Permalänk

Digitalt trumset

Tjenare allihop! Nu är det så att jag har sugnat till och funderar på o köpa mig ett trumset - ett digitalt sådant (då jag bor i lägenhet). Jag är fullkomligt nybörjare inom området och undrar därför vilket trumset borde jag satsa på? Jag har tittat runt lite på olika sidor såsom thomann.de och hittade följande set; MILLENIUM MPS-600 E-DRUM PROFI SE BUNDLE - Svensk International Cyberstore
men det går rykten om att millenium inte är ett så bra märke?

Upplys mig swec, vad borde jag spana närmare på?

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Musikälskare

Först å främst, vad är dina ambitioner? Att lira på digitalt kommer inte alls nära ett riktigt Ha det i åtanke

Men ska du bara lira lite sporadiskt i lägenheten så satsa på ett billigt först, rockband? ^^

EDIT: Vågar knapp skaffa ett digitalt då jag mest kommer att lira hemma för det är smidigare att "öva", nej riktigt ska de va. Hoppas de hjälpte dig lite iaf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derivator:

Tjenare allihop! Nu är det så att jag har sugnat till och funderar på o köpa mig ett trumset - ett digitalt sådant (då jag bor i lägenhet). Jag är fullkomligt nybörjare inom området och undrar därför vilket trumset borde jag satsa på? Jag har tittat runt lite på olika sidor såsom thomann.de och hittade följande set; MILLENIUM MPS-600 E-DRUM PROFI SE BUNDLE - Svensk International Cyberstore
men det går rykten om att millenium inte är ett så bra märke?

Upplys mig swec, vad borde jag spana närmare på?

Jag har själv ett Roland TD-6 som jag köpte för ett par år sedan. Man pratar ju ofta om hur bra det är med digitala trumset när man bor i lägenhet men jag vet inte riktigt om jag helt håller med om det. Du bör nog i första hand välja ett set som har nätskinn och inte gummipads. Gummi låter väldigt mycket mer än vad de med nätskinn gör, framförallt "bastrumman". Tror att det var tack vare den sistnämnda som min granne under mig (tror jag i alla fall att det var) satte upp en anonym lapp på min dörr där personen i fråga hade skrivit "Sluta upp med ditt satans bankande ditt förbannade svin!". Det var visst inte speciellt populärt att spela med dubbelpedaler, trots att det var mitt på dagen. Det du dock kan göra är att försöka "isolera" med hjälp av någon form av tjockare gummimatta eller liknande under trummorna. Man får vara lite påhittig där.

När det gäller märken är jag inte jätteuppdaterad. Mina trummor är ju som sagt ett par år nu och håller bra än. Roland är ju ett känt märke och verkar fungera bra. Olika modeller har ju olika många (och olika bra) trumsamplingar och set. En del set har "stöd" för kantslag, andra inte. Vissa kan man dämpa cymbalslagen på osv. Det är väl ganska viktigt att padsen står emot stryk och att hårdvaran är såpass bra att setet håller.

Ett tips är att gå in på t.ex. Musikbörsen som ofta har digitala trumset uppställda med möjlighet att testspela. De kan ju även svara på frågor och så. ( MUSIKBÖRSEN ) De har lite olika set i prisklasser från 3000 kr upp till runt 50 000 kr.

Fråga gärna om det är något mer du undrar.

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulbin:

Jag har själv ett Roland TD-6 som jag köpte för ett par år sedan. Man pratar ju ofta om hur bra det är med digitala trumset när man bor i lägenhet men jag vet inte riktigt om jag helt håller med om det. Du bör nog i första hand välja ett set som har nätskinn och inte gummipads. Gummi låter väldigt mycket mer än vad de med nätskinn gör, framförallt "bastrumman". Tror att det var tack vare den sistnämnda som min granne under mig (tror jag i alla fall att det var) satte upp en anonym lapp på min dörr där personen i fråga hade skrivit "Sluta upp med ditt satans bankande ditt förbannade svin!". Det var visst inte speciellt populärt att spela med dubbelpedaler, trots att det var mitt på dagen. Det du dock kan göra är att försöka "isolera" med hjälp av någon form av tjockare gummimatta eller liknande under trummorna. Man får vara lite påhittig där.

När det gäller märken är jag inte jätteuppdaterad. Mina trummor är ju som sagt ett par år nu och håller bra än. Roland är ju ett känt märke och verkar fungera bra. Olika modeller har ju olika många (och olika bra) trumsamplingar och set. En del set har "stöd" för kantslag, andra inte. Vissa kan man dämpa cymbalslagen på osv. Det är väl ganska viktigt att padsen står emot stryk och att hårdvaran är såpass bra att setet håller.

Ett tips är att gå in på t.ex. Musikbörsen som ofta har digitala trumset uppställda med möjlighet att testspela. De kan ju även svara på frågor och så. ( MUSIKBÖRSEN ) De har lite olika set i prisklasser från 3000 kr upp till runt 50 000 kr.

Fråga gärna om det är något mer du undrar.

prova på börsen, och beställ med största sannolikhet billigare från thomann.de, kan spara sjukt mycket vissa gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derivator:

Tjenare allihop! Nu är det så att jag har sugnat till och funderar på o köpa mig ett trumset - ett digitalt sådant (då jag bor i lägenhet). Jag är fullkomligt nybörjare inom området och undrar därför vilket trumset borde jag satsa på? Jag har tittat runt lite på olika sidor såsom thomann.de och hittade följande set; MILLENIUM MPS-600 E-DRUM PROFI SE BUNDLE - Svensk International Cyberstore
men det går rykten om att millenium inte är ett så bra märke?

Upplys mig swec, vad borde jag spana närmare på?

Mlillenum skulle jag inte köpa. Jag har iofs bara spelat på det billigare än de du testat, men huga, gillar inte deras plattor alls, och ljudet är väll sådär. Roland, Yamaha samt Alesis skulle jag nog köra på. Roland skulle jag välja om jag fick ta en av dom. Du borde kunna köpa ett beg roland digitalt(alla utom mini sättet med fake pedal/kagge/kaggar, pga den är inte så skön att spela på)

Annars ett TDXplorer för typ 3000-2000kr är ju bra för den lilla summan, om du vill betala mindre.

Sen något du kommer tjäna på som fan Köpa bra isolerande hörlurar. Skulle nästan köpa några för nästan 1000kr av ett bra/känt märke även fast man köper digitala trummor för 2000-5000kr.

ROLAND RH-200-S - Svensk International Cyberstore

Dom är skit bra imo.

Sedan har ju slagverkskompaniet bra priser. Kan ju vara skönt med nån butik från sverige, om man vill byta skicka tillbaka något.

kompletta kit - slagverkskompaniet

Sedan det där med att ha gummipads till baskaggen kan ha sina nackdelar när man spelar i lägenhet ja. Fixa nätskinn med filt pedal är nog mer att rekommendera.

Svarar gärna på mer frågor

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

1STCLASSROCK MPS-100 E-DRUM KOMPLETT SET - Svensk International Cyberstore funderar jag på. Tycker den låter helt ok och priset var ju bra.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

prova på börsen, och beställ med största sannolikhet billigare från thomann.de, kan spara sjukt mycket vissa gånger.

Det blir väl dock en aning jobbigare om något går sönder med tanke på garanti och så när Thomann ligger i Tyskland?

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem

Så jävla dyrt med ett bra set bara... särskilt när man som jag redan har ett set som man lagt 15-20 papp på...

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Kollade upp musikbörsen men de har inga butiker i närheten dessvärre :/ Men jag tänkte knalla ner till den lokala musikaffären så småningom o kolla runt lite! Sedan känns de lite sniket ifall man inte får riktigt "kompletta" sets i deras utbud, man måste till exempel köpa till baspedal och liknande.

Intressant påpekande på gummipadsen, det låter garanterat som att ja ska försöka hitta något med nätskinn. Ju tystare desto bättre så att säga Dock verkar dessa pads ligga lite högre i pris?

DTXplorer har jag sneglat lite på, det tycks ha fått goda recensioner och liknande från många håll på nätet men ska se om det går o få tag i beggade grejer.

Hur pass svårt är det att koppla in setet te datorn sen? För att byta ut stockljuden och liknande?

Mvh

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Jag har DTXplorer och lirar lite då och då, som jag köpte för 1,5 år sen på musikbörsen för runt 7000.
Det är gummipads om du inte visste det.

Har faktiskt inte testat att koppla in den till datorn men har inte behövt det (än) heller.

Nåt jag länge velat ha är en dubbelpedal men inte velat lägga pengar på.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa ett billig skitigt akustiskt set, och byta ut skinnen till meshskinn och sen trigga. Dock har man ju då kvar cymbalerna.

Gummipads låter lika högt som när man slår med stocken på ett bord, så klart det hörs...

Har också sett en bild där en kille hade en tjock spånskiva som vilade på en massa tennisbollar för att dämpa vibrationerna som trumsetet vilade på.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass