Behöver lite hjälp angående Moderkortsval.

Permalänk

Behöver lite hjälp angående Moderkortsval.

Hallå!

För ett tag sedan krachade mitt moderkort och nu är jag på jakt efter ett nytt.
Jag hade tänkt att även uppgradera cpu samt minnen.

Min tidigare setup:
Amd athlon x2 3Ghz
Gigabyte moderkort ?modell?
4Gb ddr2 minnen
Ati Powercolor 5770 1gb Grafikkort

Jag har kikat runt och läst olika recentioner av processorer osv men tror att jag bestämmt mig för en Amd phenom x6 med tanke på dess låga pris.
Jag har sedan tänkt att köpa 4GB ddr3 minnen 1600Mhz.
Om någon har synpnkter på detta får ni gärna kommentera.

Det stora problemet är att min datorknskap brister när jag kommer till moderkort.
Jag skulle därför villja ha hjälp med att hitta ett bra moderkort som stödjer snabba minnen mm.
Jag vill att det skall vara av de nyare modellen så att jag kan eventuelt upgradera till Amd bulldozer cpu:n i frammtiden. Jag vill även att det skall vara om möjligt rellativt klockarvänligt.
Och framföralt tillräckligt bra så att det inte blir några "flaskhalsar" som sätter stopp för prestandan.

Jag handlar vanligtvis på komplett så länka gärna där ifrån och förklara gärna fördelarna med att köpa ett dyrare moderkort. Kortet skall vara i tusenkronorsklassen men får givetvis vara lite dyrare om det värt det.

Hoppas någon kan ställa mig till rätta i min okunskap haha.
Ni får gärna tippsa mig om ni tycker jag skall sattsa på någonting annat nu när jag skall uppgradera.

Tack i förhand!
Med vänliga hälsningar Benjamin Larsson.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Ingen som kan hjälpa mig? hade tänkt att beställa idag men värkar bli svårt eftersom ingen svarat..

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara intressant?

Komplett.se - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

funkar minnena han tänke ha till det moderkortet då? oklockat ska de väl bara klara max 1333mhz, men om man trycker på den magiska "Turbo II - knappen" kanske det funkar?