den artikeln funka? Om du parallell/seriekopplar (antar att du vill ha samma hastighet på alla motorerna) kan du nog använda en kommutator.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Det RasmusB sa fast med kol/grafit som ledare mot en kopparring, lösningen används redan i startmotorer och generatorer på bilar och även andra maskiner om jag inte misstar mig. Bör hålla länge och fungera bra?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för den Tornado! Jag hittade Penlink men de hade bara upp till 1000 rpm. Jag undrar vilken hastighet jag bör köpa för egentligen. Får ju inte vara för dyrt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Testpilot

En så kallad rotary transformer kan vara ett alternativ och man slipper då släpringar/skor som orsakar radiostörningar och annat oönskat. Rotary transformer - Wikipedia, the free encyclopedia

Här är en som byggt en LED-glob fast bara i en dimension: Google Translate

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Låter också väldigt bra! Frågan är vad det heter på svenska eftersom jag letar efter svenska återförsäljare.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ett sett kan vara att slippa överföra strömmen via ledningar, Induktiv överföring kanske? Eller så kan du ha en generator i den delen som roterar som kan försörja elektroniken, spolar och magneter.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av smkr:

Ett sett kan vara att slippa överföra strömmen via ledningar, Induktiv överföring kanske? Eller så kan du ha en generator i den delen som roterar som kan försörja elektroniken, spolar och magneter.

Är det bara jag eller låter det som väldigt mycket förlust med induktiv överföring?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Är det bara jag eller låter det som väldigt mycket förlust med induktiv överföring?

Håller med dig. Tror att det blir betydligt mycket mer klabb med induktiv överföring i förhållande till om han får tag i ordentliga "rotating connectors".

Förresten, TS, har du kollat Ebay?

Permalänk
Medlem

Lite drygt av Moog Nordic att inte alls svara. Verkar vara riktad enbart mot industri och stor-bulk. Några andra tips på ställen som jag släpringar som snurrar lite snabbare?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Har du provat fråga på Svenska ElektronikForumet • Index? Någon där borde veta.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Jag har läst massa där, men inte ställt frågan. Bra idé.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'