Hur ändrar man upplösning i windows 7?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man upplösning i windows 7?

Har just köpt ny dator med win 7 installerat. Dock så är jag inte nöjd med upplösningen. Jag har just nu 1366x764 men tycker att allting är lite stort. det känns som att det blir för "kladdigt". Så hur ändrar jag detta, eller är det inte möjligt?

Permalänk

Upplösningen beror på vilken skärm du använder. Olika upplösningar på olika skärmar. Den upplösningen du använder nu har jag för mig att man använder på tv apparater (rätta mig om jag har fel). Om du använder en tv så finns det en risk att den inte klarar högre upplösning, men vi får se.

Gör såhär: Högerklicka på skrivbordet > Tryck på "Skärmupplösning" > Där det står t.ex 1440 x 900 ändrar du till så högt det går. Men om du använder en äldre skärm eller vissa tv så kanske dom inte stödjer högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Du gör precis som playsallybally sa bortsett från att du sänker till t.ex 1024x800.

Permalänk

Eller så har du inte rätt grafikdrivrutiner och får uppdatera. Det kan hända att du inte får ställa in "optimal" upplösning för skärmen annars.

Permalänk
Medlem

tack för de snabba svaren. har redan provat att "skruva upp den" på "skärmupplösning".

Det är en laptop som jag använder. hängigt som fan om det inte går att få bättre upplösning eftersom att datorn är ny.

Får ta och försöka uppdatera drivrutinerna då. Men känns konstigt om det inte är de allra nyaste som skulle vara installerade.

Permalänk
Medlem

Lol, jag trodde du menade att du hade för stor skämyta. I allafall, 1366x734 kan möjligt vara den högsta upplösningen som du kan använda.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Använd mindre ikoner?

Egenskaper för startfältet.

nice. går samma att göra även på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

hittade det ganska snabbt=). mycket bättre nu, har även ändrat i firefox till mindre ikoner. lysande!! tack för hjälpen