Permalänk
Medlem

Vuxenanpassa dator

Hej!

Ska installera om min faders dator någon dag nu till veckan. Full i virus, onödiga program och skit.
Hade tänkt att vuxenanpassa den åt honom, så jag slipper springa och hjälpa honom hela tiden och så att det blir enklare för honom att använda den.

Vad har ni för tips? Gubben i fråga är 47 år gammal och inte direkt datorkunnig. Han spelar för det mesta spel på facebook, kollar blocket och så.

//Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Länkar på skrivbordet.

Ett bra antivirus program som t.ex. Nod32 som inte kräver mycket resurser eller översyn.

Allt jag kom på i nuläget.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Nod32 har vi redan. Men jag tycker det är klurigt. Är inte avast bättre? Jag rör aldrig det tycker jag :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dags och försöka lära farsgubben lite datorvett:)

Funkar inte det så..vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dags och försöka lära farsgubben lite datorvett:)

Funkar inte det så..vet jag inte.

Det hjälper inte...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lägg en webbläsar-ikon på skrivbordet med google som startsida så kan han bara googla allt han behöver!
För att vara lite allvarlig så kan jag själv säga att hur mycket jag än försöker visa the old man hur man gör för att bifoga något i ett mail eller vad som så kan han inte göra det två sekunder efter jag visat, vilket gör att jag måste göra det varje gång. Vilket som tur är inte händer jätteofta.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Bifoga filer går bra för honom, med jobbets egna mailprogram. I hotmail däremot så går det sämre.
Finns det någon med vuxen/gubbvänlig version?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

gMail är awesome

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Jag antar att han skulle kunna använda Mozilla Thunderbird eller nåt till sin hotmail. ^^ Päronen använder det och de är inte heller speciellt kunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nod32 har vi redan. Men jag tycker det är klurigt. Är inte avast bättre? Jag rör aldrig det tycker jag :S

Nod32 är ju det enklaste och bästa du kan skaffa O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Nod32 är ju det enklaste och bästa du kan skaffa O.o

Absolut, har använt Nod32 i evigheter och har aldrig haft något äckligt virus, och om jag fått så tar Nod32 snabbt hand om det.

Förstår inte hur datorn kan vara full av virus.

Jag skulle skaffat Windows 7(av egen åsikt är det otroligt snabbt och det håller systemet i topptrim 24/7).

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Okej. Verkar som att jag får köra på Nod32 igen.
Jo, det är tänkt att jag ska ha windows 7 åt gubben.
Det sitter 3gb ram i. Borde jag välja 32 eller 64-bit?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Okej. Verkar som att jag får köra på Nod32 igen.
Jo, det är tänkt att jag ska ha windows 7 åt gubben.
Det sitter 3gb ram i. Borde jag välja 32 eller 64-bit?

32-bit behöver du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Okej. Verkar som att jag får köra på Nod32 igen.
Jo, det är tänkt att jag ska ha windows 7 åt gubben.
Det sitter 3gb ram i. Borde jag välja 32 eller 64-bit?

32-bit.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för svaren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Okej. Verkar som att jag får köra på Nod32 igen.
Jo, det är tänkt att jag ska ha windows 7 åt gubben.
Det sitter 3gb ram i. Borde jag välja 32 eller 64-bit?

64-bit kan adressera mer än 4GB ramminne, så länge du håller dig under 4 duger 32-bit versionen bra.

Det som händer annars är att du max kommer kunna nyttja ~3.4GB även ifall du har, säg, 12GB "fysiska ramstickor".

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet hur det där med minnesaddressering fungerar.
Tänkte bara att det kanske fanns andra fördelar med 64-bit.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo, jag vet hur det där med minnesaddressering fungerar.
Tänkte bara att det kanske fanns andra fördelar med 64-bit.

Rent prestandamässigt, ja. Huruvida dessa skillnader kan upplevas i annat än syntetiska testprogram likt Cinebench, vet jag inte.

EDIT:
För att inte krångla till det, din far kommer klara sig alldeles utmärkt med ett 32bit operativsystem!

Permalänk
Medlem

En dator går inte att anpassa. Den är heller inget man anpassar sig till. Vettef*n vad det är egentligen. Nån störig grej som man försöker tvinga till att göra som man vill ibland.

Kan han inte köpa en mac?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

En dator går inte att anpassa. Den är heller inget man anpassar sig till. Vettef*n vad det är egentligen. Nån störig grej som man försöker tvinga till att göra som man vill ibland.

Kan han inte köpa en mac?

En dator går visst att anpassa. Man kan göra den enklare att använda. T.ex. så kan man anpassa den genom att använda windows istället för någon klurig Linux dist.

Nej, han kan/tänker inte köpa en Mac. Varför skulle han göra det? För dom pengarna får han istället en sjuhelvetes massa bensin till skotern istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

En dator går visst att anpassa. Man kan göra den enklare att använda. T.ex. så kan man anpassa den genom att använda windows istället för någon klurig Linux dist.

Nej, han kan/tänker inte köpa en Mac. Varför skulle han göra det? För dom pengarna får han istället en sjuhelvetes massa bensin till skotern istället.

Hör hur ironin flödar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

En dator går visst att anpassa. Man kan göra den enklare att använda. T.ex. så kan man anpassa den genom att använda windows istället för någon klurig Linux dist.

Nej, han kan/tänker inte köpa en Mac. Varför skulle han göra det? För dom pengarna får han istället en sjuhelvetes massa bensin till skotern istället.

Ärligt talat så tror jag att Linux är enklare att vuxenanpassa än windows.
Kör man en riktigt riktigt lätt version av linux. OS a la smartphone.. Då kan mindre saker gå fel.
När du väl fått det att funka korrekt så slipper man överraskningar.

Annars skulle jag rekommendera mac till de flesta i den målgruppen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

massa skräp på datorn va,, säg åt farsan din att ge fan i och porrsurfa :)... nä men du kan ju även testa AVG, det är enkelt , jag kör
det på alla mina datorer, och det har jag gjort länge,jag har inte haft några probs med virus än i alla fall.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]