Permalänk

Ny dator!

Tänkte bygga en ny dator då min nyaste är ungefär 5 år gammal. Datorn kommer för det mesta att stå på mitt skrivbord, och så har jag inte hur mycket pengar som helst i dagsläget. Vill ha en dator för 3d-rendering av olika slag, t.ex. spel och 3dsmax. Då långa scener ofta kräver att man lämnar datorn på över natten för att bli klar är tystnad att föredra. (datorn står på mitt rum någon meter från sängen)
Kommer även hålla på mycket med musik (rendering, realtidsrendering) så ett hyffsat ljudkort är att föredra. Det inbyggda på crossair iv verkar passa mig ganska bra. (har ett annat också som ansluts via pci)
Rendering, t.ex. av 3d-scener, sköts av processorn, inte av gpu'n som i spel. Därav valet av cpu.

planerar överklockning till ungefär 4ghz

Grafikkort, hdd och chassi tar jag gamla så länge.

Tänkte ta ett riktigt gammalt vitt chassi, gärna solblekt, som jag sätter in ett plexi i på sidan och fixar fläktplatser och ev. processorkylarinstallationslucka själv, med led och så för för att få ngt fint innuti, men helt åt helvete utanpå

HDD blir någon form av raid på 2 diskar för att få upp hastigheten lite, ssd är för dyrt för mig då jag ändå skulle fylla den på nolltid. (skulle behöva minst 500gb)

massa jobbiga frågor:
Räcker h50 push/pull Scythe 120mm Slip Stream PWM/VR12 för en bra temp?
Passar alla delar?
Klarar raminnena den höjda fsb'n för att nå 4ghz på cpu'n, eller kan man sänka ngn multiplier för ram/cpu fsb anslutningen?
Finns det något bättre moderkort för ändamålet?
Har ingen koll alls på fläktar, kollade på cfm bara, något tips?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Antielefant

1. Ja - jag har kört min 1090T i 4,1 GHz med en Zalman CNPS-9900 LED - Inet.se så en H50 borde inte ha några direkta bekymmer.
2. Ja, dock köper du massiv overkill i moderkortsväg för vad du ska använda datorn till. Köp ett 1000-kronorskort istället, typ 785G eller dylikt. Det måste inte vara Crosshair för att klocka.
3. Nej, men du kan sänka CPU/RAM multipeln. Per default står den på 3:10 (200 FSB = 667 RAM) och du får sänka det till 3:8 (285 FSB = 760 RAM) eller möjligtvis att det klarar 1:3 (285=855).
4. Ja, som sagt, valfritt i 1000-kronorsklassen som har de anslutningar du vill ha.
5. Titta på låg dB runt 1000 RPM, det är oftast det som är intressant.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

tips på ett bra mobo? Vill ha 2xusb3, 2xsata3(4sata totalt), 2xPCIe16, 3xPCI, raid redo, och hellst stöd för x6'an utan bios flash. Hatar sånt xD
Tips på fläktar?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Antielefant

Duger det även om det har 5 SATA-6 kontakter? (glöm inte att både diskar och kontroller är bakåtkompatibla)
Asus M4A88TD-V EVO/USB3 - Inet.se

Fläktar rekommenderar jag Nexus eller Noctua.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync