Permalänk
Medlem
Skrivet av sims4ever:

Tack för ditt förslag! Vad menas med passiv kylning? Och vad är överklockning?

Hälsningar Sandra

Utan att gå in på allt för många detaljer så är passiv kylning helt enkelt mycket tystare och oftast svalare. Desto svalare grafikkort du har, desto stabilare är det. Om grafikkortet blir alldeles för varmt är det lätt att det börjar "lagga" och hacka i spel.

Du klarar dig dock garanterat på grafikkortet av samma tillverkare utan passiv kylning, men det är värt att tänka på då det knappast är någon större summa du får lägga mellan.

Överklockning innebär att man höjer den så kallade klockfrekvensen hos datorkomponenter, för att höja prestandan hos dem, med detta tillkommer dock att komponenterna lättare blir varma(re).

Mvh

Permalänk
Skrivet av TauroN:

Utan att gå in på allt för många detaljer så är passiv kylning helt enkelt mycket tystare och oftast svalare. Desto svalare grafikkort du har, desto stabilare är det. Om grafikkortet blir alldeles för varmt är det lätt att det börjar "lagga" och hacka i spel.

Du klarar dig dock garanterat på grafikkortet av samma tillverkare utan passiv kylning, men det är värt att tänka på då det knappast är någon större summa du får lägga mellan.

Överklockning innebär att man höjer den så kallade klockfrekvensen hos datorkomponenter, för att höja prestandan hos dem, med detta tillkommer dock att komponenterna lättare blir varma(re).

Mvh

passiv kylning = kylfläns utan fläkt
aktiv kylning = kylfläns med fläkt

Det finns såvitt jag vet inget HD5770 med passiv kylning. Det bästa kortet med passiv kylning är HD5750 (PowerColor Radeon HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning - Inet.se).

Du har dock rätt att PCS++ kortet är överklockat.

Permalänk
Medlem

Oh.. *facepalm* Tack för att du rättar mig, vill ju inte vilseleda folk och framstå som ett totalt spån

Skyller på för lite sömn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sims4ever:

Tack för infon och länkarna. Jag la till en 5770 och sedan så la jag till en triple core på 3 GHZ. Bytte ut ramminnet mot ett annat också som var lite lite dyrare, funkar det ihop med övriga delar? Även fläkten jag blev tipsad om har jag lagt till. Rankad etta på prisjakt så den är nog rätt bra! Det blev lite över budget men jag vill vara säker på att kunna spela Sims 2 och Sims 3 utan att det hackar. Nu hoppas jag bara att allt funkar ihop och att det är prisvärt Eller det kanske kan förbättras ytterligare?

http://i47.tinypic.com/nb5f93.jpg

Hälsningar Sandra

Jag råder dig att ta bort Scythe-fläkten. Det följer med två fläktar till Antec 300 plus en till fläkt på kampanj med nätaggregatet. Fler än tre behöver du absolut inte.

För övrigt kan jag nämna att PCS+ och det HD5770 du valt har samma kylare bara att PCS+ har lite mer plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sims4ever:

Tack för ditt förslag! Vad menas med passiv kylning? Och vad är överklockning?

Hälsningar Sandra

Det innebär att den är tyst, dvs har ingen Fläkt som snurrar för att kyla grafikkortet när den blir varm.
Istället har fabriken monterat på större kylflänsar som leder bort värmen.

Om någon kan så titta på ddr3 minnet tycker det verkade dyrt och litet med 2gb 660kr.

4gb bör du nog ha 2x2gb stickor. (någon här kan kolla upp det)

Borde finnas bättre alternativ.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Tack allihopa för era svar. Gäller garantin för övriga datordelar om jag haft en överklockad
processor? Hur många procent snabbare blir den dyrare processorn jämfört med den som är 100 kr billigare? Kanske svår fråga.. men på ett ungefär. Och är det vanligt att datorer pajjar pga överklockning?

Alla 5770 kort har alltså aktiv kylning så det är inget man får som bonus på överklockarkortet?

Jag lyder rådet och tar bort fläkten. Skulle den behövas kan jag ju alltid beställa den fraktfritt längre fram.

Vad gäller ramminnet så tänkte jag att det kan jag också beställa mer av senare om jag känner att jag behöver det. Arbetar datorn långsammare i slutänden om jag har 4 st minneskort på 1 gb istället för 2 st på 2 gb?

Hälsningar Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sims4ever:

Tack allihopa för era svar. Gäller garantin för övriga datordelar om jag haft en överklockad
processor? Hur många procent snabbare blir den dyrare processorn jämfört med den som är 100 kr billigare? Kanske svår fråga.. men på ett ungefär. Och är det vanligt att datorer pajjar pga överklockning?

Alla 5770 kort har alltså aktiv kylning så det är inget man får som bonus på överklockarkortet?

Jag lyder rådet och tar bort fläkten. Skulle den behövas kan jag ju alltid beställa den fraktfritt längre fram.

Vad gäller ramminnet så tänkte jag att det kan jag också beställa mer av senare om jag känner att jag behöver det. Arbetar datorn långsammare i slutänden om jag har 4 st minneskort på 1 gb istället för 2 st på 2 gb?

Hälsningar Sandra

Jag har varit med om flera ggr att när jag har haft fler minnes stickor så har jag haft fler problem, säger itne det ska vara så men jag föredrar 2x2 direkt även om det kostar mer för chansen för problem blir färre.

Fraktfritt gäller vid över 500kr med sweclockers rabtten.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Dock ligger ju frakten enbart på 59kr, så det är ju ingen enorm summa direkt ^^

Permalänk

https://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-v...
Om du inte vill bygga ihop datorn själv, bara så du vet

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Jag har varit med om flera ggr att när jag har haft fler minnes stickor så har jag haft fler problem, säger itne det ska vara så men jag föredrar 2x2 direkt även om det kostar mer för chansen för problem blir färre.

Fraktfritt gäller vid över 500kr med sweclockers rabtten.

Ok, bra att veta. Tack för den infon. Funderar på om jag ska slå till och ta ett sånt här 2 gigs kort:
https://www.inet.se/artikel/5304317/corsair-2gb-1333mhz-1-5v-...

Känns som jag börjar bli klar med datorn. Jag vill tacka alla som hjälpt till! TUSEN TACK ALLIHOPA!!!
Ni är verkligen bara för gulliga! Ska rekommendera mina tjejkompisar att skriva här när dom behöver hjälp.

Hälsningar Sandra

Permalänk
Medlem

Verkar som AMD moderkorten trivs bäst med högst 2 minnesstickor enligt vad jag läst här på Sweclockers och som jag sa förut, så fungerar minnena bäst i par. Då du vill ha mer än 2 gb, så satt jag ihop ett paket med 4 gb och en 4-kärnig processor...

Denna borde räcka för Sims 4, 5 och 6 också!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Entusiast

Passiv kylning är När det inte är någon illa låtande fläkt som sitter å snurrar. Passiv kylning är helt knäpptyst.
Överklocking är, Man höjer klock frekvenser och Volter och får ''Sakerna'' som man klockar att prestera bättre, Men till ett pris av Att ''Sakerna'' man klockat blir varmare.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -