Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:
  • En sak som mig veterligen inte går att få till i Wintendo är paravirtualisering.

Vad är vitsen? Med VT-stöd i processorern är det egalt.

Citat:
  • Körs på flera arkitekturer: jag kan alltså genom att bara ha kunskap om hur systemet fungerar applicera dessa på min billiga hemmarouter för att få den att göra riktigt coola saker eller att programmera i valfritt språk till min mobiltelefon.

Även Windows finns på olika arkitekturer.

Citat:
  • Chrootmiljöer: Jag kan testa att göra riktigt konstiga saker i chrootmiljöer och på så sätt se till att inte mitt system går ner helt bara för att jag ville testa något. Jag kan även från min chrootmiljö rädda ett trasigt system.
    chroot

Nej, det går inte i Windows. Men så jobbar man inte heller på det viset i Windows.

Citat:
  • Modulärt: Byt ut hela GNU mot Busybox, visst tappar man en del funktioner, men systemet blir väldigt litet och går att få in på ett par MB.
    Dessutom är små verktyg som gör saker bra en trevlig sak, jag vill tex få reda på vilket grafikkort jag har i burken:
    lspci | grep VGA
    2 verktyg som på ett enkelt sätt jobbar tillsammas för att uppnå ett bra slutresultat.

Windows embedded är ungefär samma sak. Och små verktyg finns det gott om, om man inte behärskar VB och/eller Powershell.

Citat:
  • Filsystem: NTFS är jätteförlegat och fragmenteras utav bara helvete, någonting jag slipper med ext4.

Jo, tyvärr.

Citat:
  • Hårdvarustöd: Helt sjukt bra! Jag som Gentooanvändare kompilerar min egen kärna, men på föräldrarnas och flickvännens datorer funkade allt rakt ur lådan med Ubuntu.

Jag har tyvärr ofta problem med grafik- och ljudkort med Ubuntu, men så är det med hårdvara från dackefejden

Citat:
  • Programmeringsspråk: När man vill göra något litet känns inte de få språk som tillhandahålls i Windows speciellt vettiga.
    Att få igång Python med GTK i Wintendo är inte det lättaste jobbet någonsin, och då måste jag dessutom med min binär skeppa med en massa bibliotek för att det inte finns dependencyhantering...
    Riktigt sorgligt att ett program på ~100 rader ska behöva ta ~10MB i distributionsform bara för att det inte finns någon hantering för att dela resurser på ett vettigt sätt..

Är ingen programmerare, så jag vet inte.

Citat:
  • Licenser: GNU/Linux är inte ett jävla licenshärke..

Inte riktigt relevant för tråden

Citat:
  • SSH: Visst går det att få till, men lycka till med X forwarding och liknande saker utan att krångla till allt något ohyggligt.

Jag startar putty och xming. Busenkelt...?

Citat:
  • Går utan grafiskt: Varför i hela helvete skulle jag vilja ha en fullfjädrad grafisk miljö på maskiner som inte kräver detta eller kanske inte ens har ett grafikkort?

Vilka behov du har kan nog bara du svar på Med datacenter-utgåvan så slipper man ondgöra sig över ett grafisk gränssnitt.

Citat:
  • Filträd: Allt har sin plats, allt är strukturerat.

?

Citat:
  • GCC: Finns för alla möjliga plattformar, tex AVR och MSP430.

Tycker även detta är irrelevant för tråden.

Citat:
  • Tiling WM: Finns inte.

Fanns till XP. Det är väl som paravirtualisering, onödigt? Idag är det vanligare med flera fysiska skärmar så ingen har väl sett något behov av att skriva ett sådant program?

Citat:
  • Boota från en massa medier: PXE, USB, CD, floppy mm

Windows klarar samtliga uppräknade (förutom möjligen "mm")...?

Citat:

Listan skulle kunna göras gigantisk, men nu måste jag arbeta..

...och jag måste sova!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig, ALDRIG byta operativsystem från windows, nån som är på i mitt hörn ?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Windows har fått en inbyggd brandvägg och normalanvändaren har inte längre administratörsrättigheter som standard.

Jasså? Vilken Windowsversion använder du? Den vanliga hemanvändaren blir automatiskt administratör vid installation. Vad man gör därefter är en helt annan sak. Det finns en stor anledning till varför Windowsinstallationer blir så hårt drabbade av virus, malware och dylikt just för att gemene man inte skapar ett nytt konto med avsaknad av administratörsrättigheter.

Sitter själv i funderingarna att gå över till Linux; eller åtminstone dualboot. Kan dock inte hitta en vettig Linuxdist. Av nån sublim anledning vägrar jag Ubuntu...känns alldeles för mainstream (säger jag som använder Windows just nu...)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Sitter själv i funderingarna att gå över till Linux; eller åtminstone dualboot. Kan dock inte hitta en vettig Linuxdist. Av nån sublim anledning vägrar jag Ubuntu...känns alldeles för mainstream (säger jag som använder Windows just nu...)

Då rekommenderar jag Fedora, speciellt om du ändå ska dual-boota. Fedora kan vara aningen spännande eftersom distributionen i motsats till Ubuntu driver utvecklingen av Linux långt utöver skrivbordsupplevelsen, och är mer bleeding-edge. I nuläget är Fedora 13 ett säkert val. När version 14 släpps, så är det som nyare Linux användare bättre att vänta ytterligare ett par månader innan det är dags att ge sig i kast med den versionen (blev själv förvånad när det stod klart att Fedora ska implementera systemd redan i version 14). Multimedia stöd för proprietära format som mp3, och dekryptering av DVD, är bara lite svårare, för det räcker med att du lägger till RPM Fusion - RPM Fusion till paketkällorna.

Fedora befriar dig definitivt ifrån mainstream stämpeln och Ubuntu användare kommer att hacka på varje gott ord du har att säga om Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

.Även Windows finns på olika arkitekturer.

Jag tror inte poängen med flera arkitekturer var "fler än en" ;). Linux kan köras på bra många fler helt enkelt.

Citat:

Nej, det går inte i Windows. Men så jobbar man inte heller på det viset i Windows.

Hur skulle du göra motsvarande på ett smidigt sätt i windows då?

Citat:

Vad körs på windowsdatorn som tar emot anslutningen då?

Citat:

Däremot klarar väl inte windows av att byta mellan datorer sömlöst, t ex byter du moderkort måste du väl nästan alltid installera om? Att alltså ha en windowsinstallation på en USB-sticka skulle inte vara så effektivt. Linux kan bytas mellan datorer utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är vitsen? Med VT-stöd i processorern är det egalt.

Microsoft, Intel goof up Windows 7's "XP Mode" - VT-stöd är inget universellt botemedel. Dessutom finns det fler plattformar än bara AMD:s och Intels processorer.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Även Windows finns på olika arkitekturer.

T ex Debian går att få till 12 olika arkitekturer idag, vilket innefattar både själva kärnan samt programbiblioteket. Kärnan är portad till långt fler arkitekturer ändå (och om t ex ett företag vill så kan de porta till sin egen nyutvecklade arkitektur). Försök få Windows 7 att köra på något annat än ia-32 eller x86-64. Lyckas man: försök få något tredjepartsprogram att fungera.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Att kunna testa nya saker utan att hela systemet riskeras vore väl en bra sak att kunna. Man jobbar inte så i Windows för att möjligen aldrig har funnits.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows embedded är ungefär samma sak. Och små verktyg finns det gott om, om man inte behärskar VB och/eller Powershell.

Det är långt ifrån ungefär samma sak. Det är en enormt begränsad variant av Windows, inte jämförbar med att kunna skulptera ett eget OS efter sina behov.

Små funktionella program som kommunicerar sömlöst med varandra är en av grundidéerna för alla *nix-varianter. VB och Powershell är inget att jämföra med detta vad gäller funktionalitet eller smidighet.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, tyvärr.

Detta måste bara vara en principfråga för Microsoft. Varför inte bara ge stöd åt något av de öppna alternativ som finns och ge kunden ett val? Antar att marknadsavedlningen ser större fördelar med lock-in-approachen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har tyvärr ofta problem med grafik- och ljudkort med Ubuntu, men så är det med hårdvara från dackefejden

Hårdvara från Dackefejden, med få undantag (men man får ha ganska exotiska komponenter från osedvanligt bångstyriga företag för att vara ett undantag) brukar i min mening vara enklare att få igång i Linux. Till gammal hårdvara idag (<2005 kanske) är det inte alls säkert att företaget bemödat sig göra Windows Vista/7-drivrutiner, och då sitter man där. Det är något med en uppenbar ekonomisk baktanke - om ens gamla hårdvara inte stöds, då köper man ny. Fem år senare så behöver man köpa ny igen, osv.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte riktigt relevant för tråden

Tja, det beror på ens ideologi. Licensbiten är viktig för mig, stängd programvara har ganska långtgående implikationer, men det är en stor fråga.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte busenkelt, men inte värre att confa på klientsidan än om man vill göra udda saker i Linux. X forwarding är väldigt nyttigt pga sin smidighet, men vill man göra något större över nätverk så går jag snabbt över till VNC, för vilket det finns bra stöd både på Windows och Linux.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilka behov du har kan nog bara du svar på Med datacenter-utgåvan så slipper man ondgöra sig över ett grafisk gränssnitt.

Det kanske man slipper, men funktionaliteten man kan nå är ju oerhört begränsad iom att merparten av all Windowsrelaterad utveckling utgår ifrån att man har ett GUI.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Filträdskonceptet är väldigt annorlunda från Windowstänket. I senare versioner har Microsoft försökt närma sig *nix-tänket vad gäller t ex hemkataloger, men jag måste säga att jag (och andra jag känner) för tillfället aldrig varit så förvirrad över upplägget som just nu i Windows. Det känns som att Windows 7 gör allt för att dölja den egentliga strukturen på hårddisken, vilket säkert är medvetet, men jag tror det förvirrar mer än det gör nytta.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker även detta är irrelevant för tråden.

Det underlättar portning avsevärt för programmerare, men det är irrelevant på så sätt att om man utvecklar för Windows så har man ändå inte möjligheten att använda alternativa arkitekturer.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Fanns till XP. Det är väl som paravirtualisering, onödigt? Idag är det vanligare med flera fysiska skärmar så ingen har väl sett något behov av att skriva ett sådant program?

I stället för att installera en WM man gillar så ska man köpa fler skärmar?

Multipla skrivbord är en annan relaterad sak som är sömlöst integrerat i *nix-miljöer som många saknar på Windows.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad som menas är nog "live-CD"-funktionalitet, dvs att t ex boota från en CD med ett komplett system som är redo att användas, utan att ens behöva ha en hårddisk installerad. Det är möjilgt för Windows genom icke-sanktionerade sidoprojekt (med tvivelaktig rättighetsstatus) som BartPE, men det är en integral del av många Linuxsystem och fungerar sömlöst.

Skrivet av Dr.Mabuse:

...och jag måste sova!

...och jag ska äta frukost.

Jag är väl medveten om att det finns fördelar med både Windows och Linux, och jag skriver inte för att vara evangelisk och säga att allt är bättre på Linux, men just de punkterna som togs upp av adisbladis _är_ ju fördelar med Linux, och i många fall öppna OS i allmänhet. Vad man kan anmärka på är att det är irrelevant för ens personliga behov, men det är ju likväl en fördel. Hur mycket man anser fördelarna vara värda är en annan fråga, inte det som denna tråd handlar om.

T ex: att det finns fler spel till Windows är något som kan vara en fördel, det kan ingen argumentera emot, men ens personliga behov kanske gör fördelen onödig. Om någon säger "En fördel med Windows är att det finns fler spel" så är det dock inget allmänt motargument att säga "_Jag_ spelar inte, så det är irrelevant, punkt". Antingen är man då oskyldigt okunnig, eller så är man ett troll (eller möjligtvis en debattör med en agenda).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Däremot klarar väl inte windows av att byta mellan datorer sömlöst, t ex byter du moderkort måste du väl nästan alltid installera om? Att alltså ha en windowsinstallation på en USB-sticka skulle inte vara så effektivt. Linux kan bytas mellan datorer utan problem.

Nej då får man ju oftast ringa damen hos MS aktiveringssupport och försöka övertyga henne om att det är fel på aktiveringen och man minsann inte bytt någon hårdvara.....

Eller få man betala en ny licens för smörjan.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Nej då får man ju oftast ringa damen hos MS aktiveringssupport och försöka övertyga henne om att det är fel på aktiveringen och man minsann inte bytt någon hårdvara.....

Roliga minnen, att sitta och diktera en 25 tecken lång produktkod för någon uttråkad operatör, som sedan dikterar en lika lång aktiveringskod tillbaka. Undrar när någon kommer programmera in den funktionaliteten i Linux..?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det är väl inte bara licensdelen som krånglar? När jag bytte moderkort på min dator som körde Windows XP tyckte den att filsystemet var "okänt" och fick formatera om och installera om.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Då rekommenderar jag Fedora, speciellt om du ändå ska dual-boota. Fedora kan vara aningen spännande eftersom distributionen i motsats till Ubuntu driver utvecklingen av Linux långt utöver skrivbordsupplevelsen, och är mer bleeding-edge. I nuläget är Fedora 13 ett säkert val. När version 14 släpps, så är det som nyare Linux användare bättre att vänta ytterligare ett par månader innan det är dags att ge sig i kast med den versionen (blev själv förvånad när det stod klart att Fedora ska implementera systemd redan i version 14). Multimedia stöd för proprietära format som mp3, och dekryptering av DVD, är bara lite svårare, för det räcker med att du lägger till RPM Fusion - RPM Fusion till paketkällorna.

Fedora befriar dig definitivt ifrån mainstream stämpeln och Ubuntu användare kommer att hacka på varje gott ord du har att säga om Fedora.

Jag är inte rädd för mainstream stämpeln, jag vill bara inte vara som alla andra, hehe.
Ska kika på Fedora, sitter just nu med nån usblive-version av Ubuntu för att se om datorn fungerade med Linux alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag som trodde att Fedora inte hade några användare kvar.....

Fedoras "forbidden"....... vilka lamers !

Forbidden items - FedoraProject

Sen smyger man med något skumt förråd där det som alla behöver finns.......

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Roliga minnen, att sitta och diktera en 25 tecken lång produktkod för någon uttråkad operatör, som sedan dikterar en lika lång aktiveringskod tillbaka. Undrar när någon kommer programmera in den funktionaliteten i Linux..?

Låter som nåt Oracle kanske provar......

Skum uppfinning.....

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Jag som trodde att Fedora inte hade några användare kvar.....

Fedoras "forbidden"....... vilka lamers !

Forbidden items - FedoraProject

Sen smyger man med något skumt förråd där det som alla behöver finns.......

Jag förstår att du skämtar, men i ärlighetens namn är skillnaden endast att Ubuntu kosmetiskt förenklat processen. RPM Fusion är absolut inget "skumt förråd" utan har funnits så länge jag minns (RPM Fusion är egentligen en sammanslagning av olika för att minska risken för inkompatibilitet).

Fedora är låst av att vara kopplat till Red Hat, baserat i USA. Till skillnad från Canonical går Red Hat dessutom med vinst, och har på så sätt klart fler fiender i branschen som mer än gärna skulle utnyttjat att t ex Fedora tänjer lite på gränserna i förhållande till US lag.

Nej, jag är personligen ingen Fedora användare, än om jag håller igång några installationer. På jobbet och hemma kör jag Arch på skrivbordet, och CentOS på servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag förstår att du skämtar, men i ärlighetens namn är skillnaden endast att Ubuntu kosmetiskt förenklat processen. RPM Fusion är absolut inget "skumt förråd" utan har funnits så länge jag minns (RPM Fusion är egentligen en sammanslagning av olika för att minska risken för inkompatibilitet).

Fedora är låst av att vara kopplat till Red Hat, baserat i USA. Till skillnad från Canonical går Red Hat dessutom med vinst, och har på så sätt klart fler fiender i branschen som mer än gärna skulle utnyttjat att t ex Fedora tänjer lite på gränserna i förhållande till US lag.

Nej, jag är personligen ingen Fedora användare, än om jag håller igång några installationer. På jobbet och hemma kör jag Arch på skrivbordet, och CentOS på servrar.

Nej jag skämtar inte efter dina Ubuntu-påhopp i sann Fedora-anda.

Jag håller väl mer med IDG-Niklas som slängde ut soppan.
Open Force Blogg-arkiv Därför sparkar jag ut Fedora 13 IDG.se - Störst på IT, dagliga IT-nyheter, tester, gratis forum, guider, skolor och nyhetsbrev mm

Huruvida Canonical går med vinst eller ej är lite oklart.... senaste ryktet var att det gick med vinst.

Canonical Ltd. - Wikipedia, the free encyclopedia.

Sen vet jag inte varför du hela tiden ska basha Ubuntu..... ???? Den här tråden är iaf att se saker som man kan göra med Linux och inte med Windows !!!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu påhopp!? Var? Mig veterligen föreslog jag bara Fedora till någon som inte kände för att installera Ubuntu, vilket fick dig att hoppa in och kalla Fedora "lamers".

Ja, det finns Fedora användare som har svårt att förlåta Canonical, men då handlar det inte om små tjafs som bashing. Det finns gammalt groll som har sin början i att Mark Shuttleworth kallade Red Hat ett proprietärt företag, något som han i inlägg visat att han ångrar i dag. Det blev inte bättre av Canonical gick ut med att de drev på utvecklingen av Linux och skrivbordsmiljön (läs Gnome), när siffrorna klart visat att så inte är fallet.

Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket om frågan. Däremot fick man sitt huvud hamrat av Ubuntu användare under de år jag använde Fedora. Jag kan aldrig minnas att jag gav igen. Jag deltog dock i några diskussioner med folk ifrån både Red Hat, Fedora och Canonical vad gällde undersökningen om vilka som bidrar till Gnome. Det var absolut inte här och jag kan inte minnas att jag såg någon härifrån delta. Dessutom var det inte tal om bashing, än om vissas känslor orsakade språkligt lite väl kryddade kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Microsoft, Intel goof up Windows 7's "XP Mode" - VT-stöd är inget universellt botemedel. Dessutom finns det fler plattformar än bara AMD:s och Intels processorer.

Ser inte kopplingen till min kommentar? Dessutom länkar du till en utdaterad artikel om ett icke-problem då MS inte lägre kräver VT-stöd för XP mode.

Citat:

T ex Debian går att få till 12 olika arkitekturer idag,..

Jag bara poängterade att Window finns på flera plattformar.

Citat:

Att kunna testa nya saker utan att hela systemet riskeras vore väl en bra sak att kunna.

Jag/vi jobbar inte så oavsett. Vi testar allt i en egen miljö oavsett OS innan vi implementerar en ny lösning, drivrutin eller program i skarp drift.

Citat:

Det är långt ifrån ungefär samma sak. Det är en enormt begränsad variant av Windows, inte jämförbar med att kunna skulptera ett eget OS efter sina behov.

Men det är precis vad det är, ett av dig skräddarsytt OS.

Citat:

Små funktionella program som kommunicerar sömlöst med varandra är en av grundidéerna för alla *nix-varianter. VB och Powershell är inget att jämföra med detta vad gäller funktionalitet eller smidighet.

Pratar vi om samma sak? Jag ser ingen självklar koppling med vad jag ursprungligen kommenterade.

Citat:

Detta måste bara vara en principfråga för Microsoft. Varför inte bara ge stöd åt något av de öppna alternativ som finns och ge kunden ett val? Antar att marknadsavedlningen ser större fördelar med lock-in-approachen.

Tror det är ett arv man inte gör sig av med så enkelt. Bakåtkompabilitet kanske?

Citat:

Hårdvara från Dackefejden, med få undantag (men man får ha ganska exotiska komponenter från osedvanligt bångstyriga företag för att vara ett undantag) brukar i min mening vara enklare att få igång i Linux...

Syftade på gamla Compaq och HP från 2000. Inte så exotiskt direkt, men gamla. Och det var för tester/lek. Dessa fungerade utmärkt i XP.

Citat:

Inte busenkelt, men inte värre att confa på klientsidan än om man vill göra udda saker i Linux...

Jag förstod bara inte vad som var så svårt?

Citat:

Det kanske man slipper, men funktionaliteten man kan nå är ju oerhört begränsad iom att merparten av all Windowsrelaterad utveckling utgår ifrån att man har ett GUI.

Håller inte med. Vanligen har du fler möjligheter i CLI än i GUI. Med Powershell så har MS fr.o.m Windows 2008 dessutom mer eller mindre påtvingat integration med powershell.

Citat:

Filträdskonceptet är väldigt annorlunda från Windowstänket. I senare versioner har Microsoft försökt närma sig *nix-tänket vad gäller t ex hemkataloger, men jag måste säga att jag (och andra jag känner) för tillfället aldrig varit så förvirrad över upplägget som just nu i Windows...

Kanske för att Ni är fast i gamla tankebanor? Förstod inte heller upplägget i början, men nu har jag inga problem med det.

Citat:

Det underlättar portning avsevärt för programmerare, men det är irrelevant på så sätt att om man utvecklar för Windows så har man ändå inte möjligheten att använda alternativa arkitekturer.

som sagt... jag är inge programmerare så jag kan inte uttala mig.

Citat:

I stället för att installera en WM man gillar så ska man köpa fler skärmar?

Stoppa inte ord i min mun tack. Jag personligen föredrar i mitt jobb att ha flera skärmar eftersom jag tycker det är en bättre lösning.

Citat:

Multipla skrivbord är en annan relaterad sak som är sömlöst integrerat i *nix-miljöer som många saknar på Windows.

Och vad skrev jag?

Citat:

Jag är väl medveten om att det finns fördelar med både Windows och Linux, och jag skriver inte för att vara evangelisk och säga att allt är bättre på Linux, men just de punkterna som togs upp av adisbladis _är_ ju fördelar med Linux...

...Om någon säger "En fördel med Windows är att det finns fler spel" så är det dock inget allmänt motargument att säga "_Jag_ spelar inte, så det är irrelevant, punkt". Antingen är man då oskyldigt okunnig, eller så är man ett troll (eller möjligtvis en debattör med en agenda).

Jag utgick från trådens ämne: "Vad kan Linux som inte Windows kan?". Jag tog upp saker jag tror felaktigt nekats Windows. Har jag då fått något om bakfoten är jag tacksam om jag bemöts sakligt och betackar mig för dina självgoda insinuationer om troll och (dold?) agenda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Hur skulle du göra motsvarande på ett smidigt sätt i windows då?

Jag klonar virtuella eller fysiska system i/till en virtuell miljö och slår på snapshot. På så sätt kan man laborera fritt.

Citat:

Vad körs på windowsdatorn som tar emot anslutningen då?

Ja, alltså putty och xming. Det är så jag administrerar mina ubuntuservrar.

Citat:

Har du identisk hårdvara är det bara att byta rakt av.
Har du annan hårdvara (chipset/CPU) måste man dock trixa lite för att slippa ominstallation. Fast det är inte i närheten lika en enkelt som i Linux. Men det går, om man vet hur man gör. Jag tycker iof att det är enkelt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag klonar virtuella eller fysiska system i/till en virtuell miljö och slår på snapshot. På så sätt kan man laborera fritt.

Låter krångligare IMO att fixa en hel virtuell miljö för att prova en grej lite snabbt. Nu är inte chroot lika smidigt som jag skulle vilja heller (eller så använder jag det fel), men det går rätt snabbt att använda det. (ska jag använda min gamla ubuntu-installation som ligger och skräpar till exempel, går in i mappen och kör "chroot .".)

Citat:

Ja, alltså putty och xming. Det är så jag administrerar mina ubuntuservrar.'

Så då är det något du kan göra med windows, om du har Linux också? Att det fungerar (kan inte påstå att det fungerar bra däremot, xming krånglar alltid för mig när jag försöker. inte alls lika sömlöst som på en linux-burk) på klientsidan vet jag, men serversidan?

Citat:

Har du identisk hårdvara är det bara att byta rakt av.
Har du annan hårdvara (chipset/CPU) måste man dock trixa lite för att slippa ominstallation. Fast det är inte i närheten lika en enkelt som i Linux. Men det går, om man vet hur man gör. Jag tycker iof att det är enkelt...

Hur hade du lagt upp det enkelt för att ha t ex Windows 7 installerat på en USB-sticka, bootbar på i stort sett vilken modern PC som hellst? Det handlar inte om att kunna installera från valfritt media, utan att boota det därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men det är precis vad det är, ett av dig skräddarsytt OS.

Jag vet väldigt lite om Windows Embedded, men är inte det en familj av operativsystem utvecklad av microsoft? Hur menar du att det är skräddarsytt av användaren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Visst är det så att det handlar om att låsa in sina användare, ingen fråga om saken.

Sedan hade jag tänkt att tillägga att dom inte skulle kunna använda den GPL-licensierade koden ifrån Linux-kärnan men kom på att det troligtvis är så stor skillnader mellan Linux och Windows att det nog blir lättare att skriva om hela filsystemsdrivern. För Microsoft har hela specifikationen där gratis att använda hur dom vill - miljarderna kan då spenderas på marknadsföring istället för research.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Låter krångligare IMO att fixa en hel virtuell miljö för att prova en grej lite snabbt. Nu är inte chroot lika smidigt som jag skulle vilja heller (eller så använder jag det fel), men det går rätt snabbt att använda det. (ska jag använda min gamla ubuntu-installation som ligger och skräpar till exempel, går in i mappen och kör "chroot .".)

Du kan inte riktigt jämföra chroot mot riktig virtualisering eller ens mot FreeBSD Jails/Solaris Zones. Dina test-processer har t.ex. fortfarande förmågan kan sänka resten av systemet (speciellt om de körs som root). Jag skulle vilja påstå att chroot är mer lik att man kör ett program under ett annat användarkonto än virtualisering.

Skrivet av MarcusW:

Så då är det något du kan göra med windows, om du har Linux också? Att det fungerar (kan inte påstå att det fungerar bra däremot, xming krånglar alltid för mig när jag försöker. inte alls lika sömlöst som på en linux-burk) på klientsidan vet jag, men serversidan?

Fjärrskrivbord (RDP) tycker jag är vida överlägset alternativen för *nix när det kommer till att arbeta i ett GUI på distans. Sist jag prövade vad det mycket omständigt att hos *nix uppfylla alla kraven som autentisering, kryptering och att servern kommer ihåg ens session till nästa gång (X-forward med SSH är vanligtvis inte så trevligt om man sitter på WiFi eller 3G...).

Skrivet av MarcusW:

Hur hade du lagt upp det enkelt för att ha t ex Windows 7 installerat på en USB-sticka, bootbar på i stort sett vilken modern PC som hellst? Det handlar inte om att kunna installera från valfritt media, utan att boota det därifrån.

Varför skulle man vilja ha Windows på en USB-sticka när Windows i stort sett redan finns installerat på vilken modern PC som helst?

Skämt åsido, Windows har aldrig varit designat för detta ändamål och Linux blir ens naturliga val. Själv går jag ingenstans utan mitt trogna USB minne med Backtrack placerat på sin egen lilla krypterade partition!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Du kan inte riktigt jämföra chroot mot riktig virtualisering eller ens mot FreeBSD Jails/Solaris Zones. Dina test-processer har t.ex. fortfarande förmågan kan sänka resten av systemet (speciellt om de körs som root). Jag skulle vilja påstå att chroot är mer lik att man kör ett program under ett annat användarkonto än virtualisering.

Jo att det inte riktigt går att jämföra är jag med på, jag försöker bara motivera att chroot faktiskt är en fördel för *nix, även fast man kan köra hela virtuella system för samma ändamål. Du får gärna utveckla däremot hur en chrootad process kan sänka resten av systemet, jag vet inte alls speciellt mycket om det.

Citat:

Fjärrskrivbord (RDP) tycker jag är vida överlägset alternativen för *nix när det kommer till att arbeta i ett GUI på distans. Sist jag prövade vad det mycket omständigt att hos *nix uppfylla alla kraven som autentisering, kryptering och att servern kommer ihåg ens session till nästa gång (X-forward med SSH är vanligtvis inte så trevligt om man sitter på WiFi eller 3G...).

Jag använder X-forwarding väldigt mycket för att fjärrstyra min mediadator / server. Körs en film på skärmen (vilket det oftast gör) vill jag kunna komma åt det grafiska utan att störa det som syns där. Att det körs som ett vanligt fönster gör det desto trevligare också, t ex öppnas spotify med ctrl+3 på min laptop, och ljudet kommer från den stationära. (samt det lokala mediabiblioteket är också där, med tanke på att programmet körs på den datorn egentligen)

Ser självklart en hel del fördelar med att köra VNC också, (t ex att X verkar gå sjukt långsamt om man har dålig uppkoppling) brukar leka med det ibland men då skapar jag en ny xserver för VNC-servern så att filmen, spelet eller vad som nu visas på tvn inte störs. Finns det nåt smidigt sätt att göra det i windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jo att det inte riktigt går att jämföra är jag med på, jag försöker bara motivera att chroot faktiskt är en fördel för *nix, även fast man kan köra hela virtuella system för samma ändamål. Du får gärna utveckla däremot hur en chrootad process kan sänka resten av systemet, jag vet inte alls speciellt mycket om det.

Det mest uppenbara är att chroot endast påverkar hur sökvägar behandlas. En elak process som utanför chrooten kan sänka systemet kan även innanför chrooten göra det. Ta fork bomber som exempel här.

Vidare måste du vara root för att kunna chroota. Och när du väl är root innanför en chroot så kan du också bryta dig ur chrooten (dokumenterat beteende om du läser "man chroot").

Se denna post för mer information: Abusing chroot | KernelTrap

Skrivet av MarcusW:

Jag använder X-forwarding väldigt mycket för att fjärrstyra min mediadator / server. Körs en film på skärmen (vilket det oftast gör) vill jag kunna komma åt det grafiska utan att störa det som syns där. Att det körs som ett vanligt fönster gör det desto trevligare också, t ex öppnas spotify med ctrl+3 på min laptop, och ljudet kommer från den stationära. (samt det lokala mediabiblioteket är också där, med tanke på att programmet körs på den datorn egentligen)

Ser självklart en hel del fördelar med att köra VNC också, (t ex att X verkar gå sjukt långsamt om man har dålig uppkoppling) brukar leka med det ibland men då skapar jag en ny xserver för VNC-servern så att filmen, spelet eller vad som nu visas på tvn inte störs. Finns det nåt smidigt sätt att göra det i windows?

Windows har gott och väl stöd för multipla RDP sessioner, men har p.g.a. licensrelaterade orsaker (?) inaktiverat stödet hos Vista/7. Du kan söka på "Concurrent Users Sessions" för att hitta mer information om detta.

Så... svaret är egentligen "ja" på frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Det mest uppenbara är att chroot endast påverkar hur sökvägar behandlas. En elak process som utanför chrooten kan sänka systemet kan även innanför chrooten göra det. Ta fork bomber som exempel här.

Vidare måste du vara root för att kunna chroota. Och när du väl är root innanför en chroot så kan du också bryta dig ur chrooten (dokumenterat beteende om du läser "man chroot").

Se denna post för mer information: Abusing chroot | KernelTrap

Ah ok. Men forkbomber och dylikt, tappar de helt sin effekt i virtuella miljöer? Jag har haft processer i virtuella maskiner som har låst hela den riktiga maskinen.

Citat:

Windows har gott och väl stöd för multipla RDP sessioner, men har p.g.a. licensrelaterade orsaker (?) inaktiverat stödet hos Vista/7. Du kan söka på "Concurrent Users Sessions" för att hitta mer information om detta.

Så... svaret är egentligen "ja" på frågan.

Trevligt, verkar ju inte vara alltför klurigt att aktivera det heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

ta en titt på nx/freenx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag vet väldigt lite om Windows Embedded, men är inte det en familj av operativsystem utvecklad av microsoft? Hur menar du att det är skräddarsytt av användaren?

Systembyggare kan ta bort tjänster och funktioner som inte behövs och på så sätt optimera och säkra systemet beroende på tillämpning. Windows embedded används i t.ex NAS och bandrobotar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Ah ok. Men forkbomber och dylikt, tappar de helt sin effekt i virtuella miljöer? Jag har haft processer i virtuella maskiner som har låst hela den riktiga maskinen.

I en chroot så kommer fysisk data på disken att lämnas orörd (utanför rooten alltså), men det är ju samm dator, med samma RAM. Så om ett program blir galet så kan det ju skriva över t.ex Linuxkärnan, och då det är samma kärna i både chrooten och utanför så säger det ju sig självt vad som händer.
Monterar man /dev i chrooten så kan man ju även formatera disker osv, och kan ju göra lika mycket skada som utan chroot.

Kör man en virtuell maskin så har ju den maskinen sitt eget minne, som kör sin egen kärna, och har bara sin virtuella hårdvara.
Så då är man egentligen rätt säker. Skulle host-maskinen krascha så är det troligen fel på virtualiseringsprogramvaran än på det virtualiserade OSet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Låter krångligare IMO att fixa en hel virtuell miljö för att prova en grej lite snabbt.

Beror ju helt på VAD man ska göra. Privat förlitar jag mig på återställningspunkterna som för mig hittils fungerat utmärkt. Det är inte samma sak, men de är vad man får förlita sig till (vad jag vet).

Citat:

Min erfarenhet är begränsad till Ubuntuservern, som hittils fungerat smärtfritt. Övriga nix-system administrerar jag via HTTPS.

Citat:

Du får nog jobba på formuleringen lite Jag vet inte om det är vad du frågar om, men visst går det att skapa en boot:bar USB med Windows 7 för installation. Har gjort en själv med MS verktyg. Fungerar på alla moderna PC (BIOS). Men det är inte samma sak som Ubuntus Live-CD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

De virtuella maskinerna kan inte sluka mer resurser än vad du ger dem tillgång till. Att processer i virtuella maskiner låser den fysiska maskinen låter som att du har givit VM-processerna på host-maskinen en väldigt hög prioritet utan att ha satt upp några CPU-begränsningar för dina VMs. Alternativt stött på någon bugg i virtualiseringsmjukvaran som du har valt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lekte precis lite med linux på en testdator; jag vet vad linux kan bättre. Irritera en ny användare riktigt ordentligt.