En sak som mig veterligen inte går att få till i Wintendo är paravirtualisering.
Vad är vitsen? Med VT-stöd i processorern är det egalt.
Körs på flera arkitekturer: jag kan alltså genom att bara ha kunskap om hur systemet fungerar applicera dessa på min billiga hemmarouter för att få den att göra riktigt coola saker eller att programmera i valfritt språk till min mobiltelefon.
Även Windows finns på olika arkitekturer.
Chrootmiljöer: Jag kan testa att göra riktigt konstiga saker i chrootmiljöer och på så sätt se till att inte mitt system går ner helt bara för att jag ville testa något. Jag kan även från min chrootmiljö rädda ett trasigt system.
chroot
Nej, det går inte i Windows. Men så jobbar man inte heller på det viset i Windows.
Modulärt: Byt ut hela GNU mot Busybox, visst tappar man en del funktioner, men systemet blir väldigt litet och går att få in på ett par MB.
Dessutom är små verktyg som gör saker bra en trevlig sak, jag vill tex få reda på vilket grafikkort jag har i burken:
lspci | grep VGA
2 verktyg som på ett enkelt sätt jobbar tillsammas för att uppnå ett bra slutresultat.
Windows embedded är ungefär samma sak. Och små verktyg finns det gott om, om man inte behärskar VB och/eller Powershell.
Filsystem: NTFS är jätteförlegat och fragmenteras utav bara helvete, någonting jag slipper med ext4.
Jo, tyvärr.
Hårdvarustöd: Helt sjukt bra! Jag som Gentooanvändare kompilerar min egen kärna, men på föräldrarnas och flickvännens datorer funkade allt rakt ur lådan med Ubuntu.
Jag har tyvärr ofta problem med grafik- och ljudkort med Ubuntu, men så är det med hårdvara från dackefejden
Programmeringsspråk: När man vill göra något litet känns inte de få språk som tillhandahålls i Windows speciellt vettiga.
Att få igång Python med GTK i Wintendo är inte det lättaste jobbet någonsin, och då måste jag dessutom med min binär skeppa med en massa bibliotek för att det inte finns dependencyhantering...
Riktigt sorgligt att ett program på ~100 rader ska behöva ta ~10MB i distributionsform bara för att det inte finns någon hantering för att dela resurser på ett vettigt sätt..
Är ingen programmerare, så jag vet inte.
Licenser: GNU/Linux är inte ett jävla licenshärke..
Inte riktigt relevant för tråden
SSH: Visst går det att få till, men lycka till med X forwarding och liknande saker utan att krångla till allt något ohyggligt.
Jag startar putty och xming. Busenkelt...?
Går utan grafiskt: Varför i hela helvete skulle jag vilja ha en fullfjädrad grafisk miljö på maskiner som inte kräver detta eller kanske inte ens har ett grafikkort?
Vilka behov du har kan nog bara du svar på Med datacenter-utgåvan så slipper man ondgöra sig över ett grafisk gränssnitt.
Filträd: Allt har sin plats, allt är strukturerat.
?
GCC: Finns för alla möjliga plattformar, tex AVR och MSP430.
Tycker även detta är irrelevant för tråden.
Tiling WM: Finns inte.
Fanns till XP. Det är väl som paravirtualisering, onödigt? Idag är det vanligare med flera fysiska skärmar så ingen har väl sett något behov av att skriva ett sådant program?
Boota från en massa medier: PXE, USB, CD, floppy mm
Windows klarar samtliga uppräknade (förutom möjligen "mm")...?
Listan skulle kunna göras gigantisk, men nu måste jag arbeta..
...och jag måste sova!
There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net