AMD firar Intels uppgörelse med FTC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ni har båda fel. TSCM har inget med Intel att göra som m0rk först sa, däremot har TSMC det.

Come again? Den där får du nog förklara? Vad har TSMC med Intel att göra? Med undantag för att de fick rätt att producera Atom så finns det inget gemensamt med bolagen.

Bahh.. jävla förkortningar.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Att det är amds affärsidé att ligga i mellan-klassen och under med bäst pris/prestanda är väl inte riktigt sant. De har ju inget alternativ. Det GÅR inte att konkurrera med intel! Helt omöjligt, även om man har bättre produkter.

Amd gjorde ju ett tappert försök med sina lyckade athlon 64, som var betydligt snabbare, svalare, effektiva/strömsnåla, mer klockvänliga och dessutom billigare än intels dåvarande pentium4. Hur såg det ut då? Jo, det var ju fortfarande idioter som gick och köpte intels gamla sunkiga P4or, vilket ledde till att amd bara hade 40% av cpu-marknaden (intel i princip resten), trotts att de sålde betydligt bättre produkter till billigare priser.

Så ni som önskar att amd ska konkurrera med intel i toppsegmentet kan ju sluta att önska. Amd måste ju släppa en processor som är bättre än amds värsta I7, billigare än den billigaste och även strömsmnålare för att kunna locka några kunder. Detta tjänar de ju inte direkt något på.

Hur får du en athlon 64 till att vara mer klockvänlig än en Intel P4?

I stort sett alla Intels processorer har varit klockvänliga, för Intel har alltid valt att ligga en bit under gränsen för vad deras processorer är kapabla att klara av, av anledning att inte minska livslängden. Motsatt har AMD pressat sina processorer näst intill max fram till Phenom II där det helt plötsligt öppnades upp för överklockningspotential jämförbar med Intels.

Jag hade en Athlon 64 för 5-6 år sedan, den gick att klocka max 300 mhz innan den blev ostabil.

I övrigt var det inte så fruktansvärt stor skillnad på prestandan mellan en P4 och en Athlon 64 då båda processorerna gick på sitt maximala klockvärde.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ni har båda fel. TSCM har inget med Intel att göra som m0rk först sa, däremot har TSMC det.

Konstig mening

Vad menar du, haha

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Låt intel göra processorer för så kallade proffs och spelgalningar med plånbok och låt AMD fortsätta i sin takt med processorer och grafikkort för lite mera vanligt folk.
AMD/ATI börjar komma på allvar nu i bärbara datorer till bra pris/prestanda det är bra.
Man kan inte jämföra AMD och intel rakt av i det högre segmentet för där är inte AMD än.
Bråket här i forumet mellan intel/AMD & nvidia/ATI slutar bara med att Moderatorerna Raderar eller låser trådar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cat_fish_1:

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

AMD får inte lägga in stöd för SLI på sina moderkort utan tillstånd från Nvidia, eftersom Nvidia äger rättigheterna för SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hm undrar vart alla moderkort för amd processorer tagit vägen, som inte har amd chipset ( konkurrens ?)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av minibite3:

Man kan inte alltid ligga på topp på processormarknaden (dessutom är AMD's affärsidé att ligga bäst till pris/prestandamässigt just nu), speciellt när man har en konkurrent som fulspelar. Och varför i hela hisingen skulle de betala för en SLI-licens när det är konkurrerande verksamhet?

Men jag hade gärna sett en ny standard där man kan köra crossfire eller SLI. Det hade gynnat företagen i längden. Men just nu tänker de bara kortsiktigt på pengar pengar pengar.

Du tycker Intel fulspelar men inte AMD när du själv säger att dem inte borde bry sig om SLI för att det är en konkurerande verksamhet ? jag personligen tycker det är ok för det är väl upp till tillverkarna att göra produkter som säljer som kan bära fram företagen och inte gå och gnälla hos rättsystemet.

Om AMD inte vill köra SLI ok men till dem som säger att det inte är upp till AMD att göra mobon så varför har ASUS kort med Intel kretsar SLI och CFx men inte ASUS kort med AMD kretsar ? jag fattar faktiskt inte så jag frågar helt enkelt efter ett bra svar som inte är ett flameat svar från nån arg fan-boy.... tack på förhand

Permalänk

Om ett moderkort ska ha stöd för SLI måste tillverkaren ha en licens för det. Intel har köpt licens för deras X55 och P55 chipset. CrossFireX kräver ingen licens, därför har Intel baserade datorer både stöd för SLI och CrossFireX.

Källa: ATI CrossFire - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Du tycker Intel fulspelar men inte AMD när du själv säger att dem inte borde bry sig om SLI för att det är en konkurerande verksamhet ? jag personligen tycker det är ok för det är väl upp till tillverkarna att göra produkter som säljer som kan bära fram företagen och inte gå och gnälla hos rättsystemet.

Om AMD inte vill köra SLI ok men till dem som säger att det inte är upp till AMD att göra mobon så varför har ASUS kort med Intel kretsar SLI och CFx men inte ASUS kort med AMD kretsar ? jag fattar faktiskt inte så jag frågar helt enkelt efter ett bra svar som inte är ett flameat svar från nån arg fan-boy.... tack på förhand

AMD tillåter nVidia att göra chipset med SLI och CF till AMDs processorer. nVidia försöker dock stoppa CF.
Att intel måste licensera SLI beror på att de försöker hålla nVidia utanför marknaden till Socket 1156 och socket 1366.

AMD:
Låter andra göra chipset istället för att betala dyr licens för SLI. Låter nVidia ta den marknaden.

Intel:
Försöker stänga ute andra och tvingas därför licensera SLI.

nVidia:
Förhindrar aktivt CF som är gratis och i teorin fungerar på alla chipset med två PCIe 16x portar.

Vem sköter det snyggast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

Om nu inte Intel hade fulat sig med det dom får smisk för nu så hade AMD haft motsvarighten ute. När det gäller SLI så är det nVidia som sitter på det patentet och bromsar med hjälp av licenskostnader, nått AMD inte begär för CF.

Skrivet av Asheileon:

Bästa jag hört på länge och nått jag själv tyckt, varför är det ingen som ifrågasätter AMD på sånt ?

För att man känner till hur det ligger till och det är inte AMDs fel att det ser ut som det gör.

Skrivet av Ase:

Hm undrar vart alla moderkort för amd processorer tagit vägen, som inte har amd chipset ( konkurrens ?)

Hör med nVidia varför dom inte utvecklar nått som är bättre och billigare.

Skrivet av OFZ:

AMD tillåter nVidia att göra chipset med SLI och CF till AMDs processorer. nVidia försöker dock stoppa CF.
Att intel måste licensera SLI beror på att de försöker hålla nVidia utanför marknaden till Socket 1156 och socket 1366.

AMD:
Låter andra göra chipset istället för att betala dyr licens för SLI. Låter nVidia ta den marknaden.

Intel:
Försöker stänga ute andra och tvingas därför licensera SLI.

nVidia:
Förhindrar aktivt CF som är gratis och i teorin fungerar på alla chipset med två PCIe 16x portar.

Vem sköter det snyggast?

AMD gör sina egna chipset.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av OFZ:

AMD tillåter nVidia att göra chipset med SLI och CF till AMDs processorer. nVidia försöker dock stoppa CF.
Att intel måste licensera SLI beror på att de försöker hålla nVidia utanför marknaden till Socket 1156 och socket 1366.

AMD:
Låter andra göra chipset istället för att betala dyr licens för SLI. Låter nVidia ta den marknaden.

Intel:
Försöker stänga ute andra och tvingas därför licensera SLI.

nVidia:
Förhindrar aktivt CF som är gratis och i teorin fungerar på alla chipset med två PCIe 16x portar.

Vem sköter det snyggast?

Hur kan Intel licensera nåt dem inte äger ? och varför skulle nVidia försöka stänga ute nån genom att konkurera genom att ta betalt för nått nån annan ger bort gratis ?
Antigen missförstod jag eller så är jag bara förvirrad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

AMD gör sina egna chipset.

Ja, men de låter även nVidia göra chipset utan restriktioner istället för att implemmentera SLI.

Skrivet av Asheileon:

Hur kan Intel licensera nåt dem inte äger ? och varför skulle nVidia försöka stänga ute nån genom att konkurera genom att ta betalt för nått nån annan ger bort gratis ?
Antigen missförstod jag eller så är jag bara förvirrad

Spela inte dum. Intel kör på licens från nVidia.
Och ingen ger bort SLI gratis, nVidia kan därmed ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OFZ:

Ja, men de låter även nVidia göra chipset utan restriktioner istället för att implemmentera SLI.

Spela inte dum. Intel kör på licens från nVidia.
Och ingen ger bort SLI gratis, nVidia kan därmed ta betalt.

Ehe och hur hade du tänkt dig att AMD skulle implementera SLI? SLI är ju en sluten standard som nvidia äger och det lär ju knappas hända att nvidia ger värsta konkurrenten licens att stödja det!
Sen kan man ju se det från AMD:s sida också, varför skulle AMD överhuvudtaget vilja licensera SLI då det är en konkurrerande teknik till deras egna CF?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Man vet att det är riktigt illa när amerikanska myndigheter agerar i denna typen av ärenden, oftast är det ju mer eller mindre fritt fram där borta bara man har $$$.

Jag antar att du antingen sitter inne med information som vi övriga inte har. Eller så är det som vanligt, vilda spekulationer. Det är snarare vanligt att "stora" företag blir stämda med möjlighet att köpa ut sig. Vart hamnar Intelpengarna i EU's budget?

Som jag tidigare sagt så är hela Intel vs AMD historien väldigt udda. Allt sedan domen i EU som delvis hemligstämplats. Nu kom FTC och ville mjölka lite och jag bara undrar vilka som vill hjäpla upp budgeten lite nästa gång.

Om den här avtalstypen är så emot alla lagar, då finnas det avsevärt många fler bolag som ska inför domstol. Fundera på det när ni går på systemet, tar en stöl på krogen, handlar mat eller vad ni nu gör.

Finns det verkligen någon vinnare sålänge någon äger något. Men om ingen äger något, vem vill då utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om nu inte Intel hade fulat sig med det dom får smisk för nu så hade AMD haft motsvarighten ute. När det gäller SLI så är det nVidia som sitter på det patentet och bromsar med hjälp av licenskostnader, nått AMD inte begär för CF.

För att man känner till hur det ligger till och det är inte AMDs fel att det ser ut som det gör.

Hör med nVidia varför dom inte utvecklar nått som är bättre och billigare.

AMD gör sina egna chipset.

Ja & för några år sen så slutade dom låta andra tillverkare göra chip för amd prollar (nvidia,Via) så borde bli nästa stämmning & det kanske inte är självklart att amd grafikkort är bättre/billigare(vad det nu har i denna diskussion & göra förutom att intel vägrade nvidia att göra kretsar till 1156& 1366 kretsarna ) Dom är lika stora skurkar båda vill bara ha patent för dollars skull inte för oss konsumenter(gäller även AMD)
stoppa rättigheter till patent istället & släpp hela marknaden fri då skulle de hända saker (Vet att jag kommer få svar men varför utveckla nåt då ? )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mitrix:

Ehe och hur hade du tänkt dig att AMD skulle implementera SLI? SLI är ju en sluten standard som nvidia äger och det lär ju knappas hända att nvidia ger värsta konkurrenten licens att stödja det!
Sen kan man ju se det från AMD:s sida också, varför skulle AMD överhuvudtaget vilja licensera SLI då det är en konkurrerande teknik till deras egna CF?

AMD kan göra precis som Intel gör, men väljer istället att låta vem som helst göra chipsets så slipper de betala dyra licenspengar som intel.
Och anledningen till varför AMD vill ge sina kunder möjlighet till SLI? Kan vara så att de förlorar kunder om nVidia fantaster tvingas köpa intel?

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Detta är kanske inte det bästa för den fria marknaden, men det är definitivt ett steg i rätt riktning. Jag tror på en fri marknad, men när man gör som Intel gjort förtjänar man inte att gå fri.

En jämnare marknad och bättre konkurrens kommer gynna konsumenterna stort. Vi kanske får se processorer från inte med lite lägre prislappar för att locka istället för hot? ^^

Mvh

Nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej. Sa jag nej? Roligt att du svalt detta med fri marknad! Allt Milton Friedman och resten av förespråkarna säger är skitsnack!

En marknad utan statlig insyn (= fri marknad) kommer göra att Intel och alla andra företag kan göra än värre saker än detta utan att straffas! Katastrofer liknande den i Bhopal kommer inträffa dagligen, allt för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Detta var på tiden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intel har inte gjort någonting fel. Detta är en katastrof. Det allvarliga är att världen befolkas av människor som inte förstår marknadsekonomi och tror att de tjänar något på detta. Nej, detta är inte bra för vare sig Intel eller AMD. Inte heller för konsumenterna.

Om en producent sänker priserna är det prisdumpning.
Om en producent höjer priserna är det försök till monopol.
Om en producent håller samma priser som sina konkurrenter är det kartellbildning.

Det enda man kan vara säker på är att de producenter som är SÄMRE kommer utnyttja antitrustlagstiftningen för att få fler marknadsandelar.

Permalänk
Skrivet av mrtvi:

Intel har inte gjort någonting fel. Detta är en katastrof. Det allvarliga är att världen befolkas av människor som inte förstår marknadsekonomi och tror att de tjänar något på detta. Nej, detta är inte bra för vare sig Intel eller AMD. Inte heller för konsumenterna.

Om en producent sänker priserna är det prisdumpning.
Om en producent höjer priserna är det försök till monopol.
Om en producent håller samma priser som sina konkurrenter är det kartellbildning.

Det enda man kan vara säker på är att de producenter som är SÄMRE kommer utnyttja antitrustlagstiftningen för att få fler marknadsandelar.

Så du menar på fullaste allvar att Intel har lagen på sin sida? Och AMD och resterande försöker plocka andelar genom att "förstöra" för Intel? Intel har genom kriminalitet uppnått den statusen man har idag över 80% av marknaden och det tycker du är helt rätt? Om en producent stänger ute en konkurrent med metoder som mutor ect tycker du att det är helt rätt också?

Och jo detta är bättre för alla konsumenter som vill ha en jämn marknad vilket leder till bättre priser och att utvecklings takten snabbas upp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så du menar på fullaste allvar att Intel har lagen på sin sida? Och AMD och resterande försöker plocka andelar genom att "förstöra" för Intel? Intel har genom kriminalitet uppnått den statusen man har idag över 80% av marknaden och det tycker du är helt rätt? Om en producent stänger ute en konkurrent med metoder som mutor ect tycker du att det är helt rätt också?

Nej, jag menar att lagen är fel.
Ja, AMD utnyttjar en konkurrens_hämmande_ lagstiftning för att tillskansa sig fördelar.

Intel är "kriminella" för att någon skrivit det i en lagbok, inte för att de begått något faktiskt brott. Det finns _inget_ offer i det Intel har gjort med _sina_ pengar.

Om jag erbjuder dig 100 kronor rabatt för att du ska köpa mina potatis så angår det inte potatishandlaren i andra änden av stan. Det är ingen "muta", det är inte "oschysst konkurrens", utan det är en affärsuppgörelse och faktiskt vad konkurrens innebär. Du får billigare potatis.

Skrivet av Swedish Berserk:

Och jo detta är bättre för alla konsumenter som vill ha en jämn marknad vilket leder till bättre priser och att utvecklings takten snabbas upp.

Nej, det är det inte alls. En "jämn marknad" antar jag syftar på det nationalekonomiska begreppet "perfekt konkurrens", men det begreppet är substanslöst och de konsekvenser du påstår en "jämn marknad" leder till är fantasier, om du ursäktar. Konkurrens heter competition på engelska, konkurrens är ordet för tävling på norska och det är precis det konkurrens går ut på. Föreställningen att konkurrens innebär ett antal jämnstora företag i samma bransch med likvärdiga produkter är en fantasi.

Det är omöjligt att muta sig till marknadsdominans. Vissa har försökt, men det har aldrig lyckats. Man måste nämligen tjäna pengar, inte bara ge bort dem. Så om Intel gett bort pengar utan någon koppling till sin kärnverksamhet så har de förlorat på det. Om Intel gett bort pengar och det innebär förbättrad kärnverksamhet så har de gjort rätt, då kan de producera och distribuera sina produkter och konsumenterna får bättre tillgång. Notera att om Intel gör fel med sina pengar så drabbar det bara Intel. Om Intel gör rätt med sina pengar tjänar alla på det. Ja, AMD också eftersom de tvingas förbättra sina produkter ytterligare.

Permalänk
Skrivet av mrtvi:

Om jag erbjuder dig 100 kronor rabatt för att du ska köpa mina potatis så angår det inte potatishandlaren i andra änden av stan. Det är ingen "muta", det är inte "oschysst konkurrens", utan det är en affärsuppgörelse och faktiskt vad konkurrens innebär. Du får billigare potatis.

Poängen är väl att man menar att Intel inte gjort så, utan istället gett rabatt för att du inte ska handla av potatishandlaren i andra änden av stan, eller vägra sälja dig tomater för att du handlat av honom. Stor skillnad.

Skrivet av Nyheten:

Dessutom kommer FTC att kontinuerligt övervaka Intels verksamhet för att förhindra att liknande affärsmetoder inte ska användas på nytt. Detta inkluderar följande:

* Ge särskilda erbjudanden till kunder som gör få eller inga affärer med AMD
* Straffa eller hota kunder som gör affärer med AMD
* Locka eller tvinga kunder till att avstå från att introducera AMD-baserade produkter
* Locka eller tvinga kunder till att avstå från att deltaga i AMD:s evenemang, produktlanseringar eller andra marknadsföringsaktiviteter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Nej, jag menar att lagen är fel.
Ja, AMD utnyttjar en konkurrens_hämmande_ lagstiftning för att tillskansa sig fördelar.

Intel är "kriminella" för att någon skrivit det i en lagbok, inte för att de begått något faktiskt brott. Det finns _inget_ offer i det Intel har gjort med _sina_ pengar.

Om jag erbjuder dig 100 kronor rabatt för att du ska köpa mina potatis så angår det inte potatishandlaren i andra änden av stan. Det är ingen "muta", det är inte "oschysst konkurrens", utan det är en affärsuppgörelse och faktiskt vad konkurrens innebär. Du får billigare potatis.

Nu är det ju inte riktigt så det ligger till, utan snarare:
"Du får 100 kronor om du inte köper potatis från Pelle-potatishandlare."

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag köpte mitt ASUS K7M till första Athlon-modellen (550 Mhz) och det kom i en helt vit, neutral pappkartong utan någon logotyp tryckt någonstans. Enligt Internet-artiklar på den tiden ('99) så var det för att minska repressalierna från Intel. Det tog lång tid innan de flesta företag vågade öppet stödja AMD när de blev en konkurrent på allvar.

Permalänk

Som KoalaOfDoom och Klimpen2 säger handlar det om utpressning från Intels sida. "Handlar ni bara från oss blir det billigt men tar ni in grejer från AMD straffar vi er rejält" Ungefär så.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Intel har inte gjort någonting fel. Detta är en katastrof. Det allvarliga är att världen befolkas av människor som inte förstår marknadsekonomi och tror att de tjänar något på detta. Nej, detta är inte bra för vare sig Intel eller AMD. Inte heller för konsumenterna.

Om en producent sänker priserna är det prisdumpning.
Om en producent höjer priserna är det försök till monopol.
Om en producent håller samma priser som sina konkurrenter är det kartellbildning.

Det enda man kan vara säker på är att de producenter som är SÄMRE kommer utnyttja antitrustlagstiftningen för att få fler marknadsandelar.

Ja jösses, finns det verkligen så oupplysta människor år tvåtusentio?

Intel har kört med utpressning för att uppnå en monopolliknande situation trots en sämre produkt och kan idag skörda frukterna av detta när konkurrenten inte kunde dra nytta av sitt övertag och investera för framtiden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

"Ja jösses, finns det verkligen så oupplysta människor år tvåtusentio?"

Det officiella material som finns känns något fabricerat. Såg lagstiftningen ut på samma sätt när "brottet" hände? Om inte, så kan man fundera på vilka risker man tar som företagare om det går att justera retroaktivit.
Lika underhållande som att skattemyndigheterna kan få för sig att DU som anställd har tjänat mer än du deklaarerat. Och sedan är det upp till dig att bevisa motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Om jag erbjuder dig 100 kronor rabatt för att du ska köpa mina potatis så angår det inte potatishandlaren i andra änden av stan. Det är ingen "muta", det är inte "oschysst konkurrens", utan det är en affärsuppgörelse och faktiskt vad konkurrens innebär. Du får billigare potatis.

Handlar väl knappast om att pelle får köpa en bilig potatis, utan snarare om att "övertyga" enskilda nyckelpersoner på stora företag att det är bättre att använda enbart deras produkter.

Skrivet av mrtvi:

Det finns _inget_ offer i det Intel har gjort med _sina_ pengar.

AMD? Slutkonsumenter som i alla år det pågått har fått betala mer för sina datorer?

Permalänk
Skrivet av Cuteshark:

"Ja jösses, finns det verkligen så oupplysta människor år tvåtusentio?"

Det officiella material som finns känns något fabricerat. Såg lagstiftningen ut på samma sätt när "brottet" hände? Om inte, så kan man fundera på vilka risker man tar som företagare om det går att justera retroaktivit.
Lika underhållande som att skattemyndigheterna kan få för sig att DU som anställd har tjänat mer än du deklaarerat. Och sedan är det upp till dig att bevisa motsatsen.

Dom har ju blivit fällda av EU och jag tror faktiskt att dom har kompetens att bedöma bevisningen. Och när amerikanska myndigheter agerar i denna typen av frågor då kan du lita på att det inte är fråga om några som helst tvivel öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtvi:

Intel har inte gjort någonting fel. Detta är en katastrof. Det allvarliga är att världen befolkas av människor som inte förstår marknadsekonomi och tror att de tjänar något på detta. Nej, detta är inte bra för vare sig Intel eller AMD. Inte heller för konsumenterna.

Om en producent sänker priserna är det prisdumpning.
Om en producent höjer priserna är det försök till monopol.
Om en producent håller samma priser som sina konkurrenter är det kartellbildning.

Det enda man kan vara säker på är att de producenter som är SÄMRE kommer utnyttja antitrustlagstiftningen för att få fler marknadsandelar.

Du har totalt fel syn på världsmarknaden och allmänt sunt förnuft i detta fall. Jag skulle vilja säga att det är du som inte alls förstår. Jag har följt rättsprocessen och företagen i flera år sedan det uppkom och har extremt god koll på vad det gäller. Med ditt uttalande så är det verkligen du som inte förstår.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]